Képes Újság, 1981. július-december (22. évfolyam, 28-52. szám)

1981-07-11 / 28. szám

2 Jobbért, többet „A dolgozóktól is csak úgy várhatunk el jobb teljesítményt, ha látják, hogy aki job­ban dolgozik, az több jövedelemhez is jut.” Nagyon sok ember hallgatta-olvasta egyet­értéssel Hetényi István pénzügyminiszter szavait, amelyek az országgyűlés nyári ülés­szakán hangzottak el. A tisztességes többség régi óhaja fogalmazódott meg a pénzügy­­miniszter idézett mondatában. Nem először az országgyűlés szószékén, s más, magas fó­rumokon, s nem is utoljára. Hiszen „lent” is, „fönt” is bizonyosan sokszor elhangzik még, amíg magától értetődő gyakorlattá válik, hogy aki munkája révén többet ad a társa­dalomnak, az többet is kapjon. Ma még nincs mindenütt így, s ennek okai között a meg­szokássa kövült gyakorlat éppúgy megtalál­ható, mint az egyenlősdi kényelmes langyme­­lege — hogy csak a szubjektív okokat említ­sük. Pénzügyminiszterünk két hete elhangzott szavai tehát nem napi aktualításúak. Mint ahogy a jobb, eredményesebb munkát türe­lemmel és meggyőző érveléssel sürgető sza­vak se fölöslegesek még ma sem, pedig évek­­évtizedek óta gyakran elhangzanak. Igaz, egyre „hatékonyabban”, de nem azért több eredménnyel, mert több bennük a meggyőző erő. Inkább azért, mert több az olyan tett — gazdaságpolitikai intézkedés —, amely jó feltételt teremt az eredményesebb munká­hoz. A feltétel, persze, önmagában nem elegen­dő. Tartalommal kell megtölteni, hogy az általában jó munka minden területen s bárki végzi is azt, jó munka legyen. Ehhez szüksé­ges többek között — vagy talán mindenek­előtt — az, hogy több, nagyobb jövedelemhez jusson az, aki jobban dolgozik. Munkánkról, s annak eredményéről termé­szetesen általában is szólhatunk. Tehetjük, mert nem lebecsülendő az, amit eddig elér­tünk. Üzleteink tele áruval, a vásárlási kedv változatlan. A beruházások lendülete csök­kent ugyan, de azért jut pénz és erő, hogy — ha lassúbb ütemben is, mint korábban — tovább fejlődjön az ország. Paks, Árpád-híd, Flórián tér, új szállók Pesten és vidéken, a metró, tovább nyújtózkodó autópálya — csak emlékeztetőül néhány az ismert beru­házások közül. Hajlamosak vagyunk azonban arra, hogy ha fejlődésről, életszínvonalról beszélünk, ak­kor általában kisebb körben tekintünk szét; azt nézzük, mi kerül az asztalra. Igazán nem rácsodálkozásra késztető lát­vány nálunk az áruval zsúfolt hentesüzlet. Nemrégiben mégis meg kellett csodálni egyet, egy budai boltot. Talán nem is azért, mert a megszokottnál is sűrűbb volt a pult mögötti kolbász-, szalámi- és szalonnafüggöny. In­kább az ízléses elrendezés váltotta ki az egyik vevő — választékkal, bőséggel is elégedett — megjegyzését. Életünk alapelvét is magába foglalta a fiatal hentes válasza: „Hát kérem, ahol dolgoznak az emberek ...” Hogy a mon­datnak némi „nemzetközi” vonatkozása is volt, az most mellékes. A lényeg az, hogy a munka és a jólét közötti — egyébként magá­tól értetődő — összefüggést hétköznapi beszél­getésben is megfogalmazzák az emberek. A feltételek, igaz, most nehezebbek, a nagy­világ gazdasági bajainak kedvezőtlen ha­tásait mi is érezzük. Számot kell vetni velük, mint meglevő, s megváltoztathatatlan té­nyekkel. Ellensúlyozni csak úgy tudjuk, ha jobban, eredményesebben dolgozunk. Ez a biztosítéka annak, hogy életszínvonalunk legalábbis a mai szinten marad. Ehhez szük­séges, mint nagyon fontos feltétel, az is, hogy aki jobban dolgozik, többet ad a közös asz­talra, annak saját asztalára is több jusson. A. K. A falazóállványtól a festőállványig Nehezen várták a fiúk az otthonukban — a Fővárosi 4. számú Építőipari Válla­lat kollégiumában — rendezett házikiállí­tás megnyitását. Nemcsak egyszerű né­zők, hanem zsűritagok is voltak. A sza­vazólapon meg kellett jelölniük azt az alkotást, amelyik legjobban elnyerte tet­szésüket. A legtöbb szavazatot kapott festményt kisorsolják közöttük. Érdeklődésük a gyönyörködésen túl tisztelettel és vizsgaizgalommal párosult. A gyönyörködésüket a rajzok, akvarellek, színes nyomatok, olajfestmények, tűzzo­mánc alkotások mondanivalója, gazdag színvilága