Katholikus Nevelés, 1911 (5. évfolyam, 1-10. szám)

1911-01-01 / 1. szám

V. évf. Budapest, 1911 január 20. 1. szám. Katholikus Nevelés A magyarországi r. k. Hittanárok és Hitoktatók egyesületének szakközlönye ELŐFIZETÉSI ÁRA : SZERKESZTŐSÉG : Egész évre 8 kor., Fél évre 4 kor. Budapest, IV., Váci­ utca 45. 11. 13. .­Néhány megjegyzés az erkölcsi oktatás módszeréről.­ (1 ) A hittanárok és hitoktatók kurzusának a vezetősége azt kívánta tőlem, hogy az erkölcsi oktatás módszeréről beszéljek. Ez legalább is 30—40 előadásra való t­éma; egy előadás legfel­jebb néhány megjegyzésre terjedhet. E megjegyzéseim első­sorban a középiskolák VI. osztályának erkölcsi oktatására vonatkoznak. Ha okosan, ha észszerűen akarunk az erkölcsi oktatás módszeréről értekezni, föl kell vetnünk azt a kérdést: Micsoda az erkölcsi oktatás célja, mit akarunk az erkölcsi oktatással elérni ? Váljon az-e az erkölcsi oktatás célja, hogy tankönyveink szerint az erkölcsi szabályok «összességét» közöljük az ifjú­sággal, vagy tán egészen más valami? A cél dönti el az erkölcsi oktatás s a módszer kérdését. Ha a cél «az erkölcsi szabályok közlése», akkor helyes úton jártunk és járunk. Ha a cél más valami, akkor a logika tör­vényei szerint téves úton jártunk és járunk. Micsoda az isteni kinyilatkoztatás ? Istennek nevelői tevékenysége az emberiséggel szemben. Miért fáradt el hoz­zánk az emberré lett Isten Fia, mit hozott számunkra? Ő maga világosan s érthetőn tudtunkra adja, hogy «életet», «bőséges életet», hogy «örök életet» (Jún. 3, 36.) hozott számunkra.­ ­ Fölolvasta a szerző II. kurzusunkon, 1910 júl. 1-én.­ ­*

Next