Kecskeméti Lapok, 1891. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1891-07-05 / 27. szám

a házasulandó férfiak közül sokan a leányok legfőbb értékét az ő hozományukban, a reá­juk váró vagyonban találják, sőt, hogy nők, leányos anyák is vannak olyanok, kik a fiatal emberek előtt minduntalan fitog­tatják vagyonukat (sokszor azt is, a­mi nincs) s csak épen hogy czégért nem tesz­nek házukra e fölírással: „Itt szép hozo­mány kapható.“ Nos hát, szó a mi szó, a­hol a nők iránti tisztelet (nem a külső ud­variasságot értem, hanem a becsülésen ala­puló belső tiszteletet) megcsappan , ott igen sokszor maguk a nők is hibásak. Hanem azért a vagyon a férjhez menő leányra nézve olyan dolog, mely nem árt, ha van, bár egymagában boldoggá nem tesz. Több rend­beli előnye mellett csak az az egy baj jár vele, hogy a tapasztalatlan fiatal leány nem könnyen bizonyosodhatik meg arról, váljon a hódolat és rajongás személyét, személyes előnyeit és erényeit illeti e avagy csak vagyonát? Az pedig irtóztató csapás ha a szegény fiatal asszony egy szép na­pon arra ébred, hogy vagyona mellett ő csak terhes ráadás. Hány családi drámának van itt az eredete! A tény tehát e dologban az, hogy a vagyon a nő valódi értékét nem nagyob­­bítja ugyan, de nem is von le belőle egy mákszemnyit sem. Amennyiben pedig mint eszköz számtalan alkalmat nyújt tulajdono­sának a nemzeti közművelődés támogatására , a társadalmi és egyéni jótékonyságra, an­nak idején nyugodt lélekkel föltárhatja leá­nyai előtt kedvező állapotukat. Azonban mikor ezt teszi, akkorra már gondos neve­lés és folytonos példaadás útján lelkükbe kell oltania gyermekeinek, hogy az örök­lött vagyon nem érdem, hanem Isten ál­dása, melyet meg kell becsülni, s hogy a vagyonnal mindenki szent kötelességeket örököl hazája, a kultúra és a társadalom iránt, melyeket a ki nem teljesít, hálátlan is a vett jókért, de még szándékos terjesz­tője is a közelégületlenségnek. Higgye el, kedves leányom, ha módosabb családjaink gyermekei ezeket az elveket nemcsak lép­­ten-nyomon hallanák, hanem folytonos gyakorlásukat is látnák a szülői házban, sokkal kevesebb ifjú élet züllenék el, sok­kal kevesebb vagyon pusztulna el oktalan fényűzés- és dőzsölésben, sokkal kevesebb volna a közgazdasági baj és több a meg­elégedett boldog ember. — De mik hát azok a tulajdonságok, melyek együttvéve a nő valódi értékét képe­zik? Nem tudom, emlékezik-e, hogy midőn ön iskolás leányka korában egyszer azt kér­dezte tőlem, miért ösztökélem én mindig a leánykákat óra közben nem a lecskeismét­­lésre, hanem az udvaron való játszásra, én azt feleltem: „azért, mert a mely leányka egészséges óhajt maradni, annak egy órai iskolában ülés után szüksége van 10 perc­­­nyi szabad játszásra és levegőre nemcsak a testi, de a lelki egészség, tehát még a tanulás érdekében is.“ Ha emlékezik, úgy nem fog csodálkozni, ha most a kérdéses tulajdonságok között első helyre állítom a testi egészséget. Oly jó ez, melynek ér­tékét rendszerint csak akkor érezzük és látjuk be, mikor már elveszett. A családra és a családi életre nézve alig van egy-egy nagyobb szerencsétlenség, mintha a család­anya gyönge, beteges szervezetű. Ugyanis ma már józanul alig vonható kétségbe, hogy azon hibák és betegségek, melyekben a szülők szenvednek, vagy melyek bennük lappanganak, az utódokra is igen könnyen átöröklődnek , vagy legalább hasonló bajokra kel lehet valamit csinálni.* Kijövök és a Palais-Royal terén találkozom Goubaux-val, ki egyik barátjával volt. Egymás szemébe nézünk. — Nos tehát! Mint vélekedik? — Mint vélekedem , mondja Goubaux, úgy, hogy borzasztó! — Én is szintúgy , felelem. — Én pedig, teszi hozzá a jó barát, azt tartom, hogy fütyültem volna, ha lett volna velem egy kulcs. Nem kell engedni, hogy előadják. — Semmi áron. — Jól van , magamra vállalom , felelem, hogy elmegyek Aragohoz megmondani neki, hogy visszavonjuk a darabot. Másnap tíz órakor Arago ajtaján kopog­tatok. Szakácsnéja fogad .... — Monsieur a fürdőben van. — Irhatok néki? — Itt van papiros, uram ! írtam. „Kedves Direktorom!