váltotta ki. A tisztelet az alko­tónak, annak a festőnek szólt, akit oly közelinek éreznek magukhoz. B. Hajdú László, az egykori kőműves, szú utat tett meg a falazóállványtól a festőállványig. Tizennégy éves korában lett a pallér mellett tanuló. Harminc­négy évet dolgozott a szakmában. E mun­ka mellett szerzett két diplomát: épí­tészmérnökit és kivitelező szakmérnökit. Az államosítások után — alig huszon­két évesen — ő volt a legfiatalabb válla­lati igazgatónk. A szakmához szükséges rajztudás mel­lett megismerkedett, közelebbről, a kép­zőművészettel is. Festett. A Műszaki Egyetem képzőművészeti körének tagja lett. Munkahelyén — magára nem gondolva — sokat dolgozott. Szívinfarktus után, egészségi állapota miatt, nyugdíjazták. Lábadozása idején gyakran feltette ma­gának a kérdést: hogyan tovább? Kez­detben a keserűség kényszerítette a fes­tőállvány előtti ülőkére. Egy idő után azon kapta magát: nem csak inspirálja, hanem le is köti a festészet. A belső meg­nyugvás mellet hittel, bizakodással tölti el. A Képzőművészeti alap 1974-ben fel­vette tagjai közé. Azóta sok kiállítása volt a fővárosban, és vidéken is. Ezen a házi kiállításon résztvevő fiúkat a vizsgaizgalom azért kerítette hatal­mába, mert nekik — a Fővárosi 4. szá­mú Építőipari Vállalat tanulóinak a vá­lasztásukkal kellett bizonyosságot tenni A festő várja a zsűri döntését A pesti ember ritkán hajlandó sorban állni. Esetleg banánért, francia botkenyérért, „vérfagyasz­tó” scifihez, vagy krimihez mozijegyért, némelyek a csarnokban csontért ké­pesek ideig-óráig meg­fékezni a türelmetlenségü­ket, és kivárni a sorukat. De, hogy ennyien fognak sorban állni az új, nem­régiben elkészült, gellért­hegyi víztároló előtt, még azokat az illetékeseket is meglepte, akiktől az ötlet származott. Az ötlet nem több, és nem kevesebb, mint hogy minden ked­den délelőtt díjmentesen bemutatják az érdeklő­dőknek, milyen belülről a víztároló. A negyedórás körséta során a vízművek valamelyik szakembere is­merteti a nagyközönség számára érdekes adato­kat, működési rendet stb. Az igaz, ilyen még nem volt az országban, de a világon is alig, hiszen a víztárolók az emberek sze­me elől elzártan, nem hoz­záférhetően üzemelnek, s szigorúan őrzött objektu­mok. Ugyanakkor kinek ne fordult volna már meg a fejében, amikor elfordí­tott egy csapot, s ömleni kezdett a friss, tiszta víz, honnan, milyen úton-mó­­don jutott a konyhájába, vagy a fürdőkádjába ez a csodálatos áldás. Különö­sen akkor izgató ez a kér­dés, ha megszokottan el­fordítjuk a csapot, és az csak halk szortyogást hal­lat... Az óriási érdeklődés oka lehet az is, hogy minden budapesti lakos a Fővá­rosi Vízművek fogyasztója és évről évre több vízre van szükség. Annak pe­dig érdeklődő szemtanúi­ voltunk, hogy a Gellért­hegy oldalában, a Hegy­alja úton nyolc éven át valamilyen hatalmas be­tonkockát építettek, ami­ről kezdetben az a hír járta, atombiztos bunker lesz. Évekig tartott, míg elhordták onnan a fél he­gyet, s újabb évekbe ke­rült, míg a magas keríté­sek mögött betonból és vasból majdnem akkorát építettek. És valószínűleg nem én voltam az egyetlen, aki gyerekkorában kitartó kí­váncsisággal faggatta a mamáját: vajon mi van a Gellérthegy belsejében, és azt hallotta, tündérek, ma­nók, boszorkányok ta­nyáznak benne, „akik” nem szeretik a rossz gye­rekeket. Szóval, sokunk­nak talán gyermekkori vágya is teljesül, amikor megnyílik előtte a szikla­­szerűen kiképzett víztáro­ló hatalmas kovácsoltvas kapuja, s beléphet a hegy „gyomrába”. Odabent nincs semmi titokzatos. Az előtérben világos kerámia burkolat és magyarázó mozaik tér­képek, képek, erős, mes­terséges fény, egyenruhás őr, és leheletdermesztő hi­deg fogad. Persze itt sem lehet a víz közelébe jut­ni, de egy üvegfalon át le­tekinthetünk az óriási tá­rolómedencébe. A két, szimmetrikusan elhelyez­kedő, és összesen 80 millió liter vizet tartalmazó me­dence olyan, mint egy cso­dás akvárium. A különben teljesen áttetsző víztöme­get, hogy láthatóvá te­gyék, zöld színű reflektor­ral világítják meg. A me­dencék födémét oszloperdő tartja, a két végükön Gyerünk

Next