Kisalföld, 1967. március (12. évfolyam, 51-76. szám)

1967-03-01 / 51. szám

. 1942. március 1-én a Népszava olvasói különösnek ható felhívást olvashattak. A történelmi hagyományok ápo­lására „az országban minde­nütt gondozatlanul kallódó ereklyék összegyűjtésére” or­szágos társadalmi megmozdu­lást hirdettek: „Álljanak so­­rainkba mindazok, akik tisz­tán érzik magukban a törté­nelmi hagyományt, és hiszik, hogy e nagyszerű örökség ápo­lása és elmélyítése fontos nemzeti feladat”. — Aláírva: „A Magyar Történelmi Em­lékbizottság” és huszonnyolc név. Ismert baloldali politi­kusok, újságírók, írók, művé­szek, mint Bajcsy Zsilinszky Endre, Kállai Gyula, Szaka­­sits Árpád, Mihályfi Ernő, Tildy Zoltán, Illyés Gyula, Pátzay Pál, Szőnyi István, Ve­res Péter, Darvas József, Ber­­náth Aurél és mások. Az egyszerű újságolvasó valószínűleg meghökkent. Az ország több mint fél éve, hogy részese Hitler bűnös és őrült háborújának. A német fasisz­ta csapatok elszenvedték már első nagy vereségüket Moszk­va alatt. Az antifasiszta de­mokratikus országok szövet­ségi szerződése és az angolok Magyarország elleni hadüze­nete széjjelzúzta a kettős po­litikában reménykedő csopor­tok illúzióit. Már nem lehetett eltitkolni a magyar csapatok első nagy bűnös akcióját, nemzeti szégyenünket a „Hi­deg napok”-at, az újvidéki és zsablyai tömegvérengzést, amelynek több mint három­ezer áldozata volt. Ilyen vér­­zivataros időkben minden ha­ladó ember előtt köztisztelet­ben álló férfiak „ereklyegyűj­téssel” foglalkoznak, múzeu­mot szerveznek? A kudarcok és a fel­háborodás hulláma megbuk­tatta a Bárdossy-kormányt. Utóda Kállay Miklós — akit közvetlen környezete is poli­tikai sviháknak, gátlástalan kalandornak tartott — fő fel­adatául tűzte, hogy a háború folytatásához szükséges egy­séget megteremtse, és a füg­getlenségért, demokráciáért és békéért küzdő erők egységét megbontsa. A Magyar Történelmi Em­lékbizottság nem múzeum alapításával foglalkozott. Ré­sze, illetve legális fedőszerve a kommunisták által kezde­ményezett széleskörű függet­lenségi mozgalomnak, így ír erről az illegális Szabad Nép 1942. márciusi száma: „Minden mozgalom a ke­nyérért, földért, szabadságért, az ország függetlenségéért erő­síti a gátat a labanctörekvé­sekkel és a Bárdossy-klikk kapitulációs politikájával szemben. A munkásság moz­galmai így válnak mind ha­talmasabb tényezőivé a nem­zeti szabadságharcnak, 1948 eszméinek megvalósításáért’’. A Történelmi Emlékbizott­ságot a legszélesebb értelmi­ségi összefogás jellemezte. A budapesti rendőrkapitány he­lyettesének jelentése így lát­ja ennek a lényegét: „A bi­zottság éppen azért alakult meg politikailag heterogén elemekből, hogy ezzel is de­monstrálja a függetlenség és szabadság kérdésének, politi­kai pártok és mozgalmakon való felülállását és egységes magyar követelés jellegét”. Távolabbi perspektívában a bizottság résztvevői talán nem értettek mindenben egyet, ideológiai különbségek is fennállottak, de valami lé­nyegesben azért találkoztak. Szekfű Gyula szavaiból ért­hetjük ezt meg, áld így írt a Népszava emlékezetes kará­csonyi számában: .......A ma­gyar munkássággal, akárcsak a magyar