Testvériség, 1884 (2. évfolyam, 1-39. szám)

1884-01-06 / 1. szám

1 SS4. január 5 A keresztény papság és a mai szabadelvűség. Mottó: Vími egy állás a földön, hol Semmi dolog sem jön elő. — Gondolkozni sem kell — ez a közösügyes képviselő. A jövő képviselő-választási napok sebes léptekkel közelednek felénk. És azok a választási napok és azok a választandott képviselők Magyaror­szágnak, de sőt az összes keresztény­ségnek sorsára végzetszerűek lesz­nek, vagyis: a jövő választások mi­kéntje határozza el Magyarország népének és az egyetemes keresztény­ségnek is jövendőbeli sorsát, a már túlságosan elhatalmasodott zsidó­sággal szemben. És ez annál bizonyosabb, mert a mi pénzért élő-haló kormányunk s annak hűséges szavazói az ő híres szabadelvűségükkel már odáig ju­tottak, miszerint nyíltan kimondot­ták, hogy: szerintük az mind­egy, hogy valamely birtok keresztényé, magyaré, vagy zsidóé, vagy bármely j­ö 11- ment jövevényé legyen -e, vagy sem — csak az ad­ót pontosan fizesse. Már­pedig a zsidó, minthogy pén­zesebb, mint a magyar ember, tehát pontosabban fizethet és így jobb s a kormányra nézve ezélszerűbb, ha a birtokok a magyarok kezéről a zsi­dók kezére kerülnek. Hogy a birtokok gyakran cserél­nek gazdát s az által az államgazdá­­szat szenved sat., az semmi baj — úgymond — sőt annál jobb, mert a százalékokból annál nagyobb jöve­delem foly be sat. Ők tehát nem gondolják azt meg, hogy a kié a föld, azé az ország, azé a hatalom, de azé még a dicsőség is, és igy, ha a földbirtokok zsidó kezekre jutnak, bizony az ország is a zsidóé lesz. Nem gondolják meg azt sem,hogy a földbirtokok elvesztésével a ke­reszténység okvetlen pusztul s Ma­gyarország népessége, mint oldott kéve szét fog hullani. Szóval ők a híres liberalizmus, az üdvözítő sza­badelvűség elméletébe kapaszkodva, Magyarországot s az összes keresz­ténységet, annak dicső jövőjét és né­peket boldogító jelenét, a pénznek s veszedelmes zsidónak feláldozzák. Már most tegye szivére kezét min­denki, a kiben még csak egy szikrá­­nyi hazafiság is van, s kérdezze meg önlelkét, hogy szabad-e, tanácsos-e, szükséges-e ez? És végre okosság-e a szabadelvűséggel, a humanizmus­sal ennyire menni ? s a­mely nemzet ezen liberális elvekkel ennyire me­gyen, van-e annak csak annyi esze is, mint egy, a maga javát felfogni tudó és azt érvényre juttatni is igyekvő oktalan állatnak van? Bi­zony nincs. Tudom, hogy szegény szerencsét­len hazánkban még vannak igen so­kan, a­kik ezen abnormis, természet­­ellenes helyzetet fel tudják fogni, s a­mennyire tehetik, dolgoznak is el­lene, s azt is tudom, hogy a keresz­tény papság a szabadelvűség fen­tebbi értelmezését nem osztja, nem is oszthatja, s osztania — ha csak a hazán s kereszténységen öngyilkos­ságot nem akar elkövetni — nem is szabad, és így az összes keresztény papságnak, ha önmagát megtagadni, vagy önmagával meghasonlani nem akar, a zsidóságot és az azzal szoros összeköttetésben álló s pénzfaló kö­zösügyet józan észszel tovább támo­gatnia nem lehet. Nem, mert egy keresztény papnak hivatásával, kötelességeivel, lelkiis­meretével összeegyeztetni azt, hogy közösügyes filosemita elveket támo­gasson, és mégis becsületes, Isten szerinti keresztény pap lehessen — a józan ész szerint teljes lehetetlen. Ily elvi különbözetek között hát már most mi a teendő ? Felelet: az, hogy — miután a ve­zérek a rosszul értelmezett elvek nyomán a társadalmat s az egész ke­reszténységet rossz irányba terel­ték — azokkal a kereszténység ve­zéreinek, illetőleg papságának szakí­tani kell nyiltan, vagyis olyan kép­viselőket kell választania s a hívők­kel választatnia, kik a keresztény­ségnek s a haza régi és jogos birto­kosainak érdekeiket megvédelmezni tartandják fő és első kötelességeiknek. Igen, de az a fontoskodni, okos­kodni nem szeretés, az a közöny, az a hanyagság, az az egyet-nem-értés, vagyis össze-nem-tartás mind olyan körülmények, melyek a jó ügy győ­zelmének nagy akadályára szolgál­nak. És ha talán ezt az igénytelen czikkecskét elolvashatná, még­pedig minden nálunk divó nyelven, nagyon hiszem, hogy igen sok jóakaratot tettre serkentene, de