Ikarus, 1970 (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-09-30 / 20. szám

AZ IKARUS KAROSSZÉRIA ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓIN­AK. LAPJA XIV. ÉVFOLYAM, 20. SZÁM, 1970. SZEPTEMBER 30. • • Üzemi párt­értekezlet A Magyar Szocialista Mun­káspárt Ikarus gyári bizottsá­ga üzemi pártértekezletet tart október 3-án délelőtt. Helye: a művelődési ház klubterme. Napirenden szerepel először az üzemi pártbizottság beszá­molója és a beszámoló feletti vita, másodszor összegezik a kongresszusi irányelvek és a szervezeti szabályzat tervezet megvitatásának tapasztalatait, harmadszor újjáválasztják az üzemi pártbizottságot és meg­választják a küldötteket a XVI. kerületi pártértekezletre. KÜLFÖLDI ÚTRA FORDÍTJÁK Nem értek el helyezést a székesfehérváriak a gyáregy­ségek versenyében az első fél­évi értékelésnél. Ennek elle­nére gyárunk vezérigazgatója, tekintettel az első félévi terv teljesítése érdekében tett erő­feszítéseikre, engedélyezte, hogy 9900 forint jutalmat ki­fizessenek részükre. A fehérvári értékelő bizott­ság elkészítette ugyan a gyár­egységen belüli értékelést, de úgy döntött, hogy nem oszt­ják ki ezt az összeget, hanem fölhasználják a nyolcszorosnál magasabb fokozatot elért szo­cialista brigádtagok külföldi jutalomkirándulásának finan­szírozására. Ebből fede­zik a harmadik csoport 6 na­pos csehszlovákiai vagy len­gyelországi utazását. OKTÓBERBEN ALAPOZNAK Szeptember 15-én kivitele­zési szerződést kötöttek a szé­kesfehérvári KISZ-lakások felépítésére a szári Béke tsz építőbrigádjával. A tsz-építők vállalták a teljes műszaki irá­nyítást és a szakipari munkák elvégzését. A társulás tagjai október elején kezdik meg az alapozást. A tervek szerint 1971. november 30-ig befeje­ződik az építkezés. Reméljük, hogy ezt a határidőt meg is fogják tartani. Pusztavámról Platókat­ és fülkéket gyártanak Az 556-os aluplató alkatrész gyártását és összeállítását Pusztavámra helyezték ki. Mintegy 100-at kell készíte­­niök. — Hogyan birkóznak meg az új feladattal? — kérdezzük Katona Sándor üzemvezetőtől. — Üzemünk kapacitása el­érte azt a fokot, hogy ezt a gyártmányt eladhattuk. Bár a gázhiány — esztergapad, ma­rógép, fémszalag, fűrész, rez­gőolló OR—5, kézi ponthe­gesztő, CO2 védőgázos hegesz­tő — nagymértékben megnö­veli a gyártmány átfutási ide­jét, mégis vállaljuk, hogy az elsőt alaplatót e hónap 15-én, a többit utána folyamatosan szállítjuk. — Sor kerül-e a negyedik negyedévben az 556-os veze­tőfülkék gyártására? — Igen, ebből is mintegy 100-at készítünk el. Ehhez a gyártmányhoz is sok alap­anyagot, nagy mennyiségű le­mezt használunk fel. Itt sze­retném megemlíteni, hogy a lemezbálák lerakása még min­dig nincs megoldva. — Többször kértünk már szállítógépeket és eddig még megnyugtató válasz sem ér­kezett. Legsürgősebben egy 5 tonnás homlokvillás targoncá­ra lenne szükségünk. Ennek hiányában a lemezbálák lera­kása rendkívül balesetveszé­lyes! Ezúton szeretnénk felhívni az illetékesek figyelmét, hogy ne csak az esetleges baleset után intézkedjenek! Jelentős intézkedések szállítják a­­-tengelyeket megegyezés , most pedig rajtunk a sor Vállalatunk dolgozói jól is­merik azokat az okokat, ame­lyek miatt tulajdonképpen csődöt mondott a nyár elején meghirdetett felszámolási program. Azóta nemhogy csökkentek, de szaporodtak az udvaron álló