Műszaki Egyetem - A Jövő Mérnöke, 1953 (1. évfolyam, 1-22. szám)
1953-02-13 / 1. szám
Az idei félévi beszámolóik lezárták, összegezték a félévi munkánkat. A párt arra tanít bennünket, hogy munkánkat értékeljük, tárjuk fel eredményeit, de ugyanakkor nézzük megmunkánk árnyoldalait, hiányosságainkat. A hibák őszinte feltárása komoly lépés afelé, hogy kijavítsuk őket és munkánkat jobbá tegyük. A beszámolók megmutatták, hogy a marxizmus tanulása hallgatóink többségének szeretett tantárgyává vált. Ezt mutatja az a tény, hogy hallgatóink zöme jól felkészült a beszámolókra. Nem csökkentette a felkészülést az sem, hogy a beszámolók nem osztályozottak voltak. Ahallgatók jegyzeteiket is többségben elkészítették. A beszámolók előtt ismétlő szemináriumokat tartottak, ahol az anyag nehezebb kérdéseit kollektíven megvitatták. A mérnök, gépész I. évf. 2—3. ismétlőszemináriumot is tartott. Szélesült hallgatóink politikai látóköre, különösen Sztálin elvtárs új művének és a XIX. kongresszus anyagának feldogozása közben. A kongresszusi anyagfeldolgozása,i közben szemináriumvezetőink arról számoltak be, hogy jobban megy a munka. Különösen érezhető volt ez az esti tagozaton. Hegedűs Lóránd Vegyész I. évf. esti instruktor elvtárs jelentésében írja: »a szemináriumokat pontos időben, fegyelmezetten kezdjük és a hallgatók jól felkészültek az anyagból.» Ezeknek az eredményeknek az elérésében ,a párt és DISZ szervezetiek komoly segítséget nyújtottak a tanszéknek. Ellenőrizték a szemináriumok felkészülését és időben felhívták a tanszék figyelmét a hiányosságokra. A fenti példák mutatják, hogy vannak eredmények. Én e cikkemben több hiányosok közül egy komoly hiányosságra szeretnék rámutatni. A beszámolók megmutatták, hogy Egyetemünkön a propaganda-digitációs munka gyenge. Különösen gyenge volt ez a munka szeptemberben és októberben, az év elején. És bár a félév utolsó hónapjaiban a XIX. kongreszszus és Sztálin elvtárs munkájának feldolgozása közben javult, mégis komoly hiányosságokat mutat. A beszámolókon olyan problémáikat vetették fel a hallgatóink, melyek azt mutatták, hogy alapvető kérdések megértése körül is komoly hibák vannak. Például békeharcunk jellege és célja több hallgató előtt nem világos, így természetesen ezek a hallgatók nem látják napi mukájuk és a békeharc közötti összefüggést. Sok esetben arra a kérdésre, hogy mi a feladataink személy szerint a béke megvédésében, csak általános vállalat adtak. Párt és DISZ szervezeteinknek, propagandistáinknak feladatuk lett volna Rákosi elvtárs országgyűlési beszédének ismertetése, mely megszabja feladatainkat. Ezt a munkát igen hiányosan végezték el propagandistáink. Az évi. Gépész 128-as tanulókörben egyik hallgató kijelentette, hogy«a kapitalistás államok közötti háború a mi számunkra jó». Ilyen alapvető elvi kérdések tisztázatlansága az ellenség munkáját könnyíti meg. Az ellenség ilyen kérdések körül igyekszik zavart kelteni és a maga álláspontját érvényre juttatni. Hallottunk olyan beszámolót vegyész, mérnök, gépész, sőt levelező hallgatóinktól is, hogya háborút megakadályozni nem fehét és mindenképpen bekövetkezik.» Ez a «nézet» nyilvánvalóan azt a szolgálja, hogy pánikot. •* keltsen a kishitűek körtevetemen belül a tanulási lendület a perspektíva lerombolása. Egyetemen kívül vásárlási láz stb. felkeltése az cél. Ugyancsak az ellenség hangja szólal meg olyan kijelentésekben, hogy «nem kell többé a háborútól tartani, mert annak veszélye elmúlt». Ez a rothadt elmélet békeharcunk leszerelését szolgálja. Propagandistáink feladata, hogy nap, mint nap, szívós, kitartó munkával megmagyarázzák pártunk álláspontját. Ezt a munkát folytatni kell faliújságokon, értekezleteken, de mindenekelőtt