Ikarus, 1979 (27. évfolyam, 1-26. szám)

1979-01-12 / 1. szám

A tanácselnök bókja: Az autóbuszok minden kiskapunál megállnak Az orrunkig sem látunk. Tej­­szerű köd gomolyog előttünk. Amikor helyenként kitisztul, me­rően nézzük a keskeny bekötő­utat. Aggodalomra azonban nincs okunk. Tompos Pál gépkocsi­vezető biztos kézzel kormányozza a „munkásjáratú" autóbuszt. Most azonban nem becskeiek nógrádkövesdiek foglalnak helyet az üléseken, hanem egy hosszú nevű bizottság hét tagja, így neve­zik őket: a vidékről bejáró dolgo­zók helyzetének javításával foglal­kozó munkabizottság. Útra pedig azért keltek — immáron harmad­szorra —, hogy egy pártbizottsági, határozat megvalósulását előkészít­sék, partnereket keressenek hoz­zá. A HOSSZÚ NEVŰ BIZOTTSÁG Bartos Pál, Becske — Nógrádkövesd község közös ta­nácselnöke fogadja a bizottságot. Érkezésükről tudott, ezért mind­járt a közepébe vághatnak. Átsza­ladt néhány percre Manda Kálmánná, a könyvtár vezetője is. (Általános iskolai tanítónő, órája volt éppen.) Sajnos felnőtt esti is­kola nincs. (Később a tanács elnö­ke mondta: semmi akadálya, hogy legyen.) Évente ötezer forintot költenek új könyvekre. Sok a régi olvasnivaló. Látogatóik főként is­kolások, gyermekek... A TIT elő­adásokra húsz-huszonöten men­nek. Ez elég szép. (Becske 900 lelket számlál.) — Ellátogatunk azokba a községekbe, ahonnan ötvennél többen járnak dolgozni az Ikarus­­ba — ismerteti a célt Grebicsei Ist­vánná, a munkabizottság vezetője. (Becskéről hetvenen jönnek na­ponta.) — Azok akik járathoz kötöttek, önhibájukon kívül, sok mindenből kimaradnak. Mit lehet­ne tenni, hogy ők is tanuljanak? Szakmát tanuljanak? Ugyanolyan értékű és rangú emberek legye­nek mint a helyben dolgozó pesti ikarusosok? Elhangzik a válasz­mondat: egyet akar a gyár és a tanács. Ahhoz például, hogy a nyolc álta­lánost nem végzetteket hozzáse­gítsék a tanuláshoz, az alapvető tár­gyi és személyi, feltételek adottak. Helyben! Lehetne hetedik és nyolcadik osztályt szervezni? — Lehetne-e szakmásító tanfolya­mot tartani? Ennek sincs akadá­lya. Ez utóbbi nem is egészen új dolog. A székhely községben 1977-ben huszonnyolcan vettek át szakmunkásbizonyítványt. Kernács Mihályné (az oktatási osztály előadója) fölajánlja: a szaktanfolyamokra előadókat küldenének. — Szívesen vennénk! — Mit tudnak az Ikarusról? — kérdezi Balla József, a vszt terme­lési felelőse. Földerül a tanácselnök: — Jó hírű cég. Azok, akik ott dolgoz­nak, megtalálják számításukat. Munkásaikat pedig úgy szállítják, hogy az autóbuszaik minden kis­kapunál megállnak. — Januárban vagy februárban ki­jönnénk tanácsülésre vagy falu­gyűlésre — néz kérdően Vadász Judit, a vállalati pártbizottság ágit. prop. titkára Bartos Pál ta­nácselnökre. BECSKEI GYEREKEK A vendéglátó szerencsés gondo­latnak tartja: meghívás a válasza. Itt, Becskén pártoktatás is folyik. Este fél hétkor kezdődnek a sze­mináriumok... Vadász Judit újabb ajánlatát, a nyolcadik osztályosok pályaválasztásának segítését, ugyancsak örömmel fogadta az elnök. (Lehet, hogy az itt dolgozó becskei szülők rövidesen munka­helyükön találkoznak nyolcadikos gyermekeikkel? ) Jó volt hallani: társadalmi mun­kában utakat, járdákat építenek, kegyeleti parkot gondoznak. Igaz, még nem nagy a tolongás a társa­dalmi munkáért, de nem lehetet­len, hogy az eddigi építők között becskei ikarusosok is voltak. Ádám Ödön, a KISZ-bizottság képviselője is választ kap: Becskén ifjúsági klub működik. Tévé és magnótulajdonosok. A szervezeti élet jobb is lehetne. Aztán gondol­kodóba is eshet Ádám Ödön: itt a gyárban