KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1882

II. Hittan-bölcselmiek - Darwinismus és a vallás. Péterfi Dénestől

KERESZTÉNY MAGVETŐ. XVII-ik évf. September, October, 1882. 5-ik füzet. DARWINISMUS ÉS A VALLÁS. és szélesebb körű hóditást tan alig tehetett, mint a jelen év tavaszán elhunyt nagy angol természettudós, Darwin Károly tana a szerves testek fej­léséről. Nem ő volt ugyan az első, ki a fajok egységének hypothesisét hirdette, mert hisz az különböző formában oly régi, mint maga az emberi értelem tevékenysége. S az evolutio vagy közönségesen a leszármazás elméletének, a­mint azt a német alaposság felkutatta, már tiszta nyomaira lelhetni Kant és Goethe irataiban. Lamarck franczia természettudósnál ez év­száz elején még épen határozottabb körvonalazásban jelenik meg az evolutio tana. Mindazonáltal Darwin húsz évi kitartó tudományos vizsgálódása s bámulatos megfigyelő tehetsége emelte azt a tudo­mányban jelentőségre „A fajok eredetéről" írt nagy művének 1859-ben tett közrebocsátásával. S jóllehet ugyanabban az időben egy másik angol természettudóst, Wallace-t is vizsgálódásai hasonló eredményre vezettek, de Darwin nyújtván a leggazdagabb anyagot az elmélet megerősítésére, s a fajok elkülönzésének s illetve leszármazásának megvilágosításául egy saját eredeti elméletet, a ki­választ­ás (se­lection) híres elméletét szolgáltatván, a fejtés tanát ma az Ő nevé­ről átalán darwinismusnak nevezik. A darwinismus tisztán természettudományi elmélet. Hogy mint ilyen már elérte-e a megbizonyítás azt a teljességét, mely igazságára nézve minden kétséget kizár, a­zt a kérdést feltenni és vitatni kívül esik czélunkon. Tény az, hogy a jelenkor minden nevezetesebb ter­mészettudósa, ha módosítással is, csatlakozott ahhoz a nézethez, hogy az állat és növényfajok nem kötetlen szökkentek elé a teremtő kezéből, nem egy „legyen" szóra állottak elé a lények seregei, a­mint az a héber felfogás szerint az emberiségnek eddig általánosan tartott közhite volt, hanem az egész szerves világ, beleértve az embert is, alsó formákból való fokozatos lassú fejlődés útján jutott mostani tökéletesebb létalakjához. S a darwinizmust ma a tudományban egyetemesen elfogadott tannak lehet tekinteni. Mint tisztán termé­szettudományi tan, úgy vehető fel, mint a­mely a vallást kötetle­nül nem érinti, legfennebb csak tisztítására terjedhet ki a gondol- 17

Next