emberről-emberre menő agitációs munkával. Az osztályharc előrehaladásunkkal — az ipar fejlesztése, a mezőgazdaság szocialista átszervezése és a kultúrforradalom terén — egyre élesedik. A marxizmus-leninizmusnak ezt a tanítását állandóan tartják szem előtt propagandistáink. Párt és DISZ propagandistáink mellett nagyon fontos A gellérthegyi vegyészdiákszálló 40-es szobájában nyolcan laktunk, valamenynyilen II. éves vegyészmérnök hallgatók. Heten vagyunk párttagok és ez a tény fokozott felelősséget követelt tőlünk már a tanév kezdetekor is. A múlt év hibáin okulva indultunk neki az új tanévnek. Célünk az volt, hogy minden tárgyból megvalósítjuk a folyamatos tanulást. Ez többé-kevésbbé sikerült is. Előfordult azonban olykor az, hogy például egy-egy zárthelyire vagy beszámolóra készülve a másik tantárgyat — helytelenül, de elshanyagoltuk. Most a vizsgaidőszakban nagy feladatok álltak előttünk. Azokat a hiányosságokat kellettbepótolnunk, amelyeket a félév folyamán elmulasztottunk. A másik és egyben a legfontosabb feladatunk volt, hogy helyes időbeosztással, alapos és lelkiismeretes felkészüléssel álljunk a vizsgák elé. Az előadások befejezése után megbeszéltük az elvtársaikkal, hogy december 27- én mindannyian visszajövünk a diákotthonba és itt fogunk előkészülülni az első vizsgára. Ezt megvalósítottuk és az első vizsgákat jó eredménnyel letettük, 4,1 átlaggal. Ezzel azonban nem elégedtünk meg. Eredményes vizsgáink további fokozott munkát követeltek tőlünk. Két szakérettségis elvtárs is van köztünk és ezeknek minden segítséget megadtunk. Ha valamelyik evvilánsnak voltak nehézségei egyes kérdésekben, külön-külön foglalkoztunk velük és ameddig nem értették meg, nem hagytuk őket nyugton. Egyik elvtársunknál észrevettük, hogy helytelen az időbeosztása és tanulási módszere rendszertelen. Külön-kivülön megmondtuk propaganda munkát végeznek demonstrátoraink, instruktoraink és szemináriumvezetőink, akik a Marxizmus-Leninizmus Tanszék munkatársai. A szemináriumok zömét ők vezetik le. Nagyon sok múlik azon, hogy mennyire tudják élénkké tenni a szemináriumot, a tanult anyagot összekapcsolni az élet problémáival. Ha a szemináriumvezető jó végzi munkáját, komoly eredmények születnek, például Vegyész esti I. évf. 3. tk.-ben a hallgatók politikai tájékozottsága megfelelő volt. A szeminárium tagjai rendszeresen olvasnak sajtót. A beszámolók igen komoly hiányosságként tárják fel a hallgatók napi politikai eseményekben való járatlanságát. Ezen a téren is propagandistáink feladata lesz fordulatot elérni Egyetemünkön. A propaganda munka területén fennálló hiányosságok kijavítása — komoly mértékben fogja munkánkat előre lendíteni neki, hogy hibáját javítsa ki, mert ez az eredmény rovására menne. Megértette azt, hogy valóban elhanyagolta kissé a folyamatos tanulást és amikor az ünnepélyes tagkönyvkiosztó taggyűlésünk volt az egyetemen, a taggyűlés előtt megfogadta, hogy változtatni"fog eddigi munkáján és a tanuláshoz valló viszonyán. Az egyes tanszékek állandó segítséget nyújtottak a hallgatóknak. Ezeket a lehetőségeket mi a legnagyobb mértékben kihasználtuk és a tanszéken rendszeresített konzultációkra eljártunk. Számos esetben megtörtént, hogy a tanársegéd elvtársiak feljöttek a diákotthonba és minden segítséget megadtak nekünk, ha valamillyen kérdéssel kapcsolatbann nem voltunk biztosak. Ha többen készültünk egy tárgyból a vizsgára, esténként közösen megbeszéltük az anyagnak esetleges nehezebb részeit. Ezzel elértük azt, hogy mindegyikünk tisztán látta az aznap elvégzett anyagrész legfontosabb kérdéseit. Ha az elvtársak közül valaki már vizsgázott, átadta a tapasztalatokat a többinek és főleg a vizsgán előforduló súlyponti kérdéseket mondta el. Időbeosztásunk