Ikarus, 1972 (20. évfolyam, 1-26. szám)
1972-01-06 / 1. szám
terüüket" Az utolsó két hónap, különösen december átlagon felüli teljesítményével teljesítettük, sőt túlteljesítettük az 1971. évi autóbuszgyártási tervünket. A gazdasági tervben előírt 6256 autóbusz helyett 6311-et készítettünk. (Budapesten 4003-at, Székesfehérváron 2368-at.) Túlteljesítettük a IV. ötéves terv által előírt (6370) darabszámot is. Budapesten fölszámolták a korábbi anyag- és alkatrészhiány okozta elmaradást és decemberben 440 kocsit készítettek el. Ez azért is jelentős, mert a 180-asok és 250-esek NDK exportra kerültek. Székesfehérváron a második félév folyamán bekövetkezett szervezési és irányítási változás nagyban segítette a gyár dolgozóit a kiemelkedő 2368 darabszám eléréséhez. Pusztavámon az év első részében főleg a gyakorlat hiánya okozott némi nehézséget. Megfelelő szakmai segítséggel azonban sikerült elérni, hogya gyáregység teljesítette a megrendelők által kért darabszámot. Dicséret illeti az üzemek, gyáregységek dolgozóit, nagyszerű lytálltókért és az osztályok, főosztályok közösségét is, hiszen ezt a szép eredményt csak közös és kitartó munkával lehetett elérni. 1972. januárjában 180-asokkal kezdjük az évet, majd 556-osokat és 250-eseket gyártunk. A dokumentációs változások miatt előreláthatóan jelentkezni fog némi kooperációs elcsúszás, de máris intézkedtek a hiányok mérsékléséről a folyamatos termelés biztosítása érdekében . 65,5 ezer m2 út épült 65 494 négyzetméter út és térbeton készült a budapesti gyárban 1967. január1. és 1971. december 31. között. A törzsgyárban 39 207 m2, a 3- as számú gyáregységben 20 887 m2, a 4-es telepen pedig 5400 m2. Ezekhez minden esetben csatornahálózatot is építettek. A számszerűen is nagy beruházás 80 százaléka az utóbbi két évben készült el. Új kerékpártároló Átadták az új kerékpár és motorkerékpár tárolót december 23-án. A művelődési központ mögött felállított tárolóhely tágasabb és biztonságosabb az eddiginél. A FŐVÁROSNAK ÁTADTUK A december 20-án a BKV-nak átadott 200-as és 280-as autóbusz. AZ‘'■HCARUSvKARCftSZÉ^IAV'ÍS:,-;JÁR^!S GYÁR' DOLGOZÓINAK LAPJA ■ XX. évfolyam, 1. szám »............................... ■■ ■ ——, 1972. január 6. Századgyűlés jutalmazással Századgyűlést tartottak december 9-én a budapesti gyár munkásőrei. A gyűlésen részt vett Pósa György, gyárunk párttitkára és Németh Imre, a XVI. kerületi munkásőr-zászlóalj szervezési csoport vezetője. Pintér László századparancsnok értékelte az alegység munkáját, és meghatározta az 1972-as év kiképzési feladatait. Megállapította többek között, hogy a század jó eredménnyel hajtotta végre a kiképzési feladatokat. A század tagjain kívül felszólalt Pósa György és Németh Imre is, akik többek között a gyár, illetve a zászlóalj további támogatásáról biztosították a század állományát. A gyűlés végén tárgyjutalmat és dicsérő oklevelet osztottak ki. Tárgyjutalomban részesült Gajev Penkov, Tolingász János, Horváth György, Geyer Rudolf. Zászlóalj-parancsnoki dicséretet kaptak: Tőzsér Sándor, Kisbéri János, Ágoston László, Bán Ernő és Szabados László. A vb tárgyalta Eredményes volt a pártmunka Egy év munkáját tette mérlegre a végrehajtó bizottság december 23-án. Az értékelésben részt vett a kerületi pártbizottság első titkára Dóra János is. A kötetlen beszélgetésben Pósa György párttitkár négy témakörben elemezte a pártszervezet egyévi munkáját. Vizsgálta a választott szervek tevékenységét, a szervezeti életet, az agitációs propaganda munkát, végül pedig a kommunisták cselekvési egységét. A végrehajtó bizottság munkája — mint Pósa György