A Jövő Mérnöke, 1985 (32. évfolyam, 1-40. szám)

1985-01-25 / 1. szám

Párt, demokrácia pártdemokrácia (Folytatás az 1. oldalról.) a hasznáról is meg vagyok győződve, igyekszem a gya­korlatban én magam is esze­rint tenni. Nagyon károsnak tartom azonban azt a szem­léletet, amely a nevelést egér­szében vagy túlzott mérték­ben az osztályfőnöki munká­val azonosítja. Hosszabb tá­von a nevelést nem szabad egyes oktatók részértfelad­atá­nak tekinteni, minthogy, ez most sem helyes. Az­ osztály­főnököktől is elvárjuk az egyéni­­ problémákkal való , tö­rődés mellett a tanulóköri kö­zösség formálását, a KISZ- a­lapszervezet segítségét. A KISZ-alapszervezet közvetlen pártirányításána­k elősegítésé­re pártins­truktorokat bízunk meg. — Akiknek a működését szintén korlátozza az oktatás mechanizmusa, s a kevés munkakapcsolat. De valóban ennyire összemosódnának az osztályfőnök és az instruktor feladatai? — Hasonlítsd össze a dek­larált feladatainkat, illetve kérdezd meg a hallgatókat, mik az elvárásaik! Kiderül majd: nagyon hasonló, inkább csak hangsúlykülönbségek vannak, felelősséggel kell közvetíteni és képviselni a nagyobb kö­zösség érdekeit is. Ezt persze könnyebb felismerni, mint következetesen megcsinálni. Ez tulajdonképpen egyfajta munkastílust jelent. S ha nem is lehet minden kérdést szó szerint továbbítani, de töre­kedni kell arra, hogy tartal­milag mindent érdemben vi­gyünk tovább! „Tökéletes­ tökéletlen . Elég demokratikus fó­rum van a karon? — Igen. Nem ezeknek a számát kell növelni, sőt! Hiá­ba vitatunk meg sokszor elő­készítetlen anyagokat, az ösz­­szes lehetséges fórumon, et­től önmagában még nem lesz szélesebb a demokrácia! El kell tudni dönteni, hogy mit milyen fórum elé bocsátunk. Szerintem az emberek nem tartják a­ demokrácia meg­csorbításának, ha a vezetők egy domináns érdeknek megfelelően határozott, mar­káns irányvonalat, állásfog­lalást képviselnek. A sok, ki­csi, helyi vélemény, mecha­nikus kiegyensúlyozása eset­leg épp a nagyközösség ér­dekeit nem engedi érvénye­sülni. Így születhetnek a konkrét, megfogható, világos iránymutatás helyett a jól is­mert „hibamentes”, „tökéle­tes”, de ugyanakkor keveset érő anyagok. — Milyen a KISZ és a párt viszonya a karon? — Egészében jó, de a kép színes. Voltak ebben a vi­szonyban nehéz időszakok is. És persze mindez kari szin­ten igaz. „Lejjebb”, közép- és alapszervezeti szinten válto­zatos a kép, s ez a viszonyok ismeretében érthető. Párt­tagjaink egy része nem ren­delkezik megfelelő informá­ciókkal ahhoz, hogy megfe­lelően felkészülve vehessen részt a hallgatói­­ közösségek vitáiban. Enélkül pedig nem szívesen vállalták ezt a sze­repet, és emiatt az utóbbi időben nem is nagyon sze­reztek — szintén emiatt — gyakorlatot a hallgatói közös­ségek előtti vitákban, politi­zálásban. Nagy ugrás — bakugrás — Véleményed szerint szűk­­ség van ma gyökeres válto­zásra? — Nincs, de szükségesnek tartom, hogy világos perspek­tívákat lássunk magunk előtt, a rövid, közép- és hosszú tá­vú célok összhangban legye­nek. Az egyetemes változások nem mindig és mindenben gyógyszerek. Például az okta­tásban az adott viszonyok között a „nagy ugrás” típusú változások több kárt okoz­hatnak, mint hasznot. A vá­gyak és a realitások összeke­­verése végül is nem előrelél­­ést eredményez. Ideges is voltam annak idején a gödöl­lői ifjúsági parlament vitájá­ról szóló híreket hallván. Alapvető változásokat csak nagy