Ifjú Sólyom, 1952 (2. évfolyam, 1-17. szám)

1952-01-10 / 1. szám

zÁrttéri modellezés terepírás, normál modellek izután modellünk szárnyát, ceillapítóját, vesénilkját bevontuk,­­ kerülhet a be­­építésre. Rep­és előtt тем otthon el kell készí­tett­ünk gépünk hajtóművét, a gumimotort. A gumimotor hosszú --­kampótáv x 1.2 1.5 A gumimotor keresztmetszete gumisúly -- a gép­­kites súlya szanilfajsúv­a­l.l kgr/dtm­r.hmlmotortmnkiyi kis 8 mm b­elméretű, 0.4 mm-es acéldix'ttból készü­l karika­, he­lyezünk. Ennek segítségével könnyebben felhúzhatjuk gumimotorunkat. Repités előtt g­leet 'nmel kenjük be, mert így nemcsak hogy többet h­úzh­attunk rá hanem ittott a rimk é tetttu­­tama is jelentősen megnövek­szik. Az 1952. zárttél­i évadra modellezi­ osztályunk ntár baszerezte a magyar gyárt­mányit 0,5 mm átmérőjű ljad­íkm-grmlt, trervnek szétosztása zárttérivel foglalkozó mode­lzo köröknek folyamatban van Mint érdekességet megjegyzem, hogy 1951- b­en az Igazságügyi Minisztérium mi táj­á­ban az egyik üzemi modellező körünk tagja ezzel a minőségű gumival 8­ivére 00 mp-os eredményt ért el. Zárkéri modellünk most már készen áll a berepítési­e. Alkalmas lem­emben ípt. ton­­na temem, hozzákezdhetünk e nép Réshez A törzset felszereljük gumimotorral, '­ég­­zsavánna­l és a bedugható cáll­apító síkkal'. Megállapítjuk a súl­ypontot. Súlypont fölött helyezkedik el ,szárnyunk profitjának 80 70 százaléka. Vigyázzunk evnra, hogy a bajidai Ohin­lüket még feriggia®ziás előtit élezzük ki, nehogy esetleg törzsszakmáink szétkrepedjen. Most mégcsaak a cénmmemev­éet kell t­ekerniün­k és mátilis hozzákezdhetünk a siklatáshoz. Ha mode­llünk nem m­ek­ül t álságosan (nem fejnehéz), vagy nem repül huiliká­­nsosan, úgy körül­belül a triaximra»!« fondulatszám felét re­húzzuk a miotonra ameri kénen, kö­szörű, vagy más alkalmas szerszám segítségéve­l. Model Minik repülését fi­gyelve rögtön meg­állapíthatjuk a he­lyes súlypontelosz­­lást és a légcsavar fordulatlszámát. Má­rié ültünknek súlyául és az alkalmazói­­­g mi kel­esztimet­­ezettől függően emelkedni, de legalább ..nívóban s­iker repülnie. Ha modellünk tú­­húzódni, úgy a szárny 1 2—3 mm hátradön­tésével segítünk. l­égcsavarunk­ fordulatszáma akkor is legtökéetesbb, ha nem több másodper­­cen iké­it mu­tatt 2 - 4. Kis­­légcsav­arrlepát­szög esetén modellünk Jól fog emelkedni és kisebb lesz a nyomatéké, de a motor ha­­ma­rább jár le és így kisebb lesz a re­pült idő. Nagy slégcsavarlapátszög esetén a nyo­maték nagyobb lesz, a modell esetleg nem emelkedik, vagy hamar kisant m­elüln­i kezd, a motor azonban tovább jár. Feladattunk az, hogy a legkedveztbb légcsavar­ apát szöget, illetőleg emelkedést megtaláljuk Ez a gyakorlat­ban a következő értékek között mozog: Emelkedés :« Légcsavar átmérő x1,7—2,2. A nem bedugható» (állítható­) légcsavar rosszabb hatásfokkal működik, mint a teljesen, balsából ké­szült, vagy ia kene­t- stégesfatvaimiá!". Enek , készítésének leírása, meghaladja e cikk kenetet, de meg­jegyzem , hogy essek készítésénél­ negatív sab­iomo­kiat használ­na­k és sokkal na­­gyobb