megállapította — jó. A munkatervben szereplő témákat átfogóan vizsgálta, megfelelően foglalkozott a pártszervezet belső életével. Van tekintélye a vb-nek, és a vállalat dolgozói várják, hogy a végrehajtó bizottság döntsön egy-egy főbb kérdésben. Hasonló módon lehet értékelni a pártbizottság tevékenységét is. A pártbizottság összetétele megfelel a feladatnak, vitakészsége jó, tagjai pártmunkával ellátottak. A jövőben azonban az eddiginél is jobban be kell vonni a pb tagjait különféle feladatok megoldásába, és gondoskodni kell a jobb tájékoztatásukról. A rendezvények általában jól sikerültek, a taggyűléseket megtartották. Leggyengébb munka — a javulás ellenére is még — a pártcsoportokban folyik. Az alapszervezetek munkatervei elkészültek, de a helyi feladatokat nem egyértelműen határozták meg. A vezetőségi üléseket általában megtartották, több helyen azonban arányosabban kellene elosztani a terheket a vezetőségi tagok között. A taggyűlések színvonala általában jó, bár nem egyszer termelési értekezletekké (Folytatás a 2. oldalon) A BUSZ-RÓL... Zsolnai László, a vázasüzem betanított munkása hegesztésben és lakatosságban is egyaránt járatos. Nemrég tért viszsza a katonaságtól, szorgalmas fiatalember. Lelkes Dénesné 1950 júliusa óta dolgozik a lemezes üzemben. Kiváló szerelő szakember. Az elmúlt évi nagy hajrában is mindig számíthattak rá vezetői. Köszönöm a dolgozóknak... Az 1972 -68 évvet elmondhatjuk, hogy jelentős feladatokat oldottunk meg, bár hozzá kell tennem, hogy nem könnyebben, mint az előző években. Eredményként könyvelhetjük el, hogy: — Több autóbuszt gyártottunk, mint 1970-ben; Budapesten és Székesfehérváron termelési feladatainkat teljesítettük. — A 250-est az új család első tagját, ha nehézségekkel is, de sorozatban gyártottuk. — Exportunkat a termelésnövekedést meghaladó mértékben fokoztuk; különösen sikeres volt a tőkés országokba menő export fejlesztése. — A belföldi igényeket teljes egészében kielégítettük, ezzel elősegítettük a tömegközlekedés színvonalának javítását. — A Monacóban megrendezett autókarosszéria versenyen kiemelkedő helyezést értünk el. — Pusztavámon, az év második felében, az 566-os fülke és platógyártás a korábbinál ütemesebb volt. — Több évi előkészítő mutka után, bár nehézségekkel, de elkezdtük az ISZSZI rendszer alkalmazását. — A sajtolóüzem biztosítani tudta a folyamatos gyártást. — Az új technológia szélesebb körű alkalmazásával megtettük az első lépéseket a gyártásfejlesztésben. — Dolgozóink jövedelme növekedett. — A fejlesztési tervek megvalósításának eredményeként utak épültek, rendeződött vállalatunk külső képe. Az 1971-es év a IV. ötéves terv első éve volt. Ez a tervidőszak vállalatunk szempontjából nagyjelentőségű, mert a közúti járműprogram a negyedik ötéves tervben népgazdaságig kiemelt feladat. Az elmúlt évben vállalatunk eleget tett termelési tervkötelezettségeinek, azonban az eredmények nem érik el a kellő szintet, melynek főbb okai a következők: — Ütemtelen volt a termékkibocsátásunk. A nehezebb első félévet még túlóráztatás nélkül, terv szerint megközelítettük, de a második félévben annak ellenére, hogy jobb volt az anyagellátás, ismét sok túlórát használtunk fel. — Készletgazdálkodásunk sem volt megfelelő. Rendszeresen magas volt az anyag, félkész és befejezetlen állomány, aminek következményeként visszatérő pénzügyi nehézségek jelentkeztek. — A termelési költségeknek és a vállalati általános költségeknek a tervezettet meghaladó növekedése miatt várhatóan nem érjük el a tervezett nyereséget. — A bevezetett új technológiai eljárások ellenére a gyártmányok minősége még mindig sok problémát tartalmaz. — A bizonylati fegyelem nem javult, nőtt a fajlagos anyagfelhasználás, az anyagtakarékossági terveink kellően nem valósultak meg. — Nem kielégítő a gyártás szervezettségi színvonala. Bár a január 1-i dátum nem jelenti azt, hogy a termelési feltételeink, szervezettségünk, technológiai színvonalunk, munkafeltételeink gyökeresen megváltoznak, mégis követelményként kell támasztanunk magunk elé, hogy 1972- ben szervezettebben, egységesebben, gazdaságosabban fogunk dolgozni, mint az elmúlt évben. 