Testvériség, 1887 (4. évfolyam, 1-17. szám)

1887-09-04 / 1. szám

1 -sö­s:zsám, indítani, mert könnyen azt a vádat emelhették volna ellenünk, hogy csak ■ a választások kedvéért tettük; noha­­ nagyin éreztük hiányát, mert védte* Téni'ségünket tudván a száj hősök orv* taíiándó gigászai, iparkodtak e hely­zet előnyét ,saját javukra, ldzsákmá-­j nyolni. Most azonban'túl vagyunk a­­ szennyes­kedő harczok szinjátékain, s­­ bár ш undor egy neme fog el ben­nünket, valahányszor az emberek fe­­j kettt lekíiismerete zsillan m­eg sötét ■•borongással lelki szemeink ' előtt, — . mégis a jók, és a javulni akarók ked­­v-Véért meghozzuk az áldozatot és meg­­­­indítjuk nagy tettekre és fontos sze­repkör betöl­tésére hivatott lapunkat ■ azon reményben, hogy attól támoga­tását megvonni egyetlen jóratörekvő keresztény polgártársunk sem fogja. Lapunk sokaknak, nagyon sokkal adósa. Mikor kezünk meg volt kötve, mikor keserű álmokat aludtunk át, mi­kor pihentünk, hallgattunk és a meg­jelenésre vártuk az alkalmas időt, зок hivatott és hívatlan firkász, sok isko­laportól még piszkos fülű suhancz meghurczolta nevünket, becsületün­ket, és sok mihaszna fráter kellemes szórakozást lelt abban, hogy rajtunk rágódott és velünk pimaszkodott, mint a bakonyi bicskás szerencsétlen áldozatával. Ezeket a sérelmeket rovásra jegyez­tük és ha eljön a leszámolás nagy napja, nem akarnánk senkinek adósai ■maradni. Nag­yon sok eb csahol, még mikor sejti, hogy veszélytelenül csaholhat, de ha egyszer orrára koppant a meg­támadott, ■ ordítva rántja be farkát s az első lükön kotródik odújába. Megcsaholt minket is boldog, bol­­­dogtalan. Szinte vetélkedtek az em­berek aygy mással, hogy ki tud jobban ■ orditani, de harapni • egy sem merész­kedett. Sokan azóta, hogy mi hallgattunk, feltápászkodtak a posványból, s ma még szemérmetlenebbek, mint vol­tak valaha .Ezeket meg kell tanítani ■emberségre és értékük nívójára kell őket leszállítani. "Sokan visszalopták magukat olyan ■kegyekbe, körmét már száműzve­­va­lónak, s a mód, melylyel ezt tevék, nem a javulás, hanem a becstelenség útja volt. Ezeket le kell álc­ázni még késő nem leszen. Üstökénél fogva azonban elő nem rántjuk ezeket a dolgokat, majd meg­szüli annak okát idő -és körülmény­, mert az nem lehet, hogy a czégéres gaz­ság közöttünk fölemelt fővel gras­z­­száljon az erény, a becsület és a ha­­zafiság rovására. Nem magunkért, hanem a köz­ügyért kell, hogy öntudatra ébredjen a közönség és megismerje a maga rútságában azokat a ficzkókat, a­kik meglopták bizalmát, visszaéltek jóhi­­■szemőségével és félrevezették hazug­ságokkal. Ez öntudatra való ébredés és éb­resztés proc­essusában mi megtesz­­szük kötelességünket,­­s merész ke­zekkel ragadjuk meg az igazság vas vesszejét, hogy a hazafiság és tisztes­ség templomából kiűzzük a pénzvál­tókat és a lélekkufárokat. Lapunk meg fogja tenni kötelessé­gét s hisszük, hogy olyan hézagpótló szerepkört tölt be, melynek eredmé­nye és jótékony hatása mielőbb ész­lelhető leszen, miért is kérjük a hat­hatós támogatást. Lapunk előfizetési ára: Egész az újévig a mai naptól — 1 irt 50 ki­, azontúl pedig negyed­évenként 1 frt. Az előfizetési pénzek Kecskemétre, a ,,Testvériség“ kiadóhivatalába 4-ik tized, varjú átorca­ 235. szám alá kül­dendők. Helybeliek