miután egy vi­déki lapocskát csakis kevesen olvas­nak a lelkészek közül, annálfogva én ezen szerencsére nem számíthatok, hanem arra már inkább számíthat­nék, hogy miután ez a „Testvériség“ néhány lelkész urnál mégis csak megfordul, azok a lelkész urak ten­nék azt, hogy ezt a czikkecskét, vagy ily tartalmút maguk által tökélete­sebben kidolgozottat, fordittatnának le minden a hazában divó nyelvekre s azután azokat százezernyi példá­nyokban kinyomatva, közölnék a lelkész urakkal és egyebekkel is, így a kifejtett, kitisztázott eszme közönségessé lenne. Az okoskodni kevésbé szerető egyéneket is meg­győznénk s megnyernénk a jó ügy számára, mig most az a hideg kö­zöny, vagy egymást meg-nem-érthe­­tés miatt tesped, aluszik, s mig alu­­szik, a konkolyhintő sátánok szaba­don működnek. És ha a kormányra s a kormányt vakon támogató urakra nézve mind­egy is az, hogy valamely birtok kié legyen; de a keresztény papságra nézve az már nem lehet ám mind­egy, ha azokba a birtokokba, melyek után ő hozza a jövedelmet, zsidók fészkelik be magukat; nemcsak azért, mert az a zsidó a keresztény papot bizony nem fogja fizetni, vagy ha fizetné is, nem lenne abban köszönet, hanem azért is, mert a zsidóelem szaporodása, működése, erkölcsi ál­lása a keresztény népek működésé­vel, erkölcsével, de még a­ szaporodásá­val is valóságos ellentétben van; már csak azért is, mert a zsidó, míg val­lását le nem teszi, soha be nem ol­vadhat, és igy, mint állam az állam­ban, mint holt tetem a testen, évő­­dik rajtunk. Ily állapotot tűrni sem, annyival inkább szavazatával elősegíteni a keresztény papságnak Isten és em­berek előtti legnagyobb felelősség terhe nélkül nem lehet, nem szabad, és ha nem szabad, akkor önként kö­vetkezik, hogy a jövő képviselő-vá­lasztások alkalmával, egyesült erő­vel, egy szívvel-lélekkel olyan füg­getlenségi antisemita képviselőket kell választaniok, kik a hon összes keresztény lakosainak vallási és tár­sadalmi érdekeiket szivükön viselik, s­­ ember személyében nem imád­na.S arany borját, sem egy ember személyének, sem önérdekeiknek a vallás és haza érdekeit utána nem teszik. A tapasztalást, az élet közönséges nyilvánulásait vakmerően megta­gadni nem lehet, s íme 16 év tesz szomorú bizonyságot arról, hogy az­óta minden rosszul, — a vallásnak, az összes kereszténységnek, az erköl­­csiségnek, hazafiságnak társadalmi életnek romlásával és kárával — tört. Ezt a boldogtalan helyzetet te­hát tovább is fenntartani, s az ér­vénybe vezető lejtőn tovább is ro­hanni a legnagyobb oktalanság volna. Hanem azt is tudjuk, hogy a nép­nek legnagyobb része az ismeretek­nek nem áll azon a fokán, vagy ma­gaslatán, honnét egy egész nemzet­nek, vagy nemzeteknek sorsát, hely­zetét tisztán be lehet látni: ugyan­azért a lelkész urak feladatához tar­tozik leginkább azokat kitanítani, megokosítani, s ezt tenni ne restel­­jék, mert ezt, mind a józanul értel­mezett humanizmus és szabadelvű­ség, mind a vallási és társadalmi ér­dekek egyaránt követelik. Ne tartson vissza senkit az az ál­szemérem, vagy téves fogalom, mint­ha a keresztény papságnak, még ön­vesztével is kötelessége volna a fele­­baráti szeretettel tulságig menni, mert valamint minden egyébnek, úgy annak is van határa, melyen túlmenni valóságos őrültség volna. Meg kell győződni egyszer vala­­hára már arról, hogy Magyarország ily kormányzat mellett fenn nem állhat, fennállania lehetetlen. Lehe­tetlen, mert ily költséges kormány­zat mellett adósságaiból nem hogy tisztulhatna, de folyvást alább sülyed. Már­pedig most a tisza­eszlári eset után tisztán áll előttünk, hogy mos­tani veszedelmes helyzetünknek is a temérdek adósság az oka; a miatt nem boldogulhatunk sehol, annak kell alárendelni, annak kell felál­dozni minden érdekeinket, minden jogainkat; nemcsak a társadalmi, hanem még a vallási és erkölcsi té­ren is. Ha tehát ez tovább is csak igy fog menni, mint eddig ment, napnál vi­lágosabb, hogy a kereszténység mind a vallási, mind a társadalmi téren végenyészetének megyen elébe. Az, hogy még imitt-amott vannak egyes községek, vagy egyházak, me­lyek még állanak, miket a zsidó ra­vaszságnak