Kis Ujság, 1920. szeptember (33. évfolyam, 207-231. szám)

1920-09-17 / 220. szám

­Csonka Magyarország — nem ország,­­ Egész M­agyarország — mennyországé Prohászka püspök az egyetemi kérdésről Mindenki érzi és tudja, hogy az egyetemi fölvételek kérdését valahogy rendezni, illetőleg sza­bályozni kell. De a gyakorlati keresztülvitel nem könnyű és az intézményezés megokolása eddig mindig olyan keletien és szeren­csétlen formában történt, hogy a kulturembernek a haja is égi­­­s meredt tőle. Pedig belül, a lelkek mélyén igenis ott volt és ott van a helyes, a kétségtelenül helyt­álló megokolás, csak , kifejezni nem tudta mindmáig senki. . Ma aztán Prohászka Ottokár püspök néhány okos, egyszerű szóval körülsáncolta ezt a prob­lémát s megmagyarázta, hogy annak alapjellege egyáltalán nem támadó, hanem ellenkezőleg: védekező. Vagyis nem a zsidó ifjúságot akarja­ kizárni az egye­temről, hanem a keresztény igyekezet számára óhajt­ottan helyet és érvényesülési lehető­séget biztosítani, mert ez idő­­szerint nincs más elképzelhető módja a leromló magyar közép­osztály talpraállításának. Vi­szont az is természetes, hogy elsősorban a tehetségeknek kell elsőbbséget biztosítani, mert azokra van szükségünk: akár zsidók, akár keresztények ! Elismerendő, hogy a zsidó­ság teremtette meg a magyar kereskedelmet s hogy minden intellektuális pályán értékeket termelt. De viszont a zsidóság­nak is el kell ismernie, hogy nemcsak kiegészítője lett ezeken a területeken a magyarságnak, hanem túlsúlyba is jutott, nem­csak maga tört föl, hanem ki is szorította maga mellől a keresz­tény versenytársakat. Prohászka maga sem vár a reformtól valami óriási lendüle­tet a magyar középosztály és a keresztény ifjúság munkaakarata szempontjából. Nem is lehet szabványokkal és parancsokkal kultúrát teremteni, de intézmé­nyes beavatkozással éleszteni igenis lehet és kell is a munka­kedvet. Erre kell a törvény és arra, hogy védjük a magyar kultúrát, amikor annak vesze­delmét látjuk. Ez a nemzeti ön­védelem kérdése , ahhoz a ma­gyar zsidóság értékei maguk is hozzájárulhatnak azzal, hogy maguk is belekapcsolódnak ebbe a nemzeti kultúrába A Lendvay­ utcai rablógyilkos elfogatása. Kiváltottam a dohányjegyemet A dohány­elosztás uj zendje Újra vajonírozták a trafikokat. — Az „igazolván­­yosok.** — A dohányjegy haldja. Végre-ő megkaptam az uj dohány­jegyemet. Örömöm kettős volt; először annak örültem, hogy végre lesz egy kis szívni valóm, másodszor és u­­ljára annak, hogy a jegyem tanulsága szerint egy közelebb fek­vő trafikba osztottak be. Eddig ugyanis — a Ferencvárosban­ la­kom — egy fürdő-utcai dohány­­tőzsdéhez tartoztam, most­ pedig csak az Erzsébet-körútra kell át­, ugranám és már­is rágyújthatok a­ nehezen várt ’ cigarettára. Igaz, hogy a házban is van egy tőzsde, de hát... Istenem ... Szóval, a jeggyel fölfegyverkez­ve rohantam a trafikba. Ott azon­ban azt közölték velem, hogy a dohányneműt két részletben kap­ják és az első részlet már elfogyott. Majd a jövő héten. — Miért két részlet­ben ? — kér­deztem csalódottan. — Nincs elég dohány a dohánygyárban ? — De van, csak a nagytőzsdés­­nek nincs elég pénze, hogy az egész mennyiséget kiválthassa. A do­hányt ugyanis a nagytőzsdések váltják ki, ők adják tovább a kis­­tőzsdésnek. Már most az a nagy­­tőzsdés, akinek, elegendő pénz áll rendelkezésére, egyszerre váltja ki az egész mennyiséget, aki pedig erre nem képes, az részletekben kapja meg a kiutalt mennyiséget. Ezért van az, hogy egyik tőzsdében van dohány, a­ másikban viszont még,­ vagy jpár nincs. Miért fellett új­j­­á­rayonirozás ? elég arról, is felvilágosít­ást kér­tem, hogy miért osztották be most új rendszer szerint a trafikok kör­zeteiig ........... — Elég baj nekünk ez az új be­osztás, mert egész vevőközönsé­günk kicserélődött. — Ez nem csak nekünk kellemet­len, hanem a vevőknek is, mert már ismertük az ízlésüket és szo­kásaikat és tudtuk, hogy kell be­osztani a rendelkezésre álló do­hányt. __Az új beosztásokra különben állítólag azért van szükség, mert egyik-másik trafikos, összebarát­­kozva némelyik vevőjével, nem osztotta el igazságosan a dohányt, ha­nem a jobbfajta dohányneműt a protekciós vevőknek adta ki. De —száz szónak is egy a vége — dohányt még sem kaptam. Foly­tattam tehát utamat a Konti­­féle különlegességi dohányáruda felé. Ahol nem kell, dohány jegy. Az ajtón fekete tábla : adagot egy személynek. Eddig ugyanis egy vevő öt-ha­t jegyet hozott magával és a kiosztás na­gyon lassan ment. Az új rendszer óta — bár sokkal több a vevő, mint amikor még jegy kellett — lénye­gesen gyorsabb a kiszolgálás. De még így is órák hosszat állnak sor­ban az emberek, mert a rengeteg »igazolványos» (orvosok, tisztek,) folyton megakasztja a zavartalan kiszolgálást. A közönség pedig ben­nünket szid. ‘Mintha nekünk nem lenne mindegy, kinek adjuk a dohányt. Most nem marad más hátra, mint szépen bevárni a csütörtök estét és megkezdeni a sortállást. Vagy le­­szokni a dohányzásról. Illetőig, most jut eszembe... Majd kérek valakitől egy igazolványt ... h. S. Semmiféle dohányáru nincs! Legközelebbi kiosztás pénte­ken d. e. 8 órától, ameddig a készlet tart. Jegy nélkül!! Tehát ide is hiába jöttem. Annyit mégis megtettem, hogy bementem megkérdezni, hány­ órár­­a kell odamenni a kiosztás nap­ján, hogy dohányt kapjon az em­ber. — Akármilyen korán tetszik jön­ni, késő, mert már este odaállanak az emberek sorba. Most jegy nélkül adjuk a do­hányt kísérletképen, de csak egy A nemzetközi pénzügyi nehéz­ségek megírása. (Svájci frankisr'' szóló nemzetközi kötvényt ful kibocsátani — Svájc tervezett a hadiadósságok rende­­zésére.) Hágából jelentik: Mint a nép­szövetség titkársága közli, Svájc a brüsszeli pénzügyi konferenciának javaslatot tett a nemzetközi pénz­ügyi nehézségek, nagyarányú meg­oldására. Eszerint svájci frankokra szóló nemzetközi kötvényeket kellene kiadni, miál­al a valutanehézsége­ket mindenütt ki lehetne küszö­bölni. A tervezet szerint tov­ábbá Svájcban nemzetközi bankot kelle­ne létesíteni, amely a világ vala­mennyi államának hadiadósságait rendezné.

Next