Ikarus, 1970 (14. évfolyam, 1-26. szám)
1970-09-30 / 20. szám
AZ IKARUS KAROSSZÉRIA ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK. LAPJA XIV. ÉVFOLYAM, 20. SZÁM, 1970. SZEPTEMBER 30. • • Üzemi pártértekezlet A Magyar Szocialista Munkáspárt Ikarus gyári bizottsága üzemi pártértekezletet tart október 3-án délelőtt. Helye: a művelődési ház klubterme. Napirenden szerepel először az üzemi pártbizottság beszámolója és a beszámoló feletti vita, másodszor összegezik a kongresszusi irányelvek és a szervezeti szabályzat tervezet megvitatásának tapasztalatait, harmadszor újjáválasztják az üzemi pártbizottságot és megválasztják a küldötteket a XVI. kerületi pártértekezletre. KÜLFÖLDI ÚTRA FORDÍTJÁK Nem értek el helyezést a székesfehérváriak a gyáregységek versenyében az első félévi értékelésnél. Ennek ellenére gyárunk vezérigazgatója, tekintettel az első félévi terv teljesítése érdekében tett erőfeszítéseikre, engedélyezte, hogy 9900 forint jutalmat kifizessenek részükre. A fehérvári értékelő bizottság elkészítette ugyan a gyáregységen belüli értékelést, de úgy döntött, hogy nem osztják ki ezt az összeget, hanem fölhasználják a nyolcszorosnál magasabb fokozatot elért szocialista brigádtagok külföldi jutalomkirándulásának finanszírozására. Ebből fedezik a harmadik csoport 6 napos csehszlovákiai vagy lengyelországi utazását. OKTÓBERBEN ALAPOZNAK Szeptember 15-én kivitelezési szerződést kötöttek a székesfehérvári KISZ-lakások felépítésére a szári Béke tsz építőbrigádjával. A tsz-építők vállalták a teljes műszaki irányítást és a szakipari munkák elvégzését. A társulás tagjai október elején kezdik meg az alapozást. A tervek szerint 1971. november 30-ig befejeződik az építkezés. Reméljük, hogy ezt a határidőt meg is fogják tartani. Pusztavámról Platókat és fülkéket gyártanak Az 556-os aluplató alkatrész gyártását és összeállítását Pusztavámra helyezték ki. Mintegy 100-at kell készíteniök. — Hogyan birkóznak meg az új feladattal? — kérdezzük Katona Sándor üzemvezetőtől. — Üzemünk kapacitása elérte azt a fokot, hogy ezt a gyártmányt eladhattuk. Bár a gázhiány — esztergapad, marógép, fémszalag, fűrész, rezgőolló OR—5, kézi ponthegesztő, CO2 védőgázos hegesztő — nagymértékben megnöveli a gyártmány átfutási idejét, mégis vállaljuk, hogy az elsőt alaplatót e hónap 15-én, a többit utána folyamatosan szállítjuk. — Sor kerül-e a negyedik negyedévben az 556-os vezetőfülkék gyártására? — Igen, ebből is mintegy 100-at készítünk el. Ehhez a gyártmányhoz is sok alapanyagot, nagy mennyiségű lemezt használunk fel. Itt szeretném megemlíteni, hogy a lemezbálák lerakása még mindig nincs megoldva. — Többször kértünk már szállítógépeket és eddig még megnyugtató válasz sem érkezett. Legsürgősebben egy 5 tonnás homlokvillás targoncára lenne szükségünk. Ennek hiányában a lemezbálák lerakása rendkívül balesetveszélyes! Ezúton szeretnénk felhívni az illetékesek figyelmét, hogy ne csak az esetleges baleset után intézkedjenek! Jelentős intézkedések szállítják a-tengelyeket megegyezés , most pedig rajtunk a sor Vállalatunk dolgozói jól ismerik azokat az okokat, amelyek miatt tulajdonképpen csődöt mondott a nyár elején meghirdetett felszámolási program. Azóta nemhogy csökkentek, de szaporodtak az udvaron álló befejezetlen autóbuszok. Mint