előfizethetnek a gyűjtéssel megbízott hivatal szolgá­nál is, nemkülönben Harkai József úr piacztéri üzletében. Kecskemét, 1887. szeptember hó 4-én. A „Testvériség“ szerkesztő­­és kiadóhivatala, A zsidókhoz. Az orvos nem azé­rt Írja meg a beteg számára az ő remptg egy azt a pa­­tikárius vegye be, hanem ,hogy a beteg keljen tölle új életre. Mi sem azért írjuk meg a zsidók viselt dolgait, hogy azt a nem zsidók eltanulják és követésreméltó példák gyanánt véssék sziveikbe, hanem hogy maguk a zsidók okuljanak­­azokból­­és óvakodjék ki-ki hasonló tettek­­és szo­kások elkövetésétől. Önök haragusznak mi reánk antisze­mitákra, hogy elbeszéljük, feltárjuk az önök hibáit és fogyatkozásait, de nem hallunk egyetlen szót sem, a­mely az önök részéről pártfogásunkra emelkednék és rosszaim segítené az általunk elbeszélt bravúr-stikliket, pedig mi csakis olyan dol­gokat beszélünk el és írunk meg, a­me­lyek tényleg megtörténtek s általunk bár­mikor beigazolhatók. Sőt hogy ne legyen reánk kenhető még látszata sem az egy­szerű kötekedésnek, készek vagyunk önöknek egy fogadást ajánlani. Ugyanis egy hízott liba áll nál­unk rendelkezésére annak, a­ki önök közül egyetlen egyet is meg tud c­áfolni azon állításokból és el­beszélt eseményekből, melyek a „Testvé­riség“ hasábjain megjelennek. A tétel nem nagy, de teljesen elegendő arra, hogy egy esetleges hazug állítás díjaként minket megpumpoljon. És miután mi meglehetős szegény emberek vagyunk, alig tehető fel, hogy hetenként csak egyet­len libát is ajándékozhatnánk önöknek jukszból, így hát mi fog előállani? azon eset, a­mi eddig fönn­állott, hogy mi folyton igazat fogunk beszélni a zsidókról, vagy ha nem, úgy elhallgatunk, mert nem tud­juk fizetni a felajánlott libákat, s így önök könnyű szerrel megmenekülnének a mi antisemitáskodó igazságaink ostorcsa­pásaitól. Dr. Rohling, az antiszemiták nemzet­közi szövetkezetének egyik kimagasló alakja, a berlini egyetemen a héber régi­ségek, héber nyelv és irodalom nagynevű tanára 1000 drb porosz tallért ajánlott fel annak a zsidónak, a­ki az ő irataiban és talmu­d fordításaiban egyetlen hazug állítást fölfedez s noha ennek már több éve, mégis ez ideig egyetlen zsidó sem jelentkezett a letéteményezett 1000 tal­lérért, pedig nyilvánvaló, hogy a zsidó­­ember többet is megtesz, ha módjában van, ezer tallérért. Én ebből azt okoskodtam ki, hogy Dr. Rohling olyan dolgokat állított és irt, a­melyeket megc­áfolni a zsidóságnak nincs módjában, mert azok valóságon és történeti tényeken alapulnak. Ennélfogva én is azt hiszem, hogy nem veszítem el a kövér libáimat Önök minden igaz ok nélkül dühünge­­nek mi reánk. Mi erre nem vagyunk mél­tók, mert nem szolgálunk reá. Hiszen ha a magunk fajtájából kerül valami gaz­ember, pedig hát kerül elég, és mit ezt a tollúnk hegyére kapva, leálcrázzuk és megostorozzuk, a felett nemhogy sajnál­kozna a mi társadalmunk, de sőt öröm­mel veszi, hogy a salaktól tisztogatjuk. Önöknek is ezt kell tenniük. Nem szabad a becsületes, önérzetes és a műveltségre igényt tartani szerető zsi- I­dónak magát azonosítani ama zsidóval, a­ki a becstelenség, gazság, butaság és fa-­­­natikus gyűlölség ösvényein sántikál. Mi sohasem teszünk egyebet, mint a rosz szokásokat, a tűrhetten hagyományos bigottériákat