Ikarus, 1982 (30. évfolyam, 1-26. szám)
1982-01-21 / 1-2. szám
A XVII tartóban ■ Cantanáriumi folyamion AXHumaf c. KépOnfcsin • Molyiható kitapont látható. (Fotó: Mbm)______________________________________________________________________ ,______________ Országgyűlési képviselőt választottak A Fejér megyei 1. számú országgyűlési választókerületben Székesfehérváron január 4-án országgyűlési képviselőt választottak. Ez Bondor József nyugalmazott miniszternek, országgyűlési képviselnek halála miatt vált szükségessé. A Gárdonyi Gáza Művelődési Házban megtartott jelölő gyűlésen részt vett Boór Ferenc, a megyei pártbizottság titkára is. A megjelenteket a Hazafias Népfront városi bizottsága nevében Verge Ferenc, üzemi pártbizottságunk titkára köszöntötte, majd ismertette a jelölő gyűlés feladatát Megyeszékhelyünk és választókerületünk V. ötéves tervidőszakának eredményeiről, a középtávú tervekről adott tájékoztatást Seres József, a városi tanács elnöke. Ezek után javaslatot tett Szelei Gyula kőműves szakmunkás, az ARÉV brigádvezetőjének jelölésére. Szelei Gyula a megyei párt-végrehajtó bizottság, valamint a vállalati pártbizottság tagja, alapszervi titkár. A tizenegy támogató hozzászóló — közöttük Belle Károly gyárigazgató — bemutatta az elkötelezetten dolgozó munkásoiban, aki jól ismeri a közösséget foglalkoztató kérdéseket, részese a városépítésnek, ismét közéleti ember. A hozzászólók emlékeztettek a jelölt XI. pánkongresszusi nagysikerű fölszólalására. Szelei Gyula így nyilatkozott: — Négy megtiszteltetésnek tartom országgyűlési képviselői jelölésem. Mit mondhatnék: eddig is igyekeztem becsülettel elvégezni e rám bízott feledeteket. Szeretem ez embereket, szeretek tenni artuk. Azt hiszem, ez e legszebb, legnemesebb feledet. ígéretekbe nem bocsátkozom, mert tettekkel, tényekkel szeretném bizonyítani, hogy megválasztásom után elvégzem tisztességgel, amit tőlem várnék. -ke- A cím leírása után jöttem rá, hogy ez nem lehet hivatkozási alap, vagyis az a maghatározás nem mentesít inkább kötelez bennünket No, de nem akarok az események elé vágni. A móri gyárban jól bevált gyakorlat, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel segítsék a fiatalok szociális ellátásét Ezek egyik sarkköve az óvodai elhelyezés. Azon túl, hogy senkinek nem volt elutasított óvodai kérelme, a gyér külön autóbuszt biztosít reggelente a gyerekek pusztavémi óvodába történő szállítására. A reggeli járat előtt 5 perccel indult ez a busz, lerakja a gyerekeket, majd szállítja a pusztavámi dolgozókat. Ezt ügyesen megszervezték, hisz a Mór-Pusztavám üresjárat helyett elhozza a mintegy 40 szülőt és gyermeket. Mint minden jót ezt is örömmel fogadták. Az utóbbi időben azonban ebbe egy kis üröm is vegyült. Egyes 7 órára járó dolgozók ugyanis fittyethányva a szállítási rendre, úgy döntöttek, hogy ők is ezzel a járattal mennek dolgozni. Ha már úgyis a megállóban vannak, akkor fölszállnak. Igen ám, de ezzel az óvodás busz zsúfolttá válik, nem egyszer a kisgyerekekkel kell végig állni az utat. A gépkocsivezető nem tudja megtiltani a renitenskedők fölszállását ők pedig menetrendszerűen fölszállnak. Hogy miért? Ezt kérdezték a gyerekes szülők is. Utóvégre emberek vagyunk, miért nem tudja mindenki megtartani a rendet, s megvárni a járatot. Úgy tűnik, erre a kérdésre egyelőre nincs válasz. —Szántó— Bibnetttl AZ IKAWULKAROMZÉRIA-ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA XXX. évfolyam, 1-2. szám 1982. január 21. ÉRDEKEK ÉS ÜTKÖZŐPONTOK Közösen tervezni?! A CSEPEL AUTÓGYÁR ÉS AZ IKARUS KAPCSOLATA A két nagyvállalat kapcsolatát alapvetően a termelési együtműködés határozza meg. A különböző helyszíneken folytatott beszélgetésekből következett, hogy a termelésen kívül is lényeges érinkező