parasztsággal, nem voltak soha k kapcsolataim, vi­szont ami a marxizmus tan­elveit illeti, ezekkel szemben elfoglalt álláspontomat soha­sem tartottam titokban... Nagy elemi csapások idején, felhőszakadás után, árvízve­szedelemben senki sem tud négy fal között maradni... Ilyen viharban élünk ma is ... Azt hiszem, a szabadság dol­gában megérthetjük egymást, még ha különböző pontokról indulunk is el” Az értelmiség felada­tává vált, hogy leleplezze az uralkodó rendszer magyarko­dását, „hazafias” szólamainak hazug voltát. Megmutassa, hogy a magyar nép történelmi hagyományaink legdicsőbb szakaszaiban — elsősorban 1848-ban — hogyan küzdöttek a nép és vezetői együtt a sza­badságért, függetlenségéért, demokráciáért, a gazdasági és társadalmi haladásért. Az értelmiség részvétele a közös nagy feladatban igen sokoldalú volt. A munkáskó­rusok és munkásszínjátszók előadásaiba, majd a Hont Fe­renc által rendezett vigadói és zeneakadémiai irodalmi es­teken valóban a művészek szí­­ne-java vállalt szerepet. Olyan művészek fémjelzik ezeket az előadásokat, mint Ascher Osz­kár Basaideg Mária, Bánki Zsuzsa, Baló Elemér, Gobbi Hilda, Gábor Miklós, Gellért Endre, Hont Erzsébet, Hor­váth Ferenc, Major Tamás, Medgyasszai Vilma és sokan­­sokan mások. Hogy nemcsak egyszerű mű­vészi produkcióról volt itt szó, jelzi például Kállai Gyula cikke a Népszaváb­an az 1941. decemberi Petőfi-estről, amelynek bevezetőjét Móricz Zsigmond tartotta. „Igaza van Móricz Zsigmondinak — írja Kállai —, amikor a bevezető tanulmányában Petőfiről azt mondja: Korlátlan benne a szabadságvágy, s ezt a kor­lát­lanságot követeli a nép számára is. Petőfi élete Mó­ricz Zsigmond szerint: egyet­len harc, egyetlen eszme ér­dekében ... megszüntetni a jogtalan és oktalan rabságot, amiben emberek milliói fe­küdtek”. A magyar kultúra olyan ér­­­­ékei nyertek új megvilágí­tást, mint Bartók, Kodály, Ady és József Attila. A szocialista és ro­konszenvező képzőművészek is a maguk eszközeivel tárták fel a kor égető problémáit. A Vasas Székházban rendezett kiállításon olyan nevekkel ta­lálkoztunk, mint: Bán Béla, Berda Ernő, Bokros-Birmann Dezső, Derkovits Gyula, Dési- Huber István, Farkas Aladár, Fenyő A. Endre, Goldmann György, Háy Károly László, B. Juhász Pál, Kender György, Kurucz D. István, Mészáros László, Sugár Andor és má­sok. Pátzay Pál Petőfi emlék­­plakettjét, a Történelmi Em­lékbizottság bocsátotta ki, és az emlékezetes március 15-i tüntetés előtt már tízezres példányban díszítette a kabá­tok hajtókáit. A mozgalom csúcspontja az 1942. március 15-i tüntetés előkészítése volt. Erre nem­csak a párt mozgósította tö­megeit, hanem a Magyar Nemzeten, Kis újságon és Népszaván keresztül a Törté­nelmi Emlékbizottság is fel­hívást bocsátott ki. A világ­háború viszonyai között pá­ratlan erejű tüntetés élén ott haladtak a bizottság vezetői is és tették le az emlékezés­­ koszorúit Petőfi szobrára. A tömegek és az összefogás erejétől megrémült uralkodó­i osztály terrorral válaszolt. A főcsapást a pártra mérte, le- s tartóztatva annak mintegy 1­600 harcosát és vezetőjét. Nehéz volna felsorolni is azt a sokrétű és széleskörű­­ tevékenységet, amelyet az