üldözzük és a galád emberek álnok tetteit. Ezért önök, a­kik nem érzik magukat bűnösöknek, vagy bűnrészeseknek, nem ha­ragudhatnak, sőt elismeréssel kellene adóz­ni a mi fáradhatlan szorgalmunknak, hogy megismertetjük önöket a közöttük élő hitro­konaik, testvéreik rosz cselekedeteivel, inhumánus és emberietlen tetteivel, mert ezáltal megismerik önök a közöttük fet­­rengő salakot és ha akarják, tudják orvo­solni a bajokat. A „Testvériség“­ nem a keresztény nép számára van csupán kiadva, hanem főleg a zsidók számára, mert azoknak kell meg­ismerni a bajok kütforrását és nekiek kell az általunk ajánlott orvosi szereket alkal­mazni. Egyetlen valamirevaló zsidócsalád asz­taláról sem volna szabad lapunknak hiá­nyozni, mivel csak úgy fejlődhetnek ki a zsidóban az ellenszenv saját félszegségei és rossz hajlamai iránt, ha látná, mikép leírva mily undort keltő valami az, a­mi egész lényén, lelkületén, széllemén és szo­kásain végig ömlik. Mi elolvassuk Mokány Berezi félszeg­­ségeit és Tojás Dániel ügyellen­­naivsá­­gát, s iparkodunk hasonlók nem lenni. De önök már azt is zokon veszik, ha ■egy kampós orrú hitsorsosuk valamely életlapban magyar-német-tudó fargonban monológizál, a­helyett, hogy azt figye­lemmel elolvasnák és iparkodnának az életben olyanok nem lenni! Önök igazán furcsa teremtmények. Ha bizalmasak és szeretetteljesek vagyunk önökhöz, akkor önök elbizakodottakká, börfösökké és gúnyolódókká lesznek; ha elszigeteljük magunkat és észre sem vesz­­szük, hogy vannak,­­ akkor panaszkod­nak elnyomásról, mellőzésről, azt mond­ják, hogy szeretetlenek vagyunk; ha nyíltan ellenük harczolunk, akkor beszül­tek, gorombák és készek az ördöggel is szövetséget kötni ellenünk. Igazán saját­ságos, hogy folytonos válaszfal van kö­­­­zénk emelve, s ezt lerombolni négy­ezer év eseményei sem voltak képesek. Önök feketébbre festik az ördögöt sa­ját feketeségénél. Folyton rémeket látnak és e miatt in­gadozók, félénkek, s minden tettüket bi­zonyos lelki imborgás jellemi. Nem hisz­nek önnön maguknak sem. Minden csele­kedetnek rúgójául a rosszabbat, a tisz­tességtelenebbet hiszik. Az antiszemitizmusnak is egészen mást imputálnak ,mint a mely czélokból az a körülmények kényszere által előállott. Az antiszemitizmust nem csinálták, sőt az csinált önnön magának híveket,­­mert a társadalom természetes törvényeinél fogva önként fejlett ki; megszülte a kor átalakító és érlelő ereje, mely nem tűr semmi olyast, a­mi a korszellem sebes röptű haladásának útjában áll. Most önök estek a haladás szellemé­nek útjába, s látom, birkóznak vele, mert­­ önök „maradni” akarnak. Ki lesz a győztes ? Nem tudom, de azt tudom, hogy a huzakodás két dolog miatt tartós lesz. Először, mert társadalmunk gyáva, te­hetetlen az erélyes föllépésre, hogy­­a kor szellemét útjában támogassa; má­sodszor, mert önök szívósan ragaszkod­nak hagyományaikhoz, s attól megválni nem akarnak. Tehát: „nem akarnak!