Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)
1974-01-03 / 1. szám
1974 LEGYEN. A MINŐSÉGI ELŐRELÉPÉS ÉVE TAVALY ilyenkor, amikor az 1972-es évet értékeltük, azt mondtuk, hogy 1972 minden korábbit meghaladó, kiemelkedő év volt számunkra. Most, 1973-ról is ezt kell mondanunk, hiszen ez évben is intenzíven fejlődtünk tovább és ismét mintegy 800 darabbal növeltük az autóbusz termelésünket. Vannak olyan gyárak, sőt olyan országok, amelyek ig annyit gyártanak egész évben, mint amennyivel mi növekedtünk egy év alatt. Mindezt, a kissé késve megindult, de napjainkban teljes erővel folyó beruházás és dolgozóink odaadó munkája tette lehetővé. Lényeges előrehaladást jelentett az, hogy 1973-ban kifutottak a korábbi gyártmányaink és ez év augusztusától a korszerű 200-as család tagjait gyártottuk. 1973. évben az előzetes adatok szerint 7800 autóbuszt készítettünk. Évközben ütemesen szállítottunk, a január dekádjainak értékesítési mutatói éppen olyan kedvezőek, mint bármely későbbi hónapé. Mind Budapesten, mind Székesfehérváron nagy volt a termelés növekedés, Budapesten a termelés 4595 autóbusz és Székesfehérváron 3205. Ez a teljesítmény népgazdasági szinten is igen jelentős. Az eredményben nemcsak gyárunk jó munkája, jelenik meg, hanem a mintegy 50 ezer főt foglalkoztató közvetlen velünk együtt dolgozó vállalatok kiemelkedő tevékenysége is. Ma még nem ismerhetjük teljes pontossággal a költségek és a várható nyereség alakulását, de azt már ma is elmondhatjuk, hogy tervezett nyereségünket —, amelyet 460 millió forintban határoztunk meg — meghaladjuk. Nyereségünk biztosítja, hogy a tervezett évközi és év végi részesedési alap terhére történő kifizetéseket realizálni tudjuk. A vállalati bérszínvonal alakulását jelentős mértékben befolyásolta az a béremelés, amelyet a Központi Bizottság határozata alapján a munkások részére biztosítottunk. Emellett számottevő, mintegy 5 százalékos volt a vállalat saját erőből végrehajtott bérszínvonal emelése. Termelésünket úgy növeltük, hogy a munkáslétszám lényegében változatlan maradt, és az alkalmazotti létszám gyakorlatilag csökkent a tavalyi évhez viszonyítva. Ez azt jelenti, hogy a termelékenység növekedése jelentős volt vállalatunk életében. AMIKOR az 1974. évi feladatokat határozzuk meg — és ez a következő napoknak a feladata — akkor nem elegendő csupán az elért sikerekből kiindulni. A múlt év tevékenységét önkritikusan kell nézni, megvizsgálva, hogy a továbbfejlődés milyen követelményeket támaszt vállalatunk vezetőségével és a dolgozókkal szemben. 1974. évben tovább kell folytatnunk a megkezdett gyors növekedést. A vállalati tervekben — összhangban a Minisztertanács határozataival — csak 8200 darab autóbusz termelésével kellett számolnunk. A piac követelményei, a felsőbb szervek elvárásai és termelési kapacitásunk szükségessé teszik az ennél gyorsabb növekedést is és biztosítják, hogy jobb munkával közel 9000 autóbusz termelése váljék lehetővé. Jövedelempolitikánk folytatása pedig egyértelműen megköveteli azt, hogy terveinket túlteljesítsük és elérjük a vonalakon termelt autóbuszoknál a 8700 darabos szintet, egyedi és összeszerelési célra készülő autóbuszokkal együtt pedig közel a 9000-et. Számításaink szerint Budapesten ez a túlteljesítés a létszám