Ikarus, 1966 (10. évfolyam, 1-26. szám)
1966-01-12 / 1. szám
1966-BAN: Ötvenmillió forint a XVI. kerület fejlesztésére Modern lakások, korszerű családi házak — Új utak — Napközi tábor Az új esztendő nemcsak az egyes emberek életében jelent „tiszta lapot” az új tervek, új elképzelések megvalósításához. A XVI. kerületi Tanács végrehajtó bizottságának titkárát, Molnár Józsefet arról kérdezzük, milyen megoldandó közérdekű problémákat hoz ez 1966-os év? — Kezdjük talán mindjárt az összehasonlítással. Amíg a második ötéves terv első esztendejében 36,7 millió forinttal gazdálkodhattunk, 1966-ra, a harmadik ötéves terv első esztendejére 50,2 millió forint jut a XVI. kerület számára. Lássuk most részletesebben, mi mindenre fordítjuk ezt az összeget. Legyen az első a lakásépítkezés. Ez nálunk legalább ugyanolyan komoly gondot jelent, mint a főváros bármelyik más kerületében. Idén, az OTP-vel közös beruházással, hét darab háromemeletes, modern lakóházat építünk, öszszesen 112 másfél és két és fél szobás ultramodern lakással. Ezenkívül az arra megfelelő zöldövezetben, évente mintegy 200—250 engedélyt adunk családiház építkezésekhez. Enyhítenek a problémán a szövetkezeti lakások is, amelyből "kerületünk tavaly ötvenkilencet kapott. Higanygőzlámpák a Kerepesi úton — Mint a külkerületekben általában, így nálunk is, gondot okoz a korszerű közvilágítás megoldása. Ebben az évben megkezdjük — előreláthatóan 1967-re fejezzük be — a Kerepesi út korszerűsítését, amely nemcsak azt jelenti, hogy a tízméteresre szélesített utat kifogástalanra betonozzák, hanem egyúttal — a járókelők és az autóvezetők örömére — felszerelik a modern higanygőz-lámpákat, amelyek végre megoldják a régen nélkülözött Kerepesi úti közvilágítást is. A kerület villamosítására egyébként 1966-ban 14 millió forintot költünk. A javarészt földutak és döngölt járdák korszerűsítése is tipikusan külkerületi feladat. Ez évben 11 ezer négyzetméter új utat és négyezer négyzetméter aszfaltjárdát terveztünk, ötezer folyóméterrel bővítjük a vízhálózatot. — Idén befejezzük a János utcai nyári napközitábor építését. 1967-re lesz az avatás, a gyerekek biztosan szívesen nyaralnak majd az új táborban, ahol a gondozott kertben, a különféle sportpályákon kedvükre válogathatnak, mivel töltsék a nyári vakáció napjait. A hatszáz gyermek befogadására alkalmas nyári napközi sok szülő gondján segít. Az évi költség több, mint hatvan százalékát, 28 millió 600 ezer forintot fordítunk oktatásra. Árpádföldön megkezdik a hattantermes, korszerű, új iskola építését. A régi iskola épületét pedig rendbehozzák, majd az óvodások és bölcsődések számára. Cinkotán hárommilliós költséggel gyógypedagógiai iskola épül a Szabadföld úton. Rákosszentmihályon, a Hősök terén már megkezdték az iskola felújítását, és korszerűsítését, amely összesen 4,8 milliós ráfordítást igényel. Korszerűsítjük Mátyásföldön a Széchenyi úti bölcsődét is. ABC-áruház Mátyásföldön — Modern ABC-áruház épül Mátyásföldön az Imre utca sarkán, közel ötmilliós költségvetéssel. — 1963-ban az áradás elvitte a Szilas-patak Simongáti úti hídját. A Budapesti KISZ Bizottság segítségével egyetemisták és középiskolások közreműködésével idén elkészül az új híd, amely közvetlenül összeköti majd kerületünket a XVII. kerülettel. Akik onnan járnak dolgozni az Ikarusba, jól felhasználhatják a 92/Y jelzésű autóbuszjáratot. — Távlati tervek alapján épül majd újjá a Lándzsa utca, és a Jókai utca környéke, ahol majd 5—8—10 emeletes, modern lakóépületek, áruházak és üzletsorok alakítják ki a korszerű városképet. A szakemberek már dolgoznak a terveken — fejezte be nyilatkozatát Molnár József. A főváros szépül, kiépül, korszerűsödik. Ami ma még helyenként sáros külváros, az — néhány évtizeddel előrelátva — új, modern városrész, korszerű utakkal, jó közlekedéssel. A XVI. kerületi Tanács 