Ikarus, 1967 (11. évfolyam, 1-26. szám)
1967-01-11 / 1. szám
A haladás Az MSZMP IX. /////MW/////////////// kongresszusát megelőző eszmecseréken, majd pedig a kongresszus visszhangjaként országszerte — a mi gyárunkban is — sokan hangoztatták, és hangoztatják: azt szeretnék, ha erősödne a párt vezető szerepe. A tanácskozást figyelve mindenki elégedetten tapasztalta, hogy a kongreszszus megkülönböztetett figyelmet szentelt ennek. Kádár János elvtárs, a Központi Bizottság beszámolójában megállapította, hogy a párt vezető szerepének érvényesítése és további fejlesztése egyik legfontosabb feladatunk lesz az elkövetkező években, mert ez haladásunk meggyorsításának kulcskérdése. Milyen tapasztalat és megfontolás indítja a dolgozó tömegeket arra, hogy a párt vezető szerepének erősítését kívánják? Ebben elsősorban az jut kifejezésre, hogy népünk helyesli a párt politikáját, egyetért annak céljaival, és saját törekvéseire ismer benne. Másrészt általános a dolgozó emberek tapasztalata: ott és akkor mennek jól a dolgok, ha az élet valamennyi területén a párt politikájának megfelelően hozzák meg a döntéseket, az intézkedéseket, viszont ott és akkor keletkezik feszültség és rossz érzés, amikor eltérnek a párt politikájától. A párt vezető szerepe tehát akkor érvényesül, ha mindenütt és mindenben megvalósul a párt politikája. A párt vezető szerepének érvényesülése nem arányszámok kérdése, nem attól függ, hogy valamely vezető munkakörben párttag dolgozik-e, vagy pártonkívüli. Szocialista rendszerünkben minden vezetőnek a párt politikáját kell képviselnie és végrehajtania, akár tagja a pártnak, akár nem. Hová is jutnánk, ha úgy oszlanának meg a dolgok, hogy a párt tagjai a párt politikáját, a pártonkívüliek pedig valami más politikát követnének? Nálunk — pártfunkció kivételével — pártonkívüliek is betölthetnek bármilyen közéleti vezető tisztséget.De természetes, hogy munkájuk alapja, zsinórmértéke csakis a párt politikája lehet. Ez az elv magában foglalja a vezetők kiválasztásának követelményét: a szocialista rendszerhez, a Magyar Népköztársaság alkotmányához és törvényeihez való feltétlen hűség, továbbá a rátermettség, a szakmai felkészültség és a képzettség, a végzett munka és a magatartás. Ahol ettől — akár a vezető személyének kiválasztásánál, akár valamely vezető munkájában és gyakorlatában — eltérnek, ott megsértik a párt politikáját. Mindenekelőtt a / ///y/////////////////^y//^ felelős a szocialista építés menetéért, a haladás tempójáért, társadalmunk viszonyainak alakulásáért a munkásosztály, az egész dolgozó nép előtt. A párt vállalja ezt a felelősséget. A kongresszus előtt és azóta is kicsendül a közvélemény hangjából az a kívánság, hogy párt ne legyen elnéző, akármilyen irányban is próbálnák politikáját eltorzítani, vagy ha egyszerűen csak hanyagul, immel-ámmal hajtják, végre. Hogyan formálódik ki párt politikája? A párt a leg- § haladóbb tudomány a xizmus—leninizmus fényében méri fel a kor követelményeit, ^ a társadalmi fejlődés szük- ^ ségleteit és jelöli meg haladásunk konkrét feltételeit és lehetőségeit, az ország és a 8 nép szükségleteit, törekvé- seit, igényeit. A párt politika- 8 jában mindezek kerek egésszé ötvöződnek. Ennek eredmé- ^ nye az, hogy aki józan ésszel végiggondolja a párt politika- ^ jának tartalmi kérdéseit, he- ^ lyeslően ezt mondja: saját tö- ^ rekvéseimre ismerek, én is § így csinálnám. Vessünk pél- § dául egy pillantást azokra a határozatokra, amelyeket a X IX. pártkongresszus elfoga- dott: a dolgozók munkaidejé- ^ re, a szociális ellátás kiter- ^ jesztésére, a nők helyzetének lényeges javítására és még ^ sok-sok más hasonló kér ^ désre vonatkozóan hozott ha- ^ testet. Ez is jelzi, hogy maguk a dolgozó tömegek fő szerepet töltenek