“ Ez a levél olyast tanusít Önnek, mit valószínűleg sohasem tapasztalt igazgatói pályafutásán, azt t. i., hogy a két barát, minthogy a próbán határozottan rossznak ismerték fel darabjukat, azt ezennel visszavonják. Legyen szíves úgy tekinteni a mi darabunkat, „A­lkonya­tig“, mintha „Végképen besötétedett“ volna. „Teljesen az Öné, Legouvé.“ Futok Goubaux-hoz és örömmel karoljuk át egymást, mint két oly ember, kik lidércz nyomás alól szabadultak. Rákövetkező napon tizenegy órakor, a nagymérvű hajlandóságot eredményeznek.­­ Ha valahol, hát itt helyén van és meg­szívlelendő az a mondás: „Nézd meg az anyját, vedd el a lányát.“ De eltekintve ettől és a többi anyagi kártól, nagy er­kölcsi kár is származik abból, ha a család­anya beteges. Mert hiába, az anya a család napja, a­ki szeretetének melegével maga körül csoportosítván a család apraját-nagy­­ját, az otthont mindnyájára nézve édessé teszi! De várjon teljesítheti-e ebbéli ma­gasztos hivatását, ha mindig saját életéért kell aggódnia, ha a lappangó kór és a szenvedések meggyöngítik testi és lelki ere­jét, elűzik arczáról az éltető mosolyt, meg­bénítják türelmét, mely nélkül jó gyerme­keket nevelni s a családi tűzhelyet kedvessé tenni lehetetlen? Valóban, majdnem a le­hetetlenséggel határos, hogy az az anya, a­ki maga folyton gyönge és beteges, en­nélfogva természetszerűleg izgatott és tü­relmetlen, gyermekeiben kifejleszthesse az érzületnek azt a nemességét és általában azokat az egyéni és társadalmi erényeket, melyek csakis a családban és pedig a sze­rető édes­anya gondos ápolása mellett te­remnek meg és virulnak föl. Ezek után mondjam-e, hogy leányai majdan, ha erős, egészséges, megedzett testi szervezettel bocsátja ki őket anyai szárnyai alól, a boldogságnak és boldogu­lásnak semmi mással nem pótolható és a távoli jövőre is kiható egyik legfőbb bizto­sítékát viszik magukkal. De hogy ezt elér­hesse, ne engedje, hogy akár a divat, akár a szeretet, akár a türelmetlenség és nyu­galom utáni vágy letérítsék a helyes útról. Leányai egészségét ne a sok orvosságban és a fürdőkben (hacsak komolyan nem szük­séges) keresse, hanem a jó, erőteljes táplá­lékban , az e tekintetben való rendesség- és mértékletességben , a bőséges és friss leve­gőben , a száraz és jól szellőztetett, világos lakásban, az idő változásaihoz mért czél­­szerű ruházatban, mely t. i. se a testet el ne puhítsa, se az életműködéseket (emész­tést , vérkeringést, lélegzést) ne akadályozza. Olyan természetesnek és könnyűnek látszik ez a ruházatra vonatkozó kívánság, pedig majd meglátja , hogy a divattal, az anyai szeretetből kifolyó büszkeséggel és hiúság­gal, a leánykák természetes tetszeni vágyá­sával épen e miatt kell legtöbb és legma­kacsabb harczot vívnia. És jaj önnek, ha egyszer gyönge volt és engedett! Azután tüskén-bokron át fognak futni leányai a leghóbortosabb és legczélszerűtlenebb divat után is. Az elmondottakon kívül nagy gondja legyen arra is, hogy leányai az idegesség­nek mai napság szerfölött elterjedt beteg­ségét meg ne szerezzék, mert az ideges nők nemcsak szánalomra méltók, de sokszor nevetségesek is. E végből a szükséges alvást, melynek idejét maga a jóságos természet kijelöli, semmiféle ürügy alatt sem szabad, kivált gyakrabban, elvonni a még fejlődés­ben levő leánytól, tehát még családi estélyek és színházlátogatás alkalmából sem. Ugyan­ezért szoktassa és segítse leányait, a­med­dig iskolába járnak , arra is, hogy dolgai­kat czélszerűen osszák be s a nappali órák­ban végezzék el. Az a leányka ugyanis, a­ki iskolai dolgai mellett éjjelez, rendszerint vagy az iskolában igen figyelmetlen , vagy annyira gondatlan és könnyelmű, hogy a kötelesség csak akkor jut eszébe mikor már le kellene feküdnie. Magán­órát (zene, ide­gen nyelvek stb.) pedig csak annyit enged­jen leányainak, a­mennyit egyéb teendőik hogy kimegyek hazulról egy hirdetés előtt sietek el, és amint rápillantok, mit olvasok? Ma este először adatik: „Al­kony­a­tig.