befejezetlen autó­buszok. Mint a termelési szer­vek tájékoztatása alapján la­punk legutóbbi számában ír­tuk, 210 autóbusz állt szeptem­ber elején C-tengelyek miatt. (Egyáltalán nem voltak tenge­lyek, vagy nem voltak komp­lettek.) Csak közismert ténye­ket ismétlünk, amikor hivat­kozunk arra, hogy az átadat­­lan kocsik miatt szinte telje­sen fölborult a gyár gazdasági stabilitása. A járműprogram teljesítése, amely nemcsak vál­lalati, de népgazdasági érdek is, erősen veszélyeztetett volt. Volt. Reméljük, hogy volt! A fordulatot mindannyian türelmetlenül várjuk. Szeret­nénk, ha valóban ezt jelentené dr. Horgos Gyula miniszter ikaruszi látogatása, a jármű­iparban kulcshelyzetet elfog­laló négy vezérigazgatónak a miniszternél tartott megbeszé­lése, illetve az ezután hozott miniszteri határozatok. Biztató jelek már láthatók. Hónapok óta húzódó ügyek mozdultak előre. Az öntödei Vállalat a meg­született megállapodás szerint kielégíti az Ikarus szeptembe­ri igényeit és biztosítja az ok­tóberi, novemberi és a decem­beri igényeket is. A Csepel Vas- és Fémmű­vekkel (Csőgyárral) egyeztetik az igényeket és mire lapunk megjelenik, valószínűleg már aláírták a számunkra kedve­ző megegyezést. A Csavaripari Vállalattal is hasonló a helyzet, a jegyző­könyv szerint a lehetőségek maximális kihasználásával ki­elégíti saját háztartásából, kooperációból, ha kell, im­portból az Ikarust. A Magyar Vagon- és Gép­gyár 750 C-tengely szállítását vállalta november közepéig, mégpedig szeptemberben,­­ok­tóberben 300—300-at, novem­berben 150-et. Az MVG szállí­tásai már meggyorsultak, szep­tember 23-ig 187 tengely ér­kezett be. (Igaz, hogy még csak 103 volt komplett.) Ha csak erre az utolsó té­telre is figyelünk föl, érzékel­hetjük a rendkívül jelentős változást. Igaz, hogy még nem teljesen megoldott téma pél­dául a gömbcsukló ügy, de a legnagyob objektív akadályo­kat mégiscsak elhárították ter­melésünk elől. Megvan tehát a mód, hogy most ismét az előzőeknél sok­kal nagyobb energiával lát­hassunk hozzá a fölszámolás­hoz. Gyárunk dolgozói min­den bizonnyal meg tudnak birkózni a kettős feladattal, az autóbuszok készregyártásával a vonalakon és a fokozatos fölszámolással. Ez most mindannyiunk kö­zös érdeke. Szeretnénk hinni, hogy a külső segítség megérkezése után most nem lesz olyan bel­ső tényező, amelyek a fölszá­molást akadályozzák. -ás Ai SZAKSZERVEZETI VÁLASZTÁSOK MENETRENDJE Szeptember 20 és 30 között tartják meg a szakszervezeti alapszervek jelölő bizottság vá­lasztó taggyűléseit a gyárunk­ban. Ezt követően november 16 és 30 között kerül sor a bi­zalmiak megválasztására, majd december 1 és 10 között választják meg a műhely és osztálybizottságok tagjait. 1971. január 15 és 29 között tartják az vszb-ket választó küldött­­értekezlet, s 27-én választják meg a vszb tagjait. Külföldiek gyárunkban LENGYELEK-SVÉDEK-BELGÁK OSZTRÁKOK - EGYIPTOMIAK Az elmúlt hónapokban nagy volt a vállalat idegenforgal­ma. Előbb lengyel nőküldöttség járt gyárunkban (róluk Len­gyel vendégek címmel a második oldalon írunk), majd szep­tember 12-én osztrák szakszervezeti küldöttség látogatta meg vállalatunkat. A fogadásnál jelen volt Timmer József, a SZOT titkára és Méhes Lajos, a vasasszakszervezet főtitkára is. Az Osztrák Szakszervezeti Szövetség küldöttsége a SZOT Elnökségének meghívására érkezett Budapestre. Vezetőjük