Ikarus, 1970 (14. évfolyam, 1-26. szám)
1970-09-16 / 19. szám
fl Miért is? 28-án délben nem lehetett az étkezdét megközelíteni. Körberakták félig kész buszokkal. Ha megkérdeztem volna... a művezetőt, hogy miért, esetleg azt felelte volna: Hátha észreveszi a főnökség, hogy baj van. Az éhes ember határozottabban tud intézkedni. ...A konyhavezető: Mi kértük meg a busz II-belieket, hogy ide tegyék. Sokan reklamálnak, hogy keveset adunk 4:10-ért. Most, aki nem tudja visszapréselni magát a kocsik között, legalább hallgat. Jövő héten még szorosabbra rakatjuk a buszokat — egészen addig, amíg nem írnak be a panaszkönyvbe, hogy túltápláljuk őket. ...A pilóta: Mit akar olyan busztól, amit nem lehet kormányozni, hiányzik a vonórúd. Én a festőbe indultam vele reggel, ő meg idejött. Mivel dél lett éppen, hagytam. Aztán magam is megkérdeztem volna, mit szólok hozzá? De nem írom ide. De. Fegyelmi határozatok: Megrovásban részesült Takács Lajos, a sajtolóüzem dolgozója, augusztus 10-i igazolatlan hiányzása miatt. Szigorú megrovást kaptak: Tóth József, a lemezes szerelőüzem dolgozója, mert engedély nélkül használta a vállalati targoncát, Berki Gabriella, az alkatrészraktár dolgozója, mivel több alkalommal engedély nélkül hagyta el a munkahelyét, és Kovács Ferenc, a szerszámüzem dolgozója, mert június 29-én igazolatlanul hiányzott, majd augusztus 18-án ittasan jelent meg a munkahelyén. Sas Sándornak, a busz I. gyáregység vezetőjének személyi alapbérét a vállalat műszaki főmérnöke csökkentette kéthónapi időtartamra, mivel nem teljesítette a vezetőfülke-szállítási kötelezettségét. Moziműsor szeptember 18-án pénteken: A szultán fogságában; 20—21-én: Jöttem, láttam, lőttem; 25-én: öten az égből; 27—28-án. Hedntje Kezdés: vasárnap 4 órakor, hétfőn és pénteken 4 és fél 7 órakor. Lebonyolították az elődöntőket a törzsgyári KISZ kispályás labdarúgó-bajnokságán. Döntőbe jutott az üzemfenntartás, a motoros, a szerszámgyáregység és a kooperáció csapata. A szeptember 14-én kezdődő körmérkőzések során dől majd el, melyik csapat lesz az 1970-es bajnok. Atlétikai bajnokságra kerül sor a KISZ rendezésében szeptember 26-án a sportpályán, az alábbi versenyszámokban: 100, 200 és 400 méteres női és férfi síkfutás, 4x100 méteres váltó, 800 méteres női és 3000 méteres férfi síkfutás. Ezenkívül súlylökésben, magas- és távolugrásban vetélkednek majd a fiatalok. Személyi változás: Bánóczy Kálmán, a kuvaiti szervizszolgálat volt vezetője szeptember 1-től a műszaki főmérnök felügyelete alá tartozó műszaki osztály vezetője lett. Külföldi utazások: Toldi József, gyárunk vezérigazgatója, tárgyalásra a lipcsei vásárra utazott. Ugyancsak megtekinti a lipcsei vásárt: Vörös István, Kelemen Pál és Tötös Károly’’. Csáki Gábor és lánya, Csáki Irén, szabadságuk leteltével visszatértek a szovjet szervizszolgálatra. Dobos József szabadsága leteltével viszszautazott a lengyel szervizszolgálatra. Bauer Ernő, Unger Kálmán, Szeleczky Károly és Maros Gyula tárgyalni az NSZK-ba utaztak. Marschalkó Zoltán, az osztrák szervizszolgálat dolgozója kocsiátvétel után visszautazott szolgálati helyére. Kiss Jenő a bécsi ipari vásár megtekintésére az osztrák fővárosba utazott. A brnói vásárt megtekinti