Kisalföld, 1958. szeptember (3. évfolyam, 206-230. szám)
1958-09-02 / 206. szám
FKOLETÁKJAI ESGYESULEIEBS 9 Új iskolát avattak Gyirmóton A képen látható új iskola ott áll Gyirmót közepén. A hosszú, pirostetős, sokkéményes, korszerű épület mellett valósággal eltörpül a többi. Vasárnap a falu lakossága, felnőttek és gyerekek ellepték az ■új iskola előterét, ekkor adták át rendeltetésének Gyirmót büszkeségét Az ünnepségen megjelent és beszédet mondott Katona Lajos elvtárs, a Győr-Sopron Megyei Tanács elnöke. Többek között arról szólt: Ez az új iskola a dolgozó magyar nép kultúrforradalmának egyik beszédes bizonyítéka. Régen a földesurak nem sokat törődtek a jobbágy- és zsellérgyerekek iskoláztatására. Csak 1732-ből említ a dokumentáció egy szerény kis iskolaházat Gyirmóton. A tanulók száma 1812-ben 33 volt. Az 1868-as népoktatási törvény kötelezővé tette a 6—12 éves gyermekek oktatását. Ekkor új iskola épült a Langerer-féle házból nádtetővel később, 1926-ban a kormány egy tágasabb tantermet adott (a régit elpusztította a háború), de ez sem elégítette ki a népoktatási követelményeket. A második világháború után a tanácsházban létesítettek egy szükségtantermet. És most átadjuk az újat, amely kiválóan alkalmas a 154 tanköteles színvonalas oktatására. Katona elvtárs arról is szólt, hogy a második világháború óta az egész falu sokat fejlődött. A felszabadulás előtt — mondotta — kilencen birtokolták a falu határának felét, 935-en osztoztak a többin. A felszabadulás után 397 szegényparaszt kapott 691 hold földet. 1948-ban villanyt, később új mozit kapott a község. A mozinak tavaly 21101 látogatója volt. A családok kétharmadának van rádiója, 162 rádióelőfizetőt tartanak nyilván. A háború előtt 4050 volt, ma pedig 244 a Győrbe járó munkások száma. Az üzemi munkások havonta 544 finn forinttal növelik a község bevételét. Ezután arról beszélt: A szocializmust építő nép kultúrforradalmából az oroszlánrész a pedagógusokra jut. Ők az ifjúság oktatói, nevelői, tudásuknak, világnézetüknek, jellemüknek megalapozói, kialakítói. Az ő lelkiismeretes munkájuktól függ, hogy művelt, szabadságszerető, haladó szellemű, áldozatkész ifjú nemzedék kerül-e ki iskoláinkból. Én azt tanultam szüleimtől, azt lestem el az értelmes, öntudatos felnőttektől, hogy gyermekeink nevelőit a legmesszebbmenőkig becsülni kell. A magyar pedagógusok soraiban elenyésző volt azoknak a száma, akik az 1956-os ellenforradalom idején a nemzete veszejtő kalandorok szolgálatába álltak. Ők már megkapták romboló cselekedetükért méltó büntetésüket. Pedagógusaink zöme 1945 s később 1956 után is hamar megtalálta helyét, félreérthetetlenül a haladás pártjára állott. Katona elvtárs ezután rámutatott az ifjúság oktatásának, nevelésének sok fontos kérdésére, majd a megyei tanács és a megyei pártbizottság nevében jó tanulást kívánt a gyermekeknek, s jó munkát a pedagógusoknak. Utána megható jelenet következett: az iskola felpántlikázott kulcsainak átadása. Ezt a pillanatot sok gyirmóti lakos fogja örökre megőrizni a szívében. Nagyon kedvesek voltak a kis általános iskolások, akik szép szavalatokkal, táncokkal és énekszámokkal szórakoztatták a lakosságot és a vendégeket. Mikor megnyílt az iskola ajtaja, az egész ünneplő közönség betódult, mindenki megtekintette a korszerű épület szép, jól felszerelt belsejét. Bizonyos, hogy az új iskolával hosszú időre megoldódott Gyirmót népoktatásának legégetőbb kérdése. iskolás leánykák népi tárja. Boldog szülők az iskolaavatáson. REAGA FILLÉR TUS ÉVFOLYAM, 206. SZÁM. * MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT ____________ÉS A MEGYEI TANACS LAPJA Győr, 1958. szeptember 2. kedd. ZAJÉVNYITÓ Szociálpolitika régen és most Csehszlovák geológusmérnök-hallgatók jártak Sopronban A Nehézipari Műszaki Egyetem soproni bányamérnöki és földmérőmérnöki kara egyességet kötött a Moravszka oszdravai műszaki egyetemmel arra vonatkozóan, hogy hallgatóik közül néhányan külföldön végezhessek csereakció keretében a nyári szakmai gyakorlatokat. A megegyezés alapján Sopronból még július elején