Hivatalos Közlöny, 1919 (27. évfolyam, 1-47.szám)

1919-09-11 / 33. szám

36 -37. sz. HIVATALOS KÖZLÖNY. -értékpapírkémlés, a fontosabb árakra vonat­kozó kalkulációk. 10. Könyvvitel. Az I. évf.-nak az egyszerű könyvvitel a tárgya, a II. évf.-é egyéni cégek kettős­ könyvvitele, a III. évf­.-é társas cégek könyvvitele, bizományi és részes ügyletek könyvelése. 11. Magyar levelezés és a kereskedelem is­mertetése. Az 1. évf.-ban a közvetlen adás­vétel, a II-ban­ főkép a fizetés kerül tárgya­lásra , a III-ban a bizományi ügyletek. 19. Gyakorló iroda. Kombinált üzlettervek kidolgozása a könyvvitel, számtan és levele­zés bevonásával, a gyorsírás, gépírás és a keresk. irodákban szokásos technikai esz­közök alkalmazásával. t­ i. Idegen nyelv és levelezés. Minden felső keresk. iskolában legalább két idegen nyel­vet kell tanítani a következők közül: angol, francia, német, olasz, román, cseh-szlovák, szerb-horvát. A fentartó által meghatározott nyelvek közül a tanulók szabadon választ­hatják a nekik alkalmast elsőnek, egy má­sikat másodiknak. A nyelvek tanítása fél osz­tályokban legfeljebb húszas csoportokban történik. A nyelvtanítás célja a beszélt és írott idegen nyelv megértése, jártasság a mindennapi társalgásban és az a képesség, hogy a tanuló könnyebb kereskedelmi vo­nat­kozású iratokat megfogalmazni tudjon. l'i. „1 gyorsírásból az 1. évf.-ban a leve­lező, a 11-ban a vitaírás tanítandó. l~). A­ gépírást kezdettől fogva mint vak­írást kell tanítani. E tárgy tanítása délutánra tűzendő ki, úgy h­ogy a tanulók mindegyike tényleg két-két órát tölthessen a gép mel­lett szakavatott vezetés és felügyelet mel­lett. Ki. .­ testgyakorlás órái az I. és II. évf.­ban a délelőtti, a 111. és IV. évf.-ban a dél­utáni órákra osztandó be. Az intézeti orvos ha van ki itt egy-egy órában egészségtani uru­sításokkal látja el osztályonként külön-külön a tanulókat, ezenkívül állandóan figyelem­­­el kíséri a tanulókat és az intéz­ek­ helyiségeit­­/ O egészségi szempontból. 17. Minden felső kereskedelmi iskolában meghonosítandó a kézimunkaoktatás. Szük­ség van erre nem csupán a testi munkában rejlő jellemképző erő miatt és azért, mert egy-egy mesterség megtanítása szükség ese­tén megélhetést is biztosít, hanem a keres­kedelmi iskolában főkép azért, mert az ipari meg a mezőgazdasági munka közvetlen meg­ismerése és gyakorlása legszilárdabb alapja a közgazdasági törvények induktív megisme­résének. A munkadélutánokon a tanulók haj­lamuknak és a rendelkezésekre álló alkal­matosságoknak megfelelően felváltva foglal­kozhatnak természet­tani, term­észetrajz-áru­ismereti, vegytan-technológiai laboratóriumi gyakorlatokkal, könnyebb mesterségekkel, kertészeti és háztartási teendőkkel is. II. A tanítástervben felsorolt tárgyak ta­nítása, ill. gyakorlása minden tanulóra nézve egyaránt kötelező, D­e minden felső keres­kedelmi iskolában alakulhatnak szabad egye­sülés alapján ifjúsági körök is, amelyek az anyanyelvi és idegennyelvi szabad előadás, a zene és ének gyakorlását, az esztétikai érzék fejlesztését, gyorsíró versenyek rende­zését stb. tűzhetik ki célul és általában az iskolai tanulás kiegészítésére szolgálnak. Átmeneti intézkedések az 1919 20. iskolai évre. Az I. évfolyamban a tanítás már a fent közölt állandó tanításmenet szerint történik. Magyar fogalmazás és irodalom. A II. évf.­ban a szabatos, magyar fogalmazás megta­nítása a cél, alkalmas irodalmi olvasmányok bevonásával. A 111. évf.-ban a poétika fon­tosabb részeinek felelevenítése után olvas­mányok alapján a dráma elméletének tár­gyalása és a magyar drámai irodalom is­mertetése. A világirodalom legkiválóbb drá­mái és drámaírói. A 11. évf.-ban az új ma­gyar irodalom története Széchenyi fellépé­sétől 1900-ig, különös tekintettel a legna­gyobb írói egyéniségekre és a legnevezetess v­­ig­u­o­sebb irodalmi irányokra. Az irodalomtanítás befejezéseit a magyar politikai és közgazda­sági irodalom fejlődését kell összefoglal­óan ismertetni. Alkalmas helyen a világirodalmi vonatkozások bevonása. Történelem. A II. évf.-ban Magyarország gazdasági és művelődési történetének össze­foglaló ismertetése. A III. évf.-ban a volt középső osztály anyagának ismétlése után a legújabb kor története 1848-ig, a IV. évf.­ 291

Next