Jövő Mérnöke, 1960 (7. évfolyam, 1-43. szám)

1960-01-04 / 1. szám

Már nem panasznap a központi könyvtárban a szakszervezeti taggyűlés A december 18-i taggyűlés a központi könyvtár szakszer­vezeti életének jelentős ese­ménye volt. Nemcsak azért, mert azon részt vett Vincze Ernő elvtárs, az igazgatási pártalapszervezet titkára, Gas­­parik elvtárs, a szakszervezeti bizottság és Polgár elvtárs, a tudományos osztály részéről, kifejezve ezáltal a párt, a szakszervezet és az állami vezetés megbecsülését a könyv­tár dolgozói iránt. A taggyűlés jelentőségét elsősorban a be­számoló és az azt követő vita színvonala, a felvetett problé­mák sokrétűsége, a hozzá­szólások építő jellege adta meg. Szatmári Géza az osztály­bizottság elnöke beszámolója elején röviden ismertette pár­tunk VII. kongresszusának a szakszervezeti életre vonat­kozó néhány határozatát majd részletesen taglalta • az elmúlt év szakszervezeti munkáját. A számok és adatok tanúsága szerint az osztálybizottság — az egyetem szakszervezeti bi­zottságának támogatásával — valamennyi kitűzött feladatát teljesítette. A szakszervezet nemcsak komoly segítője volt a könyvtári munkának, hanem a dolgozók jól értelmezett ér­dekvédelmét is ellátta. A jutal­mazások, segélyek, üdültetések során mindig hallatta szavát és döntései az állami vezetés és a dolgozók részéről egyaránt helyesléssel találkoztak. A taggyűlés igen aktív volt A hozzászólások nemcsak az eredmények elismerésére szo­rítkoztak, hanem — ahol arra szükség volt — kritikát is gya­koroltak a vezetőség munkáját illetőleg. Így például kifogásol­ták, hogy még nem hozták nyil­vánosságra a helyesebb mun­kaszervezés, az egyenletesebb megterhelés és az osztályközi szorosabb kooperáció érdeké- J ben az év derekán tartott házi­­ vizsgálat eredményeit. Többen­­ hiányolták, hogy a vezetőség ♦ munkája nem volt elég sikeres * a tudományos dolgozók külföl-­­­di tanulmányútjainak megszer- J vezése terén. Viszont megelé- * gedéssel és őszinte örömmel­­ vette tudomásul a tagság, hogy­­ még a tél folyamán megindul-­­ nak és a tavasszal befejeződ- * nek a régóta húzódó alagsori­­ építkezések. Ezeknek eredmé-­­ nyeképpen némileg enyhül a­­ központi könyvtár egyik leg-­ égetőbb problémája: a nyo-* masztó helyhiány. Ugyanakkor­­ rámutattak arra is, hogy a most­­ meginduló építkezések koránt-­­­sem oldják meg véglegesen és­ gyökeresen ezt a kérdést.­­ Igen nagyszámú hozzászólási után, Szatmári Géza összegezve­­ az elhangzottakat, megállapí­totta, hogy a taggyűlés elisme­résében és kritikájában egy­aránt hasznos támogatást nyúj­tott a további munkájához. Legnagyobb eredménynek mé­gis azt kell tartanunk, hogy a taggyűlés nem volt panasznap, ahol a tagság személyes sérel­meit szellőztette és próbálta orvosoltatni, hanem a munka és a dolgozó ember érdekeit szem előtt tartó építő beszél­getés. A bölcsődék és az óvódák után az ifjú nemzedékek koro­sabb rétegeihez i­s' eljutott 'végre 'a Sabin-csepp, a gyermek­­bénulás közismert gyógyszere. Egyetemeinken kockacukorra cseppentve osztották. A Sabin-csepp alkalmazása ilyen módon teljesen fájdalommentes, úgy hogy sírás, pityergés nálunk sem fordul elő! Mindössze félórai utazás — alig több mint egy hosszabb pesti villamosút — és máris előttünk áll középkori építészetünk egyik ki­emelkedő alkotása: az ácsai református (pre­montrei) templom. A főváros közelsége sajnos nem jelenti azt, hogy történeti múltunknak ez a figyelemre méltó emléke valamennyire is ismert lenne Budapest nagyszámú