ér­­­­telmiség legjobbjai a rövid néhány hónap alatt tette­k. Tetteik már a történelem ré­szei, és így vonhatjuk le a következtetést: Azért csatla­koztak a párt népfrontpoliti­kájához, mert felismerték, hogy a nemzet sorsdöntő kér­déseiben akkor is a párt mu­tatta a helyes utat. Dr. Szemere Vera történész Huszonöt éve alakult a Történelmi Emlékbizottság A másik német katona Német katona . .. Két világháború poklát megjárt Európánk­ban különösen rossz emlék­eket ébreszt ez a két szó. Az újság­olvasó, aki napról napra követi a világ eseményeit, épp ele­gendő okot találhat arra, hogy örök figyelmeztetésként őrizze ezeket az emlékeket. A Német Szövetségi Köztársaság hadse­rege, a Bundeswehr ugyanis nem csupán drilljével, s nem is csak­ a Wehrmachtól örökölt tizenkétezer tiszt­jével folytat­ja — természetesen megváltozott külső körülmények között — a Har­madik Birodalom militarista hagyományait. A Német Szövet­ségi Köztársaságban kormánypolitika az atomipar fegyverke­zési célzatú kifejlesztése, ami épp ezekben a napokban, a genfi atomsorompó-tárgyalásokkal kapcsolatban annyit szerepel a hírekben. A kormánypolitika az NSZK-ban, méghozzá a na­pokban Seehohm miniszter nyilatkozatával újólag megerősí­tett politika, hogy a bonni állam nem hajlandó semmisnek tekinteni a hírhedt müncheni egyezményt, nem hajlandó elis­merni a második világháborút követően kialakult Európa­térkép határait. Ilyen körülmények között földrészünk biztonságának egyik, nagy fontosságú tényezője az első német munkás-paraszt ál­lam, a Német Demokratikus Köztársaság léte. Amikor még az ötvenes években a NATO megszerveződésével párhuza­mosan ismeretessé vált, hogy Nyugat-Németország gyors ütemben megindítja az újrafelfegyverzést, az NDK válaszul — az önvédelmi reflex parancsára — felállította saját nem­zeti néphadseregét. Amiként az NDK új szellemű, szocialista állam — új szel­lemű, szocialista a hadserege is. Ennek a hadseregnek a kato­nái szövetségeseink a Varsói Szerződésben, s velünk együtt őr­ködnek, hogy békénket, vívmányainkat soha többé ne veszé­lyeztethesse se német földről, se máshonnan kiinduló támadás Az NDK nemzeti néphadseregének születése napján ezért köszöntjük szeretettel­­ ezt az új, másféle német katonát. S. P. KISALFÖLD Elég közkeletű vélemény, hogy a házasság és ezzel leg­szorosabb összefüggésben a család széthullóban van, hogy elavult, idejétmúlt forma. A magas válási statisztikán kívül mik ennek a dezorgani­zációnak jelei? A házasság, a család már nem az a szorosan összetartó erő, ami volt. A családtagok jóval önállóbbak, mint azelőtt, a távolabbi rokonság, vérségi kapcsolatok vesztettek fontos­ságukból, szerepüket a munka­helyi, szakmai barátság vette át. Azelőtt elsősorban a há­zastársak, a család feladata volt a gyermeknevelés. Ma már igen korán különböző in­tézetek, intézmények segítik a család funkcióját. Ha azt kérdezzük: széthulló­ban van-e a házasság, fel kell tennünk a másik kérdést is: mihez mérten van széthulló­ban? Vajon nem csupán a házasság, a család polgári, sőt nálunk, Magyarországon a volt feudálkapitalista formájához mérten? A régi modell: a férj a ke­nyérkereső, a pater familias, az