Kecskeméti Ellenőr, 1902 (1. évfolyam, 1-26. szám)

1902-06-29 / 1. szám

1902. június 29. KECSKEMÉTI ELLENŐR 3. oldal városi „hordár-elnökség“, minden­féle kutyáknak, kanászoknak és bugrisoknak lehordta azokat, akik azt indítványozták az ezrekre menő hordárok között, hogy az ügykezelésük és testületi hivatalos nyelvük ezután magyar legyen. 24- ikén: Nagy-Szeben város főkapitánya megtiltotta vendéglők­ben és kávéházakban, hogy a Kossuth-nótát és a „Ne sírj, ne sírj, Kossuth Lajos“ kezdetű dalt muzsikálják vagy énekeljék, a román és száz nemzetiségű dalo­kat ellenben megengedi. 25- ikén: Budapesten a „fő­városi népiskolákban“ a né­met nyelv tanításának eltörlése ügyét tárgyalták a közoktatási bizottságban, és a határozat hozó nyolcz magyar lakos, magyar ke­nyeret (fővárosit!) evő egyén közül három ellene szavazott az eltörlés­nek, akik még ma is a német nyelvet és német szellemet óhaj­tanák inkább. 26- ikán: Brassóban katonai ünnepélyt tartottak és ez alkalom­mal a katonai hivatalos épületekre fekete-sárga zászlókat tűztek ki, a lövöldére pedig, ahol az ünne­pélyt folytatták, a fekete-sárga zászlók mellé­­ oláh zászlókat helyeztek, amin az egész Brassó lakossága felháborodott. 27- ikén: Valami Patatianu nevű hírlapíró „Aran­y kön­y­v “ czimen román szellemű könyvet adott ki Nagy-Szebenben és ter­jesztette azt egész Erdélyben. Ez még semmi. Ha nem a kolozsvári ügyészség botrányos sértést látván a könyvben a magyarok ellen, azt elkoboztatta. Az elkobozás alkalmával egy pancsovai lelkész­nél is találtak elrejtve a tiltott műből, amit szintén lefoglaltak és elvittek. Erre az a derék pancso­vai lelkipásztor azt cselekedte, hogy beperelte a kolozsvári kir. ügyészséget 200 korona erejéig, amiért — úgymond — őtet a remek könyv elolvasásának élvezetétől megfosztotta! Ezek koronájaként említem fel még azt a szinte zsengéjében levő országos botrányt, hogy Pav­­lovits, magyar országházi kép­viselő, megvert a nagykanizsai vasút­állomásnál egy csoport gyer­meket, amiért azok nyilvánosan a magyar Szózatot és a Himnuszt énekelték. Eddig a hét nap . . . Minden esemény Magyarország kebelében történt. Hallod-e, magyar! Most meg már — te hozzád szólok. Te sohse voltál álnok és alat­tomos hunczut. Te mindig jó és becsületes házigazda voltál. Szí­vesen fészkelted be hazád és házad fedelébe alá az idegen vérű, ajkú, vallású és érzésű elemeket. Te, aki ellened vétett, azt mindig vilá­gos harczban verted el. Te végtelen nagyra becsülted azt, aki szellemével szellemedbe, érzelmével érzelmedbe olvadt. Te, aki annyira tiszteled a törvényt, az otthonnak becsületét, hogy ha bármilyen nagy úr vagy és más házánál lakói is, annak a háznak szentélyét meg nem sértenéd, an­nak a háznak gazdáját, asszonyát a világért nem becsmérelnéd. A tisztességes, nyílt magyar ember, ha úr, ha polgár, igy szokta. Még a háznépéhez is alkalmazkodunk, ha mások fedeléke alatt lakunk. Pedig azért a lakásért ... fizetünk. A fizetés mellett is... köszönünk. És lásd, tisztelet, hódolat a kivételnek, — akik igy... nálad laknak, akik igy... a te kenye­redet eszik, mily gonoszak! Mily arczátlanok! Mily bestiálisak! Akik ig­y... a te kebeledben laknak, hogy marnak, hogy szív­ják véredet, akárcsak a hagyomá­nyos mesékben megrajzolt, fel­­melegített kígyó! De mit gondolsz, köteles vagy te ezt tűrni ? Hát azt hiszed, hogy majd „az Isten megfizet“ az ő gonoszságukért? Nem vagy köte­les azt tűrni! És nem kell az égre bízni megbüntetésüket! Mert, ha azt várod, m­ig ezek ezzel ön­­maguktól felhagynak s mig eze­ket ezért az Isten megbünteti, úgy jársz, mint a szomorú emlé­­kezetességű Szabadságharczban... Békében ezek igy plántálgat­­ják a tüzek magvát, csak azért , mert te járod és ha eljön az idők napja, újra okádják