tizennégy geológusmérnök-hallgató és négy oktató indult tanulmányútra Végvári Károly egyetemi tanársegéd vezetésével Moravszka Czeztravába, Csehszlovákiába. A soproni egyetemisták gazdag tapasztalatokat szereztek háromhetes csehszlovákiai tartózkodásuk alatt. Az első ötnapos kirándulásuk alatt bejárták Moravszka Osztrava környékét, ahol különösen a bányászati és geológiai viszonyokat tanulmányozták. Második útjuk alkalmából Moravszka Osztravából a Jablonkai hágón keresztül mentek az árvái Magurába, a Magas és Alacsony Tátrába, majd a Garamvölgy mentén Bratislavába látogattak el. Alig hogy visszaérkezett Magyarországra a soproni tanulmányi csoport, elindult Moravszka Osztravából az ugyancsak tizennégy geológusmérnök-hallgatóból és négy oktatóból álló csehszlovák delegáció. A csehszlovák egyetemisták a háromhetes magyarországi tartózkodásuk során ellátogattak Budapestre, majd a magyar bányavidékre és Sopronba. Tanulmányozták Dorog, Tatabánya, Úrkút, Ajka, Hadimba bányászatát, látogatást tettek Keszthelyen, Veszprémben és Nagykanizsán. Tantukmányútjuk során különösen a magyar geológiai viszonyokat vizsgálgatták, a geocénkori szén lelőhelyeit, amely náluk nem fordul elő. Magyarországi tartózkodásuk utolsó három napját Sopronban töltötték. Jaroslav Havelka, a Moravszka Osztrava-i műszaki egyetem geológus tanszékének adjunktusa, a küldöttség vezetője, örömmel állapította meg, hogy gazdag tapasztalatokat szereztek magyarországi útjuk során és kellemes emlékekkel térnek vissza hazájukba. . A csehszlovák delegáció augusztus 31-én, vasárnap este indult vissza Moravszka Osztravába. Magyar küldöttség is részt vesz az egyetemi tanárok nemzetközi kongresszusán Az egyetemi tanárok és oktatók nemzetközi , szervezetének XI. kongresszusára — amelyet Brüszszelben szeptember 1—6. között tartanak — magyar küldöttség utazott el. Szigeti József művelődésügyi miniszterhelyettes és Rigler György, a Művelődésügyi Minisztérium felsőoktatási főosztályának osztályvezetője képviseli a magyar egyetemi oktatókat a megnyitó nemzetközi konferencián. A Hazafias Népfront Megyei Bizottságának felhívása a szülőkhöz Véget ért a kéthónapos nyári vakáció. A mai nappal kezdődik az 1958—59-es tanév. A pedagógusok felkészülve, az iskolákmegszépülve várják a tanulóifjúságot. Zsibongó gyermekhad népesíti be ismét az iskolákat. Jönnek az elsőosztályosok is, akik most teszik kezdetleges, bizonytalan lépéseiket az élet végtelenjébe vezető úton. Sok édesanya és édesapa vezeti ma kézenfogva a kis növendéket, hogy néhány közvetlen szóval, meleg kézszorítással gyermekét a nevelője, tanítója gondjára bízza. Kedves szülők! Édesanyák, édesapák! A pedagógusok a mai naptól osztoznak majd azokban a gondokban, amelyek eddig a szülők vállára nehezedtek. Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy ezzel a szülők gondja és felelőssége egyáltalán nem csökkent. Gyakran lehetett hallani az elmúlt tanévekben, hogy az iskolások nevelése csak a pedagógusok feladata. Ez a nézet helytelen és veszélyes. Ahhoz, hogy az ifjúságból öntudatos, becsületes, képzett, a közösség számára is hasznos hazafiak váljanak, az egész társadalom összefogása szükséges. A gyermekek neveléséért elsősorban a szülők felelősek. Ha egy gyermek, egy ifjú ember megbotlik, ha baj éri, az legjobban, szülőknek fáj és azt a fájdalmat nem enyhíti mások részvéte. A legnagyobb elfoglaltság mellet is szakítsunk időt arra, hogy a gyermek iskolai előmenetelével, magatartásával törődjünk. Ne csak akkor figyeljünk fel, ha már intőt kell aláírni. A szülők tevékenyen kapcsolódjanak a szülői munkaközösségek munkájába, vegyenek részt a nevelési tanácskozásokon és segítsék a tanítókat felelősségteljes munkájukban. Ha helyes együttműködést tudnak kialakítani a szülők és pedagógusok, a közös munkának közös lesz a gyümölcse, eredménye is. A Hazafias Népfront Megyei Bizottsága nevében kívánunk eredményes oktató-nevelő munkát pedagógus barátainknak, jó tanulmányi eredményt az ifjúságnak, és erőt, egészséget a kedves szülőknek. A Hazafias Népfront Megyei Bizottsága