Kisalföld, 1966. augusztus (11. évfolyam, 181-205. szám)

1966-08-02 / 181. szám

i Siker volt a Tinódi-est v­árszínpad Egerben • V­árszínpad Győrött ? „Az idei egri nyár első pó­diumműsorát a Győri Ifjúsági Irodalmi Színpad adta a vad kivilágított földbástyáján­­. Az irodalmi színpad legjobb eredményeit és hagyománya­it űrzik a győri fiatalok. Eg­ri sikerük is bizonyítja, hogy már 1962-ben méltán kapták meg a kiváló együttes ki­tüntetést, s hírüket, ezzel a vendégszerepléssel is igazol­ták.” A Heves m Megyei Nép­újságból idézzük e sorokat A győriek nemrég nagy si­kerrel szerepeltek Egerben. A meghívás előzménye egy érdekes apróság, amolyan kulisszatitok. Az Eger—Győr rádiós vetélkedő alkalmával mindkét város irodalmi­ színpadának rövid műsort kellett adnia. A próbán a vetélkedő egyik rendezői, aki a pesti stúdióban hallgat­ta a győriek produkcióját, visszaszólt Győrbe: nincs-e valami félreértés, csak ama­tőrök szerepelhetnek a mik­rofon előtt, hivatásos művé­szek nem. A győri irodai ■ni színpad magasabb pontszá­mot is kapott a vetélkedőn és később egy meghívást az egri nyár rendezőbizottságá­­tól. Az egri várbástyán épí­tett szabadtéri színpad idei programját a győri egy út . nyitotta meg Végek dicsérete című műsorával. — Az egri várbástya ide­ális környezet a Tinódi Lan­tos Sebestyén és a végvári vitézek költészetéből összeál­lított montázshoz — mondja az egri sikerre emlékezve dr. Perédy László, az együt­tes rendezője. — Szeretettel fogadtak bennünket a száz­­személyes nézőtéren, leg­alább kétszázan álltak, ül­tek. Tren­három szavalén­k lépett fel, és a Győri Zene­művészeti Szakiskola kama­razenekara. — A Tivódi-estet a g­­őri nyár programjában is meg­találjuk. — Augusztus 111-én lépünk fel a győri várbástyán, amely az egrihez hasonlóan rend­kívül alkalmas környezet eh­hez­ a műsorhoz. Néhány át­alakítás, építés szükséges ott, reméljük, addig elkészül, és ezzel az ország kevés voi­t színpadának számát gyara­pítja Győr. Műsorunkban ko­rabeli magyar táncok is lesz­nek. — Hogyan si­került az együttes idei, nyolcadik évada? — Az ifjúsági irodalmi színpadnak eddigi leggazda­gabb évada volt az elmúlt tíz hónap. Hat presszómű­sort mutattunk be harminc­két előadásban, a legkülön­bözőbb helyeken a legkülön­bözőbb meghívásoknak tet­tünk eleget. Két nagyobb bemutatónk volt. Borchert: Az ajtón kívül és az említett Tinódi-est. Fellépünk az al­kotmány ünnepén is. Az­ évadban tehát összesen kö­rülbelül 45 fellépésünk volt. Az egriek az ősszel adják vissza látogatásunkat. Az irodalmi színpadok or­szágos fesztiválját — amely eddig minden évben Győrött volt — legközelebb Kapos­várott rendezik meg. A Győri Ifjúsági Irodalmi Színpadot a Népművelési Intézet a Ti­nódi-est műsorával hívta me­­ g. .. Szakoktatók tanfolyama A Munkaügyi Miniszté­rium 400. számú győri Ipari­­tanuló­ Intézetében háromhe­tes tanfolyam kezdődött vas­ipari szakoktatók részére. A tanfolyamon az ország min­den részéből 100 olyan szak­oktató vesz részt, aki peda­gógiai felkészültséggel még nem rendelkezik. (MTI.) S­irokay Zsuzsa bemutatkozása Fertődön A vasárnap délelőtti hang­versenynek üdülőnkből ver­buválódott közönsége kivé­teles képességű s fiatal kora ellenére nemzetközi hírnév­nek örvendő zongoraművész­nőt köszönthetett a fertődi