Magyar Hírnök, 1882. január-július (2. évfolyam, 1-27. szám)

1882-01-01 / 1. szám

II. évfolyam,1. szám. MAGYAR HÍRNÖK, 1882. január 1. gyonosságot, de sőt nem szorítkozott egye­dül hazájára tevékenységével, hanem az uj világrész, Amerika felfedezése után csak­hamar hódítást tett ott is a kereskedelem terén, s annak helyes ütése által az egye­sek tetemes vagyonosságot értek el. S mi­ben rejlik az angol vagy amerikai keres­kedő elve ? első­sorban a nagy és gyors forgalomban. A jól felfogott kereskedelem legfőbb feltétele a minél nagyobb forgalom, mint azt a világ minden ésszerű kereskedőinél tapasztalni lehet, hogy arra fektetik műkö­désük súlypontját. Ifjabb kereskedő társai­mat figyelmeztetem tehát e gyakorlati irányra; törekedjenek jó áruknak teljes súlyban és jutányosan való kiszolgáltatása által minél nagyob forgalmat létesíteni, mert tapasztalásom szerint a legjobb elv: csekélyebb hasznot minél többször elérni gyakori forgalom által, mi egyszersmind lehetővé teszi az árak olcsóbbságát is. Nemzeti általános érdekből még szük­ségesnek tartom elmondani meggyőződése­met a kereskedelemről is, melyet a m­a­­g­y­a­r ifjabb nemzedék jövője s hazánk jólétének érdekében vajha kellő figyelem­ben s méltánylásban részesítenének az il­lető körök. A mi nemzetünk a múltban túlnyo­móig földmivelő és­­ fiskális nemzet volt. Amely apa fiát iskoláztatta, azt vagy pró­kátornak vagy papnak szánta, s a rosszul tanulót büntetésül iparosnak vagy ke­reskedőnek adta; de tervszerűig helyes számítással igen kevesen neveltették gyer­mekeiket a kereskedői vagy iparos pályára, így történt, hogy úgy kereskedelmünk, mint iparunk teljesen idegen kezekbe jutott; idegen elemek űzték azt hazánkban s szintén nem helyes irányban aknázták ki. Az egészséges reális kereskedelem csak rövid időszak előtt kezdett tért foglalni. Pedig ugy a kereskedelem, mint az ipar még a leghálásabb pálya mely a munkás­ságot aránylag a legjobban jutalmazza, s ezen a pályán van még hazánkban a leg­több tér, melyet mivelni, hasznosítani le­het. Neveljünk tehát gyermekeinkből mi­nél több kereskedőt és iparost alapos szak­­képzettséggel, oltsuk beléjük a szorgalom, és munkásság iránti szeretetet; tanítsuk meg az ésszerű gazdálkodás elveire, mely minden perczet, minden lépést hasznosíta­ni tudjon, minden csekélynek látszó előnyt megbecsülni helyes érzékkel bírjon, teremt­sünk egy egészséges magyar kereskedő és iparos osztályt, mert még ez boldogul­hat hazánkban, de csak a helyes irány kö­vetése által. Vajha a földbirtokos és kö­zéposztály jól felfogná e fontos nemzeti érdek jelentőségét, s gyermekeit a reális irányba vezetve iskoláztatná és készíttetné elő a kereskedői és iparos pályára. Ifjabb kereskedő társaimnak pedig mi­dőn a helyes kereskedelmi irányról elmon­dottakat újólag figyelmébe ajánlom, egy­szersmind ajánlom minél szélesebb körű ismeretek szerzését az önképzés által*) igyekezzenek oly általános műveltségre jutni, mely képesítse tiszta látkör és helyes ítélet által minden irányban való ésszerű eljá­rásra; ez fogja biztosítani munkásság mel­lett nem csak önfentartásukat, hanem gya­rapodásukat és független társadalmi állá­sukat is. Vegyék követendő például az an­gol kereskedő osztályt, igyekezzenek elmé­leti és gyakorlati téren tőle tanulni. Az angol nemzet a