a termelési szervek tájékoztatása alapján lapunk legutóbbi számában írtuk, 210 autóbusz állt szeptember elején C-tengelyek miatt. (Egyáltalán nem voltak tengelyek, vagy nem voltak komplettek.) Csak közismert tényeket ismétlünk, amikor hivatkozunk arra, hogy az átadatlan kocsik miatt szinte teljesen fölborult a gyár gazdasági stabilitása. A járműprogram teljesítése, amely nemcsak vállalati, de népgazdasági érdek is, erősen veszélyeztetett volt. Volt. Reméljük, hogy volt! A fordulatot mindannyian türelmetlenül várjuk. Szeretnénk, ha valóban ezt jelentené dr. Horgos Gyula miniszter ikaruszi látogatása, a járműiparban kulcshelyzetet elfoglaló négy vezérigazgatónak a miniszternél tartott megbeszélése, illetve az ezután hozott miniszteri határozatok. Biztató jelek már láthatók. Hónapok óta húzódó ügyek mozdultak előre. Az öntödei Vállalat a megszületett megállapodás szerint kielégíti az Ikarus szeptemberi igényeit és biztosítja az októberi, novemberi és a decemberi igényeket is. A Csepel Vas- és Fémművekkel (Csőgyárral) egyeztetik az igényeket és mire lapunk megjelenik, valószínűleg már aláírták a számunkra kedvező megegyezést. A Csavaripari Vállalattal is hasonló a helyzet, a jegyzőkönyv szerint a lehetőségek maximális kihasználásával kielégíti saját háztartásából, kooperációból, ha kell, importból az Ikarust. A Magyar Vagon- és Gépgyár 750 C-tengely szállítását vállalta november közepéig, mégpedig szeptemberben,októberben 300—300-at, novemberben 150-et. Az MVG szállításai már meggyorsultak, szeptember 23-ig 187 tengely érkezett be. (Igaz, hogy még csak 103 volt komplett.) Ha csak erre az utolsó tételre is figyelünk föl, érzékelhetjük a rendkívül jelentős változást. Igaz, hogy még nem teljesen megoldott téma például a gömbcsukló ügy, de a legnagyob objektív akadályokat mégiscsak elhárították termelésünk elől. Megvan tehát a mód, hogy most ismét az előzőeknél sokkal nagyobb energiával láthassunk hozzá a fölszámoláshoz. Gyárunk dolgozói minden bizonnyal meg tudnak birkózni a kettős feladattal, az autóbuszok készregyártásával a vonalakon és a fokozatos fölszámolással. Ez most mindannyiunk közös érdeke. Szeretnénk hinni, hogy a külső segítség megérkezése után most nem lesz olyan belső tényező, amelyek a fölszámolást akadályozzák. -ás Ai SZAKSZERVEZETI VÁLASZTÁSOK MENETRENDJE Szeptember 20 és 30 között tartják meg a szakszervezeti alapszervek jelölő bizottság választó taggyűléseit a gyárunkban. Ezt követően november 16 és 30 között kerül sor a bizalmiak megválasztására, majd december 1 és 10 között választják meg a műhely és osztálybizottságok tagjait. 1971. január 15 és 29 között tartják az vszb-ket választó küldöttértekezlet, s 27-én választják meg a vszb tagjait. Külföldiek gyárunkban LENGYELEK-SVÉDEK-BELGÁK OSZTRÁKOK - EGYIPTOMIAK Az elmúlt hónapokban nagy volt a vállalat idegenforgalma. Előbb lengyel nőküldöttség járt gyárunkban (róluk Lengyel vendégek címmel a második oldalon írunk), majd szeptember 12-én osztrák szakszervezeti küldöttség látogatta meg vállalatunkat. A fogadásnál jelen volt Timmer József, a SZOT titkára és Méhes Lajos, a vasasszakszervezet főtitkára is. Az Osztrák Szakszervezeti Szövetség küldöttsége a SZOT Elnökségének meghívására érkezett Budapestre. Vezetőjük Anton Benya, a nemzeti