lakossága körében. Ezért szeretné­nk egy rövid ismerte­téssel felhívni egyetemi hallgatóink figyelmét történeti múltunknak erre az értékes emléké­re. A középkorban is már tekintélyes település­nek számító Ócsa község első okleveles emlí­tése 1240-ből származik, de a premontrei pré­­postság nevét már egy 1234-es oklevél is em­líti. Az ácsai monostor nevével első ízben az 1264. évi oklevélben találkozunk és azután a feudalizmus időszakára jellemző birtokperek iratai több ízben is említik az apátságot és templomát — egészen a török időkben be­következett pusztulásáig. Az épület leírása ter­mészetesen nem maradt fenn eb­ből az időből. A XVI. század vége felé a reformátussá vált lakosság veszi birtokba az ,,igen szép, de fedetlen” templomot, a katolikus iratok azon­ban továbbra is foglalkoznak még az épülettel, nem nyugodva bele elvesztésébe, így az 1702- es évi canonica visitatio-ban találhatjuk a ro­­mos állapotban levő templom első részletes leírását. A katolikusok sikertelen visszafogla­lási kísérlete után 1777-ben láttak neki a templom javításának és akkor építették ba­rokk stílusban­­ a nyugati karzatot. A to­vábbi restaurálásra 1848-ban került volna sor, az összegyűlt pénzt azonban a szabadságharc céljaira ajánlották fel. A szabadságharc bu­kását követő tragikus időszak a templom építéstörténetében is hasonló csapásokkal jár. 1872-ben a tornyot villámcsapás éri, 1884-ben pedig leégett az egész tetőzet. A helyreállítást — pénzzavarok miatt — csak 1896-ban kezdik meg Tandor Ottó tervei alapján. A helyreállí­tás a kor szokásos turisztikus eljárása sze­rint készült, helyenként „valódibb” román stí­lus kialakítására törekedve, mint az eredeti templom, így például a középső apszis ívsoros párkánya feletti falrészt a „stílustisztaság” ér­dekében lebontották. A templom ilyen formá­ban áll ma is előttünk, mindössze 1902 és 1922—1924 közötti időben folytattak még hely­reállítási munkát, az 1300 körül készült fres­kókat restaurálták. A templom szépen faragott kváder-kövek­­ből készült, háromhajós, keresztházas, karza­­tos épület bazilikális elrendezéssel. Három sokszögű apszisa még nem tekinthető a gótika előhírnökének, mert Franciaországban, ahon­nan hozzánk került ez az alaprajzi megoldás (Aulnay, Champagne) már a román korban is elterjedt. Az alaprajz sajátos vonása a ke­resztház és a mellékhajók találkozásánál levő két négyzetes helyiség, amely eredetileg sek­restye céljaira szolgálhatott. A templom belsejében körülnézve az egy­szerű elemekkel elért világos térhatást zavar­ják a későbbi átalakításoknál elkövetett értel­metlenségek, így például a második és a ne­gyedik pillérpárt vaskos, nyolcszögű falkö­pennyel vették körül.­­ Az eredeti boltozat elpusztult és ma már síkmennyezet fedi a hajókat. Mindössze a boltozat hevedereit alá­­támasztó pillérkötegeken található féloszlopok utalnak az egykori boltozatra. A pillérkötegek változatos oszlopfői az alaprajzhoz hasonlóan franciás jellegűek. A bimbós fejezetnek hasz­nálata a gótikába való átmenetet jelzi. A templom külső megjelenésének bizonyos monumentalitást kölcsönöz a zárt, súlyos tömeg, melyet mindössze két zömök nyugati torony bont meg. Az ívsoros párkányos, iker­­ablakos — német-román építészetre jellemző kialakítású­­ toronypár között hiába keres­sük a szokásos nyugati kaput, a templom bejárata délről van, ászaikról pedig a nyom­talanul elpusztult kolostor egészítette ki. A szépen faragott déli kapu kialakítása, az ú. n. „örvénylőleveles” fejezetek