Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-03 / 1. szám

Béremelést • Kérnek a műszaki előkészítőknek Ülést tartott a vszt december 14-én. Első napirendi pont­ként személyi ügyekről döntöttek, második pontként elfogad­ták az 1974. évi költségvetést, s végül Bálin Sándor bérfele­lős beszámolója alapján megvitatták a rétegpolitikai intézke­dések hatását, s a következő időszak feladatait. Egészségi állapota miatt felmentették funkciójából és oszt-tagsága alól Czut Mihályt, az egyedi gyáregység tiszb titkárát. Helyette Bibók Józsefet kooptálták titkárnak és a tanácsba is. Egyéb elfoglaltsága miatt felmentését kérte Harami Rezső, a számvizsgáló bizottság elnöke és Czene József a bizottság tagja. Helyettük Németh József, a munkaügyi osztály dolgo­zója lett az elnök, Németh Jánosné pénzügyi csoportvezető az új tag. Balla Károlyt más társadalmi elfoglaltsága miatt men­tették­­fel a tt bizottságban betöltött funkciójából. Helyette Varga Rókus munkaerő-gazdálkodót bízták meg a nyugdíjas bizottság vezetésével. Piros Józsefné gazdasági fe­lelős előterjesztése alapján vi­tatták meg az 1974. évi költ­ségvetést. A beszámoló hang­súlyozta, hogy a szervezettsé­gi verseny eredményeként je­lentősen nőtt a szakszervezeti tagok száma és javult a tag­­díjmorál. A törzsgyárban pél­dául 96,1 százalék a szerve­zettség. Nagyrészt ennek kö­szönhető, hogy a szakszerve­zeti költségvetés 1973-ra ter­vezett 736 ezer forint bevéte­lével szemben 1974-re 862 ezer forintot terveznek. Az idén is jóval több volt a bevétel. A vállalat is jelen­tős összeggel támogatta a sza­kszervezetet. Ezt az össze­get főleg segélyezésre hasz­nálták. A tervezettnél közel 16 ezer forinttal több temetkezé­si, 79 ezerrel több rendkívüli 6 ezerrel több nyugdíjas segélyt adtak. S még egy érdekes adat: vállalatunknál mindössze 361 dolgozó nem szakszervezeti tag. (Ezen az ülésen csak a vszb költségvetését tárgyalták. A fehérvári­ és a pusztavámi tervek a helyi tszt, illetve vszb hatáskörébe tartoznak). Balla Sándor bérfelelős szóbeli táj­ékoztatást tartott, az 1973. évi anyagi ösztönzési terv végrehajtásáról , az eredményeikről és a hűhókról. Ez a téma már szerepelt a vszíb október 4-i ülésén, mégis sokan hozzászóltak. Szinte va­lamennyien a műszaki előké­szítő szervek dolgozóinak béremelését sürgették. Amint többek között Nagy Gábor gazdasági igazgató fel­szólalásából is kiderült, 1974- ben a gazdasági vezetés és a szakszervezet közösen dolgoz­zák ki e réteg bérfejlesztésé­nek elveit. Ezzel azonban nem zárul le a folyamat, hiszen ál­landóan figyelemmel kísérik a jövedelmek alakulását, s mindig újabb és újabb — bár egyre kisebb — aránytalan­ságokat kell kiküszöbölni. A megtett intézkedések és ja­vaslatok, valamint a műhely­bizottságok munkájának ál­landó figyelemmel kísérése a bérbizottság jó munkáját di­csérik. Ugyanakkor vannak még időnként olyan jelenségek, hogy a műhelybizottsági bér­­felelős az egyetértését kifej­ező aláírása után megkéri a vszb-t vagy a bérbizottságot, emeljenek vétót az intézkedés ellen. Az ilyen jelenségeket meg kell szüntetni. A legjobb szakmunkások Ellenlábas vagy segítség Szokatlan kezdeményezés: a fehérvári II-es gyáregység ön­álló műszaki fejlesztési cso­portot hozott létre. Mi volt az előzménye, és a