kastély zenetermében. Siro­kay Zsuzsa a Salzburgi Ün­nepi Játékokról érkezett Fertődre. Mozart Á-dúr zongoraversenyének magán­­szólamát játszotta­ olyan ma­gas fokú technikai tisztaság­gal s nem utolsósorban olyan elmélyült muzikalitással, amelyet még idősebb, rutino­sabb művészektől is ritkán hallhatunk. A mozarti stílus minden technikai és zenei kifejező­­eszközének tökéletesen bir­tokában van. Ezeket az esz­közöket nagy tudatossággal s egyben költői ihlettel állítot­ta a remekmű tartalmának szolgálatába. Aligha képzel-­­­hető el tisztább stílusú elő­adásban ez a versenymű. A második tétel csodálatosan daloló bánata, a Finale per­gő, sziporkázóan szellemes muzsikája, de az első tétel jellegzetesen mozarti éneklő allegrója is kivételes hang­versenyélményeink közé so­rolható. A Fejér György vezette Győri Filharmonikus Zene­kar a szólista biztos kísérete mellett jó produkciót nyúj­tott Haydn Szerenádjában is. A koncert zárószámaként örömmel hallottuk Schubert klasszikus hagyományokat idéző B-dúr (ötödik) szimfó­niájának színes, tempóiban és hangvételében meggyőző előadását, —s —y Hogyan kell filmet nézni: Avagy: a szép özvegy semmit sem titkol Ha az ember nagyon akar­ja, minden filmnek van ta­nulsága. Például a győri Rába moziban hétfőtől ját­szott, „A kis özvegy ’ című­­ olasz—francia alkotásét így­­ lehetne összefoglalni: egy kis ravaszsággal s lényegesen több bájjal (egyáltalán nem titkolt bájjal) meg lehet sze­lídíteni a morcos polgármes­tert, és meg lehet vadítani a szelíd gyógyszerészt, lehet, hogy néhány em­ber kevéssé elnéző. Nekik bizonyára az lesz a vélemé­nyük a film megtekintése után, hogy gyengécske pro­dukciót kínlódtak végig (per­sze a férfiak kínlódását nem kell komolyan venni, Marga­ret Lee sok mindent lelep­lez, s valljuk be, ezzel nem , nem okoz csalódást). El­­­­mondhatják, hogy a film el­­s­sősorban a forgatókönyv hi­bájából olyan, amilyen. Egyetlen, nem túlságosan új­­ ötletre épült a történet. Az autó, Corrado sportko­­­­csija nagyon jó. Mondja is,­­ hogy sportmotor hajtja. Az a jelenet, amelyben a két du­nai vetélytárs összetöri a berendezést, mondhatni meg­kapó. Olyan régi ismerős, még a film őskorából, hogy nem lehet meghatottság nél­kül nézni. Az a kis szakmai bemutató, amit Susy mind­járt a film elején tart, tud­niillik bemutatja, hogyan fo­gad, szóval hogyan fogad egy hölgy egy urat, az is csodálatos. (Azért ilyen za­varos a fogalmazás, mert ne­­­héz körülírni milyen hölgy , milyen céllal milyen urat fogad. Nézve persze nem , ilyen nehéz, első pillantásra kitaláltuk.) Minden filmet kétfélekép­­­­pen lehet nézni: igényesen­­ és igénytelenül. A kis özvegy azok közé tartozik, amelye­ket nem ajánlatos igényesen nézni. Valószínűleg azért vettük meg, hogy ezt bebi­zonyítsuk a magyar közön­ségnek. Egy dologban azonban­­ igaza volt a rendezőnek, ha­­ jó filmen látjuk mindazt Margaret Lee-ből, amit A kis özvegyben mutat, vagy az értéket vagy Margaret Lee bájait nem vesszük ész­re, így biztosra mehetett.