Kecskemét és Vidéke, 1926. július-december (7. évfolyam, 25-50. szám)

1926-07-04 / 25. szám

Hetedik évfolyam, 25. szám Ára 1500 kor. Kecskemét, 1925. Julius 4. Vasárnap Előfizetési ár Egy szám ára 1500, Negyedévre 15000 K. Telefonszám: 135.­­ Telefonszám: 135. POLITIKAI LAP Szerkesztőség és kiadóhivatal Kecskeméten, Arany János utca 6. szám (r. kath. bérház átjáró udvar) Hirdetéseket felvesz a kiadóhivatal A kultúra őre. Aki figyelemmel kíséri azt a fáradhatatlan, nagy­arányú kultúrmunkát, ame­lyet a kultuszminiszter esz­tendők során át végzett és végez országunk szellemi nívójának megtartása és felemelése érdekében, mél­tán tarthatja őt a magyar kultúra legelső és leghiva­­tottabb őrének. Kezdve a legalsóbb fokú népoktatás­tól, fel egészen az egyete­mekig, az egészséges re­formoknak egész sorozatát valósította meg, vagy leg­alább is vette tervbe s tette ezt oly hivatottsággal, a kultúra iránti oly igaz és mély szeretettel, hogy végzett munkája alapján a legkiválóbb kultuszminisz­tereink sorába kell őt emel­nünk. Ezek között eddig is igazán akadt sok olyan, akikre bármely európai ál­­­­lam büszke lehetne. Klebelsberg gróf ezt a nagy munkát öntudatos akarattal, kitűzött célok ér­dekében hajtja végre. Mi­­­­óta Trianon országunkat kegyetlenül megcsonkította s a jómódú Magyarország helyett kicsi és szegény csonka ország lettünk, száz­szor inkább kell minden­­ alkalmat megragadnunk,­­ amikor a békeszerződés és az ellenőrzés szűk ker­­­retei között is megmutat­hatjuk, hogy amit velünk tettek az a legszörnyűbb igazságtalanság volt , hogy­­ nemcsak ősi jogaink, de a kultúrélet terén felmutatott eredményei miatt is köve­telhetjük magunk számára a helyet Európa művelt­­ nemzetei sorába. Az iskola­­ tulajdonképen a nemzet­­­ nevelés igazi műhelye. Ha­­ jó alapokra van fektetve, ha kellőleg képzett tansze­mélyzet látja el az oktatás munkáját, többet tehet az ország nagyságáért, és fel­­emelkedéséért, mint akár­miféle hadsereg. Egy olyan nép, amelynek minden tagja rendelkezik a művelt­ség nélkülözhetetlen ele­meivel s amelynek sorait nagy költők nagy tudósok és nagy politikusok hiszí­tik, a nemzetek között folyó hatalmas versenyben le nem maradhat, vele min­dig számolni kell s meg kell adni részére a művelt­ségnek kijáró tiszteletét. A kultuszminiszter hatal­mas iramú munkájából, amikor arról a közlemé­nyek nyilatkozatot tesz, ve­zérlő motívumok gyanánt mindig ezek a szempontok csillannak ki, figyelmeztetve a legkisebbet és legnagyob­bat az egész magyar népre kötelező erőfeszítés szük­ségességére, a kultúra min­denható voltára. Szerencse, hogy a kultuszminiszter programmjának megvaló­sítására rendelkezésére áll a szükséges idő, mert gya­kori kormányváltozások esetén az ország közmű­velődésének egységes át­gyúrása nem menne olyan könnyen, mint mikor egy széleskörű koncepció vég­rehajtására az eszközök ugyanannak a férfiúnak a kezében vannak. A kabi­net összes tagjai átértik és értékelik a kultuszminisz­ter nagyszabású törekvéseit, mert még a mai nehéz vi­szonyok között is megkapja a célok eléréséhez szük­séges anyagi eszközöket. Így folyik Klebelsberg céltudatos vezetése alatt a magyar kultúra várának szakadatlan építése, mely­nek eredménye nem is sok idő múlva az analfabétiz­mus teljes megszűnése s Magyarország műveltségi nívójának hatalmas ará­nyú emelkedése lesz. Amit a forradalmak esztelen tob­zódásokban összerombol­nak, azt a béke tudomá­nyos munkája építi fel újra s nemcsak felépíti, de tovább is viszi, emberi erő­feszítések verejtékével ön­tözve, azt az utat, amely­nek végén ott pompázik és csillog az igazi tudás jutalma ,­a nemzeti megbe­csülés. Örüljünk, hogy ezen az úton a magyar nemzet olyan kiváló, önzetlen