Anton Benya, a nemzeti tanács tagja, az ÖGB elnöke. A kül­döttség tagjai voltak: Erwin Altenburger, a nemzeti tanács tagja, a­lelnöke, Alfred Ströer, a nemzeti tanács tagja, vezető titkár és Egon Kodicsek titkár. A vendégeket Toldi József vezérigazgató tájékoztatta a gyár történetéről és életéről. Többek között megemlítette, hogy az egyedi­ gyáregység­ben 30 autóbuszt készítenek az osztrák Saurer céggel koo­perálva. Legtöbb Ikarus autó­busz, 12 ezer az NDK-ban közlekedik, de év végére a Szovjetunióban ennél is több magyar gyártmányú autóbusz fog üzemelni. Molnár Lajos éozt titkár, gyárunkban végzett szakszer­vezeti munkáról tájékoztatta a jelenlévőket, így többek között beszélt a szakszervezet döntési és egyetértési jogkö­réről, a vállalat bérpolitiká­járól, a kollektív szerződés­ről. A juttatásokkal kapcso­latban megemlítette, hogy az Ikarusban ezren kapnak vé­dőételt, a vállalat 2 millióval járul hozzá az étkeztetéshez és 1 millióval az óvoda-böl­csőde fenntartásához. Mindkét tájékoztatót nagy érdeklődéssel hallgatták az osztrák vendégek, majd szá­mos, húsznál is több kérdést tettek föl. Így például érdek­lődtek, hogy az autóbuszok­­hoz mindent gyáron belül ál­lítunk-e elő; hogyan szabá­lyozzuk a szállítási költsége­ket; a gyár maga végzi-e az anyagbeszerzést; az autóbu­szok eladását; mennyi egy autóbusz önköltsége; ki fe­dezi a szakszervezeti tevé­kenység költségét; hogyan osztják el a vállalat nyere­ségét; mit kell ebből leadni az államnak; a dolgozók a köz­vetett, vagy közvetlen jutta­tásokat értékelik-e elsősor­ban; épít-e az Ikarus lakáso­kat; ki dönt, ha a szakszer­vezet és a vállalat gazdasági vezetősége nem ért egyet; mit kell fizetni egy dolgozónak az ebédért, óvodáért stb. E kérdések felsorolásából is látszott, hogy részletesen érdeklődtek az itteni munka iránt. Ugyanez volt tapasztal­ható az egyedi, a szerszám- és a busz II. gyáregységben végzett gyárlátogatás közben is. Az osztrák vendégek ebéd után szakszervezeti aktivis­tákkal találkoztak, amikoris ők tájékoztatták az ikaruszo­­sokat tevékenységükről. (Te­kintettel arra, hogy számos érdekes kérdésről beszéltek, erről külön cikkben a máso­dik oldalunkon részleteseb­ben beszámolunk.) Szeptember 23-án 24 svéd vendéget fogadott vállala­tunk. A küldöttség tagjai 15 vállalatot képviseltek, többek között a Volvot, a Scaniát, a Svéd Államvasutakat, a Stockholmi Közlekedési Vál­lalatot. Itt volt Munkberg úr is, aki az első svéd megren­delője volt gyárunknak. S többen olyanok, akik remél­hetően hamarosan megrende­lők lesznek. A svédek érdeklődése 1970- ben megnőtt a magyar autó­buszok iránt. 1970-ig 30 autó­buszt szállítottunk az északi országokba, az idén májusban 31-et rendeltek. Mint azt az 1500 autóbusz­­szal rendelkező Stockholmi Közlekedési Vállalat igazga­tója mondta, azért vásárol­nak Ikarus buszt, mert a Svéd Államvasutaknál bebi­zonyosodott, hogy jók a ma­gyar járművek és nem utolsó sorban azért, mert olcsóbbak, mint a nyugat-európai már­kák. (Megjegyezzük, hogy míg Nyugat-Európában emel­kedtek az autóbuszárak, a mi egyébként is kedvezőbb áraink változatlanok marad­tak.) Svéd vendégek — akik részben a Svéd Sundema (ke­reskedelmi) cég, részben pe­dig a MOGÜRT költségén há­rom napot töltöttek Magyar­­országon — a gyárról kapott tájékoztató után megtekintet­ték az egyedi­ gyáregységben