meg kell keresni azokat a fiatalokat, akik jól dolgoznak, szavuk, tekintélyük van. Ők sokat segíthetnének, hogy a klubban szervezettebb élet legyen. Bizony, a becskei közéletben sok az azonos arc — ezt kapja válaszul Balla József. Ki tudja, hány rátermett dolgozik a gyár­ban, akikkel változhatna (javul­hatna) a közéleti élet, a közéleti „kép"? Ezért a kinőtt becskei tanács­háza épületében elkezdődött valami... Február végén, március elején a gyárban folytatódik. Bar­tos Pál tanácselnök ismerkedik a gyárral, a közös tennivalókkal. Deme Ottó, bizottsági tag (ő fe­lelős a munkások szállításáért, de se itt, sem máshol nem panasz­kodtak) visszafelé is mondta: kár hogy korábbi útjaikat nem láthat­tuk. — Miről maradtunk le? — Erről már Grebicser Istvánnét, a szociál­politikai osztály előadóját, a mun­kabizottság vezetőjét kérdeztük. AZ ÚRI KERÍTÉS — Gyömrőn és Úriban jártunk. Úriban már ismerősként fogadtak bennünket. Az ottani óvodának egyszer kerítést készítettek. A gyárnak annyiban volt köze hoz­zá, hogy a nálunk dolgozó és Úri­ban lakó Nagy Gábor (szerviz műhely) szorgalmazta. A hulla­dékanyagot a gyár adta hozzá, az avatásra meghívást kapott. Itt különben ugyanúgy lehetőség van a szakmunkásképzésre, mint Becs­kén. Utánpótlásra is számítha­tunk, az iskolások szintén gyárlátogatásra jönnek. Gyömrőn is nagy örömmel fogadtak ben­nünket. Büszkék arra, hogy 53 lakosuk a mi dolgozóink.­­ Bár a pártbizottság elé terjesz­tett anyag sokoldalúan bemutatta, elemezte a vidékről bejáró dolgo­zók körülményeit, a pártalapszer­­vezetek külön napirendként fog­lalkoztak ezzel, hogyan lehetne röviden e látogatások célját meg­fogalmazni? — A pártbizottság fölmérése alapján kettős a feladatunk — válaszolta Grebicseiné­ — előbb talán egy két számot. Vidékről összesen 917-en járnak bedolgoz­ni. Mi azokba a községekbe men­tünk, ahonnan ötvennél többen jönnek: Kállóra, Becskére, Héha­­lomra, Gyömrőre, Úriba és Vanyarcra. Egyik célunk: megis­merni a községek életét, kulturális oktatási lehetőségeit a másik: ben­nünket is ismerjenek meg, a mi le­hetőségeinket is vegyék számba. Egyelőre addig jutottunk, hogy látjuk: a községek tanácsházainak kapui nyitva állnak előttünk, ők ugyanazt akarják amit mi, a félúton, az utazás miatt elvesző emberek nem kallódhatnak el a két végcél között. Vagy itt, vagy helyben módot és lehetőséget kell adni a tanuláshoz, a szakma meg­szerzéséhez. Nemcsak a több pénz, a fizetés miatt, hanem a nagyobb önbecsülésért is. A munkásjáratokon újjáválasz­tották a kocsibizalmiakat. Egyelő­re buszonként egy-egy ember szaladgál, intézkedik a többiek érdekében - d. i. — 56 OLVASÓ – 144 KÖNYV Csak három-négy „vadonatúj" könyvkölcsönző járt január 2-án a Művelődési Központ szakszerveze­ti könyvtárában, a többiek (ötven­­ketten) csak megújították tagsá­gukat. A szokás ugyanis, hogy minden olvasó az új évben új számmal és új kartonnal indul. A könyvtárosok elégedettek voltak az 1979-es év első napjának for­galmával. Hét gyerek és negyven­kilenc felnőtt olvasó összesen száznegyvennégy kötet könyvet kölcsönzött. állatom! így búcsúztam el az első találkozásnál. Pe­dig Boda Iván jóindulatú­an figyelmeztetett: jól gondoljam meg, írok-e róla, mert amiket ő mondani fog az sokaknak nem lesz ínyére. Fölkerestem őt másodszor is A szekrényekkel, vastag függönnyel lekerített teremrészben. Mert iro­dának ezt nem merném nevezni Első látásra az embernek a bábszínház kulisszája jut eszébe, s nem az, hogy innen sokmilliós értékű szellemi termék kerül ki. Itt dolgozik a háromfős érték­elemző csoport, Boda