Irodalmi Szemle, 1984

1984/1

Jegyzetsorok Bártfay Tibor nemzeti művész kiállításáról Bár Karol Kahoun doktor, a Bártfay Tibor kiállítására készült katalógus szövegének hozzáértő írója három fejlődési korszakot is megkülönböztet nemzeti művészünk alkotói pályáján , s minden bizonnyal igaza van, hiszen Bártfay Tibor nemcsak évtizedenként, hanem szinte évenként is újít, jelentős lépéseket tesz előre —, a novemberben—decemberben látott jubileumi kiállítás kapcsán mi mindenekelőtt azt kívánjuk hang­súlyozni, ami Bártfay Tibor nemzeti művész egész életművére jellemző: a társadalmi elkötelezettséget, a félreérthetetlenül kifejezésre juttatott békevágyat, a napjainkban mindennél aktuálisabb szocialista humaniz­must. Bártfay művészi kifejezőeszközeitől eltekintve a felsorolt össze­tevők azok, amelyek nemzeti művészünk eddigi életművét nemcsak meg­határozzák, hanem mindannyiunk számára érthetővé, világossá teszik, s mozgósítanak bennünket a Bártfay-szobrokban megfogalmazott emberi értékek védelmére. Mert — s ezt a megállapítást nem győzzük elégszer hangsúlyozni — az igazi művészet nemcsak szórakoztat, nemcsak gyö­nyörködtet, hanem mozgósítani, aktivizálni is képes. Bártfay Tibor művészete — mint a jubileumi kiállításon látott alko­tásai is bizonyítják — ilyen művészet. —­ve — Januári számunkat a Bártfay Tibor nemzeti művész kiállításán készült fényképekkel illusztráljuk. A fényképeket Prandl Sándor készítette.

Next