­­ Észrevettük. Igényesen is. M. L. * 1 * * 9 Margaret Lee és Peppino de Filippo Csütörtökön zsűrizik a képzőművészeti pályázat műveit Fapp Ilajosné gondnoknő lakásán, a Győri Tanítókép­ző Intézet gyakorlóiskolájá­ban gyakran szólt a csengő szombaton. Különösen négy óra után, fél öt körül sűrű­södtek a hívások. E korai csengetőket, úgy látszik, nem érdekelte a labdarúgó döntő tv-közvetítése sem, mások végignézték a mérkőzést, s azután indultak útra kisebb­­nagyobb csomaggal. Néme­lyikük egymaga nem is bírta volna — segített a családtag vagy ismerős. — Ezeket hozták elsőnek — mutatja a „csomagokat" Pappné — még délelőtt, vi­dékről jöttek, s kérték, hogy ne kelljen megvárniuk a dél­­ut­ni négy órát, a beadási idő kezdetét. Miért ne en­gedte­k volna, az a néhány óra ugyan mit számít? A gyakorlóiskola fizika­­szertára fogadta be ideigle­nesen a felszabadulási pá­lyázatra érkezett alkotáso­kat. A féltő gonddal becso­magolt művek egyelőre őr­zik titkukat, néhányon még a jelige sem látható, nyilván a boríték is belül, a burkoló­papír alatt lapul. (Valakik­nek majd egy-két órát rá kell szánniuk, hogy kibont­sák a képeket, szobrokat.) Már a választott jeligék is bizonyos mértékben „árul­kodnak" : „Veszedelem", „So­ha többé" nyilvánvaló uta­lást tartalmaz a témaválasz­tásról, ahogy nyilvánvaló a „Balaton"­, „Négy folyó”, „Szigetköz” vagy az „Arra­­bona”. Viszont teljes a titok­zatosság olyan jeligénél, mint például „Paletta”, „Orfeusz”. A jeligével járó kötelező névtelenségen kívül teljesen­­ nyílt sisakos az „ABC” vagy a „Vegyész" pályaművek al­­­­kotója, feleslegesnek tartot­ták a kisplasztikát­, a gipsz portrék, domborművek külön burkolását. Este nyolc órára félszáz kép sorakozott a szertárban. Horváth István, a képzőmű­vészek győri csoportjának titkára közölte a gondnoknő­vel: a beadási határidő le­járt, több pályaművet nem vehet át. Kivétel az a „ko­csira való ”, amit már előbb a megyei tanácsra adtak be. (Tegnap már át is szállítot­ták a képeket, dombormű­­veket, szobrokat.) Már így látatlanban sem tekinthető túlzásnak a meg­állapítás: sikeresen zárul az idei képzőművészeti pályá­zat. S az is bizonyos, hogy nem lesz könnyű dolga a zsűrinek. A bíráló bizottság csütörtök délelőtt fél tizen­egykor kezdi meg felelősség­teljes munkáját. -4- KISALFÖLD „Szeretném magam megmutatni'4 5 6 D E ÍGY? Így szólt, a hirdetés: „A Magyar Filmgyártó Válla­lat keres néma szereplőket, nőket, férfiakat, gyereke­ket, minden korosztályból. Jelentkezés Győrött, a Jó­kai Mór Művelődési Ház­ban pénteken délután 4 órakor.” És jöttek a nők, férfiak, gyerekek, minden­féle korosztályból. Legalább másfél ezren. Már két órá­val előbb odaálltak az ajtó­hoz, eleinte sorban, aztán megbomlott a rend. Az utóbb érkezők már csak a kavargó, tolakodó, zajongó tömeg szélére állhattak, és várták, ki lesz a 600 statisz­ta — a 600 „utcai járó­kelő”. Amikor a filmesek meg­jöttek, akkor hozták be az előcsarnokba az első nőt, aki rosszul lett. Levegő után kapkodott, a kezét a­­szívéhez szorította. Széket, vizet hoztak neki.­­ Amint magához tért, elment, hogy kitöltse a kérdőívet: név, lakás, életkor, magasság, hajszín, akar-e színésznő lenni, igen, akar. És a legtöbbje akart. Nemcsak 14—18 éves fiúk és lányok, hanem középko­rú, sőt idősebb férfiak, nők is. Olvastam ilyent is az egyik cédulán: „Foglalkozá­sa: nyugdíjas, akar-e szí­nész lenni, igen. Tudom, a színház, a film megigézi az embert, nem­csak azokat, akik csinálják, hanem azokat is, akik lát­ják, olvasnak vagy hallanak róla. Színésznek lenni so­kak