be a párt politikájának meghatározásánál. Viszont ez is megerősíti valamennyiünk kötelességét, hogy helyeslő egyetértésünkön túl a magunk erejéből, a magunk posztján is mindent kövessünk el ennek a politikának megalapozásáért és végrehajtásáért. A párt politikájának, a párt vezető szerepének érvényesülése azt is jelenti, hogy mindnyájan egy irányba tartunk. Szocialista haladásunk egyik fő erőforrása az, hogy a párt egyetlen közös mederbe tereli az egész dolgozó nép alkotóerejét, egyesíti ezt az erőt, és úgy szervezi meg a társadalom munkáját, hogy mindnyájan ugyanazokért a követendő célokért dolgozunk. A párt politikája mindnyájunk szerepét és feladatait kijelöli. Közös cselekvésünk fő összetartó ereje pedig az, hogy egyéni munkánkban is a párt politikája az útmutatónk. A párt vezetőisssssss/ssss/sssssssssss/ nem azt jelenti, hogy az élet adta minden kérdésben, minden alkalommal a pártnak kell döntenie. Az állami és a tanácsi szerveknél, a vállalatoknál, a tömegszervezetekben felelős emberek kezében van az elhatározás és az intézkedés joga. Hogy esetenként hogyan foglalnak állást, ezt meghatározzák a párt elvi jelentőségű politikai döntései, útmutatásai, az állam törvényei és törvényes rendeletei. Természetsen minden kisebb-nagyobb helyi intézkedésben ezek szellemének kell érvényre jutnia. A párt feladatát pedig a IX. kongresszus abban jelölte meg, hogy minden fokon a fő tennivalókkal foglalkozzék. Vagyis a párt vezető szervei, a párttagsággal és a dolgozó emberekkel tanácskozva elemzik az élet adta tapasztalatokat, feltárják az ellentmondásokat, kidolgozzák a megoldás módját, ehhez kiválasztják és nevelik a megfelelő embereket, majd végül ellenőrzik a következetes végrehajtást, így biztosítják a párt vezető szerepének még teljesebb érvényesülését. A IX. kongresszus határozatai alapján most az élet minden területén meggyorsítjuk haladásunkat. Ezt szolgálja a gazdaságirányítás új rendszere, amelynek alapos előkészítése és bevezetése a legközelebbi, nagy horderejű lépés ezen az úton. Ebben a munkában külön nyomatékot kap a párt vezető szerepe még fokozottabb érvényesítésének követelménye. A kongresszus rámutatott: ez a döntő feltétele annak, hogy gyorsabban haladhassunk, növelhessük a gazdasági munka eredményeit, és ezeknek alapján az életszínvonalat. : AZ IKARUS KAIÓ$SZ£RlAj ÉS JÁRMŰGYÁR. DOLGOZÓINAK NAPOI XI. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1967. JANUÁR 11. Három főosztályroadó nyilatkozik: Mi újat hoz az Újév? Általános fejlesztés — Mi lesz a Keresztúri úti telepen? Autóbuszgyártás Fehérváron — 292 kocsi az ízelt családból Az új év első napjaiban kíváncsian tekintünk előre, vajon mit hoz az idei 12 hónap. Mi lesz más, mint 1966-ban? Három főosztályvezetőnknek tettük fel ezt a kérdést. Ők a következőket válaszolták. KISS JENŐ, a beruházási és gyárfejlesztési főosztály vezetője: — Ebben az évben általános fejlesztési munka kezdődik. Korszerűsítjük a konstrukciókat, a technológiát és a gyártást. Már megkezdték a jelenlegi technológia felmérését. Minden egyes munkadarabból mintákat készítenek, ezeket alkatrészeire bontva megvizsgálják és rögzítik az előállításhoz szükséges technológiát. Ez alap lesz ahhoz, hogy ne utólag, hanem előre állapítsák majd meg a gyártandó munkadarabok elkészítéséhez szükséges technológiai folyamatokat. Az elmúlt évben nem volt a gyártásnak szűk keresztmetszete, de kevés volt a hely a beérkezett és a félkész anyagok tárolására. Most meg kívánjuk oldani ezt a problémát is. A tárolók már épülnek. A sajtolt alkatrészek összezsúfolása és az udvaron történő felhalmozása is megszűnik a sajtolóüzem áttelepítésével, átrendezésével, s a Keresztúri telepen az alkatrészgyártás megkezdése után. Újdonság lesz a