“ Százezer gyertyát látok ragyogni, mintha maga a nap szökött volna szemembe. Futok Aragohoz. Ugyanazon szakácsné nyit ajtót és amint engem meglát, nagyot kiált: „Ah, jóságos Isten! Uram, én elfeledtem átadni az ön levelét! Tessék, itt van! Ne szóljon semmit gazdámnak, megszidatna vele! “ A baj megtörtént, a sors el volt vetve! Nem volt egyéb hátra, mint megnyugodni és várni. Este egy harmademeleti zártszékbe mélyedek. Goubaux vitézül leszáll a szín­padra , hogy csapatunkat támogassa. Három leánya, egy páholyt foglalnak el. A két fiatal ember közt lefolyt bizalmaskodó jelenet jó fogadtatásban részesült. Ezen kedvező előjel által felbátorítva, lemegyek a szín­falak közé. Bardou van a színpadon. Szavai közül egynéhány nevetést kelt, e szókkal lő ki: „Gyermekeim, megtartom közönsé­gemet!“ Ugyanazon pillanatban egy kis éles, ismeretlen hang üti meg fülemet. — Mi ez? — Ez ? mondja Goubaux, ez fütty....... — Micsoda! ?.......... Brindeau híres rondeauja volt! Hamisan énekelt, és annak fütyöltek. Hirtelen fel­futottam helyemre. Nem szálltam le onnét többet. E pillanattól kezdve a füttyök nem szűntek meg. Soha életemben nem hallottam­­ mellett — számítva a múlhatlanul szükséges szórakozásra , szabad játszásra is — minden megerőltetés nélkül megbíznak. Végül óvja őket az izgató tápláléktól, az anyagitól (erősen fűszeres eledelek, izgató italok) épen úgy , mint a szellemitől (izgató olvasmányok , rémregények stb.) A testet azonban nemcs­ak táplálni és óvni, hanem edzeni is kell. Engedje leányait hidegben , melegben szabadon játszani , futni, ugrándozni (a józan illendőség határait ön úgy is meg fogja érezni­, taníttassa őket úszni, korcsolyázni, sőt rajta legyen , hogy mindez mintegy életszükségletté váljék náluk. Ne divatból korcsolyázzanak tehát és ne a divatos korcsolya­ruha legyen a főczél, ha­nem az izmok aczélozása, a tüdő erősítése és az életműködések élénkítése. Hanem az­után itt is vigyázzon, mert különben a di­vat , a szűk ruha és a tűző ezt az igazán egészséges sportot is károssá teszi. Mind­ezeknek koronájául pedig igyekezzék olyan házi­orvosra szert tenni, a­ki nemcsak az esetleg előforduló betegséget gyógyítja meg, hanem a­kinek legyen az az erkölcsi bátor­sága s hivatásáról az a magasabb felfogása , hogy leplezetlenül föltárja a helyzetet, mi­helyt a család szokásaiban, berendezkedésé­ben és életrendjében olyasmit tapasztal, a­mi a gyermekek egészségére nézve ártalmas. És most térjünk át a lelkiekre. A nő­nek egyik legértékesebb , de kétségen kívül legszükségesebb tulajdonsága az őszinte, igaz vallásosság. Mi lenne a nőből az élet nehéz pillanataiban , midőn a legélesebb fájdalmak marczangolják szívét és lelkét, midőn közel van a kétségbeeséshez, ha nem volna hite, ha nem tudna imádkozni? Ön­gyilkos vagy romboló daemon. De ettől el­tekintve, magának a családi életnek, sőt a társadalomnak és a kultúrának is nagy ér­deke , hogy a nőknek mély és őszinte val­lásos meggyőződésük legyen felekezeti gyű­­lölség nélkül. Fényes háztartást vinni, ele­gáns szalont berendezni, divatos ruhában járni, színházakat és bálokat látogatni , a legkeresettebb fürdőkben nyaralni , nagy­szerű estélyeket rendezni, szóval mulatni és élvezni vallás