Képes Magyarország, 1958 (4. évfolyam, 1-6. szám)

1958-01-01 / 1. szám

z 1958 gazdag idegenforgalmi programja­­ Gazdag és változatos idegenforgalmi programot ígér az 1958-as esztendő. Nagyjából mér elkészültek­ a ter­veik, amelyek megszabják az idei év idegenforgalmi jellegű utazásainak irányát és jellegét. Eszerint 1­958- ban örvendetesen megszaporodnak a hétvégi üdü­lővo­­natok. A tavalyi 408 vonattal szemben az idén 52-vel több, vagyis összesen 460 IBUSZ-vonat indul az or­szág legszebb tájai felé. Nemcsak a célállomások te­kintetében (Sárospatakra, Bajára és még néhány més­ üdülési szempontból jelentős helyre ez idén először mennek kiránduló-vonatok), hanem időbelileg is széle­sedett az évek óta megszokott program. Az első vona­to­k­­már kora tavasszal elindulnak, s még ősszel is talál­kozunk velük, elsősorban a hegyvidékeken, a szőlő­termő tájaikon. Májusban 40 vonat között válogathatnak a kivonulók, szeptemberben pedig 70 IBUSZ-vonat in­dul. A nyári hónapokban, — júniusban, júliusban és augusztusban — átlag mintegy 100 hétvégi üdülővonat áll az utazóközönség rendelkezésére. A balatoni hétvégi vonatok az eddigi gyakorlattól el­térően nemcsak a déli, hanem az északi partra is indul­nak. Az a terv, hogy egész Badacsonyig közlekedjenek IBUSZ-vonatok­. A várható nagyobb utasforgalomra a belkereskedelmi minisztérium vállalatai már jóelőre fel­készülnek, elsősorban vendéglátóipari vonatkozásban. Az északi part üdülőhelyein bővítik a zenés mulatók és kisvendéglők számát, továbbá erőteljesen megjavítják az áruellátást is. Az Utasellátó azt ígéri, hogy a vona­tokon ez idén nem fog elfogyni sem az étel, sem pedig az ital, s megfelelő lesz az áruválaszték is. A MÁV minden balatoni üdülővonatot — éppen úgy, mint ta­valy — ez idén is kizárólag bőrüléses kocsikból állít össze, a az esetleges vonali­ késéseket a minimumra csökkentik. Balatoni körutazások Új vonása a balatonmenti közlekedésnek az úgyne­vezett Balatoni Express-vonatok beállítása. A motor­kocsikból álló szerelvények körutazásokat végeznek a Balaton két partján, éspedig kötött és kötetlen menet­rend szerint. Az első esetben menetrendszerinti járatok­ról van szó, néhány helyen többórás tartózkodással. A kötetlen menetrend szerint közlekedő Balatoni Express­­vonatokat kiránduló­ csoportok, nagyobb társaságok ve­hetik igénybe, s ez esetben, a kétnapos út során, a cso­port kívánságait az indulási és várakozási idők tekin­tetében előzetes megbeszélés alapján teljesítik. Hasonló balatoni körutazásokat a füredi és siófoki idegenforgalmi hivatalok is szerveznek — autóbuszok­kal. Ezeknek útvonala a vasúténál kötetlenebb, s így a résztvevők olyan helyeket is felkereshetnek (Hévíz­fürdő, várromok, Nagyberek, Kisbalaton, Nagyvázsony stb.) ahova vonattal nem lehet eljutni. Az utazóközönség kényelme érdekében az IBUSZ és az idegenforgalmi hivatalok a résztvevők kívánságának megfelelően kedvezményes áru étkezésről és olcsó szál­lás­helyekről (turistaház), vagy szállodai elhelyezésről is gondoskodnak. A nagyobb üdülőhelyeken a hétvégi­, vonatokat szakképzett idegenvezetők várják, (a kör­utazásoknál pedig kísérik a járművet), akik a táj neve­zetességeinek a bemutatásánál, valamint a fürdőhelyen való kalauzolásnál az utazóközönség segítségére siet­nek. Az IBUSZ kiránduló-autóbuszok programja nagyjából az elmúlt évihez hasonlóan bonyolódik le azzal a kü­lönbséggel, hogy nagymértékben megnövekszik a vidék­ről Budapestre közlekedő járatok száma. E kiránduló­autóbuszok utazóközönségének fogadásába a Fővárosi Idegenforgalmi Hivatal is bekapcsolódik, szakképzett idegenvezetők a város megtekintésében, az egyes séta­útvonalak összeállításában lesznek segítségére az uta­soknak Az autóbusz-program érdekessége, még, hogy hétköz­napokon is lesznek bizonyos kirándulások. E hétköznapi túrák általában olcsóbbak lesznek, mint a hétvégiek, vagy vasárnapiak. Sátortáborok Aggteleken és a Balaton mentén Az IBUSZ terveiben ez idén jelentős szerepet kap az aggteleki cseppkőbarlang. Az elszállásolási lehetőségek rövidesen lényegesen javulnak. A nyár elejére befejezik jósvafői Tengerszem szálló tatarozásét, s az elmúlt év­ben nagy népszerűségnek örvendő jósvafői sátortábor mellé felállítják az aggtelekit is. A két sátortábor együtt körülbelül 500—550 személy egyidejű elszállásolására lesz alkalmas. Kitűnően üdülhet... A TURISTAHÁZAKBAN! 2 Új típusú vasúti személykocsik Az utazók kényelmének tv- középbejárati ajtók­­a lesznek, kozása és a sokszor hangozta- A tetszetős kivitető, kívül só­­zott kulturált utazás megváló- tetszöld színű kocsikat levegő­ér­tása érdekében a MÁv­at cserélő berendezéssel látják el, utóbbi években gyártott ko- amely tiszta, szűrt levegőt ad. ( Síknál is korszerűbb személy-, A kocsi korszerű fűtés-beren­­düló-, valamint étkezőkocsikat dezése egyenletes meleget bíz­­helyes rövidesen forgalomba, térít. A 80 ülőhelyes új kocsi- Az újtípusú, kényelmes, kát autóbusz-ülésszerű, borda­­négytengelyű kocsik közült elő­­zött ülésekkel látják el. Az szór a helyi forgalom céljait ülések bevonata zöldszínű mű­­szolgáló „Bahh" jelzésű 2. esz- bőr, szürke hultámróaszel. Ugyú kocsikat említjük meg. Külföldi forgalom céljára a ezeknél a legfontosabb újítás, győri Wilhelm Pieck Vagon­­hogy az utasok gyors he- és gyár ugyancsak új típusú (ABa kiszállása érdekében a kocsik és Aa jelű) kocsikat gyárt. A két végén lévő ajtókon kívül győri kocsik oldalfolyosói

Next