Fekete Ferenc és Koplári Károly. A szerződéskötések tisztázására Brünbe utazott Menyhárt Pálné. NSZK-beli tárgyalásra utazott Jéhn József. Újszülöttek: Gratulálunk Jakab Pálnénak Pál, Grebicsei Istvánnénak Zsolt, Tóth Jánosnénak János, Németh Ferencnének Krisztina, Meggyesi Tibornénak Csilla, Bakos Ferencnének Zsolt, Strobl Lőrincnének Zsolt és Bányai Istvánnénak Szilvia nevű gyermekéhez. Még e hónapban tart a felvétel az énekkarba, a színjátszó csoportba és az énekstúdióba. r IKARUS 'Az Icarus Karosszéria és Járműgyár dolgozóinak lapja Felelős szerkesztő: Gerendás Ferenc ! Szerkesztőség: I Budapest. XVI., Margit u. 2. I Telefon: 838—440,145. 204 mellék I Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat Budapest Vill. Blaha Lujza tér 3. I Telefon: 843—100 Felelős kiadó: Csollány Ferenc Előfizethető az üzemi Lapterjesztőknél. Az előfizetési díj: negyedévre: 8,60 Ft, Szikra Lapnyomda HIRDETÉS Beköltözhetően eladó másfél szoba konyhás családi ház, 200 négyszögöles telekkel, cím: Sashalom, Borotvás utca 50. Érdeklődni lehet szabadszombat, vasárnap egész nap. 5x3-as új víkendház eladó. Duplafalú, főzőfülkés, teraszos, palatetővel, helyszínen való felállítással. (137-es mellék, Magyari.) Külön bejáratú szobát keres gyermektelen fiatal házaspár, ha lehet a XVI. kerületben; 3-as gyáregység 123-as mellék. HONVÉDELMI VERSENY Az MHSZ Országos Központja, valamint az MHSZ Budapesti Vezetősége által kiírt „Az árvízkárok helyreállításáért” elnevezésű lövészeti versenyt vállalatunk MHSZ- vezetősége is rövidesen megrendezi. Ezért felhívással fordul a vállalat szocialista brigádjaihoz, valamint minden lősport kedvelő dolgozójához, hogy támogassák ezt a nemes akciót. Nevezési díj felnőtteknek 10, fiataloknak (14-től 20 évig) 5, és serdülőknek 2 forint. A győzteseket serleggel és oklevéllel jutalmazza az MHSZ Budapesti Vezetősége, I Fehérvári telex Zsédely Józsefet, az alkatrész- és kooperációs osztály vezetőjét a fehérvári gazdasági vezetés a gazdasági osztály vezetésével bízta meg. Utóda Török János. Nagy Imre, a gazdasági osztály volt vezetője — eddigi munkája elismerése mellett — visszakerült a technológiára. Elindult Lengyelországba szeptember első felében a 10- és 11-szeres szocialista brigádok után a 8 és 10-szeres szocialista brigádok második csoportja is. A jutalomkiránduláson ezúttal is közel ötvenen vettek részt. Ingyenes véradónapot tartottak augusztus 6-án a gyári Vöröskereszt, a pártszervezet, és a szocialista brigádok közös szervezésében, illetve együttműködésével. A tavalyi 200 részvevővel szemben ezúttal 320-an vettek részt ebben a nemes akcióban. Az őszi „beiskolázások” megkezdődtek a szakszervezet irányításával. Fehérváron évek óta az egyik legnépszerűbb oktatási forma a brigádvezetők fóruma. Jelenleg még érdekesebbé kívánja tenni, a szervezés mellett folyik a véleménykutatás is: kit mi érdekel, miről hallanának szívesen előadásokat a dolgozók. Az oktatás előreláthatólag október közepén kezdődik. Első helyezést ért el a székesfehérvári női kézilabdacsapat a munkahelyi spartakiád városi döntőjén. A megyei döntőn harmadik helyen végeztek. Hirmann Antal főmérnök részvételével témamegbeszélést tartottak a székesfehérvári gyár