és a templom általános stíluskritikai vizsgálata elsősorban az ú. n. esztergomi műhely munk­ájának hatá­sára és a XIII. század első felében történt építésre utal. Az esztergomi kőfaragóműhely a XII. század végén III. Béla esztergomi palotá­jának és kápolnájának építésénél szervező­dött, részben francia mesterek vezetése alatt és működésének nyomán bontakozott ki ro­mánkori építészetünk második nagy stílus­­irányzata (az első Pécsett), a harmadik — utolsó — pedig Jókon működött. A fehérre meszelt falusi házak között sze­rényen meghúzódó ócsai templom igen előkelő helyet foglal el középkori műemlékeink sorá­ban: egyike a kevésszámú, helyreállított for­mában fennálló románkori templomainknak. A templom hétszáz éves kövei az agyonnyo­­morgatott magyar jobbágyok keze nyomán ki­bontakozott monumentális falai és az európai kiváló románkor kőfaragóművészet hatását tükröző részletformái méltán tarthatnak szá­mot a mai ember érdeklődésére is. ZÁDOR MIHÁLY adjunktus ÓCSA DIPLOMATERV-VÉDÉS Karácsony előtt a mérnök­kar mindhárom tagozatán né­hány estitől eltekintve olyanok védtek diplomát, akiknek jú­niusban kellett volna végez­ni. Egy vizsgára mi is bekuk­kantottunk. A megszokott kép: izgatottan cigarettázó, sötét­­ruhás fiatalemberek a tanszék előtt. Bent a Híd I. tanszéken az álló tábla előtt egy drukkoló jelölt, Mogyoródi Sándor is­merteti tervét. Százméteres darupálya és daruhíd megter­vezése volt a feladata. Hangja egyre határozottabb a kérdé­sekkel is sikerrel megbirkózik és — ahogy később megtudtuk — várakozásánál jobb az ered­mény, közepes minősítésű lett. De mi elsősorban nem a vé­dés hangulatára voltunk ki­váncsiak, erről már sokszor ír­tak és nincs is benne új. Arról akartunk beszélgetni, mi az oka, hogy a tanmenetben biz­tosított féléves diplomatervezés mellett ilyen nagy számban marad védés június helyett de­cemberre. Talán túl nagyok a diploma­tervek? Szépe Ferenc mb. tanszék­­vezető, docens válaszol a kér­déseinkre. — Valóban sokan halasztot­ták őszre a védést. Nálunk a vasszerkezeti feladatot válasz­tott hallgatóknak mintegy öt­ven százaléka végzett rendes időben, a nyári félév végén, és húsz százaléka még a mostani, decemberi időszakban sem ke­­­­rült bizottság elé. Hogy mi enn­­­nek az oka? Tény, hogy fel­­­­adataink nem könnyűek. A­­ híd, csarnok, daruhíd-, daru- , pálya-, és távvezetéktartó osz­lopok méretezése, tervezése ki­­t tartó munkát kíván. De aki ♦ egy-egy ilyen szerkezet terve­♦ főintézetban megszokott szá- 4 mítást és tervdokumentációját­­ képzeli maga elé, indokolatla­♦ mál ijed meg a feladattól. Ter- r m­észetesen a diplomatervek ♦ nem ilyenek. Sok éves tapasz- 4 talata van a tanszéknek arra,­­ hogy az ismétlődő számításokat ♦ és szerkezeti részeket kiküszö­♦ kölje, így a diplomaterv vala­­­­mennyi fontos lépést tükrözi és mégis elkészíthető az elől irányzott 400—600 munkaóra alatt. A hallgatók talán ott té­vednek, hogy ezt napi 2—3 órai munkával is el lehet készíteni, a február közepétől április kö­zepéig terjedő időszakban. So­ka­kat akadályoz az elmaradt rajzok és vizsgák felszámolása és talán azt is érdemes meg­említeni, hogy egyesek a kilen­cedik félév elvégzése után túl hosszú időt pihennek és sokat szánnak az ún. anyaggyűj­tésre. A tizedik félévben heti két al­kalommal rendszeresen kon­zultálhatnak a tervezők, min­den tanszéken, ki-ki saját ma­ga látja hasznát vagy kárát, hogyan él ezekkel a lehetősé­gekkel. De nemcsak azokról kell beszélni, akik utóvizsgák, vagy