asszony a háztartás, a kis közösség lelke — szinte a sze­münk előtt enyészett el. A széthullás vajon nem­ csupán ennek a régi formának a szét­hullását jelenti és valami új tartalom, újfajta kötés és ösz­­szetartozás formálódásának a jelzése? Eddig is azzal az új hely­zettel, új problémákkal, új fe­szültségekkel foglalkoztunk, amelyek a nők munkába állá­sa nyomán következtek be. Vajon a fentebb vázolt jelen­ségek is nem csupán áttételes konzekvenciák-e? Egy felszólalásból, amely a Társadalmi Szemle majd négy esztendővel ezelőtti, a család mai helyzetéről tartott ankét­jén hangzott el: „...A szo­cializmus milyen társadalom­­politikát követ a család vonat­kozásában? Az álláspont ala­pos elemzése még hiányzik. Ez a hiány még sok területen ér­ződik, egyebek között a bírói gyakorlat bizonytalanságában. A bírókkal való beszélgetésből gyakran kitűnik, hogy abban az alapvető kérdésben bizony­talanságban vannak: védeni akarja-e a törvény a családot, vagy sem, illetőleg mit véd és mit nem.” A néhány évvel ezelőttinél már valamivel világosabban és erőteljesebben rajzolódik ki a helyzet. A nagy családok anyagi támogatása, az öthóna­pos fizetett szülési szabadság, legújabban az a határozat, hogy a fiatal anya még két esztendeig otthon maradhat gyermeke mellett, havi 600 fo­rintos juttatás mellett — mind azt bizonyítja, hogy a rendszer védi, támogatja a házasságot, a családot. Ezek a könnyítések, juttatá­sok mér eleve megkönnyítik a családalapítást is. Hozzájárul­nak ahhoz, hogy a házasság megszabaduljon az anyagi szempontok terhétől. Az érdekházasság fogalma különben is már hosszabb ide­je elhalványodott. A társadal­mi különbségek felszámolása, az, hogy a házasság megszűnt a nő, legalábbis a fiatal nők számára egyedüli foglalkozás­nak, állásnak, sőt egyáltalában foglalkozásnak és állásnak len­­ni, jelentős mértékben járult hozzá a „parti” fogalmának háttérbe szorulásához. Persze a lakás, a kocsi, a jó anyagi helyzet, bizonyos közis­merten magas jövedelmet je­lentő foglalkozási ágak ma is vonzóan hatnak és befolyásol­hatják a párválasztást. A közgazdasági egyetemen felmérést végeztek fiúk és lá­nyok között. A vizsgálat azt kívánta földeríteni, milyen tu­lajdonságokat várnak a Ha­tálok jövendő élettársuktól? A feltüntetett tulajdonságokat 1- től 5-ig kellett osztályozni. A fiúkhoz többek között a következő kérdéseket intézték: Jól főzzön? Megfelelő szerelmi partner legyen? Legyen jól ápolt, gondozott? Okos legyen és művelt? Jól keressen? Legyen csinos? A feleség dolgozzék? Problémáit meg tudja be­szélni vele? Férjnek és feleségnek legyen azonos életkora? A férj legyen okosabb, mű­veltebb feleségénél? A férjnek legyen-e több fi­zetése a feleségénél? A fiúk a legalacsonyabb pontszámmal a főzést értékel­ték, bár hozzátették: jó, ha ért hozzá a feleség. Azt sem vár­ják el, hogy szép, kifejezetten csinos legyen, elegendőnek tartják, ha ápolt és gondozot. Viszont valamennyien fontos­nak tartják, hogy az asszony dolgozzék, és hogy mindent meg tudjanak egymással be­szélni. A fiúk ideálja tehát az értelmes, művelt, magára adó dolgozó nő, és nem hangsúlyo­zottan nőies „csinibaba”. A felmérés során