tanács tagja, az ÖGB elnöke. A küldöttség tagjai voltak: Erwin Altenburger, a nemzeti tanács tagja, alelnöke, Alfred Ströer, a nemzeti tanács tagja, vezető titkár és Egon Kodicsek titkár. A vendégeket Toldi József vezérigazgató tájékoztatta a gyár történetéről és életéről. Többek között megemlítette, hogy az egyedi gyáregységben 30 autóbuszt készítenek az osztrák Saurer céggel kooperálva. Legtöbb Ikarus autóbusz, 12 ezer az NDK-ban közlekedik, de év végére a Szovjetunióban ennél is több magyar gyártmányú autóbusz fog üzemelni. Molnár Lajos éozt titkár, gyárunkban végzett szakszervezeti munkáról tájékoztatta a jelenlévőket, így többek között beszélt a szakszervezet döntési és egyetértési jogköréről, a vállalat bérpolitikájáról, a kollektív szerződésről. A juttatásokkal kapcsolatban megemlítette, hogy az Ikarusban ezren kapnak védőételt, a vállalat 2 millióval járul hozzá az étkeztetéshez és 1 millióval az óvoda-bölcsőde fenntartásához. Mindkét tájékoztatót nagy érdeklődéssel hallgatták az osztrák vendégek, majd számos, húsznál is több kérdést tettek föl. Így például érdeklődtek, hogy az autóbuszokhoz mindent gyáron belül állítunk-e elő; hogyan szabályozzuk a szállítási költségeket; a gyár maga végzi-e az anyagbeszerzést; az autóbuszok eladását; mennyi egy autóbusz önköltsége; ki fedezi a szakszervezeti tevékenység költségét; hogyan osztják el a vállalat nyereségét; mit kell ebből leadni az államnak; a dolgozók a közvetett, vagy közvetlen juttatásokat értékelik-e elsősorban; épít-e az Ikarus lakásokat; ki dönt, ha a szakszervezet és a vállalat gazdasági vezetősége nem ért egyet; mit kell fizetni egy dolgozónak az ebédért, óvodáért stb. E kérdések felsorolásából is látszott, hogy részletesen érdeklődtek az itteni munka iránt. Ugyanez volt tapasztalható az egyedi, a szerszám- és a busz II. gyáregységben végzett gyárlátogatás közben is. Az osztrák vendégek ebéd után szakszervezeti aktivistákkal találkoztak, amikoris ők tájékoztatták az ikaruszosokat tevékenységükről. (Tekintettel arra, hogy számos érdekes kérdésről beszéltek, erről külön cikkben a második oldalunkon részletesebben beszámolunk.) Szeptember 23-án 24 svéd vendéget fogadott vállalatunk. A küldöttség tagjai 15 vállalatot képviseltek, többek között a Volvot, a Scaniát, a Svéd Államvasutakat, a Stockholmi Közlekedési Vállalatot. Itt volt Munkberg úr is, aki az első svéd megrendelője volt gyárunknak. S többen olyanok, akik remélhetően hamarosan megrendelők lesznek. A svédek érdeklődése 1970- ben megnőtt a magyar autóbuszok iránt. 1970-ig 30 autóbuszt szállítottunk az északi országokba, az idén májusban 31-et rendeltek. Mint azt az 1500 autóbuszszal rendelkező Stockholmi Közlekedési Vállalat igazgatója mondta, azért vásárolnak Ikarus buszt, mert a Svéd Államvasutaknál bebizonyosodott, hogy jók a magyar járművek és nem utolsó sorban azért, mert olcsóbbak, mint a nyugat-európai márkák. (Megjegyezzük, hogy míg Nyugat-Európában emelkedtek az autóbuszárak, a mi egyébként is kedvezőbb áraink változatlanok maradtak.) Svéd vendégek — akik részben a Svéd Sundema (kereskedelmi) cég, részben pedig a MOGÜRT költségén három napot töltöttek Magyarországon — a gyárról kapott tájékoztató után megtekintették az egyedi gyáregységben rendezett kiállítást. Látható