KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1941

1. Hittani és bölcseleti dolgozatok - Vallás-e az unitárizmus vagy világnézet. Simén Dániel

Vallás- e az unitárizmus vagy világnézet , súlyos kötelesség-mulasztás, sőt bűnös elárulása mindannak, amit Jézus a tökéletesedés fogalmában sűrített össze s életcélul tűzött az ember elé. Minden ilyen eljárást megbélyegez, az a boldog vallomás, mely a hozzánk­ tért emberek lelki tusáit megkoronázó nyugalomból és ragaszkodásból árad felénk. Ne sajnáljuk az időt és kérdezzük meg tőlük, hogy mit jelent unitáriusnak lenni? Mi az ára és mi a nyeresége az unitáriussá levésnek s akkor felmér­hetjük és megítélhetjük a lelket elvetélő cselekedeteket. A fenti tünetekhez még jó néhányat sorozhatnánk, de ízelítőül tán ennyi is elég. A tünetek különben sem adják meg a bajok és nehézségek pontos diagnózisát. Kutatásainkban mélyebben fekvő okokat kell keresnünk, hiszen maguk a tünetek is idevezetnek. S ha elértük a bajok kútfejét, talán segíthetünk valamit, esetleg ki­úthoz jutunk. Felvetődik tehát a kérdés: mi az ős oka a vallásos közönynek, nemtörődömségnek ? S mi az oka, hogy ez a közöny, tisztelet a kevés kivételnek, és annak adassék minden tisztelet, épen a művelt rétegben nyilatkozik meg a legszembetűnőbben ? Nézetünk szerint nem lehet más, mint az a tény, hogy a vallás a dolgok természetéből kifolyólag pont ennél a rétegnél világnézetté vértelenedett. A világnézet a vallás trónjára kapaszkodott, de nem tudott vallássá lenni, vallássá szentelődni. S ez természetes is, mert jóllehet szoros kapcsolat áll fenn közöttük, élesen különböznek egymástól. S ez esetben a vallás előnyére billen a mérleg. Távol­ról sem célunk a világnézet értékét csökkenteni, vagy elvitatni, hiszen egy kiforrott világnézethez gyakran egy egész életre kiható hősies küzdelem szükséges. Sőt azt is elismerjük, hogy jól meg­alapozott világnézet nélkül ingadozó nádszál az ember, de a világ­nézet önmagában egy befejezetlen valami. Egy világkép, amely ter­mészetszerűleg lehet tiszta, vidám, derűs, sötét, ködös vagy szomorú aszerint, amint az egyén viszonya a világhoz igazodik, vagy a világ az egyén lelkében visszatükröződik. A világkép önmagában nem életterv és nem életcél. A színeiből még hiányzik a melegség s a lét ellentétes pólusait egybehangoló, harmonikus erő. Hiány­zik belőle a teljes kifejezés, lendület és hatalom. A világnézet, fa virág nélkül, madár szárny nélkül, a hang dallam nélkül. A ki­fejező erőt, szín­melegséget, lendületet és a hatalmat a vallástól kapja. A világnézet nem felel a lét nagy kérdéseire, hogy miért vagyunk, honnan jöttünk és hová megyünk, csak a vallás nyugtat meg, amikor a lét titokzatos mélységeiből kibontakozik az örök

Next