Keresztúri úti telep üzembe állítása. Itt zártciklusú alkatrészgyártás lesz. Olyan egységeket telepítünk át, hogy azok teljesen el tudják készíteni az alkatrészeket. Ezért kerülnek ide még tényezők is. A telepet március 31-én kapjuk meg és a termelés előreláthatóan a harmadik negyedévben kezdődik meg. LOVASI JÁNOS, a termelési főosztály vezetője: — Az idén nem lesz új típusunk, mégis nagy feladatokkal kell megbirkóznunk: 369 kocsitesttel gyártunk többet Budapesten, mint 1966-ban. Ebből kétszáznegyven 180-as és ötvenkét 556-os típusú. Ezek rendkívül munkaigényesek. A második negyedévben át kell térnünk a napi tizenegy kocsi gyártása helyett a tizenkettőre. Tervünket csak akkor tudjuk teljesíteni, ha ekkorra már számos alkatrészt külső vállalattal gyártatunk. Maga az izett család kocsijainak gyártása ugyan nem újdonság, de az idén már nem a törzslapokról gyártunk, hanem olyan módszert alkalmazunk, mint a többi szériánál. Éppen ezért ajánlatos lenne, ha az elmúlt év tapasztalatai alapján megfelelő dokumentációkkal látnának el bennünket. A fehérváriak az idén gyártanak először Ikarus 311-es típusú autóbuszt. Erre azért van szükség, mert a székesfehérvári gyáregység tervéből „kiesett” 260 különleges gépkocsi. A gyár jövőjének érdekében azonban nem lett volna célszerű a létszám csökkentése, és a jelenlegi szakmai összetétel megbontása. Azzal, hogy a fehérváriak gyártják a 311-es autóbuszokat, Budapesten kapacitás szabadult fel, és lehetővé vált még százötven darab 66-os autóbusz gyártása. Rendkívül nagy feladat vár a hűtősüzem dolgozóira. Az első három negyedév alatt teljesíteniük kell a hűtőgyártás ez évi tervét azért, mert a negyedik negyedévben megkezdik az áttelepítést. Az üzem dolgozóinak természetesen azután is biztosítanak munkát, hiszen csak a hűtőgyártást adják át, Pesten marad például az üzemanyagtartály és a fűtőkészülékek gyártása. Részt vesznek egyéb alkatrészek készítésében is. PACZONA OTTÓ, az üzemgazdasági főosztály vezetője: — Ebben az évben fel kell készülnünk az 1968. január elsején életbelépő új termelői árrendszerre. Foglalkozunk az új gazdasági mechanizmussal kapcsolatban a vállalati gazdálkodás alapkérdéseivel, a tervezéssel, a jövedelmezőség, a gazdasági hatékonyság és az anyagi érdekeltség kérdéseivel. Javítjuk a munkaerő-gazdálkodást. Megvizsgáljuk, vajon célszerű-e a bér- és létszámgazdálkodást gyáregységekre decentralizálni. Úgy látszik, helyes, ha a termelési egységek vezetőinek nagyobb önállóságot biztosítunk ebben a munkában. Alaposan elemezzük a kilépések okait, hogy aztán megfelelő intézkedéseket tehessünk A létszámutánpótlás érdekében szeretnénk, ha a rákosszentmihályi Zalka Máté Gimnázium az Ikarus-gyár szakközépiskolája lenne. Ebben az ügyben már tárgyalunk. A IX. pártkongresszus irányelveinek megfelelően megvizsgáljuk, hogy a 44 órás munkahét bevezetéséhez milyen feltételeket kell megteremtenünk a vállalatnál. A bevezetés feltétele természetesen az, hogy változatlan létszámmal azonos termékmennyiséget tudjunk gyártani. Azaz, hogy jobban dolgozzunk. G. F. J ^SSSSSSSSSS/SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS/SSSSSSS^ ?■ I | rur § - r %az a! B! i M ^ I * r'l ~m Jrn 3L2 ST W* ^B® BSä Bit zás <v í § Ge * $ fcleti 5 * X .....