Műszaki Egyetem - A Jövő Mérnöke, 1953 (1. évfolyam, 1-22. szám)
1953-02-13 / 1. szám
HARCOS EGYETEMI LAPÉRT A Politikai Bizottság 1952. tjemberi határozata értelmében jelent meg ma a Buv... pesti Műszaki Egyetem és Építőipari Műszaki Egyetem közös lapja. Lapunk megjelenése annak a szerető gondoskodásnak megnyilvánulása, videi pártunk, elsősorbanősi elvtárs foglalkozik szocializmust építő hazánk új értelmiségével, egyetemi hallgatóinkkal. Ezt a gondoskodást éreztük a felszabadulás óta a kommunista párt, majd a Magyar Dolgozók Pártja harcában. A párt segítségével teremtettük meg annak lehetőségét, hogy a fasiszták által szétdúlt, romlazzá vátloztatott Műszaki Egyetemen megindulhat az élet. A párt volt az, aki biztosította az egyetemi oktatás továbbfejlesztését és megmutatta az utat számunkra a felmerülő nehézségek elhárítására. Rákosi elvtárs szerető gondoskodása megnyilvánult abban is, hogy 1952. május 9- én meglátogatta a Műszaki Egyetemet, elbeszélgetett azéyetem professzoraival, hallgatóival és tanácsaival meszszemenő segítséget adott munkánkhoz. A Politikai Bizottság legutóbbi határozata rámutatott elsősorban az egyetemi párt- és DISZ szervezetek munkájának alapvető manyásságaira, utat mutatott ezeknek a hibáknak ki,,vonására. A határozat minden szava a Műszaki Egyetemekhez szól. A félévi vizsgák eredménye, bár bizonyos fejlődést mutat az előző évekhez viszonyítva, azt is megmutatja, hogy munkánkban még jelentős lemaradása. Az a fejlődés, amit elértünk, nem áll arányban az ő politikai életében végiement nagy fejlődéssel és közel sem elégíti ki az előtúrni- álló követelményeket. A legnagyobb hiba még mindig azon a területen van, hogy egyetemi ifjúságunk egy része elpuhult, a nehézségtől meghátrál, hiányzik belőlük a munka szereted a felelősségérzet,, az áldozatkészség. Így fordult elő azután az, hogy a II. éves mérnököknél több mint 50 hallgató nem vizsgázhatott kémiából félévi fegyelmezetlen munkája következtében. Ugyancsak ezt bizonyítja az a 60 III. éves mérnökhallgató, akik a rajzbeadások elmulasztása miatt én utóvizsgára kényszerültek. Nem egy esetben egyetéri hallgatóink állásfoglalása a rendeletekhez, kormányhatározatokhoz nem A vizsgák meg erősen elhalt a hangulat, a nőhet ennyi idő levizsgázni. A tuaj - ;ppenni indok, azonban ,H hgy egyesek kévontok hangozta- i ' akartak decembl an . vizsgákon megái, akkor előbb i a az egyetemre is- rautazni, a hibák alapvető oka? orban az, hogy egye.:á .- s DISZ-szervezepci ': vcai felvilágosító /enge. A munkáéi .^mutatkozott az az opponizmus, amire Farkas Mihály elvtárs, a DISZ első országos értekezletén felhíva a figyelmünket: Nyugodt tűrjük, hogy egyetemi hallgatóink között egyesek a kispolgári önzés, a kozmopolita, jampec viselkedés szellemét terjesszék. Ezeket az embereket nem kíséri a becsületesen, keményen dolgozó többség megvetése, hanem körülöttük „szimpatizáló tömeg” alakul ki nem egy esetben. Dömötör Béla, III. éves építészhallgató hányaveti fegyelmezetlen magatartását még DISZ funkcionáriusok is kézlegyintéssel fogadják, hogy „Dömötörön nem lehet változtatni”. Ugyanekkor ez a Dömötör a vizsgán tanúsított magatartásával, szerzett utóvizsgái tömegével az évfolyam, a tanulócsoport és a diákotthon fegyelmét zülleszti. Nem jutottunk túl Szabó Ljubomir kozmopolita magatartása megállapításán sem. Eltűrjük, hogy nyugati folyóiratok terjesztésével a szocialista-realista építészettel szembeni álláspontot terjeszsze, anélkül, hogy ezért bárki is a hallgatóság becsületes többségét mozgósította volna Szabó Ljubomir magatartásának megbélyegzésére. A párt, a dolgozó nép ránk