csökkenése mellett is megvalósulhat. Székesfehérvárott, ahol a beruházás lehetővé teszi a gyorsabb növekedést, a munkáslétszám növekedése és az alkalmazotti létszám csökkenése várható. Pusztavámon intenzív fejlesztést hajtunk végre, emellett jelentősen növeljük a gyáregység létszámát. Az intenzív fejlődés és a létszámnövekedés lehetővé teszi, hogy külső kooperációnkat csökkentsük és a normál ülések mellett, a luxusülések gyártását is korszerű eszközökkel, modern kivitelben végezzük. AZ ELMÚLT KÉT ÉV tapasztalata, új berendezések, állóeszközök és technológiák szerint ez a tervezett növekedés dolgozóinknak ma már nem jelent elérhetetlen feladatot, sőt ma azon kell munkálkodnunk, hogy a mennyiségi feladatok teljesítése mellett kiemelten foglalkozzunk a minőségi mutatóink javításával is; a termelési és gazdálkodási tevékenységünk minőségi oldalainak előtérbe helyezését értjük ez alatt. Az elmúlt években, annak ellenére, hogy foglalkoztunk ezekkel a kérdésekkel, gazdálkodásunk, általában a költségekkel való foglalkozás nem érte el azt a szintet, amely egy ilyen nagy vállalat esetében feltétlenül szükséges. Ma már megértek a feltételek a minőség változtatására! Javítanunk kell továbbá a termelést és a gyártmányok minőségét is. Az MSZMP KB ugyan még nem döntött a pontos időpontról, de tudjuk, hogy 1974. évben lesz pártunk XI. kongresszusa. Ebből az alkalomból — folytatva a korábbi évek kedvező hagyományait — új szemléletet kell kialakítanunk: a mennyiségi teljesítésen túlmenően az említett minőségi tényezőkre kell a nagyobb gondot fordítanunk. Kívánjuk tehát, hogy 1974. a minőségi előrelépés éve legyen. E cél megvalósításához a párt- és társadalmi szervek segítségét, minden dolgozónk támogató hozzájárulását is szeretnénk igénybe venni. Biztosítanunk kell, hogy a műszaki fejlesztés hatékonysága javuljon, azaz jelentős megtakarításokat érjünk el az anyagköltségekben, munkaráfordításokban. Biztosítanunk kell a munkaerő egyenletesebb leterhelését az autóbuszgyártás egyenletessége mellett; az alkatrészgyártásban is meg kell követelnünk ezt a szintet. Szigorítanunk kell a minőségi átvételeket, és lényegesen javítanunk az autóbuszok minőségi mutatóit. CÉLjAINK meghirdetésével lényegében azt szeretnénk elérni, hogy 1974. évtől kezdődően alakuljon ki ésszerű és megfontolt gazdálkodási módszer minden területen. A munkanap befejeztével mindenki egy pillanatra gondoljon arra, hogy a fizetéséért ma milyen teljesítményt nyújtott és a következő napon hogyan tudná a legésszerűbben, a vállalat számára leggazdaságosabban végrehajtani feladatait. Úgy gondolom, ha a fentiek szellemében szocialista versenyre kihívjuk társvállalatainkat, a gyáron belüli versenyünket is ennek az elképzelésnek megfelelően szervezzük; vállalásaink jó teljesítésével jelentős mértékben hozzájárulhatunk pártunk kongresszusának sikeréhez. Ehhez a munkához sikeres és eredményekben gazdag új esztendőt kívánok az Ikarus Karosszéria és Járműgyár minden dolgozójának, munkájában és magánéletében egyaránt Toldi József vezérigazgató Kevesebb munkás - több autóbusz jobb kereset December 20-án délelőtt háromnegyed tízkor néhány percre leállt a termelőmunka a busz II. gyáregységben. A gyáregység dolgozóinak körében Toldi József vezérigazgató emlékezett