KIM-, KIK-, KIT- mozgalomban részvevő fiataljai szeptember 4-én. E műszaki tanácskozáson a gazdasági vezetőktől beérkezett témajavaslatokat és a fiatalok által korábban választott témákat vitatták meg. Véget ért a nagypályásfutball-bajnokság Székesfehérváron. Első a karosszériaüzem, második a műszaki épület, mádik a kísérleti üzem csapata lett. Jelenleg a Dunaújvárosban megrendezésre kerülő vasas sportnapokra készülnek a fehérvári női és férfi kézilabdások, sakkozók, a kispályás futballcsapat, az atléták és az asztaliteniszezők. llllllllllllllltlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIII« Épül a személyporta (Dabi Lajos felvétele) Levél Egyiptomból A kikötőben NAGYON sokszor kint voltam az utóbbi időben az alexandriai kikötőben, de a látványt megunni nem lehet. Az élénk tengeri szél gyorsan űzi a nyugatról érkezett megtépázott felhőket a szárazföld felé, a tenger korlátlan úr, nem tűr a légterébe betolakodókat. A tengeri szél azonban már nem ilyen szigorú a sirályokkal szemben, hiszen azok a tenger gyermekei. Szárnyrebbenés nélkül vitorláznak, ha kell szembe a széllel, a legkisebb fuvallatot is felhasználva emelkedésre, csodálatos tudományukat vajon honnan vették? Hajónk, mely csuklós buszainkat hozta, még nyílt vízen vesztegelt, így volt időm körülnézni a kikötőben is. Sok kikötőt láttam már, mindnek megvan a maga jellegzetes légköre, varázsa. „Miniben” is ki lehet érezni a fogadó ország jellegzetes vonásait. Minden kikötőt jellemez a serény munka, mellyel a ki- és berakodás történik, a fedélzeti oszlopdaruk, csigasorok, boszorkányos ügyességgel emelik terhüket a több mázsás gyapottáblákat a fedélzet minden pontjára. Hosszú kocsi- és teherautósorok állnak az ATHENIAN SKYL — az Athén ege — nevű görög hajónál. Autós ember számára mindig kedves látvány ha egy modern gépcsodát láthat , melyben itt nincsen hiány. Itt ugyan az autók nem csillognak, a védőzsírréteg szürke bevonatot képez, de ez mit sem ronthat egy új Peugeot vonalain. A szélvédőn érdekes felírat volt olvasható: „ő fiatal és csinos, ő megérdemli az átadási és kezelési gondoskodást.” Mivel az autót nőnemben becézik, nyilván, hogy olyan gyengédséget kérnek a szállításnál, mintha az leányzó volna. A hajókról papucsos, rövidnadrágos, öreg gépészek és zsilettet, borbélyt régen látott legények nyomulnak a MERATIME CAFETTARIA-ra, a kikötő csapszéke felé, hiszen mégis csak más a szárazföldön rendelt korsó sör, mint a menázsi mellé kiutalt palackos sör a hajón. Már esteledett, mire a személykikötő egyik szabaddá vált dokkjához a jugoszláv Báska nevű hajót kapitánya az anyaföld, a vasbeton dőlik mellé navigálta. A fedélzeten keresztbe állított buszok tépett nylonköntöse alól, a sötétedés ellenére is jól ki lehetett venni azok üde azúrkék színét. Gyakorlott kezek tették a kerekek alá az emelőcsöveket, az óriási úszódaru a kalodába fogott csuklásokat pehelykönnyedséggel emelte a magasba. Éjfélre, az utolsó busz is sértetlenül pihent a biztonságot jelentő szárazföldön. Másnap a vámformaságok után a buszokat bevittük garázsunkba, hol azok otthonra találtak, hol idősebb csuklós testvéreiket is igen megbecsülték. (E gondoskodást teljesítményükkel hálálták meg 18 hónap