a laza tervezési munka miatt futnak ki az időből, akad­nak olyanok is, akik a kívánt­nál részletesebb tervet akarnak készíteni és nem bírják erő­vel, idővel. Érthető, hogy az első nagyszabású önálló feladat lelkesíti a mérnökjelölteket, az első igazi erőpróbának érzik, mindent részletesen ki akarnak dolgozni. Természetesen ezt a becsülendő ambíciót a tanszék­nek reális határok között kell tartani — foglalja össze Szépe elvtárs. — Bízzunk benne, hogy a diplo­­materv-feladatot a napokban kez­ükbe vevő végzősök között kevés olyan akad, akinek nyá­ron is terheli majd lelkiismere­t­ét a beadatlan diplomaterv. Sz. Lt. w ^ ■ ■ mmw ^ Mogyoródi Sándor diplomavédés közben Egy utóvizsga­­ -Utóvizsga. Szomorú esemény ez első alkalommal is. Még szomorúbb másodjára, mint úgynevezett dékáni utóvizsga. Kövér Magdolna sem lát­szott azon a napon túlságosan vidámnak, de nyugodtnak sem. Ott ült a geodézia tanszék egyik­­ szobájában, tiszta, fehér blúzban, és nagy barna szemé­ben a vékonykeretes szemüveg mögött is látszott a tompa fé­lelem. Ez lesz a harmadik ne­kirugaszkodás geodéziából. Most dől el, hogy harmadéves lesz-e vagy ismételnie kell a másodévet. — Nagyon izgulsz? — Nem lehet elmondani, mennyire. Az a két első kudarc és most... Nem, biztos most sem fog sikerülni! Aztán elérkezik a pillanat. Magda megkapja a tételt. Bő gondolkodási idő után már ott áll a fekete tábla előtt. Problémát jelent az is, hogy Kövér Magda eddig a miskolci egyetem hallgatója volt. És az esetleges tananyagbeli különb­ségek megmutatkoztak felele­tén is. De talán mégsem ez volt a legnagyobb baj. A vizsga csaknem másfél óráig tartott, s a két tételen kívül még több kérdéssel kellett Magdának megbirkóznia. Voltak jó vála­szai is, a képleteket általában helyesen írta fel és végered­ményképpen megkapta az elég­ségest. Kicsit sápadtan, de azért gondolom megkönnyeb­bülten bújt bele szürke kabát­ - jában—hiszen ez volt a­ lényeg. •— átmenni. Érdekes tanulságos vizsga volt. A kislány kétségtelenül tudott egy elégségesre valót. Csak valahogy különös tudása volt ez. Elhangzott egy kérdés! — Magda hallgatott. Hazai] professzor segíteni próbált:­­ „írja fel talán az általános kép- ] letet” — igen ez megy. A kép-| letet tudja, és aztán kisebb-­ nagyobb hibával a feladatot is­ megoldja valahogy. ] És ez látszott az egész fele­i létén. Szorongva biflázott ] mechanikus tudás, de logika és­­ képesség nélkül, hogy a képlele­tek és rajzok igazságát az adott­ feladatra azonnal alkalmazza.­ Sajnos nem Magdi az egyetlen,­ aki így, ilyen módszerrel tanul. ! Most mégis vele kapcsolatban­­ vetődik fel a kérdés: milyen­­ mérnök lesz az ilyen emberek-­­­ből? Kint a gyárban vagy ter-­­vezőirodában, ahol a feladati megoldásához önálló gondolko­dásra, ötletekre, kombinatív képességre van szükség,­­­ hogy állják meg majd ott a­ helyüket. Ott, ahol nincs min­­­dig kéznél Hazai professzor,­­ hogy felhívja az ifjú mérnök vagy mérnöknő , figyelmét az­ általános képletre. Rá kéne ébredni végre arra,­ hogy elsősorban nem az index* számára tanulnak! Hogy nem­­ az „akárhogyan, csak átmen­j­­ek” a lényeg — hanem, hogy] összefüggéseiben megértsük az­­ anyagot!­­ Sokszor hallott mondatok­­ ezek. Kövér Magdolna dékáni t­u­­v-ja után azonban valahogy­­ megint előkívánkoznak. Talán­­ még neki sem késő komolyabb­­ és alaposabb tanuláshoz kezd­l­deni,­­­ hiszen nyilván nem-­­ csak az volt a célja, hogy har­­­­madéves legyen, hanem, hogy­ idővel jó mérnök váljék belőle. J Bé.­i

Next