célja ennek a lépésnek, kiik a csoport tagjai és miilyen feladatokat végez­nek? Ezekre a kérdésekre ke­restem választ Pakodi Fe­rencnél, a gyáregység vezető­­­jénél. Év eleje óta, februártól si­került megvalósítanunk a de­­kádiütemes termelést — mond­ta a gyáregységvezető. — Eredményeink alapján elhatá­roztuk, hogy tovább lépünk. Az ütemesség tartása mellett a minőség javítását is célul tűztük ki. Ehhez pedig két utat választottunk: a jobb munkaszervezést és az önálló műszaki fejlesztési csoport megalakítását. — Kik alkotják a csopor­tot? A 12 fős higiád a legjobb, legsokoldalúbb szakmunká­sokból áll. Min­den tagjára bátran lehet önálló, egyedi feladatokat bízni. — Nem veszi el ez a csoport a műszaki fejlesztésben illeté­kes szervek kenyerét? — A brigád a technológiá­val és a szerszámüzemmel együttműködve dolgozik. A legsürgősebb, helyi gondokat oldják meg a gyakorlatban. Munkájukkal időt, adminiszt­rációt takarítanak meg, és nem vonják el a központi szer­veket a más területeken je­lentkező esetleg fontosabb feladatoktól. — Mi tartozik a brigád te­vékenységi körébe? — A technológiai fejlesztés segítése, készülékek, sablonok, etalonok gyártása, üzemi be­rendezések készítése. Sokat köszönhetünk nekik a minőség javulásában. Például nagyrészt az ő érdemük, hogy a hom­lokfal-gyártásnál 70—80 száza­lékos méretpontosság javulást értünk el. Az oldalváz-gyártás fázisait rajz után ellenőrizték. Mesterdarabokat készítettek. Ezzel a munkával a meosok­­nak, technológusoknak, szer­kesztőknek segítettek. A csoport megalakulásakor sokan ellenezték létrejöttét. Úgy vélték, a már meglévő szerveknek lesznek az ellen­lábasai. Azóta kiderült: a műszaki fejlesztés tervszerű előre programozott központi tevékenységét, jól kiegészít­heti, egy a helyi feladatokat rugalmasan megoldó brigád. S ha a munkájukat összehan­goltan végzik, ez a gyár és a gyáregység javát egyaránt szolgálja. 2 IKARUS 1974. január 3. Merjenek dönteni Az újítók és feltalálók tanácskozásán Karászy György vezérigazgató-helyettes többek között megállapította: szomorú és a vállalat számára sok kellemetlenséget okoz egyes elbírálók helytelen magatartása. Személyes indulatok és a felszínesség diktálja néhány ember véle­ményét, mely nagyon sok esetben a bírósághoz vezeti az igazát kereső és segíteni akaró újítót. S a bíróság többnyire az újítónak ad igazat. — Tegyük hozzá, nem részrehajlóan. Több hozzászóló szerint az elbíráló nem is bánja a határozatot, sőt örül neki, hiszen döntöttek helyette, nem az övé a felelősség. Az újító meg bosszankodik, káromkodik, s ötleteit megtartja jobb napokra. Igen, ezek is emberek. Szidják a bürokratákat, akik természetesen másutt dolgoznak, s emberséget kérnek, követelnek önmagukkal szemben. Olyan zászlót lobog­tatva indulnak csatára, melyre nagy betűkkel írták: a felelősök vállaljanak felelősséget a döntéseikért, s mer­jenek is dönteni! A mi újítóink se kérnek többet, csak ezt. Akit azért állítottak a posztjára, hogy segítse az új gondolatot, merjen, sőt tekintse kötelességének az emberi segítést. Higgyék el, nem csökkenti a tekintélyüket. ­ Érdemes, ha megnézik, meglátják A fiatal mérnökök, köz­gazdászok és technikusok ré­szére meghirdetett pályázatra 11 dolgozat érkezett be. A témák iránti érdeklődő gazda­sági vezetők részére a KISZ- bizottság szívesen átadja el­olvasásra az alábbi szakdol­gozatokat. Farkas László (3-as gyár­egység, technológia): 200-as családi egységesített ülések forgácsolt tételeinek automa­ta esztergára történő feldol­gozása és összehasonlítása a csúcsesztergán történt gyár­tással. Strehmayer János (terme­lési, központ)...