világ minden részében első rendű birodalmakat alapított, de Nagy- Brittania, mint anyaország s az Egyesült­ Államok a nagy, szabad köztársaság, a közgazdasági életnek minden terén, elmé­letben és gyakorlatban egyaránt a legfőbb tanulni valót nyújtják. Az egyoldalú ger­mán műveltség helyett igyekezzünk angol és amerikai műveltséget is sajátunkká tenni. Át kell ültetni a legjobb angol és ameri­kai commerciális szakmunkákat, hogy azok e hon minden fia számára hozzáférhetők legyenek. S akinek módjában áll, tanuljon meg angolul s utazza be Nagy-Brittániát s az Egyesült­ Államok nagykereskedő és gyárvárosait, igyekezzenek ott elsőrendű üzletekbe bejutni, s azok berendezéseit, s üzletvezetéseit és összeköttetéseit tanul­mányozni s aztán ismereteiket itt benn a hazában értékesíteni. Brázay Kálmán: TARCZA. JELENTÉS a Stuttgartban tartott württembergi országos iparkiállitásról. Nagyméltóságú Mtáró Kemény Gábor, magy. kir. földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi Minister úrnak. Több mint 25 éve múlt, hogy­­­ mint gyakorló iparos és kereskedő a közgazdasági téren csekély te­hetségemhez képest szóban, írásban és tettel műkö­döm. Mint az iparü­gy egyik szerény munkájának kétszeres örömömre szolgál, hogy iparü­gyünk fontos kérdése a legújabb időben általában a szükséges és nagyon is indokolt figyelemben kezd részesülni. E tekintetben Nagyméltóságod páratlan hazafias buzgó­­sággal és lankadatlan tevékenységgel adván példát virulni kezdő iparunk támogatására és minden irányú emelésére, talán nem alaptalan a remény, mely sze­rint az országgyűlésnek bölcs közreműködése és maguknak az iparosoknak erélyes törekvése mellett sikerülni fog, hogy a múltak nagy mulasztásait ket­tőzött erőfeszítéssel helyre hozzuk. Szeretem hinni, hogy az alább következő sorok közlésével némi szolgálatot tehetek iparán­k ügyének, és én azért csak kebtem sugallatát követem, midőn őszinte és alázatos köszönetemet fejezem ki e helyen is Nagyméltóságodnak azért, hogy engem a stutt­garti és frankfurti kiállítások tanulmányozására ki­küldeni és az azokról való jelentéstétellel megbízni méltóztatott. Midőn következő jelentésem előterjesztésével eleget törekszem tenni a reám bízott és engem meg­tisztelő feladatnak, a legmélyebb tisztelettel kérem Nagyméltóságodat, hogy jelentésemet, annak fogya­tékossága iránti kegyes elnézéssel fogadni méltóz­­tassék. 1. A kiállítások ügyéről azt tapasztaljuk, hogy az évről évre szélesbedő körök méltánylásával találkozik. Nem csak az európai államok, ha­nem Amerika, Mexikó és Ausztrália is sorban követik egymást az iparnak, mezőgazdaság­nak, művészetnek és tudományoknak szentelt kiállítások rendezésében. Az államok és nem­zetek e fokozódó érdeklődése a kiállítások iránt teljesen jogosult, mert tagadhatatlan tény, hogy a kiállítások igen hathatós eszköznek bizonyultak az ipari tevékenység, a művészet és a tudomány emelésére és fejlesztésére. Ki hitte volna, hogy 30 év lefolyása alatt annyi nagyszerű versenyharc­nak leszünk ta­núi, és hogy annyi fényes alkalmunk lesz látni és tapasztalni, mint vetekednek egymással a népek és nemzetek az ipar békés küzdterén a győzelem koszorújának kivívásában! Midőn, fájdalom! a nagyon is korán elhunyt Albert herczeg kezdeményezése folytán 1851- ben Londonban az első nemzetközi