bízta, hogy a fiatalok legjobbjaibóól a szocializmus építésének vezető műszaki kádereit képezzük ki. Ahhoz, hogy ezt a feladatot sikeresen tudjuk végrehajtani, meg kell teremteni az egyetemi tanszemélyzet, párt- és DISZ- szervezetek legszorosabb együttműködését. Arra kell nevelni hallgatóinkat, hogy dolgozó népünk kemény, áldozatos munkával teremti meg azokat a lehetőségeket, amik elősegítik az egyetemi hallgatók tanulását. Meg kell mutatnunk azt, hogy a hallgató édesapja, édesanyja, testvérei, minden egyes munkás, a parasztság milliói teremtik meg a lehetőségét az ösztöndíjaknak, a diákotthonok fenntartásának, a jegyzeteknek, az egyetem újabb és újabb épületekkel való bővítésének stb. Éppen ezért az egyetemi hallgatók előtt tisztán kell, hogy álljon, hogy az építésnek nehézségei is vannak és, hogy ezeknek a nehézségeknek leküzdése elsősorban az ő fegyelmezett, rendszeres tanulmányi munkájuktól függ. Ezeket a feladatokat valamennyi párt- és DISZ-szervezetünk, egész tanszemélyzetünknek nap mind nap meg kell magyarázni. Csak úgy tudjuk a hibákat kijavítani, ha megszilárdítjuk párt- és DISZ-szervezeteink felvilágosító munkáját és egész egyetemünk ügyévé tesszük a politikai nevelőmunkát. Ennek a lapnak az a feladata, hogy harcos bírálója legyen munkánknak, bátran tárja fel a hibákat, elsősorban támaszkodjon arra a túlnyomó többségre, akik szívükön viselik az egyetemi oktatási és tanulmányi muníka ügyét. Váljon a toll fegyverével a szocializmust építő új értelmiség nevelését végző harcossá. M MŰSZAK EGYETEM A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM ÉS AZ ÉPÍTŐIPARI MŰSZAKI EGYETEM LAPJA I. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM. ÁRA 40 FILLÉR , TERVSZERŰ TANULÁ ÉS A SIKERES VIZSGÁK ALAPJA A 319. tankör vizsgái tükrében Tanulókörünk az I. félév első hónapjában tanulmányilag nagyon rosszul állít, amit a rossz zárthelyi eredmények is híven visszatükröztek. Ekkor a tanköri háromszög elhatározta, hogy ezen az állapoton változtatni kell. Munkaiértekezleten keményen megbíráltuk azokat az elvtársikat, akik hanyagok és nem járnak be órákra. Ugyanakkor létrehoztuk a tanulópárokat is. Ezeket a tanulópárokat rendszeresen ellenőriztük. A csoportos tanulásnak meg is lett az eredménye, mert egymásután írtuk a jó zárthelyiket, egyben elértük azt is, hogy a tanulókör rátért a rendszeres, folyamatos tanulásra. A tanulópárok természetesen a vizsgaidőszakban is működtek, így pl. Budai— Bodó tanulópár, Halász—Vízi tanulópár stb. Sorolhatnám fel az egyes tanulópárokat, akik nagyon komolyan készülnek fel az egyes vizsgákra. Bodó elvtársnak pl. tavaly 4 u. v.-ja vett, most pedig szép eredményeket ért el, (vízüzemtanból 4-est). Bánfi elvtársnak 2 u. v.-ja volt tavaly, most egy sincsen, és eredményei jók és közepesek. Évközben nagy gondot fordítottunk a traarxizny folyamatos jegyzetelésre, tanulásra. A tanulópárokat teszteltük a párttagok között, akik rendszeresen ellenőrizték a tanulást. A fentiekből láthatjátok elvtársak, hogyha a tanköri háromszög a párttagokkal karöltve végzi munkáját, és kézbentartja a tankör vezetését, akkor minden hibáit fel lehet számolni Menzáinkról Kellemes meglepetés érte a hallgatókat, kik az új félév megkezdésekor az első tanítási nap után a régi menzák helyett újonnan berendezett menzán fogyasztották el ebédjüket. Megszűnt a sorbanállás, a hallgatók leülnek a jólfűtött helyiség szépen megterített, virággal díszített asztalaihoz s a pincér elvtársak feltálalják az ízletes ebédet. Ugyanis minőségi változás is történt. Az ételt nem hosszú szállítás után kapják meg, hanem a helyszínen főzik. Az új