pontok vannak: ezek közé tartozik a tervezés, fejlesztés egybefonódása. Ezt az együttműködést minden részleg másképp ítéli meg. A vélemények közül néhányat kiragadtam. MEGOSZTVA VAGY KÜLÖN? Lendvei Béla, a Csepel Ajtógyár főmérnöke az egyedi gyáregység (a csepeli egyediről van szól) kapcsán jegyezte meg: " Az egyedi gyáregységünk bizonyos műszaki feltételek mellett tud eredményesen működni. Ehhez a műszaki apparátusoknak nagyobb összhangban kell lenniük. Ugyanis az egyedi gyártásra jellemző, hogy a dokumentáció nem komplett, de ha a gyártás itt van,a tervezés ott, ez lényegesen meghosszabbítja a kivitelezés idejét . Bessenyődi Sándor, a Csepel Autógyár termelési osztályvezetője is szólt erről: — Új típusnál mintaszerelést kell végezni, ehhez tervezői művezetés is szükséges. A szerelő nem szaladhat minden részletkérdésért Mátyásföldre. Törőcsik László, a Csepel Autógyár főkonstruktőre így látja ezt: — A padlóváz konstrukció készítését átvállaltuk volna, de azt hiszem ez a kérdés nem is a szerkesztőkön múlik - hanem a két gyár stratégiáján. Erről a stratégiáról vall Horváth Béla, az Ikarus gyártményfejlesztési főosztályának vezetője. — A kérdést „történelmi" oldalról kell vizsgálni. A kezdetben Csepel nem törekedett a korszerű önhordó autóbusz fenékváz fejlesztésére, gyártására Így ezt a saját tervező-fejlesztő részlegünk végezte el. Amikor kialakult a gyártásközi együttműködés, új helyzet állt elő: a Csepel Autógyár kooperációs partnerünk lett, no persze jóval bonyolultabb terméket állít elő, mint bármelyik partnerünk. Az együttműködésünk most abban van, hogy az általuk gyártott főegységeket a mi igényeinknek megfelelően is fejlesztik ki és általában a konstrukciós változatok gyárthatósági szempontjait mindig megtárgyaljuk velük, összegezve elképzelésünk az, hogy az önhordó típusok alépítményének tervezése továbbra is nálunk marad, ami azonban nem önhordó, integrált, azaz alváz, annak készen állunk a fogadására. KAPCSOLATTARTÁS — Nem jelent ez önök számára elárendeltséget ez, hogy főegységtervezéssel bedolgoznék e konstrukciók kialakítésábe? — kérdeztem Törőcsik Lászlót. — Nem — mondja. — Van önálló tevékenységünk is. Világszerte ez a gyakorlat, a legismertebb cégek is átvesznek kész konstrukciókat, a főegységeket mindig más és más cégek gyártják, tervezik. — Milyen münkében kaptak önállóságot? — kérdeztem Királyföldi Istvánt, a Csepel Autógyár autóbusz osztályának vezetőjét. — A legutóbbi munkánk — mondja Királyföldi István — például a repülőtéri autóbusz fenékvázának kísérleti dokumentációja. De nemcsak ilyen újnak tekinthető feladataink vannak, az Ikarusból érkező dokumentációt mi honosítjuk — vagyis, átdolgozzuk a saját rendszerünkre. Ezen kívül ellenőrizzük is a rajzokat. — Az ikarusi fejlesztésekbe többször bekapcsolódunk, csak példaként a 400-as család szervokormányát is itt dolgozzuk ki a különböző változatokhoz — fűzi hozzá Törőcsik László. — A két vállalat között harmincöt kilométeres távolság van, nem nehezíti ez a (folytatás a 2. oldalon) ÚJÉVI KÖSZÖNTŐT hisztelt at m munkatárcáim/ Amikor e sorok megjelennek, már valamennyien a 82-es év mindennapi munkájának sűrűjében leszünk. Legtöbbünknek hihetetlenül távolinak tűnnek majd az 1981-es év eseményei, kudarcai, eredményei. Mégis vállalkoztam arra, hogy áttekintsem ezeket a főbb állomásokat, megpróbáljak mérleget vonni az eredményekről és körvonalazzam a 82-es év feladatait. Az áverejei munkásgyűlésen már szóba kerültek ezek a témák, de úgy vélem, hogy az írott betű adta lehetőséget is meg kell ragadnunk e kérdések ismételt végiggondolásához, ezzel is megfelelő támpontot adva munkánk további javításához. Meggyőződésem, hogy rendkívül nehéz év van mögöttünk. Sok olyan hatás ért bennünket - esetenként váratlanul -, mely mintegy sokkolta a vállalat egész közösségét A kezdet kezdetén hihetetlennek tűnt, hogy egy magasabb értékesítési darabszámról vissza kell mennünk egy alacsonyabb mennyiségre, és ugyanakkor olyan gazdálkodási eredményeket kell elérnünk, amelyek a vállalati tevékenység eredményességét kedvezően befolyásolják. Év közben módosított tervünket nagy nehézségek árén év végére sikerült teljesítenünk. Közel 400 millió rubel értékű szocialista exportból származó árbevétellel, mintegy 50 millió dollár értékű tőkés piaci eredménnyel és másfél milliárd forint értékű belföldi árbevétellel zártuk az évet. Ez önmagában lehetővé tette azt, hogy a csökkenő darabszám mellett is az előző évinél magasabb, 14,5 milliárd forintot meghaladó összárbevételt érjünk el. Sajnálatos, hogy nem volt lehetőségünk tőkés relációban a 80-as év kiugró darabszámének megismétlésére a piaci igények csökkenése miatt. Az elért eredményünk mégis kiemelkedőnek mondható, mert a gyártott kisebb darabszámú autóbusz - a nagyobb fajlagos érték miatt - magasabb dollár bevételt hozott. Össztevékenységünk értékét emeli az a tény is, hogy 200 millió forintos pótalkatrész kötelezettségünket is mind specifikusan, mind globálisan teljesíteni tudtuk. Mindannyian emlékszünk még, ahogy ez az eredmény végül is összeállt, és hogy mennyi nehézség volt mögötte. Ezek közül csak néhányat említenék: a kapacitás egyenlőtlen terhelése, a sajtoit alkatrész ellátásban lévő állandó határidő gondok, a tőkés import anyagok pénzügyi eszközeinket terhelő hatása és beérkezésük késedelmessége, és nem utolsósorban a mintegy 10 százalékos közvetlen fizikai létszámcsökkenés Budapesten. Ez utóbbi tendencia bizonyos területeken olyan váratlanul érte a vállalatvezetőséget, hogy átmeneti megoldásokkal csak enyhíteni tudta ennek vállalati hatását. Minden dicséretet megérdemel tehát az a közösség, amely ilyen kritikus feltételek mellett is eleget tett az elvárásoknak. A vállalat vezetőségének nem kis fejtörést okozott a termelési gondok mellett a fejlesztési tevékenység irányítása és megvalósítása. Ez vonatkozik a gyártmányfejlesztésre is, amelyről a meglévő eredmények ellenére is azt kell mondanunk, hogy még mindig nem elég gyors ez a tevékenység , valamint vonatkozik a beruházási munkára, amelyen bizonyos területeken érezhető lemaradás még akkor is, ha ez esetenként a külső körülményekből adódott. A vállalat vezetősége igyekezett dolgozóink helyzetét tovább javítani a szociális és munkakörülmények minőségének javításával, illetve a bérezés és a jövedelempolitika finomításával. Ami a munkakörülményeket illeti, önkritikusan meg kell valljuk, hogy a legnehezebb fizikai munkát igénylő területeken csak nagyon csekély eredményeket értünk el — a szociális juttatások vonatkozásában azonban minden általunk meghirdetett kedvezményt biztosítani tudtunk. Az 1981-es évre 5 százalékos bérfejlesztést irányoztunk elő, ami elsősorban a létszám nagyobb arányú csökkenése miatt körülbelül 5,7 százalékot ért el. Az 1980-as év után kifizetett évi végi részesedés eredményeként jóval magasabb mértékben növekedtek az átlagkeresetek, mintegy 9,6 százalékkal. Mi ezt az értéket iparági szinten is kiemelkedőnek tartjuk. Az előzetes értékelések azt mutatják, hogy a meghirdetett anyag- és energiatakarékossági tervünk a kívánt mértékben valósult meg, és ez is nagyban hozzájárult, hogy vállalatunk árbevételi tevékenysége és az egész pénzgazdálkodás a tervezettnek megfelelően alakulhatott Az 1981-es év áttekintése kapcsán kicsit megkönnyebbülve mondhatjuk azt, hogy a 82-es évben bizonyos kedvezőbb jelekkel indulhatunk. Ezt elsősorban arra alapozom, hogy az 1981 évinél magasabb darabszámmal tervezett, 13260 darab autóbusz több