kiállítás rendeztetett, ezen minden tekintetben sikerült kiállítás, mondhatni, világszerte nagy feltűnést keltett és mintegy világ csodája bámultatott. A „Times“ számos vezérczikket szentelt a kiál­lításnak és többek között dicsekedve mondá, hogy csakis Angolország volt képes ily nagy­szerű és a mellett gyakorlati eszmét keresz­tülvinni. De a világlap csalódott, mert 30 év óta más országokban még sokkal nagyobb sza­bású nemzetközi kiállítások és talán nagyon is gyakran ismétlődtek. Nem lehet tagadni, hogy az úgynevezett nemzetközi közkiállítások, túlságosan rövid időközökben következvén egymásra, némileg kimerítették az iparosokat, a nagy­közönség­nél pedig bizonyos kijózanodást idéztek elő. Sőt hallottunk olyan jóslatot is, hogy az 1878- dik évi párisi közkiállítás, melynek sikere ér­dekében már annyi mesterséges ingerlő esz­közt kellett alkalmazni, jó ideig utolsó lesz az efféle kiállítások sorában. Én nem hiszek e jóslatnak, mivel azt tartom, hogy minden nagy nemzetben megvan a hajlandóság, de talán a kénytelenség is nemzetközi kiállítás rendezé­sére. Különösen az egygyé lett Német- és Olaszországról lehet feltenni, hogy nem fog­nak nyugodni, míg Francziaország, Hollandia, Angolország, Ausztria és Amerika példájára nemzetközi kiállítást nem rendeznek. Németország, mely hadi ereje által Európa leghatalmasabb államává lett, az általa viselt háborúk következtében az ipar terén elmaradt más, gyorsan haladó államok mögött. A német nemzet sorsának intézője, Bismarck herczeg, nagyon jól tudja, hogy bármelyik állam a mai korban csak úgy lehet tartósan nagy és bol­dog, ha az ipar, a földmivelés, a tudomány és művészet terén is lépést tart a cultúra általá­­­­nos haladásával. Ismerjük a roppant erőfeszí­­­­téseket, melyekkel e hatalmas szellem czélját, s a német állam minden irányú nagyságát el­érni törekszik. Nem itt van helye a német kanczellárnak közgazdasági jellegű intézkedé­seit és terveit bírálat alá vonni, de talán ide tartozik annak megemlítése, hogy Bismarck herczeg a kiállítások ügyét különös figyelmére méltatja. A jelen 1881 dik évben Németország szá­mos városában rendeztetek helyi, speciális, tartományi és országos kiállítások. Ezek közül különös figyelmet érdemel a stuttgarti orszá­gos kiállítás és a Majna melletti Frankfurtban rendezett szabadalmi és mintavédelmi kiállítás. Az efféle kiállítások rendezésével Németor­szág nyilván és észszerűleg egy később tar­tandó nemzetközi közkiállításra készül. Ez irányú törekvései hátramaradt iparának eme­lésére már­is hathatósan és sikeresen foly­nak be. A múlt évben megtartott düsseldorfi kiállí­tás, melyről annak idején szintén terjesztettem elő jelentést, és az idei stuttgarti kiállítás szép tanúságot tettek Németország fokonkénti ha­ladásáról. Az utóbbi helyen említett kiállítás különösen szépen és észszerűen volt rendezve és annyival inkább megérdemli figyelmünket, mivel­­igen sok tekintetben tanulságos lehet egy hazánkban rendezendő országos kiállí­tásra nézve. Württemberg kicsiny, de termékeny és főleg közgazdasági szempontból magas fokon álló királyságában az 1880. évi népszámlálás adatai szerint 1.970,132 lélek lakik, magában Stuttgart fővárosában 107,273 lélek. Ha tekin­tetbe veszszü­k, hogy az itt tartott legutolsó ki­állítást többnyire az ország