Ikarus, 1963 (7. évfolyam, 1-53. szám)
1963-01-03 / 1. szám
Új feladatok előtt... Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár székesfehérvári gyáregysége az új év kezdetével, már a budapesti üzem kollektívájával együtt kezd hozzá — második ötéves tervünk — harmadik évi feladatainak végrehajtásához. Ha számba vesszük a székesfehérvári gyáregység (AMG) 1862. évi munkáját, elért gazdasági eredményeit, úgy megállapíthatjuk, hogy — az év közben bekövetkezett többszöri tervváltoztatás ellenére is — szép eredmények születtek. A vállalat teljes termelési tervét 100,1 százalékra, befejezett termelési tervét 101,5 százalékra teljesítette, s mintegy 41,5 százalékkal termelt többet mint az előző esztendőben. A kongresszusi munkaverseny sikere lehetővé tette, hogy dolgozóink ezt a többletet 86,9 százalékban termelékenységgel biztosították, továbbá, hogy megnövekedett exportadatainkat 10, 6 százalékra túlteljesíthették. Az eredmények elérését nagyban elősegítették szocialista brigádjaink nagyszerű vállalásai, amelyek révén éves exportkötelezettségünk 83 százalékát 90 nappal határidő előtt teljesítettük, valamint azt, hogy a készlet norma felettiséget év végére felszámoltuk. Az önköltség csökkentése terén elért 0,2 százalék javulás és a termelékenység 0,2 százalékos túlteljesítése is jelentős, ha figyelembe vesszük az évközbeni nagy mérvű profiltisztítást és a gyártmányösszetétel változást. Az eredmények ellenére azonban még sok a tennivalónk különösen a gazdaságosság, a műszaki előkészítés, a gyártás, az anyagmozgatás jó megszervezése terén. Az új évben — új — nagyobb feladatok előtt állunk. Bár teljes termelési tervünk , 1983-ban mindössze 5 százalékkal, befejezett termelési tervünk 16 százalékkal haladja meg az előző évit, exportkötelezettségünk azonban 120 százalékkal nő. Az új termékek mennyisége egész évi feladatunk 48,7 százalékát teszi ki. Az egyesített vállalatra az 1963-as évben az eddiginél még nagyobb feladatok hárulnak. A tennivalók ismertek. Jó végrehajtásuk népünk életszínvonala további emelésének feltételeit szolgálja. Ajövőben tehát növelnünk kell a termelés irányításáért közvetlenül felelős vezetők hatáskörét, önállóságát és felelősségét. Fontos feladatunk, hogy ösztönözzük dolgozóinkat a szocialista munkaverseny és a szocialista brigádmozgalom fejlesztésében való részvételre. Karoljuk fel fokozottabban az újítási mozgalmat és szívleljük meg minden termelés fejlesztését célzó javaslatot. Lényegesen meg kell javítanunk az anyagi ösztönzés rendszerét, hogy az a műszaki fejlesztést, a gazdaságos termelést, termelőberendezéseink jobb kihasználását segítse. Többet kell tennünk a termelés szervezése, a fokozottabb anyagtakarékosság bevezetése terén is. A gazdasági bizottság határozata alapján — központi feladatunk — az egyesített vállalat munkájának megszervezése, úgy, hogy az a termelékenység növelését, az önköltség csökkentését, a minőség javulását eredményezze. Az egyesítés egyike azoknak a rejtett tartalékainknak, amely jelentősebb anyagi ráfordítás nélkül is lehetővé teszi a rendelkezésre álló termelőerők hatékonyságának növelését. A székesfehérvári gyáregység dolgozói megértették az egyesítés jelentőségét — s akik már részt vesznek ebben a munkában — felajánlásokkal is segítik sikeres végrehajtását. Igen sokrétű feladat áll tehát az egyesített vállalat kollektívája előtt. Sok gonddal, problémával kell megküzdenünk, de úgy érzem, törekvéseinkben egyesít bennünket a közös cél: a magyarországi autóbusz-gyártás távlati feladatainak megoldása. Ha pártunk és kormányunk határozatainak szellemében kölcsönösen jól dolgozunk, jelentős eredményeket érhetünk el, mind a műszaki színvonal fejlődése, mind az új gyártási