megfelelő volt és a vizsga előtti egy-két napon már csak közösen ismételtük az anyagot. Nemes verseny alakult ki közöttünk a vizsgák eredményesebb letételéért. Eredményeink nem szabad, hogy elbizakodottá tegyenek bennünket. Kommunistáik vagyunk, nem fogunk pihenni babérjainkon. Ennek a vizsgaidőszaknak tapasztalatait felhasználva, újult erővel indulunk el a II. félévben új sikereik felé. Darkó Pál II. éves volt. Néhány tapasztalat a marxizmus-leninizmus beszámolóiról Hogyan készültünk a vizsgákra? SÁRARANY Február hó 1-én a II. országos kultúrverseny keretében, a XI. kerület döntőjében a Műszaki Egyetem központi kultúrgárdája igen nagy sikerrel szerepelt. A színjátszók első, a bolgár népi táncosok a második helyen végeztek. Színjátszóink Móricz Zsigmond „Sárarany” című regényének egy dramatizált részét adták elő. A főszerepet, Túri Dani szegényparaszt szerepében Botond Béla II. c. gépészkari hallgató alakította nagyon hatásosan. A bíráló bizottság kiemelte a játék lendületes erejét és a szereplők tiszta, magyaros orgánumát. Az együttest a XI. ker. tanács Népművelési Osztályának vizsgálóbizottsága díszoklevéllel és könyvvel jutalmazta. A gárda fennálló nehézségei közt is több folytatja munkáját a nagybudapesti kerületi versenyen való további siker érdekében. MŰSZAKI EGYETEM Hallottad-e... ... hogy az 1954-ben megrendezendő svájci labdarúgó világbajnokságra 40 ország nevezett be, az 1950-es világbajnokság 26-os létszámával szemben. A benevezettek között szerepel Uruguay, az 1950-es bajnok, és az 1952-es olimpiai bajnok, Magyarország is. ! ■ Szorongó érzéssel vártam felvételemet az egyetemre. Új élet kezdődött számomra, de nehéz volt beleilleszkedni az új környezetbe. Felvételit nyertem az egyik diákotthonba. Szerettei fogadtaik, s körülvettek bennünket a felsőtévesek. Magyaráztak, segítettek a beköltözésnél. Hamar megszoktam új otthonom. Nehéz lenne arról írni, hogy milyennek képzeltem el előre a diákotthoni életet, ezért inkább azt írom le, milyennek szeretnénk mi most. A jól végzett munka alapfeltétele a fegyelem. Elsősorban ezt kell biztosítani minden diákotthonban. A diákotthon élén a diákbizottság áll, amely támogatja az otthon igazgatójának nevelő munkáját. Sok esetben láttam, hogy a bizottság lelkiismeretesen végzi a munkáját, mégsem látszik meg az eredménye. Mi ennek az oka? Elsősorban az, hogy diákotthonainkban, az otthon lakói nem támogatják eléggé munkájukat. A legutóbbi napokig megtűrtünk olyanokat a diákotthonokban, akik teljesen el hanyagolták tanulmányi munkájukat. Minden támogatást megkaptak, mégis 45 utóvizsgát szereztek a vizsgaidőszakban. Ezért a fegyelmi bizottság kizárttal a diákotthonból Bogdán László, Berta István és Bartók Tibor II. éves hallgatókat. Visszatekintve az elmúlt félévre, azt kell mondanom, hogy a hibákat nagyrészt ki tudtuk volna küszöbölni. A diákotthonok munkájának megjavításához a diákbizottságoknak és a nevelőknek nagy támogatásra van szükségük. A jövőben mi is többször jövünk problémáinkkal a pártszervezethez és a DISZ szervezethez, s kérünk támogatást. Sok támogatást várunk a most meginduló egyetemi újságtól is. Évközben sokat kell foglalkoznunk az otthonok tanulmányi és fegyelmi helyzetével. Népszerűsíteni kell a jó kollektívákat, és kíméletlenül pellengérre kell állítani azokat, akik a munka kerékkötői. A félév kezdetétől kell számonkérni a lemaradóktól hanyagságukat, mert akkor még nem késő. A jó munkát nagy mértékben segíti elő a jó kollektíva. Diákotthonunk Ezeknek a kollektíváknak a helyes vezetése a szolafelelősök munkájától függ. A szobafelelősök a diákbizottság legerősebb támaszai kell, hogy legyenek, de hamarabb észreveszik a hibákat s könnyebben is tudnak rajta