lakosai közül egy millió személy látogatta meg, maga ez az egy tény fényes tanúságot tesz az­­ország lakosai­nak hazaszeretetéről. De e lakosoknak nem csak a hazafiság képezi erényöket, hanem az egyetértő összetartás is, melynek a kis Würt­temberg nagyságát köszönheti. Württemberg számolni tudott erejével és oly alapokra fektette a kiállítás rendezését, hogy annak financiális sikere előre is bizto­sítva volt. Azon kellemes helyzetben vagyok, hogy alább közölhetem a stuttgarti kiállítás költségvetésének előirányzatát és tényleges alakulását. Vajha nekünk, kiknek hazafiság dolgában nem kell a württembergiektől tanul­nunk, sikerülne saját országos kiállításunk rendezésében a württembergieket takarékos­ságban és a rendezés czélszerűségében is utol­érnünk ! Akkor a budapesti kiállítás is 200,000 frtnyi tiszta fölösleget eredményezne, és így módunk volna benne, hogy hazánk ifjú fővá­rosában a tudományoknak és a képző­művé­szeteknek szentelt paloták mellett, a becsületes iparos munkának is építsünk maradandó otthont. Lovag Posner Károly Lajos. (Folyt. köv.) „Az Adria“ Magyar­ Tengerhajózási­ Társaság. A lefolyt év közgazdasági alkotásai kö­zött talán egy sincs, amelyre a magyar üzletemberek nagyobb reményekkel tekin­tenek, mint tekintenek a múlt hó végén megalakult társaságra. És méltán , mert e társaság feladatul tűzte hazánk tengerészeti kereskedelméne­k megalapítását és felvirágoz­tatását. Nagy szó ez, uraim! !Hogy a tengere­ken való kereskedés a nemzetek meggaz­dagodásának mily hatalmas tényezője, azt megolvashatjuk minden nemzet történel­mének lapjain. A világ leggazdagabb nem­zetei, mint az angolok, hollandok stb. a tengereken való kereskedéssel szerezték nagy kincseiket, s ma alig van ország a föld kerekségén, melynek lakói a tőlük kölcsön vett pénzért nekik ne adóznának. Magyarországnak a közjogilag hozzá tartozó, de még tényleg vissza nem csatolt Dalmácziával együtt majd akkora tenger­partja van, mint Németországnak, s na­gyobb, mint Németalföldnek, de mennyire *) Az önképzés egyik legalkalmasabb eszközé­ül a Halász Imre fordításában megjelent „Carey Henrik: „A társadalmi tudomány kézikönyvé“-t aján­lom. .. K. el van maradva tengerészetünk amazoké megött!? Németországnak van 4,403 vi­torlás hajója, 974,943 tonna tartalommal és 374 gőzöse, 196,343 tonna tartalommal (a hadihajók nélkül), Németalföldnek 1,179 vitorlás és 79 gőzhajó (a hadi­hajók nél­kül), 495,285 tonna tartalommal, Magyar­­országnak csak 147 hosszú járatú hajója, 66,305 tonna tartalommal. Mihelyt a közgazdasági ébredés kora a hűbéri viszonyokból való kibontakozással kezetét vette, már megindult a társadalmi mozgalom, hogy egy nagyobb magyar ten­gerészeti társaság alakuljon, de ez óhaj csak most testesülhetett meg, és­pedig a czél nagyságához mérten aránylag csekély eszközökkel, mindössze is harmadfél millió forinttal s ez összegből a fele rész van körülbelül idáig azon hajókba fektetve, a­melyeket a társaság az előbbeni angol tár­saságtól át­vett. A magyar társaság tehát nem úgy alakult, mint ahogy hasonló nagy nemzeti vállalatok rendszerint létesülni szoktak, azaz nem tisztán belföldi kezde­ményezésnek köszöni eredetét, hanem­­már kész járműveket, berendezést vett át, s ha a szükséges tőke belföldön és belföldiek által jegyeztetett is, de leginkább