meg arról a pillanatról, amikor az 1973-as esztendőben gyártott utolsó autóbusz legördül a szerelő vonalról. Miközben a 1641 számú szovjet 260-as elhagyta az utolsó üzemhelyet, a vezérigazgató méltatta a gyáregység és a budapesti gyár dolgozóinak munkáját. Vállaltaink és így a busz II. is, december első napjaiban teljesítette 1973. évi tervét, így az azóta gyártott autóbuszok a most elkészült 4533-ik kocsival együtt már az 1974-re vállalt kötelezettségünk kielégítését szolgálják, előszállításként. A busz II. fejlődését jellemzi, hogy míg az elmúlt évben 4356 kocsi készült a gyáregységben, most mintegy 200-zal gyártottak többet. 1972-ben 1156 dolgozója volt a gyáregységnek, 1973-ban 1090. A nagyobb teljesítményt tehát a munka intenzitásának növelésével érték el, kisebb létszám- és minimális túlórafelhasználás mellett. A termelékenyebb munka nyomán nőtt a dolgozók keresete is. A munkások jövedelme a tavalyihoz képest 10,9 százalékkal emelkedett a busz II. területén. A vezérigazgató elismerően szólt a gyáregységi környezet és rend kialakítása érdekében tett erőfeszítésekről. Tolmácsolta a gyárvezetőség köszönetét azért a munkáért, melyet a dolgozók a termelési feladatok megoldása és a munkahelyi környezet szebbététele érdekében végeztek. — Kívánom, hogy hasonló erővel és sikerrel állják meg helyüket a jövő év még több autóbuszt, még nehezebb feladatokat tartalmazó terveinek végrehajtásában is — mondta Toldi József vezérigazgató. Mi öregszünk — a gyár fiatalodik Ti úgy múlik az *'*- idő! Megint öregebbek lettünk egy évvel! — így sóhajtozunk tréfás-szomorkás hangsúllyal valahányszor új naptár kerül az asztalra. Nos, megint búcsút vettünk egy soha vissza nem térő esztendőtől, és ismét soha még nem volt év elején mérlegeljük, tervezgetjük, mit is hoz számunkra ez a tizenkét hónap. Valóban, mi emberek évről évre idősebbek leszünk. Szervezetünk kopik, és fizikai erőnk is csökken bizonyos évek elteltével. Hogy szellemileg, lelkileg mennyire tudunk fiatalok maradni, ez azonban kizárólag rajtunk múlik. A gyáraknak, erről könnyen meggyőződhetünk, fordított életük van. Figyeljük csak meg a saját portánkat! Az Ikarus is évről évre fiatalodik. Új gyártmányok, korszerű technológia, modem berendezések, bárhová nézünk. Fiatalodik a gyár. A régi épületek falai között lassan kihalnak a régi módszerek. A kétkezi munkát egyre inkább gépek veszik át minőségben és gyorsaságban elhagyva az embert is. A fejlődés azonban feszegeti a régi falakat is. Bármerre járunk állványok, oszlopok, feldúlt utak jelzik, új épül itt. Születnek és összenőnek épületek. A korszerűsödés bizonyítékaként nagy teljesítményű trafóházakat kapcsolnak a gyár elektromos érhálózatába. A régiek már csak sohajtva-nyögve szolgálják ki megnövekedett energia étvágyunkat. A modern berendezések mellett szép számmal állnak a nálunk felnőtt fiatalok. De a termelésben az idősebbek tapasztalatára is szükség van. Nagyon fontos azonban, hogy lássák: a gyár nem ember. S, ha az évkezdő napok megint öregebbek lettünk hangulatán túltettük magunkat, a fejlődéssel lépést tartó, fiatalos szemlélettel formáljuk-szolgáljuk gyárunk életét. Ma az új év küszöbét ezekkel a gondolatokkal lépjük át, 1974-ben az eddiginél is kevesebb bosszúsággal, illemeketegeskedéssel