Kertészmérnök 19. (1976)

1976 / 1. szám

most alakítjuk ki. Az új reformtantervnek az érvényessége kiterjed az ötödik ötéves terv egész tartamára. Szükséges az okta­tásban bizonyos stabilitás fenntartása. Új tanterveket majd a fejlődés megújuló igényeinek megfelelően kell létrehoznunk. A jelenlegi és az előkészítés alatt álló tanterveket nagy szakmai és politikai kö­rültekintéssel, népgazdasági lehetősége­ink és az igények figyelembevételével, a legjobb hazai és nemzetközi tapasztalatok elemzésével és ezek "honosításával" ala­kítottuk ki, miután a lehető legszélesebb körből összegyűjtöttük az érdekeltek véle­ményét. Az alaprendeletek is e követelmé­nyek figyelembevételével készültek, s ez megkönnyítette munkánkat, bár felvetett néhány általunk jól ismert és még ezután megoldandó problémát is. /Komplexicitás, tantárgyintegráció stb./ A tantárgyprogra­mok viszont lehetőséget adnak bizonyos ru­galmasságra, így az oktatás folyamatos korszerűsítésére. Korunk fejlődését nagy lépésekkel viheti előre az integráció beindítása. Célunk a meglévő erők és a munka koncentrálásával az intenzitás, a teljesítmények növelése. Eddigi integrációs lépéseink pozitív irány­ba mutatnak. A tapasztalatok figyelembevé­telével, a fokozatosság elvét betartva kell a további fejlesztést terveznünk, és végrehajtanunk. Oktató-nevelő munkánk alapvető követel­ménye,­­ és ezt a XI.Kongresszus ismétel­ten reflektorfénybe állította,­­ hogy magasan képzett, felelősségteljes, kom­munista szakembereket neveljünk, akik képesek alkotóan és kezdeményezően befo­lyásolni szakmai­ és emberi környezetük fejlődését. Ebből következik,­­ de ez pe­dagógiai axióma is,­­ hogy nem választha­tó szét az oktatói és nevelői tevékenység. Az oktató, a tanár személyisége továbbra is megkülönböztetett jelentőséggel bír. A korszerű szakmai ismereteket nyújtó, a hallgató munkáját elbíráló tanár akarva akaratlanul, erre felkészülve vagy felké­születlenül, szinte automatikusan végez bizonyos nevelői, személyiségformáló te­vékenységet. Kívánatos, hogy ezt a munkát oktatóink tudatosan, felkészülten, a fel­adathoz méltóan végezzék. Ismételten ki kell emelni a tanár példaadó, példakép szerepét, amely akkor is érvényesül, ha azt a hallgatók bizonyos kritikája kíséri. Az egyetemen tanuló, sokoldalúan formáló­dó fiatal személyiségét természetesen nem­csak a felsőoktatási intézmény környezete alakítja, ellenben egyedül itt van mód ar­ra, hogy a pedagógiai ráhatásokat tervsze­rűen érvényesítsük, hogy a kívánatosnak tartott személyiségjegyek kialakulásáért a legeredményesebben dolgozhassunk. A cél­ cselekvőképes, aktív ember formálása. Nem elégedhetünk meg kevesebbel, mint az olyan személyiség, olyan kommunista szakember ki­alakítása, megformálása, képzése, aki min­dig felismeri feladatait az új viszonyok között, és hajlandó is ezért cselekedni. Nem akarjuk eltitkolni, nem mindig könnyű ilyen értelmű ideológiai-pedagógiai tarta­lommal átitatni a közvetített tananyagot, de amikor ezt kérjük, nem is kívánunk le­hetetlent. A hazafiságra neveléshez például szorosan kötődik a honvédelmi nevelés problematiká­ja. Egyetemünkön most teremtjük meg ennek szervezeti kereteit és jelenleg kialakuló­ban van az egész országra érvényes honvé­delmi oktatási és nevelési tematika,­­ az Oktatásügyi Minisztérium irányítása mellett. A munkára nevelés elengedhetetlen feltéte­le a cselekvő, felkészült személyiség kia­lakításának. A társadalom bizonyos szekto­raiban, konkrét beosztásokban végzett al­kotó munka hatékonysága általában mérhető, elbírálható. A fiataloknak fel kell készül­niük a rendszeres, állandóan elbírált, értékelt és újraértékelt munkára. Álmun­kának életformává, szükségletté kell vál­nia, az alkotó személyiség érvényesülése legtermészetesebb formájává. Az ilyen igény és igényesség kialakításáért első­sorban az oktatók felelősek. A sugalmazó modell az oktatónak saját munkájához, fel­adatához való viszonya, ami természetszer­ ű

Next