rendezett kiállítást. Látható volt itt az éppen gyártott ko­csikon kívül az esseni kiál­lításon szerepelt 250-es for­maelemeivel épített Volvo és egy Scania busz, továbbá az autóbuszok számos szerelvé­nye: magyar ülésektől, a Fi­lips stúdióig, a műbőr min­táktól az olasz kazettás mag­nóig. A vendégek épp olyan ala­posan tanulmányozták a ki­állított autóbuszokat, szerel­vényeket, mint az ugyancsak ebben a csarnokban látott 280-ast, vagy a busz II. vo­nalain készülő autóbuszokat. Az elmúlt hét végén ismét külföldi vendégeket fogadtak gyárunkban, szeptember 25- én egyiptomiakkal, majd ugyanezen a napon belgákkal tárgyaltak. Az osztrák vendégek Svédek a 280-asnál A KONGRESSZUS TISZTELETÉRE A X. kongresszus tiszteletére — a többi üzemekhez hasonlóan — a busz II. főosztály üzemei is külön-külön megfogalmazták vállalásaikat. Az 1-es szerelőüzem dolgozói felmérték az augusztus 31-i helyzetet és ennek megfelelően készítették el felajánlásukat. Többek kö­zött napi 1k csuklós autóbuszt gyártanak úgy, hogy köz­ben átadnak a 39-es üzemnek három gépkocsivezetőt a lemaradás felszámolásáig. Ezen kívül felajánlották, a 250-esek komplettírozását, valamint vonalszerű gyártá­suk elősegítését. „Termelési tervünket ütemesen, a napi tervfel­adatok maradéktalan végrehajtásával teljesítjük decem­ber 31-ig.” — írják a 2-es és 3-as szerelőüzem dolgozói. A KISZ-fiatalok munkaidő után segítik a szerelő vonal munkáját és az udvar-készlet felszámolását.. A fásüzem dolgozói a megnövekedett feladatok el­lenére is vállalták a munkák határidőre való elkészí­tését. Napi munkájuk mellett az anyagmozgató csoport dolgozói segítenek a kocsimozgatásban. „Ismerve a kooperációs nehézségeket — vállaljuk, hogy havonta 100—150 ülésvázat gyártunk” — hangzik a székgyártó üzem felajánlása. Ezen kívül három dol­gozót adnak kölcsön a fényezőüzemnek, és jobb mun­kaszervezéssel segítik a program maradéktalan teljesí­tését. A nagymérvű létszámhiány ellenére a fényezőüzem mindent megtesz az éves terv teljesítéséért. Ennek ér­dekében a tepasz műhely 12—13, az átadó részleg dol­gozói 13—15 kocsitest fényezését végzik el naponta. Az üzemek, gyáregységek vállalásai alapján gyá­runk három szakigazgatója elkészítette a felszámolási ütemtervet. Megállapították többek között, hogy a terv teljesítéséhez — felajánlások alapján — szeptemberben 184, októberben 200, novemberben 176 darab tengelyt komplettíroznak gyárunk dolgozói. December 1-től új ütemterv készül. Részletesen kitér a terv a felszámo­lással kapcsolatos többi problémára is és gyáregység, osztály szinten jelöli meg a feladatokat. . ELKÉSZÜLT AZ 5 EZREDIK MAN-MOTOR Az ötezredik RÁBA-MAN motor elkészült a győri Ma­gyar Vagon- és Gépgyárban. Az első, kétszáz lóerős Diesel­erőforrást 1967 decemberében szerelték össze, akkor még teljesen külföldi alkatrészek­ből.­­Az új motorgyár tavaly június 17-én kezdte meg a ter­melését. Az ötezredik motor már csaknem teljesen Győrött előállított alkatrészekből ké­szült. A legifjabb üzem, a ka­mi­on gyáregység is jubilált: elkészítették és átadták a Hun­­garocamion Vállalatnak az öt­venedik kamionkocsit. A 18 méter hosszú szerelvény 23 tonna hasznos terhet tud szál­lítani, óránként 80 kilométeres sebességgel. A hatalmas jár­mű 215 lóerős motorjával öt­ven méteren belül eléri a 65 kilométeres sebességet. (Autó Motor)

Next