Testvériség, 1889. január - 1890. március (6. évfolyam, 1-52. szám)

1889-01-06 / 1. szám

2 .TESTVÉRISÉG" Gőzerővel rohan a világ előre, s ez a rohanás­­ könnyűséget kíván, mert a ki nehéz, elmarad, s elti-­l portatik. Azért levetik az emberek magukról a hazafiság, jóság, szerénység, becsületesség, elvszilárdság, hűség, tisztesség nehéz kolonczait, hogy ezeknek terhe nélkül szabadabban mozogva röpülhessenek a korral,­­ azt mondják: előre! Mi azt mondjuk: hátra! A sok tapasztalás közül erre is megtanított ben­nünket az elmúlt öt év! És most, midőn belépünk a hatodikba reménytelenül, nem a jövendőnek csillanó derűje kecsegtet, hanem a múlt pihenni nem tudó küzdelmének varázsa biztat, mely munkára kötelez. S egy láthatlan szellem igy szól: »Ne csügged­jetek! Csak előre! Tanítsátok és hirdessétek a szeretet Istenének parancsaiból vett arany igazságokat, mert eljövend az idő, el kell jönnie, midőn kibontakoznak az emberek a sötétség békéiből, és kiszabadulnak a rosszellem varázsköréből.“ És ekkor újra épülnek min­denek ! Mikor lesz ez? Majd ha szív, lélek és ész együtt halad, s egy czélra tör bennünk az akarat! Tehát csak tovább . . . tovább! Nagy Imre: A zsidófájdalom. Hogy a zsidó lélekbe tökéletesen bepillathassunk, az elégedetlenségnek, biztossághiánynak és ki-nem­-elé­­gítettségnek érzését is, a­mely a nemesnek vélt zsidó arczoknak egy szenvedő vonásában is kifejezést írton­, szemügyre kell vennünk. Bármily kíváncsian nézegeti is a zsidó minden oldalról a reá nézve idegen világ­nak dolgait és viszonyait, mégsem találja el, mi a do­log bibéje. Ha a keresztény képzettségnek, művészet­nek vagy tudománynak minden fogásait ismeri is, — a szellem mégis elrejtve marad. Lehet ő valamely ke­resztény-európai érdeknek ura, intézője vagy képvise­lője, — mindamellett mégsem lép fel otthonias biz­tossággal; ha barátja vagy pajtása is valamely keresz­ténynek, neki mégis meg van a maga nemzeti tit­ka, a képzelgés faja kizárólagos uralma fölött a jövendő­ben, s annál szerencsétlenebb, mert tudja, hogy ezer­ vélt titka az egész világ előtt ismeretes, s keresztény pajtása nem lehet az ő valódi barátja, mert ezelőtt az ő mérgelődése és boszúsága, minden keresztény-euró­pai dolog fölött nem titok. A legmeghittebb beszél­getésben és érintkezésben a keresztény pajtással, benső mérgelődését folyton elfojtania kell, s ő maga tudja, hogy az a pillanat okvetlenül eljő, a melyben nála a benső zsidó egy szóban, egy tekintetben vagy test­mozdulatban kitörni fog belőle, s a szakítás a keresz­ténynyel kikerülhetetlen. Pénzt, sok pénzt kapar össze, s a nép szemei előtt ő minden pénznek az ura, és ő ezen silloknak és h­im­aerikus nimbusnak mégsem örül, mert nagyon is jól tudja, hogy­­ ma birtok csak nyereség és nem termelés, és ezen nimbus egy nagyon gyarló biten nyugszik. A társadalom humanitárius hangulata által támo­gatva, látszólag a legjobb sikerrel szorgalmazza emberi jogainak követelését, s mindamellett titkos borzalom­mal gondol arra az időre, a­mikor a tiszta ember mint ilyen, szabadságot, jogot és tiszteletet fog élvez­ni, mert igen jól tudja, hogy az ő személyisége, a tiszta emberhez viszonyítva, egyáltalán nem valami szeretetreméltó s­­ egyáltalán nem szeretett lény. Ho­mályos sejtelme van még arról is, mily csekély be­cse volt az embernek, mint embernek, az ő keleti ha­zájában, s mily keveset ér ott még most is. Aggódik a fölött, hogy az emberiség ezt a keleti embergazda­ságot, a­mely mellett az ur a szolgát a gyanakvás vagy unatkozás mérgelődése közben mint egy cserép­­darabot, elhajíthatja. Ő nyer a mi anyagi ügy mint szellemi rész gaz­dálkodásunk, a hivatal profanálása és a szellemi javak eltékozlása által; de azt is érzi, hogy minden agya­­fursága mellett sincs meg az a tehetsége, az időket nagy szabásban uralni, s hogy minden ravaszsága mel­lett, hiányzik nála az okosság, — fél tehát, hogy őt az az idő váratlanul meglepni fogja, a melyben mi, azt a mi a mienk, összetartani, magunk és mások szá­mára produktívvá tenni, s az elpocsékolt életjavak mor­zsáit fel­szedeget­ni fogjuk. Röviden, ő a mi gyöngéinkből élődik, profitírozik a mi lelki álmunk által, de nem bízik az üzlet mene­tében, mert épen az, a­minek ő a bibéjét eltalálni nem tudta, s a­mi őt boszantotta: becsület, hivatalos kö­telesség, szövetkezeti közösség,hit, és lelkiismeret: fél, hogy egyszer mégis felkelhet és felkel, s felkelésében pén'ja'raniyának‘'v­éget vetni fog. Egy szóval: a győzelem élvezetében zavarja őt a reakcziótól való félelem. Ama szenvedő vonás, mely a zsidó arczán a biz­tossághiánynak ezen érzetét kifejezi, igen ámíthat és tévedésbe ejthet bennünket, mígnem egyike azon ön­kénytelen nyilatkozatoknak, a­melyek áruló jelentősé­géről épen most beszéltünk, ezen vonásnak jellemét magyarázza. Ama vonás látásánál a legkeserűbb szemrehányá­sokat tehetjük magunknak azért, hogy mi őket túlsá­gos szigorúan ítéltük meg. Ama vonásban csak azon boldogtalan öntudata nyer kifejezést, hogy ő még ben­nünket nem győzött le tökéletesen, — hogy még nem minden az övé, hogy ő még nem minden, — hogy még vannak saját jövővel biró nemzetek, kikben még van egy erő, a mely hirtelen megérlelődésre juthat s őt rendkívül megzavarná. Egy zsidó alig fejezheti ki magát a nélkül, hogy szerencsétlensége fölötti pana­szát is ki ne fejezze; az egész zsidó-német irodalom majdnem semmi egyéb, mint egy folytonos sóhajtozás* és nyűgé­; ha valaki ezt az egyhangú siránkozást egész­ ­ szám.

Next