menzák kényelmét élvező hallgatók látják, hogy ez az intézkedés is tanulmányi munkájuk megkönnyítését célozza, ezt bizonyítja, hogy a „panaszkönyv” már több köszönetet és dicséretet tartalmaz, mint panaszt. Az Építőipari Egyetem hallgatói még a régi menzákon étkeznek, de rövidesen ők is új menzákat kapnak. A mérnökkar menzáin nehézségeket és sorbanállást okoz, hogy a hallgatók egyidőben végeznek. A torlódást tanrendváltozással lehetne megoldani. Természetesen a hallgatók fegyelmezett viselkedése is nagymértékben enyhítené a helyzetet. A párt és a kormányzat ezen újabb gondoskodása is ösztönözze jobb tanulmányi eredmények elérésére a hall- 1953. FEBRUÁR 13. Az új párttagsági könyv Ételünkben több olyan esemény van, ami arra késztet bennünket, hogy számot vessünk eddigi munkánkkal, és erőt gyűjtsünk új, nagyobb feladatok megoldásához. Ilyen esemény volt egyetemi tanulmányaink kezdette. De nekünk, párttagoknak, az új tagkönyvek kiosztása jelentette azt, amikor alapos vizsgálat tárgyává tettük eredményeinket és hiányosságainkat. Az ünnepi taggyűlésünk azokban a napokban folyt le, amikor az egyetemen először számoltunk be eddigi munkánkról. Konkrét számok bizonyítják, hogy hol végeztünk jó munkát, és mulasztottuk el kötelességeinket. Viasztak eredményeink. Sok elvitársunk szép eredményeket ért , el. Segítette a gyengébbeket, lelkesítette a csüggedőket, akik megijedtek a nehézségektől és abba akarták hagyni tanulmányaikat. " Harcoltunk a fegyelem megszilárdításáért, a kommunisták példa mutadó" magatartásáért. Itt, máz új tagkönyvek kiosztásánál azonban a hiányosságoknak nagyobb súlya van, mint más alkalommal. Most nagyobb súllyal hangzik: «... azon leszek, hogy mindezeken változtatok, hibáimat felszámolóim. » Vannak hibáink bőven. A párt tagjai között is sok az utóvizsgások száma. Bizony nem érdemel dícséretet Sulyok elvtárs, aki kitűnően végezte el a szakérettségit, és most több tárgyból elégtelent szerzett. Matematikából sem dicsekedhetünk « eredményeinkkel. Az évfolyam átlaga 2,77, és alig van tiámulókör, ahol a 3-as átlagon valamivel felül kerültek. Többen nem látják, hogy a párttagság kötelezettségekkel jár, hogy mi nemcsak magunk, hanem az egész évfolyam munkájáért felelősek vagyunk. Ezt érezte Bojtor János elvtárs is, aki annak idején munkahelyén jó munkát végzett, és itt lemaradt. Hozzászólásában ezt mondotta: «Szégyenlem, hogy kommunista létemre elégtelenre vizsgáztam több tárgyból. Minden erőmmel azon teszek, hogy volt munkatársaim ne szégyenkezzenek miattam.» Ezt többen te érezték, és meg is fogadták, hogy ezek után alaposan m munkához látnak. " , Az új tagkönyvek kiosztása fel keltett, hogy rázza azokat az elvtársaikat is, akik pártmunkájukat a tagsági díj kifizetésében és a taggyűlésen való megjelenéssel már kigerítettnek látták, azokat, akik elnézték a fegyelem lazítóinak a munkáját, és csukott szemmel és füll mentek el az ellenséges megnyilvánulások mellett Az új tagkönyv mind a jól dolgozó elvtársakat, mind a lemaradókat arra ösztönzi, hogy közösen kijavítva a hibákat, harcot indítsunk pártszervezetünk megerősítéséért, a jobb tanulmányi eredményekért. Zsarnóczai József gépész i/b. évf. Gáspár Ágnes 1. éves gépészhallgató írja párttagsági könyvéről: «Új erőt adott nekem, ha arra az előlegezett biztomra gondoltam, amellyel az elvtársak engem az üzemből a szakérettségire küldtek. Eszembe jutott, hogy ezek az elvtársiak most az üzemekben és gyárakban helyettünk és érettünk is dolgoznak, helyettünk és érettünk gyártanak még több és több traktort szivattyút és turbinát, hogy mi itt az egyetemen nyugodtan tanulhassunk. Üzemeink számítanak ránk és rossz?