Képes Magyarország, 1958 (4. évfolyam, 1-6. szám)
1958-01-01 / 1. szám
z 1958 gazdag idegenforgalmi programja Gazdag és változatos idegenforgalmi programot ígér az 1958-as esztendő. Nagyjából mér elkészültek a terveik, amelyek megszabják az idei év idegenforgalmi jellegű utazásainak irányát és jellegét. Eszerint 1958- ban örvendetesen megszaporodnak a hétvégi üdülővonatok. A tavalyi 408 vonattal szemben az idén 52-vel több, vagyis összesen 460 IBUSZ-vonat indul az ország legszebb tájai felé. Nemcsak a célállomások tekintetében (Sárospatakra, Bajára és még néhány més üdülési szempontból jelentős helyre ez idén először mennek kiránduló-vonatok), hanem időbelileg is szélesedett az évek óta megszokott program. Az első vonatokmár kora tavasszal elindulnak, s még ősszel is találkozunk velük, elsősorban a hegyvidékeken, a szőlőtermő tájaikon. Májusban 40 vonat között válogathatnak a kivonulók, szeptemberben pedig 70 IBUSZ-vonat indul. A nyári hónapokban, — júniusban, júliusban és augusztusban — átlag mintegy 100 hétvégi üdülővonat áll az utazóközönség rendelkezésére. A balatoni hétvégi vonatok az eddigi gyakorlattól eltérően nemcsak a déli, hanem az északi partra is indulnak. Az a terv, hogy egész Badacsonyig közlekedjenek IBUSZ-vonatok. A várható nagyobb utasforgalomra a belkereskedelmi minisztérium vállalatai már jóelőre felkészülnek, elsősorban vendéglátóipari vonatkozásban. Az északi part üdülőhelyein bővítik a zenés mulatók és kisvendéglők számát, továbbá erőteljesen megjavítják az áruellátást is. Az Utasellátó azt ígéri, hogy a vonatokon ez idén nem fog elfogyni sem az étel, sem pedig az ital, s megfelelő lesz az áruválaszték is. A MÁV minden balatoni üdülővonatot — éppen úgy, mint tavaly — ez idén is kizárólag bőrüléses kocsikból állít össze, a az esetleges vonali késéseket a minimumra csökkentik. Balatoni körutazások Új vonása a balatonmenti közlekedésnek az úgynevezett Balatoni Express-vonatok beállítása. A motorkocsikból álló szerelvények körutazásokat végeznek a Balaton két partján, éspedig kötött és kötetlen menetrend szerint. Az első esetben menetrendszerinti járatokról van szó, néhány helyen többórás tartózkodással. A kötetlen menetrend szerint közlekedő Balatoni Expressvonatokat kiránduló csoportok, nagyobb társaságok vehetik igénybe, s ez esetben, a kétnapos út során, a csoport kívánságait az indulási és várakozási idők tekintetében előzetes megbeszélés alapján teljesítik. Hasonló balatoni körutazásokat a füredi és siófoki idegenforgalmi hivatalok is szerveznek — autóbuszokkal. Ezeknek útvonala a vasúténál kötetlenebb, s így a résztvevők olyan helyeket is felkereshetnek (Hévízfürdő, várromok, Nagyberek, Kisbalaton, Nagyvázsony stb.) ahova vonattal nem lehet eljutni. Az utazóközönség kényelme érdekében az IBUSZ és az idegenforgalmi hivatalok a résztvevők kívánságának megfelelően kedvezményes áru étkezésről és olcsó szálláshelyekről (turistaház), vagy szállodai elhelyezésről is gondoskodnak. A nagyobb üdülőhelyeken a hétvégi, vonatokat szakképzett idegenvezetők várják, (a körutazásoknál pedig kísérik a járművet), akik a táj nevezetességeinek a bemutatásánál, valamint a fürdőhelyen való kalauzolásnál az utazóközönség segítségére sietnek. Az IBUSZ kiránduló-autóbuszok programja nagyjából az elmúlt évihez hasonlóan bonyolódik le azzal a különbséggel, hogy nagymértékben megnövekszik a vidékről Budapestre közlekedő járatok száma. E kirándulóautóbuszok utazóközönségének fogadásába a Fővárosi Idegenforgalmi Hivatal is bekapcsolódik, szakképzett idegenvezetők a város megtekintésében, az egyes sétaútvonalak összeállításában lesznek segítségére az utasoknak Az autóbusz-program érdekessége, még, hogy hétköznapokon is lesznek bizonyos kirándulások. E hétköznapi túrák általában olcsóbbak lesznek, mint a hétvégiek, vagy vasárnapiak. Sátortáborok Aggteleken és a Balaton mentén Az IBUSZ terveiben ez idén jelentős szerepet kap az aggteleki cseppkőbarlang. Az elszállásolási lehetőségek rövidesen lényegesen javulnak. A nyár elejére befejezik jósvafői Tengerszem szálló tatarozásét, s az elmúlt évben nagy népszerűségnek örvendő jósvafői sátortábor mellé felállítják az aggtelekit is. A két sátortábor együtt körülbelül 500—550 személy egyidejű elszállásolására lesz alkalmas. Kitűnően üdülhet... A TURISTAHÁZAKBAN! 2 Új típusú vasúti személykocsik Az utazók kényelmének tv- középbejárati ajtóka lesznek, kozása és a sokszor hangozta- A tetszetős kivitető, kívül sózott kulturált utazás megváló- tetszöld színű kocsikat levegőértása érdekében a MÁvat cserélő berendezéssel látják el, utóbbi években gyártott ko- amely tiszta, szűrt levegőt ad. ( Síknál is korszerűbb személy-, A kocsi korszerű fűtés-berendüló-, valamint étkezőkocsikat dezése egyenletes meleget bízhelyes rövidesen forgalomba, térít. A 80 ülőhelyes új kocsi- Az újtípusú, kényelmes, kát autóbusz-ülésszerű, bordanégytengelyű kocsik közült előzött ülésekkel látják el. Az szór a helyi forgalom céljait ülések bevonata zöldszínű műszolgáló „Bahh" jelzésű 2. esz- bőr, szürke hultámróaszel. Ugyú kocsikat említjük meg. Külföldi forgalom céljára a ezeknél a legfontosabb újítás, győri Wilhelm Pieck Vagonhogy az utasok gyors he- és gyár ugyancsak új típusú (ABa kiszállása érdekében a kocsik és Aa jelű) kocsikat gyárt. A két végén lévő ajtókon kívül győri kocsik oldalfolyosói