Hivatalos Közlöny, 1919 (27. évfolyam, 1-47.szám)

1919-09-11 / 33. szám

36 -37. sz. HIVATALOS kiadású könyvek is használhatók. A rendes és irodalomtörténeti olvasókönyveknél sem feltétlenül szükséges, hogy egy- és ugyan­azon kiadásúak legyenek, a szerző azonos­sága azonban kívánatos. Németből a felső osztályokban használhatók a Red­ámi-féle füzetek is. Megengedem, hogy a vezetésem és rendelkezésem alatt álló intézetek ifjúsági, esetleg tanítói és tanári könyvtáraiból is kölcsönképen bocsáttassanak rendelkezésre az ifjúságnak a rendszerint több példányban rendelkezésre álló, a szöveg megismerteté­séhez szükséges könyvek, sőt, amennyiben fedezet rendelkezésre áll, a szegény tanulók részére, mint kölcsön­könyv, kisebb szám­ban tankönyv is beszerezhető. 2. Ugyanilyen súlyos a helyzet az író- és rajz­szerek s eszközök hiánya miatt. A készlet rendkívül csekély és mivel a szükséglet fe­dezése a tanév, elején alig lehető, a múltban pedagógiai szempontból megkívánt egyönte­tűségtől el kell tekinteni. A helyzet e téren csak a blokád teljes megszűntével és a for­galom fokozatos létrejöttével fog enyhülni. Megkívánom tehát, hogy minden intézet, ahol több intézet van, együttesen a tanév első hónapjaira a kereskedelemben e tekin­tetben rendelkezésre álló készlet átvételével (megvásárlásával, lekötésével) és arányos elosztásával a szükségletet a lehetőséghez képest biztosítsa és teljes odaadással igye­kezzék ifjúságát a legszükségesebb író- és rajzszerekkel s eszközökkel ellátni. Ha e cél főleg az egyszerűbb és olcsóbb irkákra és füzetekre nézve a tanév első felében nem érhető el, meg kell ragadni minden módot, mellyel a tanulóknak az írás, rajzolás meg­tanulása, ezekben a szükséges gyakorlat és fogalmazási készség megszerzése lehetővé válhatik. E régből az egyes intézetekben összegyűjtött régibb füzetek még üresen levő lapjait lehet felhasználni, ezeket tehát ren­delkezésre kell bocsájtani ; a tanulókat kö­zönséges írópapír össz­evarrására, a netalán szükséges vér­aszására kell megtanítani, figyel­meztetni kell őket arra, hogy levelekről és más, már nem szükséges iratokról a tiszta fél- és negyedíveket gyűjtsék össze s ezeket, használják fel. Meg lehet keresni a szülőket és hatóságokat, hogy minden ily tekintetben nélkülözhető papirost, főképen a használat­ból kivont, de még raktáron levő különböző kimutatások űrlapjait bocsássák az iskolák rendelkezésére. Nagyjelentőségű a népisko­lákra nézve a palatáblák és palavesszők gon­dozása és ezek megőrzése. Különös gondot kell fordítani a tollak, trónok megőrzésére, meg kell engedni, hogy szükség esetén lúdtollal is írhassanak. A tin­tával és általában minden anyaggal való takarékosságot is az ifjúság lelkére kell kötni. Fordítson az intézet figyelmet arra is, hogy az írószerekkel titkos csereüzlet, ennek révén árúuzsora ne kaphasson lábra. Az ilyen ese­teket a közigazgatási hatóságnál fel kell jelenteni. A rajzolásban a papír mindkét oldalát kell felhasználni, egészen egyszerű csomagoló papír használatát is meg kell engedni. A körzőkben, vonalzókban (háromszögekben), rajztáblákban mutatkozó nagy hiányon akk­ér lehet segíteni, hogy az alsó- és felsőosztá­lyok tanulói közt a kölcsönös kisegítést (kölcsönzést) rendszeresen szervezzük. 3. A kézimunkára nézve érvényben maradnak az előző háborús tanévekben e tekintetben kiadott­­korlátozó rendeletek. A női kézi­munkákban a régi ruhák átalakítására, a fol­tozásra, ruha- és harisnya-javításra és más efféle, a mindennapi szükség által megkívánt, munkákra kell fogni az ifjúságot. Elvül kell kitűzni, hogy mindenkor a rendelkezésre álló anyagot kell feldolgozni (javító munka). Határozottan tartózkodni kell attól, hogy olyan anyagok beszerzése kívántassék meg, melyek alig, vagy csak rendkívül drága áron szerezhetők be és a szülők súlyos gondjait csak szaporítanák. Amennyiben pedig a kézi­munkaórák anyag hiányában a növendékek nagyobb felére nézve haszonnal nem értéke­síthetők, az ifjúságot kedvező időben a kert­­ben vagy más termelő munkával kell fog­lalkoztatni, illetőleg ezeket az órákat más KÖZLÖNY. 287

Next