kiderült, hogy a lányok azt tartják leg­fontosabbnak: jövendő élettár­suk megfelelő szerelmi partner legyen. A lányok elvárják jö­vendő férjüktől a jól ápoltsá­­got és gondozottságot is. Nem tartják fontosnak viszont azt, hogy élettársuk többet keres­sen, mint ők. Azt ellenben nyomatékosan igénylik, hogy megbeszélhessék vele gondjai­kat, megoszthassák vele prob­lémáikat. S végül: mind a lá­nyok, mind a fiúk többsége azt vallotta, hogy az emberi élet, az emberi boldogság teljessé­géhez hozzátartozik a család, a gyermekáldás is. Végső soron talán úgy fogal­mazhatnánk meg, hogy nem válságban van a házasság, ha­nem­­ átalakulóban. Humá­nusabb tartalommal telítődik, jobban tiszteletben tartja a partnerek egyéniségét, mint a régi házasságban. Persze ezek csak a fő irányvonalak. Nem láthatjuk előre a fejlődést. Az átalakulásnak nemcsak szemlélői, de gyakran szenve­dő tanúi és részvevői is va­gyunk. Hisz minden átalak­­ul konfliktusok között megy végbe. (Vége.) Kertész Magda - -Mai szemmel a házasságról V. Átmenet?... 1961. március 1., szerze A Komárnói Magyar Területi Színház vendégjátéka A Komárnói Magyar Terü­leti Színház az elmúlt három napon két kitűnő előadással látogatott át hozzánk. Egy tra­gédiát és egy vígjátékot lát­hattunk. A két előadás között azonban korántsem csak a darabok más-más műfaja je­lentette a különbséget, hanem úgyszólván minden, amit a színpadon láthattunk. S ennek, a műfajok törvényszerű igé­nyei mellett, a teljesen eltérő rendezői koncepció a háttere. A színészek érdeme, hogy mindkét elgondolás hű tolmá­­csolói voltak, különösen a hét­fői két produkció közös sze­replői győztek meg arról, hogy nincs beskat­ulyázás vagy be­­skatulyázottság a komárnói színházban. A Szent Péter esernyőjét három helyen — Kapuváron, Osliban, Győrött — mutatta be a színház, élményt nyúj­­tóan, meleg sikerrel. A társu­lat számottevő művészi fejlő­dését állapíthatjuk meg, ha összevetjük Móricz „Kisma­dár” című, a hasonló feladatot jelentő, két évvel ezelőtt be­mutatott darabjának előadásá­val. Akkor nem tudtak egészen felülkerekedni az elavult nép­színműszerűségen, most viszont kitűnő, korszerű komédiázást láttunk, s Konrád József ren­dezésében szellemes, jó ütemű előadást. S ebben szerves része volt annak is, hogy úgynevezett házi dramatizálásban vitték színre a regényt: rendezés köz­ben színészre szabottabbá vál­hattak a szerepek. Maga a­­ színpadi átdolgozás is szeren­csésebb a nálunk eddig ismer­teknél, teljesebben adja az eredeti mű keresztmetszetét, mondanivalóját, nem a szerel­mi motívum válik a darab fő­vonalává. Hétfőn délután a Kisfaludy Színházban mutatták be Pa­vel Kohut évekkel ezelőtt Ma­gyarországon is nagy sikert aratott „Ilyen nagy szerelem” című drámáját. Nem tartom szerencsésnek, hogy délután játszották ezt, és este a Szent Péter esernyőjét, mert bármennyire kellemes szórakozást nyújtott is az esti nézőknek a vígjáték, mégis a Kohut-darab igényelte volna a felnőtt közönséget. És nem­csak a darab, maga az előadás is: a speciálisan mai csehszlo­vákiai színjátszás, rendezés egyik arculatáról kaphatott volna képet az érdeklődő szín­házi néző. „Sötét előadás volt” — mondta