-, várnak bennünket. Ez arra kötelez bennünket, hogy a tudás maximumát sajátítsuk el, melyhez az egyetem egész szervezete, a tanulmányi osztályon és a tanszékeken keresztül minden segítséget megad nekünk. Miért sok a bukás a 130-as tanulókörben? A tanulókör félévi munkáját tükrözi a vizsgák eredménye. A 130-ais tankör a félévben nem dolgozott jól, azért van matematikáiból 9, ábrázolóból és géptanból 4 n. v. A párt- és a DISZ-csoport rosszul vezettea tankört, felelőtlenül végezte munkáját. Megszervezték ugyan a tanulópárokat, de nem ellenőrizték azokat, így a tanulópárok nem működtek. Hibás ebben Patyi Csaba elvtárs, tanikörvezető, aki maga is utóvizsgát szerzett matematikából, Pók László elvtárs, pártbizalmi és Lőrincz Béla DISZ-felelős. A fió tanulók, mint Lőrincz elvtárs, Váradi és Veres elvtársaik, nem segítették a gyengébb tanulókat. Különösen súlyos hibát követett el Lőrincz elvtárs, mert mint DISZ- felelősnek, jó példával kellett volna elől járni. A tankör többi jó tanulója is, néhány kivétellel, rosszul értelmezte a «segítsük egymást» jelszót, mert a jó tanulót segítették. A párttagok sem, jártaik élen. Bella Ernő matematikából, ábrázolóból szerzett utóvizsgát, Tenki György matematikából utóvizsgát szerzett, és egy vizsgán nem jelent meg. Az elvtársak így értelmezik a «példamutatást». Szabó Antal és Katzeus István elvtársak voltak a tankörben az egyedüliek, akik komolyam vették az elvtársi segítségnyújtást. Főként Katzeus elvtárs volt az, aki igazán, szívből segített mindenkinek. Az első félév hibáin okulva, a 130-as tanulókör java meg munkáját és zárkózz - fel a legjobb tanulókörök sorai közé. -- *:*«-:*•:* *:* *:• *‡ *‡ *‡ *‡ *:• *:* *:* -† *:- - ■ Február 1 Budafok. Az éj jótékony leple borul rá a házra, tél fagyától az ablakon megdermed a könnyű pára, nyomor nyomát leplezi a szégyenkező háznak fala, néhány árva kenyérmorzsát altatgat üres asztala. Ablak alatt duhajoknak vad zaja töri a csendet, néhány «testvér» sétál haza, idézve a «szittya» rendet. Sötét borul Budafokra, zord éjtszaka az országra, ám a kopár kecskeólban fellobban a hajnal lángja. Halkan kattog csak a kis gép, vastag pokróc fojtja zaját. Kint két elvtárs sétál fel-le, őrizve a ház ajtaját. A bentiek áhítattal csodálnak egy fehér lapot: ez az első, vele népünk új, biztos iránytűt kapott. Horthy-ország halál csendje, szétzilálva, megtépázva, repked a lap kézről kézre, rejtegetik házról házra. Erőt ad a csüggedtnek, terjesztői hőssé válnak, harcosokat szül és nevel szép jövőnek, küzdő mának. Ezer kopó tépi haját, felforgatnak minden követ, de hasztalan minden hajsza, egyik példányt másik követ- Rózsa Ferenc megtört testét Havi villanya tépi, rázza, de a lelke meg nem hajlik, nincs hóhér, ki leigázza. Rákosinak drága hangja hirdeti, pusztul a német, igazára tanítja a leigázott magyar népet. Elégetik, mindhiába, ezt a lapot tűz nem bántja, tűz ez maga. Fáklyafénynek gyújtotta a bátrak pártja. Megvilágít minden árnyat, múltat vágyó gonosz férget, épít jövőt, meleget ad, ellenséget perzsel, éget. Új országunk igaz tükre, boldog jövőnk csillan benne. Hangja eszme-zűrzavarban jó útra visz, nem pihenve. Egybeölel falut, várost, gyárat, földet, egyetemet, érezheted, hogy munkádban együtt harcol, építheted. Terveinknek szervezője, békénk védő őrfegyvere, új kultúránk hirdetője, a százezreknek a kenyere. Lap születik. Egyetemünk víg élete pezseg benne. Azt szeretnénk, ha az új lap olyan harcos, merész lenne, nehéz, de szép napjainkról adna olyan igaz képet, mint nagymultú Példaképe. Kövesse a Szabad Népet! N. G. IV. m. b.