volt itt az éppen gyártott kocsikon kívül az esseni kiállításon szerepelt 250-es formaelemeivel épített Volvo és egy Scania busz, továbbá az autóbuszok számos szerelvénye: magyar ülésektől, a Filips stúdióig, a műbőr mintáktól az olasz kazettás magnóig. A vendégek épp olyan alaposan tanulmányozták a kiállított autóbuszokat, szerelvényeket, mint az ugyancsak ebben a csarnokban látott 280-ast, vagy a busz II. vonalain készülő autóbuszokat. Az elmúlt hét végén ismét külföldi vendégeket fogadtak gyárunkban, szeptember 25- én egyiptomiakkal, majd ugyanezen a napon belgákkal tárgyaltak. Az osztrák vendégek Svédek a 280-asnál A KONGRESSZUS TISZTELETÉRE A X. kongresszus tiszteletére — a többi üzemekhez hasonlóan — a busz II. főosztály üzemei is külön-külön megfogalmazták vállalásaikat. Az 1-es szerelőüzem dolgozói felmérték az augusztus 31-i helyzetet és ennek megfelelően készítették el felajánlásukat. Többek között napi 1k csuklós autóbuszt gyártanak úgy, hogy közben átadnak a 39-es üzemnek három gépkocsivezetőt a lemaradás felszámolásáig. Ezen kívül felajánlották, a 250-esek komplettírozását, valamint vonalszerű gyártásuk elősegítését. „Termelési tervünket ütemesen, a napi tervfeladatok maradéktalan végrehajtásával teljesítjük december 31-ig.” — írják a 2-es és 3-as szerelőüzem dolgozói. A KISZ-fiatalok munkaidő után segítik a szerelő vonal munkáját és az udvar-készlet felszámolását.. A fásüzem dolgozói a megnövekedett feladatok ellenére is vállalták a munkák határidőre való elkészítését. Napi munkájuk mellett az anyagmozgató csoport dolgozói segítenek a kocsimozgatásban. „Ismerve a kooperációs nehézségeket — vállaljuk, hogy havonta 100—150 ülésvázat gyártunk” — hangzik a székgyártó üzem felajánlása. Ezen kívül három dolgozót adnak kölcsön a fényezőüzemnek, és jobb munkaszervezéssel segítik a program maradéktalan teljesítését. A nagymérvű létszámhiány ellenére a fényezőüzem mindent megtesz az éves terv teljesítéséért. Ennek érdekében a tepasz műhely 12—13, az átadó részleg dolgozói 13—15 kocsitest fényezését végzik el naponta. Az üzemek, gyáregységek vállalásai alapján gyárunk három szakigazgatója elkészítette a felszámolási ütemtervet. Megállapították többek között, hogy a terv teljesítéséhez — felajánlások alapján — szeptemberben 184, októberben 200, novemberben 176 darab tengelyt komplettíroznak gyárunk dolgozói. December 1-től új ütemterv készül. Részletesen kitér a terv a felszámolással kapcsolatos többi problémára is és gyáregység, osztály szinten jelöli meg a feladatokat. . ELKÉSZÜLT AZ 5 EZREDIK MAN-MOTOR Az ötezredik RÁBA-MAN motor elkészült a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban. Az első, kétszáz lóerős Dieselerőforrást 1967 decemberében szerelték össze, akkor még teljesen külföldi alkatrészekből.Az új motorgyár tavaly június 17-én kezdte meg a termelését. Az ötezredik motor már csaknem teljesen Győrött előállított alkatrészekből készült. A legifjabb üzem, a kamion gyáregység is jubilált: elkészítették és átadták a Hungarocamion Vállalatnak az ötvenedik kamionkocsit. A 18 méter hosszú szerelvény 23 tonna hasznos terhet tud szállítani, óránként 80 kilométeres sebességgel. A hatalmas jármű 215 lóerős motorjával ötven méteren belül eléri a 65 kilométeres sebességet. (Autó Motor)