eljárások bevezetése, állóeszközeinek jobb kihasználása terén. A feladatok adva vannak, a jó végrehajtás rajtunk múlik. Az Általános Mechanika Gépgyár szocialista brigádjainak és minden dolgozójának ezúton is köszönetet mondok azért az önzetlen odaadó munkáért, amellyel az 1962. évi feladataink maradéktalan teljesítését lehetővé tették. Üdvözlöm a gyáregység dolgozói nevében a budapesti gyár egész kollektíváját a két gyár egyesítése alkalmából és kérem, hogy jó termelési eredményekkel segítsék népgazdaságunk erősítését. Az egyesített gyár minden dolgozójának jó egészséget, sikerekben gazdag új esztendőt kívánok. SZIRMAI JÓZSEF,ÁMG igazgató VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLETEK XV. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1983. JANUÁR 3. Új kísérlettel a tetőburkolatok minőségének javításáért Az autóbusz I. főosztályon sok gondot okoz a tetőlemezek összeillesztése. Nagyrészt ettől függ, hogy kocsijaink teteje beázik-e vagy sem, s az esős éghajlatú országokból milyen híreket hallunk gyártmányainkról. Ezt a munkát úgy végzik, hogy a kész vázszerkezetre felhelyezik a mellső, hátsó, középső, valamint a hosszsarok tetőlemezeket. Az előre felhajlított peremeket egymásba olvasztják, a kenderzsineg és a minimumos kitt szigetelés berakása után a tetőváz hossztartóján, kalapáccsal egymásba falcolják. A hossztartó vékony anyaga azonban az ütések hatására behajlik, így az egymásba illesztett lemezek nem fekszenek fel kellőképpen, s a falc sem lesz elég szoros, mert az alátámasztás hiánya miatt a kalapács „húzása” nem elegendő. Az alátartáshoz ugyan rendelkezünk egy készülékkel, de ennek használata nehézkes és alkalmazását a műhely — eléggé helytelenül — éppen emiatt legtöbbször elhagyja. Ennek a műveletnek az egyszerűsítésére és a minőség javítására egy új eljárást dolgozott ki a technológia és a műhely. Az új módszer lényege az, hogy a tetőburkolati elemeket nem a kocsin, hanem egy szilárd készülékben tabelják össze. Ily módon biztosítható az egymásba peremezés egyenessége és szorossága. Az összeállított teljes tetőburkolatot helyezik aztán a vázra. Jelenleg ez az eljárás még csak kísérlet. A munkát átmenetileg készülék helyett egy asztalon végzik. Nehézséget azonban az összeszerelt tetőlemez kézi erővel való felemelése okoz, ehhez megfelelő emelő berendezést kapnak. A technológia a szükséges készüléket megrendelte, mely cserélhető mellső és hátsó részeivel, változtatható szélességi méretével alkalmas lesz jelenleg futó összes autóbuszaink tetőburkolatához. Az új eljárás még súlyosabban veti fel a vázak mérettartásának problémáját. A névleges mérettől való eltérés 5 mm-nél nem lehet nagyobb és ez a követelmény a vázasüzemtől pontosabb munkát igényel. Remélhetően a kísérlet sikerül, az erőfeszítések nem lesznek hiábavalók és az új módszer jelentősen javítani fogja a tetőburkolatok minőségét. .. az egyik eredményes, de nehézkes módszer . Mint jó családban, közös a célunk, gondunk, felelősségünk Székesfehérvári vezetők nyilatkoznak az egyesülésről Közös esztendőként indult az 1963-as év az Ikarus Karoszszéria- és Járműgyár, valamint az Általános Mechanikai Gépgyár dolgozói részére. Január elsején egyesült a két gyár, melynek neve a nagyobb család után Ikarus lett. Az új, év kezdete is már önmagában bizakodóvá teszi az embereket, meg inkább így van ez most, amikor nemcsak a naptárban, hanem a munkában is egy új év kezdődik ... — Mit vár az egyesüléstől? — kérdeztük meg néhány dolgozótól a székesfehérvári gyáregységben. A főtechnológus, Szabó István főtechnológus őszintén bevallotta: először „vegyes” érzésekkel fogadta az egyesülés tervét, de később, az első tárgyalások, megbeszélések után ugyancsak megváltozott