felelősséggel, a feltéte­lek biztosításával szabad csi­nálni. A gyors változás jelsza­vával és reményével ráadásul igen könnyű az embert mani­pulálni. Másrészt: lehet, hogy egyszerűbben is megoldhatók a problémák. Itt volt például a gépészparlament, s a ja­vaslat: a kísérleti csoport kép­­viselője legyen tagja a kari tanácsnak. A dékán ennek nem látta értelmét, de nem zárkózott el attól, hogy az őket érintő kérdések tárgya­lására meghívja, a hallgatók pedig, úgy tűnik, presztízs­­kérdést csináltak belőle. Én ú­g gondolom, hogy rossz az, ha a gépészkaron egy tankör képviseletét csak úgy lehet biztosítani, ha annak egy képviselője részt vesz a kari tanácsban — még ha külön­leges helyzetű tankörről is van szó. Összemosástalanítás — A demokrácia szempont­jából elsőrendű fontosságú kérdés: milyen a demokratiz­mus a pártban? — Sokat küszködtünk, amíg kialakult az a mechanizmus, amely a gépészkaron ma is működik. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy a pártcsopor­tokban megfogalmazott prob­lémák érdemben, torzítás nél­kül jussanak el például a dékánhoz. Az alapszervezeti vezetőségek igyekeztek, s igyekeznek jól képviselni vá­lasztóikat, és nem bírálják felül az általuk felvetett gon­dokat. Nagyon fontos kérdés, hogy az egyes területek ta­pasztalataiból, véleményeiből kibontsuk a kari szintű kö­zöst, általánost, de ugyanak­kor ne mossuk össze valami jellegtelen átlagba a helyi sajátosságokat. Fel kell ismer­ni azokat a dolgokat, ame­lyekben a kis közösség véle- , ménye mérvadó, ezt tisztelet- Minden politikai vita törvényszerűen átvezet az egyetemi ok­ben kell tartani, ugyanakkor tatás fő kérdéseibe (Fotó Székely Tamás) Sok pólusnak híg a leve — A korábbiakban elmon­dottak alapján úgy tűnik, a szószátyár demokráciával szemben a „jó királyság"-ot, hatékony autokráciát tartod jobbnak? — Ez nem így van. A túl­zottan sok pólusú hatalmi struktúra helyett azonban jobbnak tartanám, ha keve­sebben döntenének — de gyorsabban, s markánsabban. S ha tévednének — álljanak a helyükre mások, s ennek le­gyen meg a szervezett, de­mokratikus biztosítéka. Teöke Gábor "Rosszindulatból" mondom. A munka ugyanannyi, a dicsőség viszont egyre nő... Jelenkorunk kínjai kö­zött szokás emlegetni, hogy manapság nemigen akar senki politikai-társadalmi funkciót vállalni. Így nem­hogy válogathatnánk a tisztségviselők között, ha­nem szinte lasszóval kell fogni őket. Különösen áll ez — így mondják — a fiatalokra. Van aki ezt azzal ma­gyarázza, hogy a család­­alapítástól, lakáshelyzettől űzötten nem érdemes funk­ciót vállalni, a politikába ölni az energiánkat, hisz míg mi ezzel foglalkozunk, a többiek géemkáznak... Ezzel kapcsolatban egy érdekes megfigyelést hal­lottam: míg a kis funk­ciókra úgy kell fogdosni — a jobbára fiatal vagy női — jelölteket, addig az idő­sebbek többnyire foggal­­körömmel ragaszkodnak a cím-, státusz- és funkció­­halmozáshoz. Eszerint kell lenni egy pontnak, ami fe­lett már érdemes funkciót vállalni. Logikus is, hiszen a második, harmadik meg­bízástól az általad végzett munka már alig növeked­het, ugyanúgy — mondjuk — napi négy óra az elfog­laltságod az egésszel. A feladatokat itt is, ott is úgyis elvégzi valaki, és tied a dicsőség. hajó Követeljük meg egymástól a szükséges mennyiségű pesszimizmust Ijesztő mértékű lopásokról adott részletes információkat az egyik múlt év végi impul­zus, a villamoskari diákújság; a beszámolóból hosszú