Iván cso­portvezetővel az élen, aki emellett műszaki tanácsadóként is közre­működik. — Tudja kit tesznek ma műszaki tanácsadónak? — kezdte megint ő a kérdezést. — Megbukott osztály­vezetőket. Vagyis, ez az állás egy párnázott süllyesztő. Na, félre ne értsen, az enyém nem az. Én vagyok az egyedüli programmal bíró tanácsadó. Méghozzá éves programmal. Hosszú út vezetett az értékelem­ző csoportig. S hogy töretlen volt, azt nem lehet mondani. A húszéves — akkor még feketébb és dúsabb hajú — fiatalember szer­kesztői széket kapott a gyártmányfejlesztési osztályon. Nyolc év elteltével csoportvezető lett, majd megbízott osztályveze­tő. De a kinevezés három évig váratott magára. — Az, hogy én ilyen funkciót töltöttem be, nem az én okossá­gomat bizonyítja, hanem azt a szomorú tényt, hogy nem volt al­kalmasabb ember . Én azt hallottam, sokan elle­nezték a maga osztályvezetőségét. — Tiszta sor. Senki nem szereti, ha az ő környezetéből kiemelnek valakit Pedig nem volt az rossz osztály, higgje el Nem lehetett az, ha csak úgy melléktermékként a napi munka mellett megszüle­tett a 270-es autóbusz És azt nemcsak úgy hívták, valóban az is volt biztonsági autóbusz Négyen csináltak az osztályról Az újság cikkek, a kiállítások vendégköny­veinek bejegyzései a jövő autó­buszaként emlegették Csak egy valakinek nem tetszett És ez a va­laki sajnos éppen az én főnököm volt. Takarékra is rakta hamaro­san. Vele együtt engem. — Úgy tudom, nehéz embernek tartották magát. Meg valahogy a módszereivel sem értettek egyet. — Attól tartok a főnökeimnek voltam nehéz ember Engem pisz­káltak a hülyeségek Engem pisz­kált az, hogy az emberekről úgy beszéltek, mint a tárgyakról. En­gem piszkált, ha egy asszony azért kapott fizetésemelést, mert jó volt a melle. A módszereim? Megpróbáltam megvalósítani azt, hogy aki dolgozik, az kapjon pénzt. Nem pofa­pénzt. Hanem munkája után. Kitaláltam azt, hogy minden reggel negyed tízkor végigmegyek a termen, s akit öt napon át a táblája felé fordulva ta­lálok, annak csekket adok. (Akko­riban csekkel lehetett jutalmazni.) Tudom, hogy ez valahol sántít De furcsa módon, éppen azoknak nem tetszett, akik akkor a vasár­napi meccs eredményeiről vagy a kőpúder hatékonyságáról beszél­gettek - Mi történt azután? Inkább először arról, mi tör­tént közben Azt mondták, ha már osztályvezető vagyok, tanul­jak. Igazat adtam. Harminchat éves fejjel elkezdtem a marxista egyetemet Akkor már kinézett az értékelemzés. Hogy majd azt fo­gom csinálni. Éppen ezért, szako­sítót politikai gazdaságtanból akartam tenni. De érdekes módon arra már nem javasoltak. — Mit gondol, miért szüntették meg azt az osztályt, amit veze­tett? — Tudja, és olyan voltam, mint a túlkoros tanuló az iskolában. Aki vakaródzik a magyarázat alatt. Azért vakaródzik, mert un­ja. Hát átteszik gyorsan másik osz­tályba, hogy ne zavarja a tanítást. Kellemetlen voltam. Sok ember­nek most is kellemetlen vagyok, mert nem szeretem becsomagolni a mondanivalómat. — És hogyan boldogul itt, az ér­tékelemzési csoportnál? — Eladom magam 4800 forin­tért. Lehet, hogy én vagyok ilyen buta, de azt tudom, hogy ebben a beosztásban ilyen kevés fizetés még egy nincs. Ez jelenti az anya­gi elismerésemet. Az erkölcsit maga is látja. Ez itt körben az „irodánk". Szép ugye? Nem telik külön szobára. De még telefonra sem. Ami most van, azt úgy lop­tam. Igen! Én loptam és illegáli­san rákötöttem egy telefonveze­tékre. De nehogy azt higyje, hogy le vagyok hervadva. Mert nagyon sok pozitívuma is volt az itt eltöl­tött éveknek. Itt tanultam meg látni és