“ Ez a kifejezés mindent megmagyaráz. Ez az oka a küzdésnek, az üldöztetés és megvetésnek. „Akarjanak, csak egyszer Isten igazá­ban ! Akarjanak csak velünk testvérek lenni szívből, lejekből, akarjanak csak jó hazafiak lenni meggyőződésből, akar­janak csak lenni a szeretet tanának hű követői, meglássák, hogy elnémul az el­lenséges hang, megszűnik az antiszemi­tizmus, a „Testvérségk­ép úgy foglal helyet a zsidók asztalán mint Istóczién, mert akkor már nem lesz az antiszemi­tizmus fáklya vivője, hanem a szeretet és igazság ama ünnepelt harczosa, a mely méltó részese volt a közös győze­lem harczában a nemes küzdésnek, s ott hol ma gyűlölség honol, mihamarabb fel­építenénk a közös oltart, melyről egy lé­lek sóhajaként repülne ég felé mindnyá­junknak hő fohásza ekként: Mi atyánk! A „Testvériség* ezt akarja! Zsidó atyafiak, „akarjátok* ti is, és szent lesz a béke, mélységes a szeretet, mely együvé csatol. Clarissime: A zsidók elleni gyűlölség történeti folytonossága. Nem valami új találmány az, hogy ko­runknak öntudatra ébredt polgárai min­denütt szövetkeznek a társadalmi bajok kiirtására; nem Tstóczy az egyedüli fér­fiú, ki a zsidók elzsibbasztó működésére figyelmessé tette hazánk népét. Voltak ezen törekvéseknek messze korba vissza­nyúló előzői, melyeket a történelem őr­zött meg számunkra. Ebből két fontos igazság áll elő következmény gyanánt és pedig: 1) hogy az ellenszenv, melyben a zsidók manapság részesülnek, nem a mos­tani társadalom megromlott, elvadult föl­fogásában leli alapját, hanem annak szel­leme magából a zsidóság posványából gőzölög ki, s igy az ok magában a zsi­dóságban keresendő; 2) h­ogy az ellen­szenv történeti foly­tonossága elvitazha­­tatlan. Azt a kérdést, hogy miért kere­sendő az ellenszenv rugója úgy korunk­ban, mint a mienket megelőző időszakok­ban­ magában a zsidóság testében, nálam nagyobb fők fejtegették s éles okokkal bizonyították be. Én a következmény utolsó tételére akarok csak néhány fölvi­lágosító adattal szolgálni. A zsidó nép, még midőn egységes, ön­álló nemzetet alkotott, magára vonta az idegen nemzetiségek gyűlöletét s igy ül­dözését.. Már akkor vériben volt amaz „ősi erény”, mely annyi ezredéven ke­resztül nem tagadta meg magát, s mely­nél fogva ,a kit, és a hol lehetett, meg­csalt, jószágában megrövidített. Ezért a Faraók elhurczolták őket, ezért üldözte őket Cyrus; ez volt oka a filiszteusok is a szomszédos népek folytonos zaklatásai­nak, melyek a határszéli zsidóságnak soha sem engedtek egy nyugodt élét, egy biz­tosnak nevezhető napot sem. Mióta pedig a zsidóság elkövette az istengyilkolás borzasztó bűntényét, azóta egységes nem­zet megszűnt ugyan lenni, s elszórva­­ az­­egész világon, mindamellett az emlí­tett ősi erény mégis összetartja őket. Azelőtt csak az emberiség ős fészkében Ázsiában húzta meg magát,­ most már­­ szélrózsa minden irányában, a földnél l­egelhagyottabb z­úgán úgy, mint a leg­termékenyebb helyeken, a­hol csak ember él . . . a zsidó föltalálható. De épen azért mert mindenütt nyomaira akadunk, s sújtó gyűlölet is általánosnak nevezhető mert a zsidó, mindenütt zsidói Elszórt­ság­uk szele a római birodalomba is be­sodorta őket, hol azonban a nép megve­­tőleg bánt velők mint olyanokkal, kit a legtisztességtelenebb módon kerestél meg életök föntartó tényezőit. A császá­rok néha a keresztényekkel együtt őket is magában foglaló üldözési parancso adtak le, s a vérengzésnek eme vad kor­szakában számosan el is vesztek. Bár nem sokat hibázunk, midőn azt a fölte­vést koczkáztatjuk, hogy az üldözései eme viharos századaiban a kegyetlen bá- TESTVÉRISÉG, 1887. Szeptember 4.

Next