nélkül is lehet. De váljon az élet merő mulatságból áll-e? S ha nem , váljon képes e a nő azon szent és sokszor nehéz kötelességeket, melyekkel férjének és gyermekeinek tartozik, teljesíteni az Isten­ben vetett bizodalom nélkül és ha szivében­­lelkében meg nincs győződve arról , hogy vallásának e kötelességekre vonatkozó tanai Istennek és a természetnek örök és megvál­tozhatatlan törvényei ? Azután meg annak a gondolat- és érzelemvilágnak, mely a csa­ládban uralkodik , s mely rendszerint a gyer­mekek jellemének is alkotó elemévé válik , az anya a központja és a legfőbb irányitója. Ha az anya vallástalan , vagy belső meg­győződés nélkül pusztán külsőségekben (szer­tartások , stb.) nyilvánítja hitét: gyermekei bizonyára szintén vallástalanok, vagy a­mi még rosszabb, képmutatók és álszenteskedők lesznek. Ezek fajának szaporodásától pedig mentse meg az Isten az emberiséget. Nem társadalmi érdek­e tehát a nők vallásossága, ha egyszer ily messzire kihat? Kivált ha azt is figyelembe vesszük, hogy mindegyik vallás tanítja a felebaráti szere­­tetet, s igy közvetve megmérhetetlen nyo­mort enyhit s megszámlálhatatlan jótékony­ságot fakaszt. De kulturális érdek is! A történelem és jelen társadalmi életünk is bizonyítják , hogy a­mely népben vagy kör­ben a meggyőződésen alapuló vallásos hit megfogyatkozik, ott a babona, a kuruzslás , annyit. Egész párbeszédek fűződtek a kö­zönség és a színészek között. Utóbbiak közül egyik hírlapot tartott kezében .... „Halljunk hírt Spanyolországból“, kiáltották fel hozzá a földszintről. Goubaux-nak három leánya úgy nevetett, hogy majd megszakadt. Húsz perc­ múlva szép csendesen eltűntem. Goubaux a színfalak között volt, várta a színészeket, amint jelenésük után leléptek, és karjai közé fogadta őket mint sebesül­teket , kiket a csatamezőről hoznak, így szólva hozzájuk: „Ah , barátaim , én szegény barátaim! Mint kérjek önöktől bocsánatot, hogy ily rossz szerepeket adtam önöknek!“ „Szeretnék inkább valamit inni“ , mondta Bardou. „Nagyon finom ez a közönségnek, nagyon finom!“ mormogta Thénard kisasszony. A darabot nem végezték be. Másnap a lapok kijelenték, hogy a darab két szellemes férfiúé, kik majd ki­tesznek magukért. Hét frankot és ötven centime-ot vettem föl szerzői jogaimért. Rákövetkező napon azt mondtam Goubaux­­nak: „Kedves barátom, engem már csak a Théatre-Français-ban fognak kivégezni és csak egy öt felvonásos darabbal.“ Két év múlva, 1838. június 6-án, Goubaux és én Louise de Lignerol­­­es-t adattuk Mars kisasszony tolmácsolása mellett. A darab többet hozott nekem mint hét frankot és ötven centime-ot. (A Figaróból Dr. —y .n.) a szellemidézés és mindenféle, még oly kép­­­­télen, hitbéli nyavalyák is azonnal fölbur­­jánoznak. És ennek megvan a maga termé­szetes oka. Van az anyagi és lelki világban a tényeknek egy egész köre, a­melyeknek megfejtéséig a tudás nem ér el; itt tehát a hit veszi át a lélek vezetését, már azután vagy a vallásos, vagy a babonás hit. Azért hát idejekorán vesse el leánykái szivébe az igazi vallásosság magvait, s a kikelő világot mindaddig gondosan ápol­­gassa , mig kellőképen meg nem erősödik. Tanítása ne csak szavakból, hanem tettek­ből és jó példákból is álljon; adjon leányai­nak minél többször alkalmat a felebaráti szeretet parancsainak gyakorlására. Soha senkinek vallásos hitét ki ne gúnyolja , se meg ne sértse, hanem szavaival úgy, mint tetteivel azt mutassa meg, hogy a vallásos meggyőződés mindig tiszteletreméltó, bár­milyen alakban jelenjék is meg, s olyan kizárólagos tulajdona mindenkinek , a­melyet szentségtelen kézzel megtámadni Isten ellen való vétek. Ily módon a hit világa és a sze­retet melege oda fogja vezetni leányait, hogy míg utálni fogják a képmutatókat, addig, bár