segíteni. Ha a diákotthonok tanulmányi és fegyelmi helyzetét meg akarjuk javítani, meg kell erősítenünk a szobafelelősi hálózatot. A rosszul végzett munka oka sokszor kereshető abban is, hogy hallgatóink nagyrészének nincs meg a szakma iránti szeretete, nincs meg a perspektívája. Ezt már nagyon sokszor féllvetettük, de nagyon keveset tettünk érte. Különböző munkatere,ben már sokszor szerepe, olyan előadássorozat megtartása, melyben együteműnk haladó hagyományait, szakma feladatait népszerűsítjük. Azonban agitációs propagand vonalon ebben a kérdésev sokszor a követelmények mögött kullogtunk. A következő félévben ezen is gyökeresen változtatni küld. Javasla hogy az egyetemi újságo keresztül a hibákkijavításai nyissunk rovatot, s mozgósítsunk minden DÍSZ-tagot hogy a következő félév jobb eredményekkel záruljon. Kovács II. Sándor Testnevelés a Műszaki Egyetemen 1952. szeptemberéig a Műszaki Egyetem hallgatói fakultatív testnevelésben vettek részt. A fakultatív testnevelés a hallgatók nagyfokú elméleti elfoglaltsága miatt nem bizonyult kellő erejű szervezeti formának, nem tudta a hallgatóság széles tömegeik bevonni a testnevelés és Sportéletbe. Még az MHK testnevelési rendszer próbázásait sem lehetett megnyugtató módon szervezni, teljesíteni. Az 1952/53-ik tanévtől a Magyar Népiköztársaság Miniszteranácsának 1026/1952. (VIII. 9.) 17. határozata intézkedik az egyetemeken és főiskolákon a kötélező testnevelés bevezetéséül. Ennek értelmében egy elemünkön egyelőre heti 1 órában kevesettük a kötelező testnevelés. A minisztertanácsi rendelet alapján az OTSB elnöke kiadta a 8870/5/1952. sz. utasítást, mely a minisztertanácsi határozat végrehajtásáról intézkedik. Megszabja az utasítás, hogy a testnevelési kötelezettség ideje alatt (I—II. évf.) miimden hallgató köteles az MHK I. fokozatú jelvényt megszerezni, illetve a mindenkori rendelkezésnek megfelelően ismétlőpróbákat letenni. A hallgatóság testnevelési kötelezettségüknek eleget tehetnek a helyi Haladás sportkörében, vagy a Haladás SE központi szakosztályaiban, amennyiben valamely sportágban ifjúsági vagy ennél magasabb sport minősítéssel rendelkeznek. Az OTSB-utasítás végrehajtásához kiadott útmutató hangsúlyozza, hogy a testnevelés az egyetemeken elválaszthatatlan része a szocialista szakember képzésére irányuló oktatónevelő munkának. Az egyetemi hallgatósággal kapcsolatos, még fokozottabban ki ke hangsúlyozni, hogy a Szociálist ember — sokoldalúan fejtett egyéniség. A múlt pec .piai* felfogásának egyoldalúsága különösen erős nyomot hagyott a nevelésnek ezen a fokán lévői ifjúságon. Pedig számunkra a nagytudású, de testileg .•! ... maradt ember nem lehet., nevelés eszményképe, mim ahogy nem fogadhatjuk el . nevelés eszményének azt sem akinek fizikai erői fejlettet ugyan, de tudományos ismerete, fogyatékosak, szellemik.. fejlettem. A testnevelésnek — mint a egyetemi és főiskolai oktató nevelő munka elválaszthatatlan részének — az a célja, hogy közreműködjék a szilárd egészségű, fizikailag sokoldalúan fejlett, a szocializmust építő a Magyar Népköztársaságéit végzett munkára és az építő, munka eredményeinek védelmére kész, hazánk és pártunt iránt odaadóan hűséges szocialista szakember képzéséin. E cél érdekében: 1. az MHK testnevelési rendszer alapján mindenoldalú nevelésben kell részesíteni a hallgatókat, 2. meg kell kedveltetni a hallgatóikkal a rendszeres tertnevelési és sportfogl.,.!!., tót, 3. biztosítani kell, hogy a ti a 11 patak képességeiket kifejleszthessék a testnevelési sportfoglalkozásokon. Úgy a Műszaki, mint az Építőipari Egyetem építi, éde elkészítette a Testvetési Tanszéki Csoport a sportlétesítmény -programmot, amint gondoskodik mind a hallgatóság, mint a nagyszámú