elfoglalni nem sikerült: ne ültessen fel senkit, mert az a zsidórafinéria olyan a társadalom­ban, mint a rák vagy fene a testben, mely lassan, de megelőleg hat, ter­jed mindaddig, mig a szenvedőt ki nem végzi. A zsidóság is először a nemzetnek gyengébb oldalait támadta meg, de majd eljő nemsokára az idő, a­mikor az erősebbekkel is szembe fog szál­­lani. Ezt kell minden áron és minden erővel meggátolni. De hogy? mivel? miképen? ez a kérdés, úgy, mint már többször említem és meg fogom is említeni, hogy a zsidóságnak bizonyos határidőt pél­dául 5, vagy 10 évet kell törvénye­sen kitűzni, hogy azon idő alatt vagy térjenek a keresztény vallásra, ha itt akarnak maradni; vagy ha nem térnek, azon idő alatt adják el a mijük van, s menjenek békességgel a maguk országába, ha van; a hat­ TESTTÉ­L. szám.­ madik mód a tőlök való szabadulás nincs, miután ők, mint zsidók, sőt közénk be nem olvaszthatnak. A kormány liberalizmusa pedig kereszténység liberalizmusával és­szerüleg össze nem egyeztethető. G á b­o r j á n i: A Talmud elvei a gyakorlatban. (Folyt, a 32. számban megjelent czikkbe: Világot árasztok előbbi czikkemben zsidó őrültség ama bősz rohamára, mel­lyel önmagukat hiszik a világ egyedi birtokosainak, tulajdonosainak és urain, és a melylyel tanítják, hogy nem-zsid birtokos nem lehet, ezek javait a Jeho’ elkobozta, mivel zsidókká lenni nem aka­rak, s eme javakat mind a zsidókn­ adta. Ezen, a mily őrjöngő, ép oly isten télen tan, — a mint képzelni való,­­ a gyakorlati életre hatás nélkül nem 1. hét. A Talmud ma is nemcsak tanköny hanem egyedüli jogi forrás is a zsidó­ságra nézve; ezen elv tehát világszert épp oly elv, mint pl. nálunk a ,do­­­des, facto ut facias,* vagy: „quod ii non vis, alteri ne feceris,“ vagy m­ efféle. Történelmi idők emlékezete óta nála mindenkor gyakorlatban volt a velü nem egyvallású népek szabad csalás, megrablása, sőt legyilkolása, a nélkü hogy törvényeik a tilalomnak csak lát­szatát is hirdették volna. Nem, neki szabad volt lopni, rabolni, gyilkolni, h az idegen volt erre kiszemelve; ellenbe szigorúan tilos volt zsidó irányában. Ilye elvek gyakorlata mellett nevelkedők zsidóság, és nevelkedik most is; erre ta­niták őket az ősök, erre tanítják ma is Mindazon nép, mely a zsidót jóakarati­lag fogadó, mely a zsidóban is elismer az embert, jóakaratát keservesen megsi­ratta. Nem Kelet-Európa ez első, mel zsidó jármot hord nyakán; voltak valah sokkal hatalmasabb császárságok, mint mai három, melyeknek a nyakán zsid­ólt! Ki nem ismeri az egyiptomi Józse történetét ? — Ki nem hallott Ahasvér, Perzsia és Média hatalmas uráról, kinél birodalma az Industól egész Aethiopiáig terjedt, és Esztherről, Hamanról, Mordo­khájról? — Spanyolországban a khalifa­ság idejében éppen oly magasra jutottak mint Egyiptomban, vagy a berlini confe­renczián, hol a zsidóság irt elő törvénye­ket, minthogy mindegyik nemzetnek vol egy egyptomi Józsefe, Mordokháj­ja Rothschild, Gambetta, Disraeli, Fáik képében, sőt még Andrássy mellől sem hiányzott egy „Dux“ (igazabban Dukhesz) Én a történészek legnagyobb részére komolyan hiszem, hogy a zsidóság egy megátkozott nép; kell is, hogy legyen mert különben ugrás volna a természet­ben. Ugyanis, a természet mind a három országában észlelünk egy bizonyos foko­zatot a legnemesb egyedektől le a leg­nemtelenebbig: az aranytól le a silány kavicsig, az ananásztól, a p­álmától le г mohig, a ronda hínárig, a majomtól­­ koránig, szivacsig. Ugyanilyennek kell a fokozatnak lennie a nemes görög és latin fajtól le egész a semitaság legutolsó fo­káig : a zsidóig. Bir élősdivel az ásvány­ország, bir a növényország, az állator­szág , szükségképpen kell bírnia az em­beri fajnak is, és ez a zsidó. Jaj azon növénynek, jaj azon állatnak, a melyen a parazitaság (az élősdiség) erőt vesz: a melyen az élősdi letelepszik, ma­gának fészket rág, azt a pusztulástól mi sem mentheti meg. A legerősebb fa el­korhad a rá felkúszó élősdi növények nedv-elvonó, napfény­t-elrabló befolyása alatt; az oroszlán, elefánt elvész a ronda férgek szipolyai alatt éppen úgy, mint a tisztátlan koldus, kinek rongyaiban mn-

Next