mint 90 százaléka rendelésállománnyal fedezett, tehát remélhető egy egyenletesebb terhelés, illetve egy kiegyensúlyozott első félévi gyártási és értékesítési program. Ennek kapcsán lehetővé válik, hogy minden rendelkezésünkre álló erőforrást a tőkés értékesítés növelésére használjunk fel. Mér itt szeretném azonban leszögezni, hogy ez nemcsak kereskedelmi jellegű kérdés, hanem gyártmányaink fejlesztésének, magasabb műszaki színvonalnak, a gyártásban megvalósuló jobb minőségnek, még határozottabb ármunkának és természetesen körültekintő kereskedelmi tevékenységnek együttesen kell eredményeznie. Vannak azonban egyéb jellegű munkák is, amelyek szintén ebbe az irányba kell, hogy mutassanak, ilyen például a munkaerővel való tervszerű gazdálkodás. Minden erővel, illetve eszközzel meg kell szüntetni a fizikai létszámnak a korábbi évekhez hasonló mértékű csökkenését. És itt ismét nemcsak a pénzeszközök lehetnek egyedül üdvözítők, hanem a munkahelyi közérzet, légkör, a kevesebb idegeskedés, egymás segítése stb. A vállalat anyagi erőforrásait figyelembe véve 1982 évre 6 százalékos bérszínvonalemelkedést irányoztunk elő. Ez azonban nem fog magától jönni, hiszen a központilag biztosított és előírt 3 százalékos bérfejlesztésen túli értéket meg kell teremteni a már előbb ismertetett módon, illetve az ésszerű takarékosság további fokozásával. Itt szeretném azt is megjegyezni, hogy az ötnapos munkahétre való áttérés sem biztosítható úgy, hogy papíron elrendeljük, ennek a feltételeit is nekünk magunknak kell megteremtenünk a belső tartalékok feltárásával, a jobb munkaidő kihasználással, termelékenységnöveléssel. Az 1982-es év egyik égetően fontos feladatának tartom, hogy végre letisztuljanak a fejlesztés alatt álló típusok végleges formái, de minimálisan az a kör, amelyen belül a további munkák fognak folyni. El kell most már érni, hogy a vizsgálatok olyan irányban haladjanak, hogy a „CT"-széria gyártás, majd a szériális gyártások elérhető közelségbe kerüljenek. Az ütemtervnek megfelelően kell tovább folytatnunk beruházási tevékenységünket, el kell jutnunk oda, hogy az új gyártmánycsaládok szériagyártásának előkészítésére ki kell választani a legfontosabb gyártó berendezéseket. Minden fejlesztési tevékenységet ebbe az irányba kell hangolni, el kell érni azt is, hogy a már bevezetett fejlesztéseknek eredményes alkalmazásával a felmerülő gyártási költségek csökkentése is biztosítható legyen. Nagy hangsúlyt kell kapnia a munkakörülmények javításának, különösen a már korábban említett nehéz fizikai munkát követelő területeken, és legalább a korábbi szinten kell tartani a szociális és egészségügyi juttatásokat. Minden ilyen alkalommal hangsúlyozzuk, hogy a közösség összefogása, a vállalati szinten mintegy 7500 szocialista brigádtag többletvállalása szerves része egész munkánknak. Eddigi eredményeink, a brigádok által produkált teljesítmények egyértelműen bizonyítják, hogy ez nem egyszerű szólam, ez maga a valóság. S úgy érzem, mi valamennyien, akik szeretjük ezt a gyárat és hiszünk ebben a munkában, mind így gondoljuk. Az 1981-es év számunkra nem egy szomorú eseményt is tartogatott. A vállalati közösség néhány olyan hűséges tagjától kellett elbúcsúznunk, akinek eltávozása — túl az emberi tragédiákon — az egész vállalat számára nagy veszteséget jelentett. Az 1981-es év eredményeiben még benne volt kezük munkája. Sajnos, 1982-ben már nem számíthatunk rájuk. De azt hiszem, hogy még évekig úgy dolgozunk majd, mintha közöttünk lennének. Nagyon bízom benne, hogy az elkövetkező év valamennyiünk számára sokkal több kellemes emléket fog jelenteni, mint az előző. Ebben bízva kívánok valamennyiüknek jó munkát, nagyon jó egészséget és sok boldogságot. Toldi József vezérigazgató