pontosságot, türelmet kíván, mint talán az egész zárt léül modell építése. Az ilyen típusú lég­csavarra­ érték el a nem hi­m­­atalos vi­lágrekordot kis, a 33 percet meghaladó eredményt,­­50 m magas hangárban. Tekintve azt, hogy zárt teremhez va­­gyunk kötve, mé­re­tt­ünknek köröznie kell. Modellünk kö­rözését úgy állítjuk Ide, hogy a forgató­­nyomta­tékkal egyező Irányban történjék. A­­használatos lég­csavar fongiási­ irá­nyai jobb forgás, a forgatón­yoma­ték babja adódik, tehát a nodell­ünk oldalkor­mányával Ivat körö­zést á­itünk be, 3 - 8 mim az oldalkor­mány felületétől füg­gtön.. Elöt'p­ ’d­a , hogy model­lünk nem akar körözni vagy túl nagy köröket a épül. Ilyen esetben a csillapító sík körözéssel élen­létek­ döntésével segíthetünk. (1. Ábra.) Ha mindezeket figyelembe vettük és modellünk a követelményeknek megfelel, úgy ráhúzhatjuk a maximális fordulat­számot. Hogy a kezdet­ nagy nyomaté­kot csökkentsük, ajánlatos a teljesen fel­húzott motorból mintegy 6C 100 fordu­latot visszacsavarni. T. .1. a légcsavar nyomatéka kezdetben igen nagy és ez a szárny nyomott oldallal ellenkező oldalét igyekszik neceminálni. Ezen zárttól'! épí­tőink úgy ságit betelek, hogy már az épí­tésnél ,a merevítőket (az szárnynak csak mell­­ merevítőin kissé nyomva, (hosz­­szabbra vágva 1 1.5 mm) helyezik ill. ragasztják rá a hossz lécre. Hajszálas me­re­vítés esetén, amit bevonás után­­ragasz­tatnak fel a szárny hosszanti lécein. 4-5 smn-t ki­hagyják áilrtt, amit Iklis csipesz segítségével berepítésnél állítani tudnak. T. 1. az aerofix stagaeató száradás után egy kis csövet képe®, mely a hajszálat ugyan jól fogja, de nem annyira, hogy Hrobain csipesz segítségével elmozdulá­st ne végezhetne. Papí­rba­vonató zárttéri modellek Ixyl­­­lach­onját a­lacsonyabbra kell méretezni, mint a mi­kroflamies modellekét. Ennek az az oka, hogy a megnövekedőn szárny­­súly miett­i súlypont magasabbra ikerül mint a motortengely és így modellik­ünk könnyen túlhúzódik. Ez­iel a kellemetlen jelenséggel többször találkoztunk úgy a körzeti, intot­­ae­­országon zárttéti verse­nyeink al­kalmával. Aa­knós limes zárttét-­ modellüink esetében a szárny csekély súlya miatt ez a különbség nem számottevő, sőt modellünk háztári emelkedését segíti elő. Ezeken a problémákon modellezőink már régóta prób­álkozuak segíteni". Az 1950. évi versenyeken jelentek meg az ú. n. ál­lítható csapágyak, pa­pír bevonatú zállttéri mixlelilak­. Rögtön kitűntek biztos egyen­letes envelkedésüikkel, valamin­t azzal, hogyi­ beállításuk s ezzel berepítésük is egyszerűbbé vált. (1. ábra.) Miután­ modellünk súlypontját megát­­la­pítottuk, a szárnyat is beerősítettük, r­ög­tön húzhiatun­k kis modellünkre. Ha nuxle­ ívi­l. túlihúzódna (vagyiis erősen­ az ég felé tör, majd csillapításokkal visszaaicsúszik.). ttgy a motorten­gely lefelé állításával segi­tűnik. Modellünk biztos körözését fokoz­­tatjuk azzal, h­ogy a motortenge-b­e a kívánt körözés irányában huzatjuk gumist! A gub­b­assz x fa­isti b­ottlikt­a­­ - renH-benl 1. ábra 3 ábra 4 cigaretta papír Állítható csapágy 4. ábra 2. ábra

Next