nemcsak nézni. Különben, fél évvel ezelőtt hívtak a meó­ba osztályvezetőnek. Nem mentem. Úgy éreztem, itt többet tudnék tenni. Illetve teszek is. Nem tehe­tek róla, hogy nem kell. — Ezt hogy érti? — Hát megvalósítják? Nem. Vagyis, lehet, hogy nem is kell ér­tékelemzés. Az biztos, hogy figye­lembe nem veszik. — De hát akkor mi történik a javaslatokkal? — Ez hivatalból nem érdekel. Nem szeretem beleütni más dolgá­ba az orrom. Nem kopoghatok be, hogy megkérdezzem: ülni tetszik rajta vagy repülőt csinált belőle? Sértődött, kesernyés embernek találtam. Meg egy kicsit pesszimis­tának is. Tiltakozott. Realistának mondja magát. De vonalasnak nem. Az bántja, hogy oda sem fi­gyelnek a csoport javaslataira. Attól rosszkedvű, hogy tudja: rá­fordítás nélkül is gazdagabbak lehetnénk, ha rájuk figyelnének. A jövővel biztattam, hiszen alig múlt negyvenéves. Gúnyosan nevetett. — Nincs nekem rangkórságom! Az én karrierem csúcsa tudja mi lesz? Az, ha egyszer sikerül úgy megsértődnöm, hogy elmenjek camion sofőrnek. Budai Anikó DÜLŐÚTON J'Cétanw than aagifok • SZABADBATTYÁNBÓL POLGÁRDIBA Falufelelős a „kapocs”- Tíz perccel későbbi járatok -Lesz utánpótlás -Megállók sűrítése - Zene kellene! Már hagyományos nálunk - pe­dig itt a városban nem sok üzem, teszi­k, hogy időnként székesfe­hérvári gyárunk vezetői lakóhe­lyükön találkoznak bejáró dolgo­zóinkkal. Gondos szervezés, előkészítés előzte meg azt a fórum-sorozatot, amely december 18- án kezdődött Szabadbattyán községben és 19-én folytatódott Polgárdiban. A márciusig tartó be­szélgetések során kilenc község bejáró dolgozóival, politikai, ta­nácsi és társadalmi vezetőivel találkozik a gyárvezetés. A munkahelyen kívül is törődni kell dolgozóinkkal, hiszen a több mint négyezer főt foglalkoztató nagyüzemünk fele bejáró munkás. A rendszeres kapcsolat 1974 óta tart, s ezalatt szorosabbá fonó­dott. Egyik-másik községgel, így Szabadbattyánnal szocialista szer­ződést is kötöttünk. A fórumok közötti időszakok­ban a falufelelősök látják el a „kapocs" szerepét. Rajtuk keresz­tül jut el dolgozóink kérése a gyárvezetéshez és viszont. Olyan kérdések fogalmazódtak itt meg, amelyeket nem lehet sem munkás­­gyűléseken, sem termelési tanács­kozásokon megvitatni. A kérdé­seket napokkal előbb juttatták el a szervezőkhöz. A cél, hogy egyre szorosabb kapcsolat alakuljon ki azokkal a községekkel, amelyek a gyár vonzáskörzetébe tartoznak. Szabadbattyánban december 19- én tartották a fórumot. Fázósan húztuk össze magunkat a nem éppen meleg művelődési ház nagytermében. Gondoltuk, majd a „forró" kérdések felmelegítenek bennünket Kicsit várni kellett, amíg dolgozóink összejöttek. (Ta­lán a faluban zajló tüdőszűrés, ta­lán az ünnep előtti hangulat befo­lyásolta őket? ) Lényeg: a fórum elérte célját. Fülöp József, a község tanács­elnöke tájékoztatást adott a falu életéről, terveiről. Elismeréssel szólt arról, hogy a gyár munkás­járatokat állított be, s ezzel nem­csak a saját dolgozóin, hanem a többi utason is segítettek. Nagy a faluban a forgalom, naponta 122 autóbusz megy keresztül rajta, de a kulturált, kényelmes utazás még így sem valósulhatott meg. Gyá­runk három szocialista brigádjával 1980-ig tervezett szocialista szer­ződése van a községnek. Mintegy tíz hozzászólás volt, de egy hozzászóló több kérdést is tett föl. Egyöntetű kérés volt, hogy legalább tíz perccel később induljanak a munkásjáratok, mert korán beérnek a munkahelyükre. A kérést orvosolják, nincs aka­dálya, hogy később induljanak. A köszség ezüst jelvénnyel kitünte­tett daloscsoportja a fellépéseik­hez