rád a lángot, mint a sárkánykigyó. Lajra, — mint máskor, és ölő méreggel, mint a sárkánykigyó! Nem azt mondom én, hogy indíts ellenük harczot és verd ki ezeket a hálátlan lelkeket ha­zádból — hajlékodból. Hiszen, aki tüzet vet, — az lángot arat. De viszont, aki tüzet enged, — az is lángot arat! Büntesse, sújtsa ezeket a napi­renden levő gazokat a törvény keze, példás szigorúsággal! Néz­zen bele másként, erőteljes hata­lommal — az országgyűlés! Melyik állam engedné ezt a duhajkodásokat meg kebelében? Melyik államban vitázhatna az idegen nemzetiségű nép azon, hogy az övé legyen e a hivatalos nyelv és törvény, avagy azé a tulajdonos nemzeté? Nincs ez a világon sehol. Egyet­len egy nemzet se hagyja magát igy a saját kebelében bemocskolni! De a magyar . . . gavallér. Még Rózsa Sándor, a legbetyárabb betyár is megtette azt, hogy a­mit a gazdagtól elrabolt, azt oda­adta egy szegény szűkölködőnek. Petőfi is megírta, hogy a betyár a pusztán meg nem csókolta volna a magányosan talált úri nőt, mert hát ... a magyar, még ha betyár is, gavallér.­­Én is magyar vagyok, de . . . annyira nem gavallér, hogy ezek­nek az idegen rugdalódzóknak meg tudnék bocsájtani. He én az országgyűlésnek lennék ... Ha én a királynak lennék . . . Hajh, hajh! Hány hazáját szerető magyar embert felakasztottak már a ma­gáért a haza védelméért, azután lám, ezekből a mirajtunk élősködő és mégis becsületünkben gázoló, gyülevészekből — még csak egyet sem kötnek fel! Szeretem én, aki velem tart, aki jó magyar, akármilyen nyelvű, vallásos és nemzetiségű is, én édes Istenem, hogy ne szeretném! De azt csak elvárom, hogy aki nálam lakik és kenyeremet eszi, — az ne bántson és ne piszkol­­jon be, mert ha ellenkezőleg cse­lekszik, vagy én ölöm meg, vagy ő öl meg engemet, de velem többé egy tálból cseresznyét nem eszik! * , * * És most azt kérdezem azok­tól, akiket illet, hogy: hol legyen hát a magyar nyugodt, ha még saját hazájában se, hol legyen hát a magyar magyar, ha még saját hazájában se ? — Tanulmány-kirándulás. Dicséretre és követésre méltó példát adott az ifjúság látkörének fejlesztésére, föld­rajzi, természetrajzi és népismei tudomá­nyának öregbítésére az ev. ref. főgimná­zium tanári kara, azzal, hogy a felsőbb osztályok növendékeit az Al-Dunára le­vitte. Folyó hó 26 án, csütörtökön reggel 5 órakor indultak az ifjak mintegy 35-en öt tanár vezetése alatt. A kiránduló taná­rok: Katona M. igazgató, Fazekas F. Dr. Balázs I., Müller B., és Hajdú József; ez utóbb nevezett fiatal professor különben az egész kirándulásnak szervezője és ve­zérlő lelke. A kirándulás útiránya: Szeged, Szabadka, Újvidék, Zimony, Belgrád, Or­sova, Ada-Kaléh, Korona-Kápolna, Mehá­­dia, Anina, Temesvár. A kiránduló ifjúság Szegedre Dugonics András szobrára, szép babér koszorút vitt magával; szalagján a következő felírás van: A kecskeméti ev. ref. főgymn. ifjúsága — Dugonics And­rásnak. A szobornál a Szózatot és Him­nuszt énekelték, Mészáros Gyula VIII. oszt. tanuló pedig beszédet tartott. A sok élménnyel és tapasztalattal gazdagabb ifjak julius hó 1-én d. u. 3/44 órakor ér­keznek haza a Szeged felől jövő vonattal. Érdemesnek tartjuk megemlíteni, hogy az egész kirándulás, útiköltség, étkezés és szállással együtt egy-egy kirándulónak 32 koronájába kerül. Isten vezérelje őket! (T.) ÚJDONSÁGOK. — Mutatványszámért kérjük a kiadóhivatalba fordulni.­ ­ Helyettes polgármes­terré választották Kecskemét városában a legutóbbi közgyűlésen a derék és a veterán tisztviselők során minden esetre nagyérdemű Bagi Lászlót, az ő helyére pedig beválasztották Sándor Istvánt főjegy­zőnek, akinél szorgalmasabb és lelkiisme­retesebb fiatal hivatalnokot szintén nem birt meg a kecskeméti városháza. E köz­gyűlésen tették még meg tiszti főügyész-

Next