alatt 180 000 km-t teljesítve. Jó erőnlétüket látva remény van a bűvös 300 000 km elérésére.) Autóbuszaink a legmelegebb egyiptomi nyárba (40—43 Celsius) érkeztek, amikor nemcsak a motorolaj, hanem a hydroolaj is úgy felhígul, mint a víz; ventillátor legyen a tengelyén, mely a hűtővizet 80 fokon tudja tartani. Olyan meleg van, hogy a léghűtéses Magirus motorban a motorolajat 1000 km-ként cserélik, mivel az megégve elveszti kenőképességét. Ha az így elhasznált többletolajat nézzük, kiderül, hogy 100 000 km megtétele után a többletolaj árából egy új motort lehetne venni, ha a Magirus motor egyáltalán elmenne addig. A meleget látva sokan kérdezték tőlem, hogy mi az eddigi sikeres Alex üzemelés titka? Nincs semmi titok benne csak tudatában kell annak lenni, hogy a városi autóbuszüzem a gépjárműtechnika egyik legnehezebb műfaja, mely sokrétű garanciális munkát igényel. Dabi Lajos IKARUS Előfizetőink figyelmébe | Felhívjuk előfizetőink figyelmét, hogy az Ikarus | | újság 1970. harmadik ne-|e gyedévi előfizetése szép- | |tember hónapban lejár. | | Kérjük, hogy keressék fel | | az üzemi lapterjesztőket, és | | a következő negyedévre § § október, november, decem- | § béridőben szíveskedje- e = nek a befizetéseket átadni. | | Előfizetési díj egy negyed- = | évre 3,60 forint. Az üzemi | | lapterjesztők minél előbb | | rendezzék megrendeléseiket | = a pénzügyi osztályon. miiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiimiim 1970. SZEPTEMBER 18. Ikarus—Nyíregyházi Spartacus 1:0 (1:0) Bajnoki mérkőzés, 1970. szeptember 6. összeállítás: Novák — Pindák, Kontha, Hajduska — Tóth I, Perecsi — Pétery, Tóth II (Nagy Gy.), Rostás, Vajda, Menráth. Góllövő: Vajda. Kiállítva: Menráth a második félidőben. A mérkőzés elég erős szélben kezdődött. A hazai csapat támadott, a vendégek védekeztek. Látni lehetett, hogy a fiúkat zavarta a szél és nehezen kezelték a könnyűnek tűnő labdát. A 15. perc táján az előretörő Rostást felvágták a kaputól 18 méterre. A szabadrúgásból Vajda a hálóba lőtt. Ezzel a góllal el is dőlt a mérkőzés, mely nem volt magas színvonalú, de a hazai csapat erőteljesebb játékával a két pontot itthon tartota. Egyéb bajnoki eredmények: Ikaris II—Középületépítők II 3:1 Ikarus ifi I—Középületépítők ifi I 3:0 Ikarus ifi II—Középületépítők ifi II 2:1 REAC- Ikarus 2:0 (0:0) NB II. bajnoki mérkőzés, összeállítás: Novák — Pindák, Kontha, Hajduska — Tóth I., Perecsi — Pétery (Szabó), Tóth II, Vajda, Rostás, Horváth. Alacsony színvonalú mérkőzésen maradt alul csapatunk. Sajnos, idegenben nem megy a játék és így egyetlen pontot sem szereztünk még. Az 5. forduló után hazai pályán szerzett 4 pontunkkal jelenleg a 12. helyen állunk a tabellán. Egyéb bajnoki eredmények: BMTE ifi I—Ikarus ifi I 0:3 BMTE ifi II—Ikarus ifi II 2:2 Szerszám I—Ikarus I serd. 0:2 Szerszám II—Ikarus II serd. 0:1. * A tornász szakosztály eredményei A tornászszakosztály egyik vezetőjével, Zoltai Endrével az eredményekről beszélgetünk. Kiderül, itt az eredményeket — „3 arany, 2 ezüst...” — nem a megszokott módon mérik. Bár van már a szakosztálynak ilyen mércéje is. A tavaszi versenyek során a serdülő fiúcsapatból egy első helyezett és az ifjúsági lánycsapatból egy második