dédelgetett álma. (..Sze­retnék, de nagyon nehéz”— írta valaki a kérdőívre.) S ilyenkor úgy érzik, itt a nagy lehetőség, talán ép­pen ők lesznek, akikre a rendező felfigyel. Hisz ol­vastak már ilyen karrier­­történetet nem egyet. Erre emlékeznek. A felfedezett és elfelejted szituál nyuj­­dasairól, vagy a soha fel nem fedezések keserűségé­ről szóló riportokra nem.. Tudom azt is, hogy nem mindenki akar szinusz ten­ni, aki pénteken ott tolon­gott. Van, akinek a sta­­tisztálásért kapott forintok is fontosak. („Most végez­tem, meg nem tudtam elhe­lyezkedni — mondta egy fiatal lány — vegyenek fel!”) Diákoknak zsebpénz, öregeknek kiegészítés a nyugdíjhoz. Vagy- egyszerű­en csak érdekesség. Irgalom, Kaland. Elmesélhetik: „És akkor, amikor a filmen ját­szottam, azt mondta a ren­dező . ..” A moziban felmu­tathatnak a vászonra: „Ott, ott vagyok én .. Talán ezért van ez az egész. Meg azért, mert min­den emberben van egy ter­mészetes szereplési vágy, mindenki szeretné „megmu­tatni magát”, hogy ő — ha csak ennyivel is — többet tud a másiknál, így kerestem a mentsége­ket az előcsarnokban állva a körülöttem rohangászó, lökdöső felnőtteknek, gye­rekeknek. De nem igen ta­láltam. Mellettem egy kis­lány sírt, egy asszonynak elveszett a cipője, a szem­közti üzletből kihozott szé­ken idős néni pihegett. A rendőrök izzadva tartották a bejáratot. Hol van a film romantikája, a kaland, az izgalom, amiért ez a más­fél ezer ember ide jött? Gorombaság, tülekedés, erőszak és fájdalom volt ez, enyhébb szóval: fegyelme­z­etlenség, aminek pedig a filmfelvételhez — hogy ne mondjam, a művészethez — semmi köze sincs. Még az „utcai járókelő” statiszták szintjén sem. —g!— GYORSLISTA az 1966. augusztus 1-én megúrí­­­tott lottó jutalomsorsolásról, amelyen a 30. játékhét szelvé­­­­nyei vettek részt.­­ A gyors listá­ban az alábbi rövi­­­­dítéseket használtuk: utalv.—vásárlási utal­vány, v.—• rádió, fényképezőg.—fényképező­gép, hutóg.—vátógép, iróg.—író­gép, bázt.­gépek—háztartási kis­gépek, perzsa*­*.—perzsaszony­ag, motorkerékp.—motorkerékpár, „Ki mit v.”—ki mit választ, tex­­til—lakástextil, méter—méteráru, zenegép—zenegépek. Szám. Nyer­ervény: OK) 832 utalv. 013 102 hűtőgép 021 035 é­lés­ka útra út. 015 296 utalv. 188 312 bútor ut. 500 511 hutog. 301 091 ki­mit vál. 508 963 perzsasz. 509 175 fruig. 510 033 hutog. 314 316 hutog. 517 018 utalv. 311 690 utalv. 328 208 utalv. joo - trl­v. 538 282 ruházati cikkek 4 214 526 mosógép 4 219 414 „Jak-tex” 4 310 967 Utalv. 5 470 883 éléskamra ut. I 5 471 M$ óra és ezüstáru ut. 5 416 911 utalv. 5 477 267 hütog. 5 483 411 méteráru. 6 016 457 pianino ft 023 336 bütőg. 6 051 361 hütog. 6 036 013 fényképed. 6 051 094 tv. 6 058 418 utalv. ti 069 059 utalv. 6 062 527 óra és ezüstáru ut. 6 071 093 óra és ezüstáru ut. 6 077 137 mosóg. plusz centrif. 6 083 031 tv. 6 093 085 r. 6 099 905 r. 6 114 192 tisztaság gépsor. 6 120 207 utalv. 6 120 560 utalv. 6 129 898 háztartási g. 6 141 416 hütög. 6 14­ 909 Utalv. 6 311 910 motorkerékp­­ti 144 487 ki­mit vál. 6 150 505 éléskamra ut. 6 153 004 hütög. 6 153 998 Utalv. 6 154 926 Utalv. 6 156 837 háztartási g. ti 177 639 r. 6 178 631 motorkerékp. ti 180 374 éléskamra ut. ti 1180 999 utalv. K 191 661 motorkerékp. 6 201 356 tróg. 6 211 331 tv. ti 222 614 utalv. 