ruhát kíván vásárolni, ehhez kérték a gyár segítségét. Felaján­lották szereplésüket a gyári ün­nepségeken. Több szülő érdeklő­dött a gyárunkban tanulható szakmák iránt. Nemes Iván sze­mélyzeti szociális osztályvezető elmondta: karosszéria-lakatos, hegesztő, fényező, gépi forgácsoló szakmák sajátíthatók el gyárunk­ban. Ettől az évtől kezdve tanul­mányi szerződést is kötnek a szak­munkástanulókkal. Ösztöndíjat is kapnak, tanulmányi eredményük­től függően. Kiss Ernő iskolaigaz­gató elmondta, hogy jó a kapcso­lat az Ikarusszal, a szülők szívesen adják gyermekeiket ta­nulni a gyárba. Lesz utánpótlás. A közeljövőben gyárlátogatást szer­veznek a szabadbattyáni iskolá­sok. A helyi MHSZ lövész szak­osztálya segítséget kért a gyártól egy fedett lőtér kialakításában. A válasz: semmi akadálya nincs, olyan anyagokkal, amelyeket a gyár már nem tud használni. Sok kérdést intéztek a tanács­elnökhöz. Lesz-e strand, vezetékes gáz a községben? Mikor lesz tor­naterem, napközi otthon, poli­technikai terem? A fórum után a teremben és a folyosókon kötet­len beszélgetés alakult ki a dolgo­zók, a község és a gyár képviselői k­özött. Polgárdiban már negyed órával a kezdés előtt gyülekeztek a műve­lődési házban az érdeklődők. Mire hat óra lett, majdnem tele volt a moziterem. A sok előre leadott kérdés is jelezte, mozgalmas fórum lesz. Így is volt, este fél tízig tartott. Talán ha nem sürgeti dolgozóinkat a reggel 6 órai mun­kakezdés, a korán kelés még soká­ig maradtunk volna. Sok, eddig tisztázatlan kérdés került nyugvópontra, így a folya­matos üzemben dolgozók szabad szombati és vasárnapi utaztatása, a megállóhelyek sűrítése, a szo­bati műszak utáni két autóút biztosítása. Lehetséges e, hogy a kommunis­ta műszakok bérét a Polgárdiról bejárók arányában a községi tanács kapja meg? Válasz: erre nincs mód, a kommunista műsza­kokat a megyei PB-vel egyetértés­ben szervezik és meghatározott célra utalják az összeget, így például szolidaritási alap, VIT- alap, stb. Talán nem is lenne helyes, mert ha minden község ezt kérné , szétforgácsolódna ez az összeg, s nem érné el a célját. — Kevés a hírközlő eszköz a gyáron belül, illetve ami megvan, nem működik hatékonyan. Sűrűbben kellene műsort sugároz­nia, pl. szórakoztató zenét a műszakok kezdésekor, befejezé­sekor, ebédidő alatt. Válasz: a kéréssel egyetértünk, intézkedni fogunk a sajtó- és stúdió bizottság felé. Mikor lesz Fülére gyári mun­kásjárat? Összegyűjtjük az onni járók névsorát és ha lehetséges meg fogjuk oldani. Szakmai jelle­gű kérdések is szóba kerültek, így a pótalkatrészekre vonatkozó nor­ma megállapítás és az AVIA autó­buszok alkatrészgondjai.­­ Valósággal záporoztak a kérdések Disznósi János tanács­­titkár felé, mikor kap a „mostoha gyermekként" kezelt Munkácsy­­lakótelep aszfalt burkolatot? Mikor nem lehet telefonálni Pol­­gárdiból? Mikor oldják meg a hús-, a zöldségellátást a község­ben? Miért nem lehet péksüte­ményt kapni? A végén már szinte egymás sza­vába vágva kérdeztek és feleltek a résztvevők. Amit itt helyben nem tudtak megválaszolni, azt az ünne­pek utáni napokban a falufelelő­sökön keresztül válaszolták meg a bejáró dolgozóknak. Kovács Edit KISZ­BIZOTTSÁGI Székesfehérvári gyárunk KISZ- bizottsága december 22-én ülést tartott. Napirendre került az 1979 évi tavaszi KISZ-választásokra való fölkészülés és a termelő­­munka néhány fő kérdése. FORTUNA MÁTYÁSFÖLDÖN Az év első lottósorsorsolását az Ikarus művelődési központban tartották meg január 5-én. Az 1. hét nyerőszámait — 34, 37, 60, 64, 78 — kerületi lakosok húzták ki.

Next