1972. évi feladatunk 6800 autóbusz gyártása, ami azt jelenti, hogy közel 500 autóbusszal kell többet kibocsátani, mint 1971. évben. A 6800 autóbuszból Budapesten 42110-at, Székesfehérváron 2600-at kell elkészíteni. A gyártási feladat Budapesten 566, 180 és 250,-es típusokra épül, amelyeket nagy sorozatban fogunk gyártani, míg a 252, 260 és 280-as típusokat — mint a 200-as típuscsalád 1973-ban sorozatgyártásban induló tagjai — a null-szériában készítjük. Székesfehérváron az 55-ös és 66-os típusok nagy sorozatgyártása képezi a termelés gerincét, míg a 311-es típusból csökkent darabszámban készítünk, a 266-os új típusból pedig beindítjuk a gyártást. Az autóbuszgyártás darabszám szerinti felfutása 7,3 %. A termékösszetétel azonban a munkaigényesebb típusok felé tolódik el, s ezért a gyártásra fordítandó munkaóravolumen mértéke meghaladja a darabszám növekedését. A vállalat össztevékenységének árbevételét, mintegy 20 százalékkal kívánjuk növelni, és ez azt eredményezi, hogy árbevételünk meghaladja a 7 milliárd forintot. Ezzel vállalatunk részesedése a gépipar árbevételéből eléri a 14 százalékot. Termelésnövekedésünk nagy része továbbra is exportcélokat szolgál, az autóbusz-termelés 87—88 százaléka kerül exportra — zömében szocialista országokba. Továbbra is a Szovjetunió, és NDK a legnagyobb kereskedelmi partnereink. Szovjetunióba irányuló exportunkat jelentősen fokozzuk. 1972. évi terveink nagyrészben rendeléssel fedezve vannak, sőt egyes igényeket gyártási kapacitáshiánya miatt vissza kellett utasítani. Az 1972. évi gyártási programunkban a típusátállást minimumra csökkentettük, és ezzel fokozzuk a gyártás gazdaságosságát. 1972. évi legfontosabb feladatunk, hogy terveinkben meghatározott feladatokat időarányosan is maradéktalanul teljesítsük. Ezt csak úgy tudjuk elérni, ha: — A gyártás szervezettségi színvonalát megjavítjuk. — Kooperáló partnereinket folyamatosan ellátjuk szolgáltatásainkkal. — Az év elejétől havonta, dekádonként, naponta, — ütemesen termelünk. — Érvényt szerzünk a 44 órás munkahét megtartásának, megszüntetjük a mértéktelen túlóráztatást. — A gyártott termék normaóraszintje reális bázison kerül meghatározásra. — Olyan ösztönző bérezést kell alkalmazni, amely a gyártás növelése mellett biztosítja a minőség javítását is. — Ha a vezetés minden szinten egységes lesz — vezetőink példát mutatnak magatartásból, szocialista erkölcsből, csak így lesz alapjuk megkövetelni azokat a feladatokat, amelyek 1972. évi terveink végrehajtásához szükségesek. A vállalat gazdasági vezetése minden szinten fokozottabban támaszkodik a dolgozók kollektívájára, a párt-, a szakszervezeti és a KISZ-aktívákra. Biztos vagyok abban, hogy ha az itt felsorolt, korántsem teljeskörű feladatokat megvalósítjuk, akkor az 1972. évi tervünket teljesíteni fogjuk. Végezetül megköszönöm minden dolgozónak az 1971. évben végzett munkáját, a pártszervezet, a szakszervezet és a KISZ eredményes támogatását. Sok sikert, meret egészséget kívánok minden dolgozónknak, az egyéni életében és további munkájában. Toldi József vezérigazgató