részle­teket átvett a Jövő Mérnöke is. Egy beszélgetés valahol ezen a nagy egyetemen ... Valakivel, akinek nincs köz­vetlen köze az adott problé­­mához, viszont volt KISZ-es tisztségviselő, kollégiumi ne­velőtanár, tehát fiatal. Tehát ismeri a kollégiumi életet, há­zirendet, a rend vagy rendet­lenség okát, szabályozó, ren­dező vagy rendezetlenítő­­el­veit. Érdekelt abban, hogy ezek a szabályok milyenek. És komoly pártfunkciót vi­sel. „Áttekintése” van. ★ Milyen ma a tágan értelme­zett házirend a kollégiumod­ban? Mire mondják egyes „öre­gek”, „cinikusok”, „álszentek” és „konzervatívok”, hogy a mai műegyetemi kollégium (tisztelet a kivételnek!) egy kupleráj. Ahol a rendőrség egy tarka párduc előkerítését sem vállalná, nemhogy pénz, karóra, magnó tolvaját. Csaknem teljesen szabadon, alig ellenőrizve jönnek-men­­nek az emberek; a diákok, s a klubok hívott vagy hívatlan, várt vagy nem várt látoga­tói, a tartós szerelmek és az alkalmi partnerek, a társkere­sők ... Akárkik, akik kíván­csiak, milyen egy kolesz be­lül és sokan mások! A negyven év második húsz esztendejében, a dinamikus fejlődés ragyogó égboltú évei­ben sikerült három darab, ez­res nagyságrendű — hatalmas forgalmú — monstrumot is építenünk... Sokat fejlőd­tünk. S egyúttal az épületek bejáratai is áttekinthetetlen metróbejárattá „fejlődtek”. J., akivel most beszélgetek, martinászcsaládból származik. Hozhatott volna hát magával otthonról puritán életszemléle­tet, szigorú felfogást a sza­bályokról és a rendről (mert az ilyesmi gyerekkorban akkor is mélyen beleivódik az em­berek lelkébe, ha esetleg egész estéket vitatkoznak át később az apjukkal), mégis, a lopásokból származó százezres nagyságrendű anyagi veszte­ségek után is, ugyanaz a vé­leménye, mint a legtöbb bohó hallgatónak, s az (egyesek sze­rint a tömegek uszályában sodródó, népszerűséget haj­szoló) KISZ-esnek, kollégiumi bizottsági titkárnak és neve­lő tanárnak. Vívmánynak tart­ják a kollégiumi szabadságot, amit elveszíteni katasztrofális volna. Tudja, milyenek voltak az ország kollégiumi viszonyai a hatvanas években; látott régi házirendeket, amelyekben kü­lön bejáratú és ellenőrzött fiú és lány-épületszárnyak, folyo­sók voltak. Mondja, hogy látta leírva: a vendég csak diák­bizottsági tag kíséretében me­hetett fel vendéglátója szobá­jába. Néhány éve még nálunk is fegyelmit kapott az egyik ka­ron az a diák, akit rajtakap­tak, hogy a kollégiumi szobá­ban a partnernőjével töltötte az éjszakát. Ugyanakkor más kollégiumokban, a megértő igazgató, közderültségre, rá­húzta a paplan végét a kikan­dikáló négy lábra, s csak egy személyhez intézte a kérdést, amivel bejött a szobába —, szóval, látványosan deklarál­ta, hogy csak hallgatólagosan, de tudomásul van véve a „sza­bálytalanság” ... A türelem tovább nőtt, egy idő óta az egyetem legnagyobb részén csak csöveztetésért, esetleg prostituáltak benntar­­tásáért (ez is már vagy nyolc­éves história) adnak fegyelmit. A legtöbbet félszívvel, „megér­tően”, tucatnyi, esetleg hiva­talosan is kimondott ellenvé­lemény ismeretében, némileg határozatlanul, de mindenek­előtt minél emberségesebben... Közben pedig legyünk őszin­ték, történtek hosszan titkolt, részleteiben furcsa históriák is. Halott idegen lányt találtak egy zuhanyozóban, aki ott lett öngyilkos, de senki sem tudta, senki nem akarta tudni, hogy kinek az ismerőse volt, hogy került be, holott azt az akkori, s a mostani szabályok