a véleménye. Az egyesülésben elsősorban annak lehetőségét látom, hogy a két vállalat között megkezdődik a munkamegosztás. Nem lesz szükség arra, hogy Budapesten is, Fehérváron is egyazon dologgal kapcsolatban kísérletezéseket folytassunk; a jó eredményeket kölcsönösen meghonosítjuk mindkét gyártelepen. Nekünk például nincs vegyészmérnökünk, ez a galvanizálás területén sok problémát jelentett egész addig, amíg az első közös beszélgetésen megállapodtunk az Ikarusszal. Budapesten a mi viszonyainkra is megfelelő galvanizálási technológiát dolgoznak ki és a helyszínen is segítséget nyújtanak. Emellett a szerszámgyártásban is megoszthatjuk a munkát, a nagyobb szerszámokat a pesti gyárban készítenék, a kisebbeket nálunk. A továbbiakban Szabó elvtárs arról beszélt, miként csökkenthető mindkét vállalatnak az önköltsége. — Gazdaságosabbá teszi a termelésünket az is, hogy gyártmányainknál olyan elemeket honosítsunk meg, melyek a pesti gyárban már félszerszámozottak, itt nekünk nem kell újakat készíteni. Jelentékeny megtakarítást eredményez a jövőben annak bevezetése is, hogy az azonos alkatrészekét, melyeket mind- a két gyártelep használ —, egy helyen, nagyobb da s rabszámban gyártjuk. ? Az egyesítés megkönnyíti, hogy az anyagnorma készítést, összesítést gépi úton, Buda- Jpesten végzik. Szabó elvtárs megemlítette, hogy növelni fogja a fehérvári technológusok ismeretét a ^ tervezett egyhónapos techno- lógusi csere. ? — Az egyesítéstől azt vá- \ rom, — mondotta mintegy 5 | összegezésképpen a főtechno-^ (Folytatás a 2. oldalon.) £ EREDMÉNYEKBEN GAZDAG ÚJ ESZTENDŐT! Évről évre az új esztendő beköszöntével számadást adunk az eltelt év munkájáról, eredményeinkről, sikereinkről — és ha van, ezek ellenkezőjéről —, balsikereinkről, nehézségeinkről. Ezzel egyidejűleg jövőnkre tekintünk és meghatározzuk az új esztendő feladatait. Az 1982-es év tovább segítette üzemünket a fejlődésben. Autóbuszgyártásunk 214 darabbal haladja meg az előző évi termelést. Vállalatunk teljes termelése pedig 9 százalékkal magasabb az 1961. évinél. További és ebből következő eredményünk, hogy — mivel létszámunk nem változott —, a termelékenységünk 1932-ben jelentős mértékben emelkedett. A termelés növekedését így teljes egészében a termelékenység emelésével tudtuk biztosítani. Üzemünk kollektívájának eredményes összmunkáját azonban nemcsak a termelő, hanem egyéb sikeres gazdasági tevékenység is igazolja. Itt elsősorban azt említjük meg, hogy termelési költségszintünk az 1981. évivel szemben a tervezett 2,6 százalék helyett, legalább 2,9 százalékkal lesz alacsonyabb. Ma már szinte valamennyien tudjuk, hogy a műszaki fejlesztés vonalán fentiekkel szemben nem értük el a várt eredményt. Ez alapvetően arra vezethető vissza, hogy fontosságát még ma sem érti meg mindenki, ezért nem tudta vállalatunk valamennyi dolgozója e kérdés segítését saját számára mindennapos feladattá tenni, így aztán az e térén bekövetkezett lemaradásra vezethetők vissza a gyártmányainkkal szemben emelt minőségi kifogások is. Fentiek szinte önmaguk jelzik az 1963. év feladatait. Az új esztendőben mérföldes léptekkel kell előre haladnunk a minőség megjavításával a világszínvonal elérésének útján. Ugyanakkor a termelés emelése tekintetében feladataink ismét növekedtek: 1983-ban 200 darab autóbrusszal kell többet termelnünk, amellyel a tervek szerint teljes termelésünk 2 százalékkal emelkedik. Munkamennyiségben a növekedés 16 százalék, ami azt jelenti, hogy tovább emelkedik vállalatunknál a termelékenység és a többtermelésnek ismét jelentős hányadát kell a termelékenység emeléséből fedeznünk. Termelési költségszintünket 1933-ban az 1982. év jelentős eredményei után további 2 százalékkal kell csökkentenünk. E