készek védeni saját vallásos meggyőződésüket, soha sem gúnyolni, sem üldözni nem fognak senkit hitéért. Azt pe­dig, a­mit levelében jelez, hogy t. i. isme­rősei között vannak , kik magukat hitetlenek­nek vallják , egyszerűen ne higgje el. Mit gondol, ha a vallásos hit nem épen olyan szükségképens nyilvánulása volna az emberi lélek működésének, mint az értelem vagy az emlékezés, létrejöttek volna a különféle vallások? A ki nem imádja az igaz Istent, az imád bálványokat, a ki nem alázkodik meg az Isten előtt, rabszolgája saját önzé­sének és szenvedélyeinek. Ez a természet rendje. Gondoljon a történelemben tanultakra s nézzen szét a mindennapi életben, rögtön belátja, hogy úgy van. A nő valódi értékének fontos alkotó része a házias m­un­k­áss­ág és az egész­séges kedély. Könnyű belátnia, hogy miért említem együtt ezt a két szép tulaj­donságot. Azért, mert egyik a másik nélkül szinte lehetetlen. Ha megfigyeli azokat a nőket, a­kik nem háziasak, a­kik házi teendőiket elhanyagolják, azt fogja tapasz­talni , hogy vagy tétlenül unatkoznak , vagy idejük nagy részét a családon kívül töltve, egyik szórakozásból , élvezetből a másikba rohannak. Az unalom , a tétlenség pedig határozottan ellenkezik az emberi termé­szettel : bizonyság rá minden egészséges gyermek. Épen ezért a mellett, hogy igen , sok erkölcsi résznak kútforrása, bizonyos belső elégedetlenséget s ennek alapján iz­gatottságot és ingerültséget is szül , mely­nek okát a környezet, az orvos , sőt akár­hányszor maga az illető nő is egészen más­hol keresi, mint a­hol tulajdon­képen van. Az ilyen nők mindennel elégedetlenek , senki sem tud kedvükre tenni, minden bosszantja őket , örökösen duzzognak és pörlekednek, így azután a családi tűzhely, melynek ke­délyes melegével vonzania kellene , átokká válik,melytől mindenki szabadulni igyekszik. De, miként mondom, vannak nők, kik nem háziasak és nem munkásak ugyan , ha­nem azért nem is unatkoznak. Csakhogy az megint a természet örök törvénye, hogy a pihenés, a szórakozás és élvezet is csak úgy esik jól, ha komoly munkával rászol­gálunk. A­ki mindig csak mulat és élvez, csakhamar belé csömörült és pedig annál előbb és annál jobban , minél mohóbb volt, így azután nem is említve az ilyen élet szülte örökös izgatottságot, idő előtt bekö­vetkezik az az élet-unalom, a kedélynek és a családi életnek az a sivársága , mely minden megelégedettségnek és boldogságnak egy csapásra alaposan véget vet. Azért korán szoktassa leányait a házi­assághoz, bizzon rájuk erejükhöz mért ház­i teendőket, melyeknek körét aztán napról­­napra tágítsa, a mint korban , erőben és értelemben előbbre haladnak. Ily módon vérökké fog válni az a tudat, hogy a mely nőnek Isten családi tűzhelyet adott, annak megadta vele a természetes munkakört is, melyet becsülettel betölteni épen oly nagy dicsőség , s a társadalom és haza iránt épen oly nagy érdem, mint csatát nyerni, vagy a hazáért meghalni. Mert nemcsak a csata­­tereken vannak névtelen hősök, hanem és ezerszerte nagyobb számmal, a családi élet szentélyében is. Mert hősiesség ám az, egy egész életen át mindennap olyan munkát végezni, melyet a házon kivül senki sem lát, mely a tömeg tapsait, a népszerűséget és kitüntetést meg nem szerzi , melyért egyedüli jutalom az öntudaton kivül a csa­ládtagok kényelme és egy-egy édes mosolya , s melynek nagy fontosságát csak akkor érezzük és látjuk be, ha nincs, a­ki elvé­gezze ! Alig van szerencsétlenebb és a családi életet alaposabban megrontó felfogás, mint az, mely a házi teendőket kicsinyít, lenézi s művelt nőre nézve lealacsonyitónak tartja. Nem egyéb ez, mint a munkának s vele együtt mindazoknak lenézése , kik dolgoznak. És csodálatos, épen azok a nők, kik a mun- KECSKEMÉTI LAPOK 27. 87

Next