és fáradhatatlan vezérre akadt, mint amilyen gróf Klebels­berg Kúnó kultuszminiszter. En A szociális magyar ír­a : Bene Lajos. Nagyon sok baj, hiba és fogyatékosság van nálunk, aminek az elintézése, javítása, kiegészítése várja a segítő­­ kezet. De talán egyik sem fontosabb magyar nemzeti szempontból, mint a szociális magyar kiképzése. Mi minden alapos ok nél­kül annyira széttagolódtunk, olyan éles elkülönültségben élünk az egyes társadalmi­­ osztályok és rétegek és an­­­­­nyira öncélúig rendezkedünk­­ be, hogy ez már valóságos , nemzeti veszedelmet jelent. » A megüresedett lelkek a sú­­l­lyos gazdasági helyzet nyo­­­­mása alatt kizökkentek a he­lyes kerékvágásból, önző irányban haladnak, ahol nem csak magyart, de még fele­barátot is ritkán látnak. En­nek pedig az a szomorú kö­vetkezménye, hogy minden osztály, réteg és egyén csak magának kíván élni, másokat meg sem lát. A közérdek egészen háttérbe szorul a leg­­­idegebb vak önzés veszi át az uralmat. Lehet nálunk szenvedés, nyomorúság, fájdalom, könny tengernyi, a megérző szív, a megértő lélek a segítésre, vagy enyhítésre kész, ez na­gyon kevés, alig képes a sok tennivalónak csak egy kis részét is elvégezni, így a széttagolt, az erőtlen magyar lassanként senyved, pusztul. Akin még ma lehetne segí­teni egy parányi emberség­gel, az holnap a pusztulás útjára kényszerül; az a sok jövendő magyar, akiket a­­ szükség és a nyomorúság­­ testben és lélekben satnyává, erőtlenné tesz, akiknek pusz­tulása bizonyosan látszik, ■ mind megmenthetők volná-­­ nak, ha a szociális érzés és gondozás meg volna bennünk. Az a sok erős munkás kéz,­­ amely becsületes munkája után kenyeret kér és vár, ■ hogy családjának meleg tűz­­­­helyet, megélhetést, megfe­lelő fejlődést biztosítson,­­ akárhányszor tétlenül kesereg,­­ mert esetleg kevés a munka­­; alkalom, vagy pedig ha van,­­ az sem mindig olyan, amivel a munkás reménységeit va­lóra válthatná. Nem jelentkeznek elég számban a szociális magya­rok, akik tudatában vannak annak, hogy amikor egy köny­­nyet letörültünk, amikor egy nagyobb kenyeret juttattunk a munkásunknak, akkor saját magunknak is szolgálatot tet­tünk, mert a jelentkező mo­solyban sok biztatás van, a nagyobb darab kenyér után jobb munkát kapunk. Ami­kor a beteges gyermek gyó­gyuláshoz jut, a betegség csiráival tömött lakásból egészséges helyet kap a csa­lád, a betegágyas asszonyról és családjáról gondoskodás történik, a lelkekben nyomok maradnak vissza, melyekben a jobb jövő csirái szunnyad­nak. Amikor az élet ezer és ezerféle baja környékez, húzza az embert, egy megértő lé­lek, egy melegen érző szív nagy változásokat idéz elő. Ha az egyes társadalmi osz­tályok és rétegek nem arra törekszenek, hogy minél job­ban elhatárolják magukat, minél nagyobbat markolja­nak, egymást lekicsinyeljék, hanem inkább a képződött társadalmi szakadékokat át­hidalni törekednek, sőt egé­szen eltüntetni igyekeznek, mindjárt tisztábban látnák a helyzetet: világosan állana előttük, hogy teljesen egy­másra utaltak vagyunk és az egész magyar nemzet minden társadalmi osztálya és rétege együtt emelkedik, vagy süllyedik. Elengedhetlen szükség­ké­pen jelentkezik, hogy a ve­zetésre hivatottak gondos ön­vizsgálódást tartsanak s annak alapján szerzett tapasztalatok figyelembe vételével fokozot­­tab mértékben fordítsanak gondot arra, hogy a viselke­désükkel, magatartásukkal, munkásságukkal képezgessék a szociális magyart. Amihelyt sikerül Magyarországon a szociális érzésű magyarokat nagyobb számban látnunk, múlik a fájdalom és a könny­­hullatás, a társadalmi meg­értés nem késik, az együtt­­munkálkodás biztosítva lessz, az egészségesebb gondolko­zás előtérbe lép, a magyar őserő kifejlődéshez jut és az

Next