feladatok jelentőségét aláhúzza az a körülmény, hogy vállallsunk, az új esztendő első napján a székesfehstván Általános Mechanikai Gépgyárral egyesül. Üzemünk valamennyi dolgozója tudja, hogy az egyesítés a magyar autóipar fejlesztésének ügyét szolgálja, s mintegy előkészítő intézkedés arra, hogy megteremtsük a magyar autóbuszgyártás távlati műszaki, anyagi bázisát. Ezzel kapcsolatban az Ikarus-gyár valamennyi dolgozója nevében üdvözlöm székesfehérvári gyáregységünk valamennyi dolgozóját és az új esztendő alkalmából az egyesült vállalat minden dolgozójának pártbizottságunk, szakszervezeti bizottságunk, vállalatvezetőségünk nevében eredményekben, munkasikerekben gazdag új esztendőt kívánok. Reméljük, hogy már az egyesülés első esztendeje meg fogja hozni a kölcsönös elvtársi segítés útján a jó együttműködés várható legjobb eredményeit. Ezt nagy mértékben szolgálhatja a kölcsönös megbecsülés, közös munkánk kellő értékelése. Az óesztendő végével nem mulaszthatom el, hogy pártbizottságunk, szakszervezeti bizottságunk és vállalatvezetőségünk nevében ezúton is kifejezzem elismerésemet és köszönetemet vállalatunk valamennyi dolgozójának fáradozásaikért, a termelés terén elért eredményeikért, azért, hogy a maguk erejével 1962-ben igyekeztek a mi frontunkon is a szocializmus épületét építeni. Ha vállalatunk valamennyi dolgozója ezt a lelkes építeni akarást 1963-ban fokozni tudja és fogja, biztosítva látom megnövekedett feladataink teljesítését. Ehhez ismételten minden dolgozónknak teljes sikert kívánok. Boldog új esztendőt! Hirth Ferenc igazgató Újítóink csaknem 3 milliót takarítottak meg népgazdaságunknak Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár székesfehérvári gyáregységében az újító mozgalom 1962-ben szépen fejlődött. Erről tanúskodnak a következő számok: A múlt évben több mint 360 újítást nyújtottak be a dolgozók. Az elfogadott javaslatok száma 170. Bevezetve 132 újítás. Elutasításra jutott 156 javaslat. Az utókalkulált javaslatok gazdasági eredménye csaknem 3 millió forint. Ez a gazdasági eredmény, megtakarítás kétszeresen felülmúlja az eddigi évek közül a legeredményesebb esztendőt is. Ez a szép eredmény nemcsak dolgozóink aktivitásának, a technika korszerűsítésére irányuló törekvéseinek köszönhető, hanem a vállalat vezetőségének erkölcsi és politikai támogatásának is. Újítási mozgalmunk fellendítését eredményezte a júliusban megrendezett — pártunk VIII. kongresszusa tiszteletére indított — újítási hónap, amikor dolgozóink 75 újítást adtak be. Gyáregységünk tavaly két alkalommal vett részt újítási kiállításon. A Székesfehérvárott megrendezett szakszervezeti megyei újítási kiállításon jó szereplésünk elismeréseként oklevelet kaptunk. A KGM Iparigazgatósága által Budapesten megrendezett technológiai fejlesztési és újítási kiállításon ugyancsak elismerést kapott kiállítási anyagunk, különösen nagy érdeklődés kísérte a kiállított és sikeresen bemutatott COg védőgázas félautomata hegesztő célgépet. Az eredmények mellett szólni kell a nehézségekről, hibákról is. Az egyik nehézség: a véleményezésre, a rajz vagy anyagnorma változásra kiadott újítási javaslatok csak többszöri felszólításra kerülnek vissza az újítási irodára. Hiányosság mutatkozik az újítási feladatterv összeállításában is. A műszaki vezetők nem tárják fel elég világosan a termelést hátráltató nehézségeket, nem élnek a lehetőséggel, hogy az irányításuk alatt levő üzemrészben felmerülő problémákat az újítási feladatterven keresztül az újítók bevonásával megoldják. Újítómozgalmunk eredményesen fejlődött 1962-ben és bizonyos — a hibák kijavításával, a gyorsabb ügyintézéssel —, még nagyobb eredmények születnek az új esztendőben. Ladányi Ferenc újítási előadó