csak az újabb időben külföldről ide települt tőke­pénzesek által. S a társulat megalakulásának fő érdeme mindenesetre a kormányt illeti, mely az által, hogy a fiumei­­hajójáratokra 150.000 frt évi segélyt vett fel az állami költség­vetésbe, lehetővé tette azt, hogy az új társulat a kezdet nehézségeivel megküzd­­hessen. Ezen előzmények mellett nem lehet megütközni azon, hogy a társaság hajói nem belföldön készültek, hanem az első rendű angol hajógyárakbból kerültek ki. Nemzetgazdasági szempontból mindenesetre kívánatosabb az, hogy egy nemzet, mely tengerészetit fejleszteni akarja, első­sorban a belföldi hajóépítést segítse lábra állni. Reméljük is, hogy az Adriának egyik főtörekvése leend az, hogy egy saját hajó műhelyt bírjon s azt a mo­dern hajóépités minden kellékeivel fel­szerelje. Fiume e tekintetben elég kedvező hely­zetben van, s egyéb iparágak mellett a hajóépités, mely kisebb-nagyobb mérték­ben most és mindig is űzetett itt, hatal­masan felvirágoztatható, hogy a hajókért kiadott száz­ezrek és milliók e város­­ polgárait gazdagítsák, s ne a glasgowi, hulli, liverpoli, vagy más kül­földi hajóépítő városokat. S ha ekként az Adria meg fogja sze­rezni magának az önálló tengerészet alap­­feltételét, rajta is lesz, hogy ennek az ország lássa hasznát és ne a külföld. A monarchia két hatalmas hajózási társulatá­ról, a Duna gőzhajózási társa­ságról s az o­s­z­t­r­á­k-m­a­g­y­a­r Li­k­n­d­­ról nem mondhatjuk midenben ezt, mert előbben a társaság a Fekete tengerről jövő árukat az aldunai forgalomban előnyben részesíti a honi eredetű áruk felett — mint ezt György Endre a magyar gazdakörben szépen kimutatta; a Lloydról pedig tudva­levő, hogy azért fizettette magát Magyar­­ország által, hogy Odessából a nyakunkra hozza az orosz búzát. Az „Adria“ társulat élén Budapest első­rendű nagy kereskedői állnak. Ezek helyes érzékkel fel fogják mindig ismerni azt, hogy mi szolgál a nemzeti iparnak és ke­reskedelemnek előnyére, és aszerint fogják berendezni járataikat, díjszabásaikat s álta­lában az egész üzletvitelt. Arra, hogy specializer a fiumei kereskedés felvirágoz­tassák, igen sok még a teendő. Meg kell adni a kereskedelem számára mindazon könnyítéseket, me­lyek már nagy commerciális centrumokban is feltalálhatók. Ezek első­sorban az árú kezelésnek elevá­torok, vassínek és gőzmotorok által olcsóvá tétele. Elegendő és jó tárak, alkalmas pontokon, a különböző áruk minőségének megfelelő berendezéssel. Aztán a hitelvi­szonyoknak és különösen az á­r­u­h­i­t­e­l­­n­e­k kifejtése s az áruk értékforgalmá­nak de­a­r­i­n­g-h­áz felállítása által való megkönnyítése. De a­mi a fődolog a tengerhez v­ezető utak o­­cióvá tételéről a kormány már gondoskodott az által, hogy kiépítteti az osztrák déli vasút buda-ka­­nizsai vonalával versenyző Kelenföld — pécsi vasutat és direct összeköttetésbe hozza Fiuméval, mihelyt lehet az alföld fiumei vasút Nagy-Várad-eszéki részét, kiépítteti a horvát-slavon vasút­hálózatot s általá­ban az összeköttetéseket, hogy Fiume a lehető legegyenesebb vasúti kapcsolatban legyen az ország minden részével,­­ nem is említve azt, hogy ki építette a fiumei kikötőt és tárházakat, a­melyeket a szük­séghez képest nagyob­bítani is fog. Csakhogy hát a kereskedelmi és üzleti dolgokban magának a közönségnek kell a

Next