1966. évi beruházása, e szép távlati terv megvalósításához járul hozzá. FÜST NÉLKÜL Nagyvárosokban az autóbusz-közlekedés az autóbuszok részleges terhelési üteménél fogva közismerten, gyakran hatalmas füstgomolyaggal jár. A bécsi Saurer művek eredményes kísérleteket végzett kétféle tüzelőanyag üzemeltetéssel, mely kísérleteknél a Diesel-üzemanyaghoz folyékony gázt kevernek. A bécsi közlekedési üzemeknél alkalmazott városi autóbuszoknál ilyenformán sikerült elérni, hogy az összes feltételek mellett füstölésmentesen közlekedjenek. ■jf VILÁGPOLETAUAI, EGYESÜLETEKIG AZ IKARUS KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA X. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM , ---------- ----- 1966. JANUÁR 12. Hatvan csuklós buszt gyárt a FAÜ főműhelye A Fővárosi Autóbuszüzem főműhelye 1966-ban hatvan csuklós autóbuszt gyárt. Ebből húsz csuklós a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium kérésére a vidéki városi közlekedési vállalatok részére készül, s ezt a húszat az első negyedév végéig kell átadni. Negyven új csuklós autóbuszt pedig a FAÜ saját vonalain fog üzemeltetni, s ezek év végéig folyamatosan készülnek el. A csuklós buszok gyártásán kívül 67 ugyanilyen jármű felújítása is szerepel a főműhely 1966. évi tervében. Bevált az „autóbizományi”, amely az elmúlt év márciusa óta működik a Merkur Vállalat kezelésében. A XIII., Röppentyű u. 73. alatti telepen a tíz hónapban mintegy 620 kocsit adtak be, s azok közül 590 már gazdát cserélt BÍZTATÓ KEZDET: Az üzemek mindennap teljesítik a programot Kapacitáshiány a fásoknál — Kilincsre várnak a fülkék— A fehérváriak segítettek Január 3. nemcsak az év első munkanapja, hanem a harmadik ötéves terv valóraváltásának kezdete is. Mátyásföldön ekkor az Ikarus 66-os és 630-as típus gyártása indult meg. Az indulás általában zökkenőmentes volt. Hoffer József, a vázasüzem vezetője mondta: — Minden különösebb probléma nélkül kezdtük az új évet. A programot mindennap teljesítjük. Most már azonban van gondunk, Dunaújvárosból nem kapunk 40x50-es harmatta csövet, a fehérváriak segítettek ki bennünket ezer méterrel. Hosszússágot még a szerkesztők okoznak, a 630.81-es típuson már másodszor módosíttatnak velünk. A köténylemezen a szervokormány kivágását most száz kocsin változtatjuk. Perényi József, lemezes üzem vezetője: — A mun- skánk az első naptól kezdve folyamatos. Az üzemet tartjuk, s egyetlen problémánk, hogy az új hengerlőgép még mindig nem jó. Zsohár Sándor, a fülkeüzem vezetője: — Az anyagnak 99 százaléka rendelkezésünkre áll, de sajnos az 1 százalék elég ahhoz, hogy bajt okozzon. A 450-es fülkékhez nincs kilincs. A régi fajtát leállították, az újat sokáig nem szállították, amikor azonban megkaptuk, nem tudtuk használni. Nem jó. Ezért ebben az évben még egyetlen egy fülkét sem tudtunk átadni. Ötven vár az udvaron arra, hogy a kilincset felszereljük. Plesz Elemér, a fásüzem helyettes vezetője: — Már első nap volt bőven munkánk. Most is szorul a kapca. Rendkívüli körülmények adódtak, ilyen talán három, négyévenként fordul elő egyszer. Mind a két típushoz, a 66-oshoz és a 630-ashoz is keményfából kell készítenünk az ülések támláját. Ez nagyon munkaigényes, és nincs elég emberünk. Tavaly előre gyártottunk, de a tartalék néhány napon belül elfogy. Bajban leszünk, ha nem kapunk segítséget. Belinszki János, a forgácsolóüzem vezetője: — Mi nem januárral kezdtük az évet, hiszen előre dolgozunk. A munkában észre sem vettük, hogy új év kezdődött. Drégely Tibor, a felületkezelő üzem diszpécsere: — Nálunk nem volt fennakadás. Anyaghiányunk nincs. Nagy megtisztelés ért bennünket. A KGM kiválasztotta üzemünket, és kijelölt bennünket arra, hogy mintaüzemmé váljunk. Most készülünk fel erre a nagy feladatra. Az év első napjaiban sem volt üres a gyár udvara, számos kocsi áll már kint, az új