­Optimális ,soro­zatnagyság számításának módszere, alkalmazási lehet­­tősége a sajtolóüzemben, előreszelt egység kiszolgálás Horváth Béla (busz II gyár­egység): Szerelővonali, alkat­rész, kereskedelmi áru és racionalizálása. Borka Attiláné, Németh Sándor (technológiai fejlesz­tési osztály): Az Ikarus 200- as család oldaloszlopainak vég­lezárása ponthegesztés­sel. Szél Bálint (3-as gyáregy­ség): Hidraulikus ajtómozga­­tás. Mihály Károly, Török László (3-as gyáregység, technológia): A 200-as autó­buszcsalád városi típusú au­tóbuszainak (260, 260) ujtasaj­­tóinak gyártása a 3-as gyár­egységben zárt rendszerben. Szél Bálint (3-as gyáregy­ség) : I­karus-Spania vázszer­kezetének szilárdsági számí­tása. Viola László (technológia):­­ Egy. szerkezeti­­ egyszerűsítés az Ikarus 200-as „homok­­fal’-on. Bodnár József (technoló­gia): Az Ikarus 200-as típusú autóbuszcsalád felszerszámo­zottságának helyzete és vál­tozása az optimális típus­váltási időszakok feltárása. Vámos Péter (busz II): Az autóbusz II. gyáregység sze­relővonalát kiszolgáló rend­szer főbb kérdései. Lacsny Bálint (szerszám­gyáregység) : Műanyag me­legalakító szerszámok korsze­rű készítési módszerei. FIZETÉSKOR Az előkészítésen múlik A műszaki ellenőrzésről szóló 18/1973. számú vezér­­igazgatói utasításban többek között szerepel egy olyan mondat is, hogy „az anyag­vagy alkatrészhiány kizáró tényező”. Ez arra vonatkozik, hogy csak kész, teljes egysé­geket és autóbuszt lehet mi­nőségi átvételre felajánlani. Ez a mondat azonban nagy felelősséget ró nemcsak a meó, hanem az előkészítő szer­vek dolgozóira is. Csak azt az alkatrészt lehet beépíteni, amelyet időben elkészítettek, vagy behoztak a raktárba, így elsősorban az előkészí­tésen múlik, meg­tarthatja-e a meo főosztály a vezérigaz­gatói utasítást. Villanyszerelő Öt éve dolgozik vállalatunknál Koncz Péterné a szerelő­­üzemben villanyszerelő. Szorgalmas, ügyes munkásnő. BÉKE a világgal magunkkal Béke. Mennyit halljuk, olvassuk manapság ezt a szót De hiszen mi békében élünk — mondhatja az olvasó. Igen. Nem kell rettegnünk a fegyverek zajától. De vajon csak fegyverrel lehet sebet ütni embertársainkon? Nem se­bez-e az intrika, a „mószerolás”, nem sértjük-e meg naponta apróságok miatt vagy éppen nemtörődömségből egymást? Nem mondjuk-e meggondolatlanul lenéző kézlegyintéssel: „ugyan, a fehérváriak” vagy „mit vársz a pestiektől?” Pedig valamennyien egy vállalat azonos jogokkal és kötelességek­kel bíró dolgozói vagyunk. A közelmúltban egyik főosztályunk dolgozójával beszél­gettem. Elmesélte, hogy hetekig küldözgettek egy aktát iro­dáról irodára, senki se akadt, aki felelősséget mert volna vállalni az aláírásért. Mindenki attól félt, hátha megfúrják. Sajnos idegesek vagyunk, s féltjük a pozíciónkat. Még akkor is, ha csupán egy aránylag könnyebben végezhető, vagy begyakorlott munka vállalásairól lenne szó. A szokatlan, eddig ismeretlen munka jó végzése több