Ifjú Sólyom, 1952 (2. évfolyam, 1-17. szám)
1952-01-10 / 1. szám
zÁrttéri modellezés terepírás, normál modellek izután modellünk szárnyát, ceillapítóját, vesénilkját bevontuk, kerülhet a beépítésre. Repés előtt тем otthon el kell készítettünk gépünk hajtóművét, a gumimotort. A gumimotor hosszú --kampótáv x 1.2 1.5 A gumimotor keresztmetszete gumisúly -- a gépkites súlya szanilfajsúval.l kgr/dtmr.hmlmotortmnkiyi kis 8 mm belméretű, 0.4 mm-es acéldix'ttból készül karika, helyezünk. Ennek segítségével könnyebben felhúzhatjuk gumimotorunkat. Repités előtt gleet 'nmel kenjük be, mert így nemcsak hogy többet húzhattunk rá hanem ittott a rimk é tetttutama is jelentősen megnövekszik. Az 1952. zárttéli évadra modellezi osztályunk ntár baszerezte a magyar gyártmányit 0,5 mm átmérőjű ljadíkm-grmlt, trervnek szétosztása zárttérivel foglalkozó modelzo köröknek folyamatban van Mint érdekességet megjegyzem, hogy 1951- ben az Igazságügyi Minisztérium mi tájában az egyik üzemi modellező körünk tagja ezzel a minőségű gumival 8ivére 00 mp-os eredményt ért el. Zárkéri modellünk most már készen áll a berepítésie. Alkalmas lememben ípt. tonna temem, hozzákezdhetünk e nép Réshez A törzset felszereljük gumimotorral, 'égzsavánnal és a bedugható cállapító síkkal'. Megállapítjuk a súlypontot. Súlypont fölött helyezkedik el ,szárnyunk profitjának 80 70 százaléka. Vigyázzunk evnra, hogy a bajidai Ohinlüket még feriggia®ziás előtit élezzük ki, nehogy esetleg törzsszakmáink szétkrepedjen. Most mégcsaak a cénmmemevéet kell tekerniünk és mátilis hozzákezdhetünk a siklatáshoz. Ha modellünk nem mekül t álságosan (nem fejnehéz), vagy nem repül huilikánsosan, úgy körülbelül a triaximra»!« fondulatszám felét rehúzzuk a miotonra ameri kénen, köszörű, vagy más alkalmas szerszám segítségével. Model Minik repülését figyelve rögtön megállapíthatjuk a helyes súlyponteloszlást és a légcsavar fordulatlszámát. Márié ültünknek súlyául és az alkalmazóig mi kelesztimetezettől függően emelkedni, de legalább ..nívóban siker repülnie. Ha modellünk túhúzódni, úgy a szárny 1 2—3 mm hátradöntésével segítünk. légcsavarunk fordulatszáma akkor is legtökéetesbb, ha nem több másodpercen ikéit mutatt 2 - 4. Kislégcsavarrlepátszög esetén modellünk Jól fog emelkedni és kisebb lesz a nyomatéké, de a motor hamarább jár le és így kisebb lesz a repült idő. Nagy slégcsavarlapátszög esetén a nyomaték nagyobb lesz, a modell esetleg nem emelkedik, vagy hamar kisant melülni kezd, a motor azonban tovább jár. Feladattunk az, hogy a legkedveztbb légcsavar apát szöget, illetőleg emelkedést megtaláljuk Ez a gyakorlatban a következő értékek között mozog: Emelkedés :« Légcsavar átmérő x1,7—2,2. A nem bedugható» (állítható) légcsavar rosszabb hatásfokkal működik, mint a teljesen, balsából készült, vagy ia kenet- stégesfatvaimiá!". Enek , készítésének leírása, meghaladja e cikk kenetet, de megjegyzem , hogy essek készítésénél negatív sabiomokiat használnak és sokkal nagyobb pontosságot, türelmet kíván, mint talán az egész zárt léül modell építése. Az ilyen típusú légcsavarra érték el a nem himatalos világrekordot kis, a 33 percet meghaladó eredményt,50 m magas hangárban. Tekintve azt, hogy zárt teremhez vagyunk kötve, mérettünknek köröznie kell. Modellünk körözését úgy állítjuk Ide, hogy a forgatónyomtatékkal egyező Irányban történjék. Ahasználatos légcsavar fongiási irányai jobb forgás, a forgatónyomaték babja adódik, tehát a nodellünk oldalkormányával Ivat körözést áitünk be, 3 - 8 mim az oldalkormány felületétől függtön.. Elöt'p ’da , hogy modellünk nem akar körözni vagy túl nagy köröket a épül. Ilyen esetben a csillapító sík körözéssel élenlétek döntésével segíthetünk. (1. Ábra.) Ha mindezeket figyelembe vettük és modellünk a követelményeknek megfelel, úgy ráhúzhatjuk a maximális fordulatszámot. Hogy a kezdet nagy nyomatékot csökkentsük, ajánlatos a teljesen felhúzott motorból mintegy 6C 100 fordulatot visszacsavarni. T. .1. a légcsavar nyomatéka kezdetben igen nagy és ez a szárny nyomott oldallal ellenkező oldalét igyekszik neceminálni. Ezen zárttól'! építőink úgy ságit betelek, hogy már az építésnél ,a merevítőket (az szárnynak csak mell merevítőin kissé nyomva, (hoszszabbra vágva 1 1.5 mm) helyezik ill. ragasztják rá a hossz lécre. Hajszálas merevítés esetén, amit bevonás utánragasztatnak fel a szárny hosszanti lécein. 4-5 smn-t kihagyják áilrtt, amit Iklis csipesz segítségével berepítésnél állítani tudnak. T. 1. az aerofix stagaeató száradás után egy kis csövet képe®, mely a hajszálat ugyan jól fogja, de nem annyira, hogy Hrobain csipesz segítségével elmozdulást ne végezhetne. Papírbavonató zárttéri modellek Ixyllachonját alacsonyabbra kell méretezni, mint a mikroflamies modellekét. Ennek az az oka, hogy a megnövekedőn szárnysúly mietti súlypont magasabbra ikerül mint a motortengely és így modellikünk könnyen túlhúzódik. Eziel a kellemetlen jelenséggel többször találkoztunk úgy a körzeti, intotaeországon zárttéti versenyeink alkalmával. Aaknós limes zárttét- modellüink esetében a szárny csekély súlya miatt ez a különbség nem számottevő, sőt modellünk háztári emelkedését segíti elő. Ezeken a problémákon modellezőink már régóta próbálkozuak segíteni". Az 1950. évi versenyeken jelentek meg az ú. n. állítható csapágyak, papír bevonatú zállttéri mixlelilak. Rögtön kitűntek biztos egyenletes envelkedésüikkel, valamint azzal, hogyi beállításuk s ezzel berepítésük is egyszerűbbé vált. (1. ábra.) Miután modellünk súlypontját megátlapítottuk, a szárnyat is beerősítettük, rögtön húzhiatunk kis modellünkre. Ha nuxle ívil. túlihúzódna (vagyiis erősen az ég felé tör, majd csillapításokkal visszaaicsúszik.). ttgy a motortengely lefelé állításával segitűnik. Modellünk biztos körözését fokoztatjuk azzal, hogy a motortenge-be a kívánt körözés irányában huzatjuk gumist! A gubbassz x faisti bottlikta - renH-benl 1. ábra 3 ábra 4 cigaretta papír Állítható csapágy 4. ábra 2. ábra