KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1924

IV. Történelmiek, életiratok - Borbély István dr. : A mai unitárius hitelvek kialakulásának története. II.—IV.

2 A MAI UNITÁRIUS HITELVEK KI­ALAKULÁSÁN­Ali TÖRTÉNET® de a következő évben, 1562-ben, Piotrokowban tartott egyeztető zsinaton már diadalra segítették, amennyiben az ellenkező fel­fogásunkkal szemben Schomannak, Lutomirski Stanislavnak s néhány más főnemesnek támogatása mellett Pauli és társai kijelentették, hogy ők nemcsak vallják e nézeteket, de azok szabad hirdetése érdekében mint antitrinitáriusok önállóan is fognak szervezkedni. Az erre következő ,sok-sok lengyel zsinat­nak felsorolásától itt eltekinthetünk. Az érdeklődőt Krasinski grófnak többször idézett alapvető művéhez utasítjuk. Elég itt csak annyit megjegyeznünk, hogy az ilyenképen önállóvá lett antitrinitáriusok 1562. év végétől, illetőleg 1563-tól kezdve mind önálló secta szerepelnek a lengyelországi reformáció történetében. Ez a Pauli féle irányzat maguk között a lengyel antitrini­táriusok között tulajdonképen csak 1574-ben jutott teljes diadalra mikor is a már említett 1574. évi krakkói confessiót és kátét ilyen szellemben elkészítve közös megállapodás alapján kiadták. Ez a krakkói confessio és káté még azon évben eljutott Erdélybe, hol az akkor alig 20—25 éves Enyedi György írt hozzá Prae­fatio in primam Catenhesim­ Racowiensem címen előszót. Hogy Enyedinek e munkája kéziratban terjedt-e el vagy pedig ki is nyomattatott, azt nem lehet tudni, mivel az egykori szöveg ma már ismeretlen.­ Úgy látszik azonban, hogy e confessio és káté Dávid és Blandratának e munkája (De regno etc.) alapján készítette Pauli Krotkie dowody ktore dziecinny Krzes od ludzi przeciwnych Bogu wymis­lony zbi­aiem c. munkáját, mely a gyermekkeresztelés ellen Servetonak Dávid és Blandrata idézett könyvében található argumentumait adta elő lengyel nyelven. A feltámadásról szóló O prawdziwej smierci, zmartwichwstauiu i zywocie wiecznym Jézusa Chrrystusa Pana naszego című művére 1580-ban Palaeologus Jakab írt terjedelmes cáfolatot „Confutatio vera et solida iudicii Ecclesiarum Polonicarum de causa Dn. Francisci Davidis" cimen, csatolva hozzá Blandratának 3 igen érdekes levelét. Ha mindezen adatokat, valamint az itt fel nem sorolt, de Wallace „Antitrinitary Biography" (London, 1850) II. köt. 191 lapján levő bibliográfiai utalás alapján még összeállítható más adatokat figyelembe vesszük, könnyű észrevennünk, hogy Pauli Gergelynek szoros összeköttetése volt Erdéllyel. Ő volt Blandratának állandó lengyel tudósítója és exponense. Érdekes volna itt filológiailag is kimutatni, hogy pl. Servetonak tételeit Pauli mennyire Dávid Ferencnek és Blandratának köz­vetítésével vette át könyveibe. Azonban e tárgyra vonatkozó jegyzeteimnek közlését, egyáltalában a Pauli-féle lengyel és a Dávid és Blandrata-féle erdélyi antitrinizmusnak teljes bibliográfiával kísért feldolgozását épen úgy más alkalomra kell halasztanom, mint pl. annak a kapcsolatnak a megvizs­gálását, ami Paulinak és Enyedi Györgynek bibliamagyarázatai (explicationes) között van.­­ Hogy azonban nem lehetett sokáig aktuális írás, onnan következik, hogy az 1574-iki lengyel confessioból 1593-ban Locinus Faustus próbált iskolai katekizmust átdolgozni. E munkájával azonban egészen nem készült el soha. Kéziratának töredékei a Bibliotheca Fratrum Polonorum 1. kötetében Christiana religionis institutio címen maradtak fenn. E töredékek 1603-ban Statorius Péter kezéhez jutottak, ki azokat tovább kidolgozta, de be nem fejezhette. Ebben a továbbfolytatott alakjában került a kézirat Smalcius Bálint, Moscorovius Jeromos és Volkelius János birtokába, kik azt ismét átdolgozva 1605-ben lengyel nyelven kinyomtatták. Ez volt a később oly híressé vált rakowi káténak első kiadása. (A rakowi káté történetéről később részletesen beszámolunk).

Next