szerint is nyilván kellene tartani, ki­hez jött egy vendég ... Erő­szakos, félmeztelen idegen tört rá egy öltözködő lányra, aki az ablakon keresztül — szerencsére földszinti szobá­ban történt az eset — tudott csak elmenekülni a nem is hu­szonéves férfi elől... Nem tudtuk, mikor mi volt a pontos igazság, csak a szo­katlanul lassan terjedő szóbe­széd járta, a megkérdezett ille­tékesek tagadtak. Magyarán szólva, nem egyebek, mint pletykák. J. azt mondja, volt bennük valami, de mindennek, s a lopásoknak ellenére min­dennél rosszabb volna a me­rev szabályok visszaállítása. — Ha az ember bennfente­sen, magabiztosan jön be, sze­rintem a legtöbb kollégiumba be tud menni, ez tény. Bizo­nyára sehol sem volna lehe­tetlen olyan ren­dszert kiala­kítani a bejárat elrendezésé­vel, valami elektronikus szer­kezettel, lyukkártyával, blokk­órával, akárhogy, amelyben mindenki ellenőrizhető, de ez embertelen... — Az is ezen a véleményen van, akit már komoly kár ért? — Nem tudom... Lehet, hogy inkább az egész épület­ben zárakat kellene cseréltet­ni, de ez rengeteg pénz, s mi­lyenek vagyunk? Én is csak azóta zárom az ajtómat, ami­óta nős vagyok ... — Szerinted tehát a tolvaj­nak már kulcskészlete is van a szobákhoz. — Megmondom neked, mire gondolok. Nemcsak, hogy fél­tem a kollégiumok szabadsá­gát, a szexuális szükségletek­nek viszonylag rugalmasabban megfelelő házirendet, a kötet­len, természetes diákéletmó­dot, az egymás iránti bizalom éreztetésének lehetőségét, s azt az érzést, hogy szabadon élünk... De meg vagyok győ­ződve, a srácok közt van kleptomániás, s néhányan vér­szemet kaptak. ’ — ? — Igen. Sajnos. Mióta van­nak azok a személyleírások (amelyekről az Impulzus cikke írt), utánafutottak egy-egy gyanús egyénnek, aztán sehol semmi, egyre erősebb érzésem, hogy kergetni a gyanús ide­gent, ez még mindig pótcse­lekvés, jó show, hisztéria, ki­­nek-kinek a vérmérséklete sze­rint, de egyszer csak szembe kell néznünk majd valakikkel — közülünk... És nem jóso­lok a tolvajoknak nagy jövőt, mert ez a lopkodás nem ugyanaz, mint a puskázás, amit minden diák fedez... Azt senki nem fogja árulkodás­­nak tartani, ha tolvajt jelent. — Gondolod? Van valami­lyen egységes norma a srácok körében, hogy mi a lopás, mi az árulkodás...? — Hogy a fenébe ne volna? Csóró diáktól elvegye a társa a kabátra, kajára, akár a sí­túrára valót? — Akkor az ellopott video­kamera már más eset... — Ugyan! Ekkora érték? Az nem egy embert szolgált, s hogy jutunk másikhoz? De­hogy más eset! — Biztos vagy benne, hogy mindenki így gondolkodik? — Biztos. Ezt a családból hozza magával a mai fiatal... Szerintem rövidesen rendbe jön ez a dolog... ★ Optimális. Optimista, így ugrálnak a fejemben a fo­galmak, s nem értek egyet ezzel a fiatal kommunistá­val. Ez is előfordulhat, nem igaz? Legfeljebb ritkán vi­tatkozunk kommunista a kom­munistával a nyilvánosság előtt, azaz ekkora nyilvános­ság előtt. Vagy ha igen, nem mint kommunisták vitatko­zunk, hanem témától füg­gően, mint például építő és építtető, a vitában esetleg ré­sze van világnézetünknek, el­kötelezettségünknek, de ez csak része. De most ez és csakis ez a szemszögem. A világnézet, hogy úgy mondjam. Egyetértek azzal, hogy a szexuális igények harmonikus kielégítése, a bizalom légköre, a fesztelenség létfontosságú az emberek számára, általában boldogabbá, kiegyensúlyozot­tabbá teszi az egyetemi évei­ket. De ezen túl tele vagyok