egyetemi dolgozó testnevel, és sportigényeihez szükséges sportlétesítményekről. Tapasztalatok az orosz nyelvi beszámolók kapcsán Az orosz nyelv tanulásának jelentősége műszaki tudományokkal foglalkozó ifjúságunk előtt évről-évre mind jobban és jobban kibontakozik. A Szovjetunió élenjáró szerepe a technika terén, a technikai tudományokkal foglalkozó szovjet műszaki könyvek gazdag sorozata mind jobban arra késztetik hallgatóinkat, hogy komolyan elsajátítsák az orosz nyelvet, hogy így számukra hozzáférhetővé és munkájukban hasznosíthatóvá váljanak a szovjet műszaki tudomány gazdag tapasztalatai. De nemcsak hasznossági elgondolások miatt tanulják ma már egyetemünkön az orosz nyelvet, hanem megértik az orosz nyelv tanulásának fontosságát abból a szempontból is, hogy ez a nyelv a megvalósult szocializmus országának nyelve. A Budapesti Műszaki Egyetem és az Építőipari Műszaki Egyetem Pártbizottságának, Egyetemi Tanácsának, DISZ és Szakszervezeti Bizottságának lapja. Szerkeszti a szerkesztőbizottság. Felelős szerkesztő: Orosházi Béla. Szerkesztőség: Budapest, XI., Budafoki út 4—6. inf. 50. Telefon: 258—955. (101 -es mellék.) Kiad.ija: a Bpeeti Lapkiadó Váll., Bpest, VIII., Blaha Lujza tér 3. Felelős kiadó: Kürti Lászlón, Révai nyomda I. sz. telepben,. Budapest, V., Bajcsy Zsilczky út 34. Felelős: Nyár*. Df/Megállapíthatjuk, hogy hallgatóink viszonya az orosz nyelvhez megváltozott. Nemcsak tantárgyat látnak az orosz nyelvben, hanem erős segítőtársat, ami műszaki életpályájukon sok nehézségen fogja őket átsegíteni. Elhalkultak azok a kezdetben elég gyakran hangoztatott téveszmék, hogy a Műszaki Egyetem hallgatóinak elsősorban a technikai tudományok sikeres elsajátítására van szükségük, s hogy az orosz nyelv tanulása sok szempontból feleslegesen vesz el értékes részeket drága idejükből. Ezzel szemben a hallgatók zöme ma már a hivatalos órák keretén kívül is mind sűrűbben keresi fel az Orosz Lektorátus előadóit, mind sűrűbben kér tőlük tanácsokat, ha orosz nyelvű szakmai szövegek lefordítása során nyelvi szempontból nehézségek támadnak. Ha az Építőipari Műszaki Egyetem egyetemi átlagát a 3,6-os eredményt tekintjük, akkor mondhatjuk azt, hogy az eredmény kielégítő, más szempontból azt is mondhatnánk, hogy az eredmény jobb is lehetne. Ezt a 3.6-os eredményt két szempontból nézhetjük: Ha abból a szempontból tekintjük, hogy ez az eredményátlag olyan hallgatókntak köszönhető, akik mint Tösér Sándor I/B, Dobroszláv József IFA, Nagy Zoltán III/B az építészkaron, Sárközi Ferenc L, Tóth János II Csernyánszky László Ill. a mérnökkaron, — hogy csak néhányat említsünk a sok kzül — az egész félév folyamán folyamatosan tanultak lehetőleg keveset vagy semmit sem hiányoztak, gyengébb társaikat segítették, akkor mondhatjuk, hogy ez az eredményátlag az ő tudatos, jó munkájuknak gyümölcse Ha ellenben ezt az eredményt abból a szempontból vizsgáljuk, hogy lehetett volna jobb is, ha nem lettek volna olyan hallgatók mint például a/, építészkaron Kasza László I/A, Pető Lajos FB, Bottlik Mihály IFB, a mérne Bartók Tibor II., Kustyán Kálmán, IV., Mokos Sándor IV., akik még mindig nem érkeztek el az egyedül eredményt hozó folyamatos tanulás színvonalára, akik még mindig nem tudatosították magukban azt, hogy legnagyobb ellenségük önmaguknak és félévi tanulmányi eredményeiknek, ha könnyel, műen hiányoznak, akkor súlyos bírálattal kell illetnünk őket. A beszámolókon szerzett tapasztalatok ösztönzés lektorátus minden tagja számára, hogy jó politikai munkával felszámolja a nég mutatkozó hiányosságoka és felvilágosító munkájával elérje a folyamatos tanuló, mind szélesebb körben való tudatosítását és ennek egyenes következményét, a II félév jobb átlageredményét