oldhatjuk meg egyre fiatalodó gyárunk megnövekedett feladatait. XXII. évfolyam 1. szám 1974. január 3. A JÁRMŰPROGRAM II. SZAKASZÁNAK SIKERÉÉRT . Ünnepélyes keretek között írták alá a közúti járműprogram második szakaszának elősegítésére kötött szocialista szerződést december 20-án a Hotel Ifjúság márványtermében. A szerződés aláírása előtt Kéri András, a KISZ KB osztályvezetője tartott tájékoztatót a közúti járműprogramban jelentkező KISZ-feladatokról. A szerződéskötésen az Ikarus párt, KISZ, szakszervezeti és gazdasági vezetőségének képviselői is részt vettek. A MEGTAKARÍTÁS TIZENNÉGYMILLIÓ Az újítási iroda tájékoztatása szerint december 20-ig 596 javaslatot nyújtottak be vállalatunk dolgozói, 370-et a pestiek, 226-ot a fehérváriak, 7 millió 300 ezer forint az előkalkulált, 14 millió 330 ezer forint az utókalkulált megtakarítás. Újítóink 58 600 normaóra megtakarítással járultak hozzá a vállalati tervteljesítéshez, melyért 47 ezer forint céljutalmat kaptak. Az eddig kifizetett újítási díjak összege 808 ezer forint. Ezek az adatok még előzetesek, az év zárásáig nőhetnek sőt bizonyosan nőni fognak, hiszen az újítási verseny még tart, s ez az elbírálókat is serényebb munkára ösztönzi. A jó ötletek pedig a versenyidőszak végén is megteremhetnek. IDEIGLENESEN Megindult a pusztavámi gyáregységben a kárpit szerelési munka. A gyáregység vezetősége a kárpitosüzem és a társadalmi szervek vezetőivel megtárgyalta, hogy a végleges gyártóhely kialakításáig ideiglenesen megkezdi a gyártást azért, hogy a sorozat indításáig kellő tapasztalat legyen. Ma már 420 széket kárpitoznak önállóan a gyáregységben. A fehérváriak segítettek, hogy a betanulás viszonylag könnyen menjen. A jobb minőségért Újra szabályozza a műszaki ellenőrzési főosztály feladat- és hatáskörét a 18/1973. számú vezérigazgatói utasítás. Többek között leszögezi, hogy „vállalatunk piaci helyzetének erősítése, gyártmányaink minőségének védelme, a fokozott minőségi követelmények kielégítése újabb intézkedések elrendelését tette szükségessé’’. Elégedettek vagyunk A KISZ-bizottságunk meghívására 1973. szeptember 23—29. között itt tartózkodó Tallinn Autóbuszpark Komszomol Bizottságától nemrég levelet kaptunk. „A magyarországi úttal delegációnk minden tagja nagyon elégedett. Gyakran emlékezünk azokra a napokra, melyeket együtt töltöttünk veletek. Az Ikarus-gyárban tett látogatásunkról a mi újságunk is írt. Kollégáim élénken érdeklődtek az Ikarus-gyár iránt, sokszor kellett mesélnem róla, és az Ikarus autóbuszok készítéséről. .. .Nemrég kaptunk új Ikarus 260-as autóbuszokat és mindjárt arra gondoltunk, hogy ezek a szép és (nekünk gépkocsivezetőknek is) kényelmes kocsik Magyarországról jöttek, kedves barátaink készítették nekünk. Sofőreink nagyon elégedettek buszaitokkal. .. .Hálásan köszönjük nektek a kedves baráti fogadtatást, a szép emlékeket, boldog karácsonyt és új évet kívánunk az Észt Szovjet Szocialista Köztársaság fővárosából az Ikarus-gyár KISZ-tagjainak és dolgozóinak. Vlagyimir Szuhomlinov Tallinn Autóbuszpark Komszomol-titkára Ez a levél — a meleg barátság szavain túl — gyártmányaink jó tulajdonságait is dicséri és ez gyárunk minden dolgozójának érdeme. Jó munkánkért fogadjuk ezt a köszönetet valamennyien. Ikarus KISZ-bizottság