év termékei. Szovjet újság autóbuszaink formájáról: A legegyénibb típus az 55 és 66-os Amerikai ízlés az A—19-esen Az Ikarus autóbuszok formatervezéséről írt a Tyehnyicseszkaja Esztétika című lap egyik száma. A cikk írója foglalkozik a magyar autóbuszok művészi tervezésével. Ismerteti és bírálja az eddig gyártott magyar autóbusztípusokat. így, az egyik legrégibb típusról, a TR—5-ösről azt állapította meg, hogy a kocsiszekrény oldalfalai egyszerűek, statikusak, a homlokzati rész tagolt. A hűtőrács azonban túldíszített. A szélvédőüveg alsó részét konstrukciós megalapozottság nélkül tervezték meg. A cikk említést tesz a már teljesen elfelejtett és az 1950- ben készült A—19-es típusról. Ennél a gyártmánynál az európai szokásoktól eltérően amerikai ízlés érvényesült. A kocsiszekrény alsó részében elhelyezett oldallapon első ízben alkalmaztak széles díszítőlemezt; ez a viszonylag magas kocsinak, billenésbiztos képet kölcsönzött. Egyszerűség a 60-as családban Az Ikarus 60-as városi autóbusz formájáról a cikkíró azt állapítja meg, hogy hasonlít az Ikarus 30-as modelljéhez, de szerkezeti felépítése sokkal egyszerűbb. Az Ikarus 31-es kocsikon a hűtőrácsot vízszintes irányban megnyújtották, a helyzet, illetve irányjelző lámpákat egy szerkezeti pontban egyesítették. A hűtőrács hullámos felső éle nincs összhangban a kocsiszekrény nyugodt, egyenes vonalvezetésével. Az Ikarus 66-os típusnak az erősen döntött szélvédőüveg és az irányjelző lámpákkal szervesen kapcsolódó, teljes egészet alkotó szélvédőüvegkeret új, egyéni körvonalaikat kölcsönöz. A kocsiszekrény alját körbefogó széles díszítő rész hangsúlyozza a kocsiszekrény stabilitását, dinamiikusságát, egyöntetűségét és a forma befejezettségét A kompozíció hibájának róható fel bizonyos széttagoltság, a fényszórók körül elhelyezett apró díszítések és a vízlécek feleslegesen aprólékos domborzatai. A hátul elhelyezett hajtómű lehetővé tette a kocsiszekrény hátsó részének újszerű kialakítását. A kiugró rész alkalmazásával alsó és felső részre tagolták a síkot. Ezzel sikerült kialakítani a legjellegzetesebb Ikarus típust, amelyben már semmi sem található az addig külföldi típusoktól kölcsönzött körvonalakból. Gyorsan , kényelmesen A 66-os típust tovább fejlesztették és az Ikarus 55-ös kocsiszekrény még szebb formájú. Megváltoztatták az ajtó kiképzését, a fényszórók elhelyezését, az első fűtő- és szellőzőnyílások kialakítását. A cikk megállapítja, hogy 1958-ban korszerűsítették az Ikarus 60-as típust is, és ezt 620-as típusjelzéssel bocsátották ki a gyárból. A régi külső formát teljes egészében megváltoztatták. A továbbfejlesztés egy másik variánsa a 630-as, magas ablakokkal készült, kivitelezést tekintve egyszerű és kevés díszítésű. 1962-ben állították elő a városi szállításra tervezett Ikarus 556-os típust és az Ikarus 180-as típusú autóbuszt. Mindkét modellnél az utastér jobb kihasználása érdekében a hajtóművet a padló alá helyezték, a kocsiszekrényt szögletes formájúra alakították. A széles ajtók lehetővé teszik az utasok gyors be- és kiszállását. Szállításra várnak az egymás mellett sorakozó szép tűzoltó kocsik a fehérvári gyáregység udvarán. Fehérvárról jelentik: Megjutalmazták azokat, akik legtöbbet tettek a terv teljesítéséért A fehérvári gyáregység dolgozói rendkívüli erőfeszítéssel dolgoztak az elmúlt évben, hogy teljesítsék tervüket. A gyáregység vezetője, Bécsi László, január 4-én értékelte az elvégzett munkát. A gyáregység társadalmi és gazdasági vezetői közösen beszélték meg a tapasztalatokat, majd a gyáregység vezetője megjutalmazta azokat, akik legtöbbet tettek a terv teljesítéséért. Ezen a megbeszélésen szó volt az új év feladatairól is. Megállapították, hogy januárban különböző átcsoportosításokat kell végezni a speciális kocsik gyártásának érdekében. Az előkészületeket már megkezdték ...