ké­telyekkel. Először: a tolvaj (ok) a száz­ezerrel együtt elvitték a bizal­mat, a fesztelenséget és a sza­badságot, de már — sokaktól — a biztonságérzetet is. Másodszor: ha szeretnénk, hogy ne veszítsünk el egy ne­hezen elért szintet, eredményt, akkor juszt is optimisták va­gyunk, juszt sem nézünk szem­be a fejlődés ellentmondásai­val és nem is javítjuk ki az új rendszer hátrányait, s nem fejlesztjük tovább a rendszert? Hiába következik belőlük gond és baj ? Tényleg megvan az a veszély ilyenkor, hogy elveszít­jük, amit elértünk? Harmadszor: tényleg egysé­ges, vitathatatlan erkölcsi normák vannak lopás- és árul­­kodásügyben? Csak ki kell vár­ni, amíg hatnak? Elmondom a híres pulóver­példát: két család pihen a ré­ten gyerekestől, s egy kisebb földhráz választja el őket egy­mástól. A gyerekek az egyik családtól átjönnek a kis ma­gaslaton a másiknak a „térfe­lére”, kis ideig ott­ játszanak az idegen család közelében, majd szüleik visszahívják őket, s elszaladnak, ottfelejtve egy kék pulóvert. Kisvártatva áthallik, hogy a szülők szede­­lőzködnek, biztatják a sarco­­kat, gyerünk, indulás. A kis Mari, az innenső család gyer­meke észreveszi az otthagyott pulcsit, s ugrik, hogy utánuk vigye. A családfő zordul szól: Hová rohansz? Ha nem jönnek érte vissza, ittfelejtették. Majd én megtalálom, s neked ép­pen jó lesz. Aztán az uborkásüveg-pél­da: Panna néni rendetlen, piszkos, öreg, elhanyagolt. Az ajtón öntözi ki a mosogatóle­vet, az üres piszkos edényt né­ha még az udvarra is kiteszi, hogy ne lássa azt a sok mosat­­lant. S kint felejti hosszasan az ötliteres uborkásüvegét is. Éppen nem lehet kapni égen-földön. Szomszéd Kocsis­­né bejön hát a kerítéslukon, s elviszi. „Egy ilyen koszos, rendetlentől? Azt sem tudja a vén hülye, hol mije hányó­dik... ”. Emlegethetném az alkatrész­­szerzési ügyeket (mert nem lehet kapni), a vámzűröket, a gyári szarkálkodást, a közért­kosár, az éttermi edény haza­szállítókat. Szóval, olyan egy­értelműek, biztosak a normák? ★ Nem is mondom, hogy nincs bennem is tehetetlenség-érzés kollégiumi lopásügyben. De dühömben még vitaköröket is képes lennék kezdeni erkölcsi kérdésekről, normaértelmezés­ről egy olyan kollégiumban, ahol mindenki meg van rázva ezektől az istenverte esemé­nyektől. S ahol máig nem lehet elérni, hogy zárják a diákok az ajtókat. Ha nincsenek biz­tonságban, hát azt álmodják, hogy biztonságban vannak, s ha van, aki nem érdemli meg a bizalmat, ez nem ok arra, hogy ők elveszítsék, sőt arra sem, hogy korlátozzák kissé. Lehet, hogy beszélgetést rendeznék erről a stúdióban rendőrségi szakemberekkel. Tervezeteket bocsátanék össz­népi vitára, hogy csinálhat­nánk rendet. Megpróbálnék külföldi tapasztalatokat sze­rezni, de gyorsan. Nem tudom. Cselekvéskényszerem lenne. De éppen az a „világnézeti” problémám ebben a helyzet­ben, mint már annyiszor, hogy szabad-e optimistának lenni? Szerintem ez a fajta opti­mizmus annyi, mint elhinni, hogy az következik, ami jó nekem. Szeretném, érdekem lenne, tehát úgy is lesz. Pedig annyira nem valószínű!! Ebben a vitában, mint kom­munista a kommunistának, azt mondom J.-nek, hogy követel­jük meg egymástól a szüksé­ges mennyiségű pesszimizmust, vagyis legyünk pontosak: a realitásérzéket. Van, aki pesz­­szimizmusból nem cselekszik, úgy látszik, van, aki optimiz­musból nem cselekszik; a ré­giek mind a kettőt úgy hívták, hogy jóra való restség... Erről mi a véleményed? ■algő

Next