—.. JF ! % K« - * m Jm áfP** $ t" tározatokban a közvélemény § Új lemezhengerlő gépet állítottak fel a karosszériaüzem területén. Igényei és törekvései öltenek v merevítését, egyengetését végzik ezzel. A gép kezelője Rivnyák G IS és A kerület felszabadulásának évfordulóján. Koszorúzási ünnepség a szovjet hősök emléktáblájánál Huszonkét évvel ezelőtt, pontosan 1944. december 31-én szabadították fel Mátyásföldet a szovjet hadsereg katonái. évforduló alkalmából gyárunk dolgozói megkoszorúzták Ikarus Művelődési Ház falán elhelyezett emléktáblát. A december 30-án, délelőtt órakor megtartott koszorúzási ünnepségen jelen volt Gelencsér János, a XVI. kerületi Pártbizottság titkára, Hirth Ferenc igazgató, Szentirmai Kornél, a gyári párt végrehaj , bizottság titkára, a tömeg^ szervezetek és a különböző ^ munkahelyek képviselői. ^ Az ünnepségen Cseh Ervin, a Magyar—Szovjet Baráti Társaság kerületi elnökségének elnöke mondott beszédet. § — Visszatekintve a múltra, s a huszonkét év távlatából is azt mondhatjuk, hogy soha nem feledjük el a szovjet nép fiainak hősies önfeláldozását azokat a nehéz harcokat, ^ amelyeket a dicső vörös hadsereg katonái vívtak hazánk, ^ fővárosunk, kerületünk felszabadításáért. Soha nem tudjuk ^ elfelejteni azt az önzetlen baráti segítséget amelyet a Szov-G jetúnió, a világ első szocialista állama hazánk felszabadítása után adott és ad ma is a részünkre. Nem feledhetjük soha azt sem, hogy mennyi ártatlan embert pusztítottak el Magyarországon és a többi 5 európai országban a német fa felszabadításának évfordulóján az érettünk életüket feláldozó, vérüket hullató szovjet hősökre, a szovjet emberekre emlékezünk, a hála érzésével helyezzük el koszorúnkat e kis emléktábla alá. Egyúttal kifejezzük tiszteletünket a világbéke legfőbb őrzője, a Szovjetunió iránt. Közös célunk a szocializmus és a kommunizmus mielőbbi megvalósítása, s ennek érdekében ígérjük, hogy a pártunk IX. kongresszusán hozott határozatokat maradéktalanul teljesíteni fogjuk ... Cseh elvtárs a magyarszovjet barátság éltetésével fejezte be szavait, majd az ünnepség részvevői egyperces csenddel adóztak a hős szovjet katonák emlékének. A hála és a kegyelet koszorúját Dernovics Istvánné, Tóth István és Piringer Tibor helyezte el, majd az ünnepség az Internacionálé hangjaival ért véget. Cseh Ervin ünnepi beszédét mondja Vékony, finom lemezek , siszták. Gyula és Magyaródi Antalné . Most, amikor kerületünk A pártbizottság kibővített ülése A Magyar Szocialista Munkáspárt Ikarus-gyári bizottsága 1966. december 30-án kibővített ülést tartott; részt vettek azon az alapszervezeti titkárok és a tömegszervezetek vezetői is. Jelen volt az ülésen Uzsoki István, a XVI. kerületi pártbizottság első titka Első napirendi pontként Szentirmai Kornél, a pártvégrehajtó bizottság titkára adott tájékoztatást az országgyűlési képviselők és a tanácstagok választásának előkészítéséről, valamint az ezzel kapcsolatos feladatokról, majd megvitatta és elfogadta a pártbizottság az 1967. évi fő célkitűzésekről és az első félévi ülésrendről előterjesztett javaslatot, valamint a vállalat 1967. évi komplex intézkedési tervét. A továbbiakban Szentirmai elvtárs időszerű kérdésekről és a végrehajtó bizottság tevékenységéről, Molnár Lajos, a szakszervezeti bizottság titkára, a szakszervezeti választásokról, Hirth Ferenc igazgató pedig az 1966. évi terv teljesítéséről, illetve az idei év feladatairól tájékoztatta a pártbizottság tagjait és a jelenlevőket. Egy kis statisztika A hazai autóbuszközlekedési vállalatok 1966-ban 1140 millió utast szállítottak, húszmillióval többet, mint 1985-ben. A népgazdaság gépjármű-állománya tavaly 73 000-rel növekedett, s ezen belül 65 000-rel szaporodott a személyi tulajdonú gépjárművek (személyautók és motorkerékpárok) száma. Az elmúlt évben 32 500 ember szerzett hivatásos, 15 000 nem hivatásos gépjármű-vezetői jogosítványt, és 51 500-an kaptak motorkerékpár-vezetői igazolványt. Tovább épül az M 7-es műút Az M 7-es jelzésű balatoni új műutat az idén tovább építik. A múlt évben készített 24 kilométeres Pest megyei útrész (Törökbálint és Martonvásár között) 230 millió forintba került, s a Budapest és Székesfehérvár közötti szakasz összesen 720 millió forintot igényel.