6 231 018 küteg. 6 248 781 tv. 6 251 358 tróg. 6 270 497 utalv. 6 275 370 óra és ezüstáru 6 277 166 zenegépek 6 279 844 r. ti 281 004 utalv. 6 296 812 ruházati cikkek 6 202 163 ruházati cikkek 6 3­46 971 óra és ezüstáru ut. 6 377 677 Budapest XI., Mohai út .15­­b. sz. a. felépülő Ur­­sasházban az X. em. 4. sz. ** harpntozodás (kettő Szám: Nyeremény: kisméretű), étkezőkony­hás, erkélyes öröklakás. : 6 390 469 éléskamra ut. 1 b 387 778, háztartási g. ti 701 484 r. : ü 392 915 ki mit vál. |­b 395 628 éléskamra ut. |­b 398 654 tróg. I 6 402 336 bútor-lakbér, ut. 6 130 080 mosóg. 6 438 082 utalv. 6 112 939 külf. utazás­i ád­. Nyeremény: fi 448 921 ruházati cikkeit ti. 154 287 utalv. tp 6 174 107 tv. 7 509 885 éléskamra ut. : 463 523 „ki mit vál.” 7 470 324 tv. • 7 483 083 utalv. ! 7 188 546 óra ! A gyors lista közvetlenül a­ hú­zás után készült, az esetleges számhibákért felelősséget nait­­ általunk. A nyertes fogadónak a nyertes szelvény fogadási szel­­vény részét augusztus LIP-ig kell eljuttatnia a Sportfogadói és s­­ot­ói­gaz­gatós­ág lebonyolítási osztályára (Budapest, V., Nádor utca 15.). (MTI.) 1966. augusztus 2-, kedd Sikerrel lakottan Hazaérkezett nagysikerű angliai vendégszerepléséről a KISZ Központi Művész­­együttesének 55 főnyi tánc­csoportja és rajkó-zenekara. A magyar fiatalok két hét alatt 14 előadást tartottak Londonban és több város­ban. Európa legnagyobb kon­certtermében, az Albert­hall­­ban 14 000 főnyi közönség tekintette meg a két elő­adást. Az együttes műsorá­ból Manchesterben filmet készített a BBC tv-stúdiója. Middlesborough-ban egy nemzetközi folklór-fesztivá­lon két estén át tízezer főnyi közönség tapsolta végig a magyar műsort. Sheffield bejt hat előadáson léptek fel. (MTI.) POCSEFILIA Az ember felnőtt ko­rában játékosabb, mint a serdülés éveiben. Ké­rem, ne tiltakozzanak. Gondoljanak a tisztes családapák kemény ul­ticsatáira, a totóra vagy a lottóra, hogy csak né­hány felnőtt időtöltést említsek. A szórakoztató játékok kategóriájába sorolnám, a horgászást, a vadászatot, bélyeg­gyűjtést, barkácsolást, a sárkányépítést, kenguru­­tenyésztést és a kulcs­­karikagyűjtést is. Ez utóbbi Franciaor­szágban szedi áldozatait. Nem tévedés, pontosan­­ kétmillió hódolója van e járványnak. E hóbort még tudományos elné­zést is kapott: poc­csi- Ha, amely a francia port-clé (kulcsgyűrü) szó­ból ered. Természetesen, nem akármilyen kulcs­karikákat gyűjtenek, csakis olyat, amelyen valamilyen dísztárgy is van. Ez lehet ap­rócska böllérkés, óra, fésű, kánya, automodell vagy valamilyen kép. Nem túlzunk, de máris 75 000 (!), ilyen dísztár­gyakkal ékesített kulcs­­gyűrű van forgalom­ban. E szenvedély rabjai közül frusz valaki a bű­nözés útjára is rálépett, csakhogy kiegészíthesse gyűjteményét. A francia sajtó nemrég beszámolt arról, hogy kirabolták a Párizs melletti kulcs­­karikagyárat. A gyűjtő rá sem hederített a pénzzel teli páncélszek­rényre, ellenben magá­hoz vett mintegy ezer darab érdekesebbnél érdekesebb kivitelezésű kulcskarikát. Lehet, hogy tréfa, de megjelent az első olyan apróhirdetés, melyben „a jól fésült, 24 eszten­dős fiatalember benő­sülne egy kulcsgyűrű­­gyűjteménybe, illetve annak csinos, magas, fiatal tulajdonosát is el­viselné ,. Kalandorok kímélje­nek! ~“fiS9»d

Next