energiát, türelmet igényel. Ez természetes. A technikai hala­dással lépést kell tartanunk, s a közös, nagy feladatokat kö­zösen, egymást segítve kell megoldanunk. Az se szégyen, ha valaki nehezebben „rázódik be” vagy esetleg hibát vét. Ha felismeri, s kijavítja, legközelebb már nem fogja elkö­vetni. Az igazán jó eredmények eléréséhez azonban épp úgy mint az egész világon — békére van szükség. Békére a vi­lággal és békére önmagunkkal. — .. — NE VÁRJÁK MEG... A vszt december 14-i ülésén Szlan­­kó János tiktár a műhelybizottsá­gok és a bizalmiak egyre növekvő fel­adatairól beszélt. Többek között hangsúlyozta, hogy ezeknek az embereknek teljes felelősséggel kell képviselniük a szakszervezetet munkatársaik kö­rében. Nem elég ma már ha egy bi­zalmi kiosztja a bélyegeket és ezzel befejezettnek te­kinti a tényekedé­­sét, vagy elintézi az éppen hozzá ér­kező segélykérel­meket. Ismerjék mun­katársaikat, azok egyéni, családi gondjait, s ha úgy látják, hogy az il­lető rászorul, ne várják meg míg­­segélyt kér, ők ma­guk javasolják a támogatást. Ezzel méltán nő a te­kintélyük, s a szakszervezeti bi­zottság munkáját is nagyban meg­­könnyítenék. Ma már — az előző évekkel szemben — nem az a fő gond, mit osszunk szét, ha­nem inkább az, hogyan és kinek? S ez a munka va­lóban rátermett, tenni akaró bizal­miakat, műhelybi­zottsági tagokat igényel. Moszkvában a húszezredik A Szovjetunió majdnem minden városá­ban, Moszkvától Murmanszkig, Kijevtől Vlagyivosztokig megtalálhatók az Ikarus autóbuszok, több ezer darab üzemel belő­lük. Pontosabban kereken húszezer. A ju­bileumi húszezredik autóbuszt gyárunk ve­zérigazgatója, Toldi József november 15-én adta át ünnepélyes keretek között Moszk­vában a megrendelőnek, Petrov elvtársnak, az Avtoexport külkereskedelmi vállalat el­nökének. Az ünnepség után Rappay Gyula nagykövet fogadást adott a megjelentek tiszteletére, mely meleg, baráti légkörben zajlott le. Ennyi a hír. S mennyi minden van mö­götte. Több mint 17 év telt el azóta, hogy elkészültek az első Ikarus gyártmányú au­tóbuszok a Szovjetuniónak. S az első buszo­kat követték a többiek. A szovjet utasok, üzemeltetők egyre inkább megkedvelték gyártmányainkat. Autóbuszaink megbízha­tóságukkal, gyorsaságukkal, komfortjukkal megalapozott hírnevet, megbecsülést vívtak ki. S ez a húszezredik autóbusz átadásánál is érezhető volt. A szovjet vendégek nagy megelégedéssel nyilatkoztak gyárunk ter­mékeiről. A szovjet televízió két ízben is beszámolt az Ikarus gyár sikereiről, bemu­tatva egyidejűleg a jubileumi húszezredi­ket. De abban, hogy eddig a jubileumig el­juthattunk nagy szerepet játszott a szovjet —magyar autóipari együttműködés is, mely már a busz első lépéseitől a tervezőasztal­tól segíti, követi gyártmányainkat egészen a sorozatgyártásig. Azt, hogy gyárunk je­lenleg mind mennyiségileg, mind minősé­gileg ki tudja elégíteni a piac igényeit, csak a szovjet—magyar együttműködéssel tud­juk elérni. Ez az együttműködés tovább bő­vül, szélesedik, s ez nagyon lényeges, hiszen vállalatunk számára az alapvető, legna­gyobb piacot továbbra is a Szovjetunió je­lenti. Következő cikkemben a szovjet piac különlegességeivel, szovjet vevőszolgála­tunk munkájával ismertetem meg az olva­sókat. Solti László Moszkvai vevőszolgálat

Next