helyezett is kikerült. Voltak továbbá értékes második, harmadik, negyedik helyezettjeik. És még csak most kezdődik az igazi versenyidőszak, a szeptember. A serdülőknél a csapat-, az ifjúságiaknál a budapesti, esetleg országos bajnokságok ideje. De beszéljen inkább a szakosztályvezető. — A szakosztály két éve alakult. Nagy eredményekről nem beszélhetünk, bár az, hogy öt-nyolc éves gyerekek versenyeznek, az is eredmény. Persze, más az, ha azt mondhatnám, ennyi és ennyi tornászunk tagja a válogatott keretnek... De szép az is, ami a beszélgetés közben kerül napfényre. A tavalyi minősítő versenyek során hatan ezüst, harmincketten bronz fokozatot értek el. (A szakosztály létszáma jelenleg 70 lány és 40 fiú — három korcsoportban.) Szó kerül az utánpótlásról is. A vezető edző, Keszthelyi Rudolf rendszeresen jár ki a gyári óvodába, tornát tanítani. Ahol ilyen komolyan veszik az „utánpótlással” való törődést, ott a célok is magasak. S nem lehetelen, négy-öt év múlva valóban lesz a szakosztálynak válogatott keret tagja. — Arra törekszünk, hogy minőségileg a legmagasabbat nyújtsuk a gyerekeknek. Ha látnák a szülők, nem hinnék el, hogy már a 6 évesek is mit produkálnak egy-egy edzés alkalmával. De a szakosztály gondjairól is essék szó — még ha átmeneti jellegűek is. Nincs hely az edzésre. Hetente egyszer a Hősök téri Általános iskolában, kétszer a Zalka Máté Gimnázium kis tornatermébe járnak. A Corvin Mátyás gimnázium felújításával remélhetőleg teljesen megoldódik ez a gond. Utána a szerek fejlesztésére, felújítására kell gondolni. Itt remélhetőleg további segítséget nyújt majd a gyári sportkör. Az Ikarus eddig is sokat tett a szakosztály jövőjének megalapozásáért. Viszont úgy tűnik, hogy lehetetlen megtalálni a megoldást, hogy ki és mikor tanítsa meg a tornász bajnoknőjelölteket a balettra. Ez ma már női sportolóknál nélkülözhetetlen követelmény, de például a férfi keret tagjait is rendszeresen oktatják a balett bizonyos elemeire. Ott kezdtük a beszélgetést, hogy fiatal szakosztályról van szó. De ez csak részben igaz. Akár a kerület egyik legrégibb szakosztálya is lehetne. A mátyásföldi torna, valamikor közönség, szakemberek számára egyaránt élményt jelentett. Régi tornásznevek kerülnek szóba: „Őri Micó” (Miklós), Schütter Richárd, dr. Drégely Tibor — a vállalat dolgozói valamennyien. A szakosztályvezető Zoltai Endre maga is 16 éven át hordta a Vörös Meteor színeit. A szakosztály elnöke, Sas Sándor is évekig tornászott. Állítólag egy kéztörés után hagyta abba végleg. Mindez két okból is figyelmet érdemel. Hagyományokra épülő sportág a torna kerületünkben. S megnyugtató, hogy a fiatalok irányítói, vezetői maguk is ennek a sportágnak a megszállottai voltak. Illetve azok még ma is, másként miért vállalnák társadalmi munkában, kevés pénzért azt a rengeteg erőt, energiát, amit egy alig kétéves szakosztály megkövetel. —sz-e. Teke NB I. női: Ikarus—Előre 7:1. NB II. férfi: Danuvia—Ikarus 6:2. NB II. férfi tartalék: Ikarus —Danuvia 5:3. Kerületi férfi: Ikarus— MÁVAG 7:1. Budapest bajnokság női: Ikarus—Előre 2:3. Női NB I. Kecskemét—Ikarus 6:2 Férfi NB II. Ikarus—Kistext 6:2 Kosárlabda Férfi NB III. Orion—Ikarus 49:62. Legjobb dobók: Dankó, Nagy Gy.