Irodalmi Szemle, 1982

1982/1

Bencze László képei Bencze László a megszokott kötelmekhez hű maradó, konok emberek közé tartozik. Amit nehéz küzdelem árán kiharcolt magának, azt nem engedi. Ha hatottak is rá az események és az ötvenes évek elején átmenetileg ő is né­mileg letért a megkezdett útjáról, művészete lényegét tekintve mégis egységes. Talán az évek során művei expresszivitása csökkent, elmélyültebbé vált a már a korai műveire is jellemző meditatív hang, a szemlélődő, töprengő magatartás talán fölébe került a dráma jelentésének — művészetének jelentésköre azon­ban megőrződött, mint ahogy hű maradt stílusa alapelveihez is. Mi jellemzi Bencze László művészetének eszmekörét és mik azok a stílus­jegyek, amelyek ha némikép módosultan, mégis kitapinthatók munkássága túl­nyomó részén? Az ember festményein mindig meditatív lény, közösségre vágyó, elszigeteltségéből, magányából kilépni akaró figura. A korai könyöklő asszo­nyok, a töprengő alakok, a vissza-visszatérő önarcképei mind az elszigeteltsé­get, a magányt sugározzák — mily jellegzetes egyik megsokszorozott önportré­­kompozíciójának az alcíme: „Megszerkesztett magány.’ A korai remek grafi­­kák is, amelyek az utcai tömeget jelenítették, vagy csoportos alakjai ugyan­csak a magába zárt emberek egymásmellettiségéből épülő kompozíciók. Mintha az egyén nem tudna kilépni zárt köréből, csak az egymás mellé sodródás, a véletlen érintkezés fűzné össze a másik emberrel és a közösséggel. Ugyan­akkor mind tematikailag, mind az egyedeket egybefogó kompozíciós rendből sugárzik az önmaga zártságából kilépni, a szép rend részévé válni akarás vágya. Ennek az élménynek, nosztalgiának és emberi programnak veti alá képei formarendjét és stílusát. Emberfestő — tehát mindig megmaradt a figuratívitás határain belül, ha művei egy részében ez általánosító sommázásban jelenik is meg. Megőrzi a természeti, tárgyi motívumok konkrétságát is, inkább csak a háttéri elemekben jelzi az átfogalmazást, a képi transzpozíciót. Ugyanakkor hangsúlyozza a szerkezeti elemeket, ezek fűzik egybe a motívumokat. Amilyen komoly művészetének eszmevilága, oly szálkásak, szigorúak a vonalak is, ame­lyek között néha lüktetően, de nem vesztve szigorából, jelennek meg a súlyos színek. Németh Lajos Bencze László, akinek műveivel januári számunkat illusztráljuk, a húszas évek­ben a füleki gyár fajáték-tervezője volt, ide menekült az otthoni — magyar­­országi — nyomorúság elől. Füleki tartózkodása meghatározó élmény festé­szetében.

Next