kis öniróniával a ren­dező, Viktor Lukac. Igen, ná­lunk szokatlan a teljesen feke­te háttér, még inkább a meg­­világítatlan színpadtér. Csak a szereplőket és az elkerülhe­tetlenül szükséges kellékeket világította meg a színpad fö­lött rögzített négy reflektor. Két oka és célja volt ezzel a rendezőnek. Egyik inkább gyakorlati; a komárnói együt­tes az előadások nyolcvan szá­zalékát kis, vidéki színpado­kon tartja, s ezzel a világítási apparátussal mindegyik szín­padon azonos fényeffektusok­­­­kal dolgozhatnak, a vetítéseket a háttérdíszlet helyett min­denhol alkalmazhatják, tehát nem kell a változó technikai körülményekhez alakítani elő­adásonként a beállításokat. A másik indok a rendezőnek abból az elvéből adódik, hogy „a színpad nem sétatér”. Ma­gyarul : pontos beállásra és mozgásra neveli a színészt, az­az fegyelmezettségre. És ter­mészetesen a világosítókat is. Nehéz feladat ez, különösen ilyen sok képből álló darab­ban, ahol különben is nagyon fárasztó a játék. — Teljes lét­alapja szerintem a gondolati drámák előadásainál van, s Csehszlovákiában is ez a mű­faj szülte a fenti rendezői el­gondolást, módszert. örültünk ennek az előadás­nak, mert érdekes és izgal­mas volt, a társulat fiatal tag­jainak első produkciójaként különösen jó — s még inkább, ha azt is tudjuk, hogy egy éve nem játszották otthon, s két beugrója is volt az előadásnak. De talán még jobban örül­tünk volna, ha olyan új cseh­szlovák darab bemutatásában egyezett volna meg a két szín­ház, amelyet még nem ismer a magyar közönség. A célsze­rűségére gondolok most a szín­házak közti kulturális kapcso­latnak. Annak tudatában, hogy szerepel ilyen darab a komarnói színház jelenlegi műsorán is. Medve Imola Wilson a Közös Piac „megrohamozásán tűnik d­e London (MTI.) Wilson miniszterelnök hágai látogatását követően angol megfigyelők azt jósolják: a brit kormány rövidesen -- még a Közös Piac áprilisban sorra kerülő római csúcstalálkozója előtt - eldönti, hogy formális felvételi kérelemmel folya­modjék-e a „hatok”-hoz. Jól­­ tájékozott források szerint a­­ holland kormány, melyet Ang­­­­lia „legjobb és leghűségesebb­­ barátjának” tekintenek , azt tanácsolta Wilsonnak, hogy in­­­­kább most nézzen szembe egy­­ francia vétó lehetőségével, minthogy marathoni gátfutás­sal próbálja megközelíteni Pá­­­­rizst. Elhordo­n­ak egy szigetet Ausztráliától északkeletre, az Egyenlítő közelében 1798- ban gyönyörű szigetet fedez­tek fel az angol tengerészek. Kellemes szigetnek nevezték el, a térképen Nauru néven található meg. Nauru ma már elveszítette paradicsomi képét. A régen oly buján tenyésző pálmák, gyümölcsösök eltűntek, min­denfelé korallsziklák meredez­­nek. A sziget sorsa 1906-ban pecsételődött meg, amikor gazdag foszfát-lelőhelyeket fedeztek fel itt a kutatók. A kitermelés rövidesen megkez­dődött, és a fontos műtrágyát Ausztráliába, Angliába, Új- Zélandba szállították. Mivel a sziget négyötöde­­ foszfát-lelőhely, a nagy bá­nyavállalatok egyre viszik a­­ talajt a lakosság lába alól. A kitermelés üteme­­ mind gyorsabb: jelenleg 2 millió­­ tonna foszfátot szállítanak el évente. Ha ilyen ütemben­­ folytatják tovább a kiterme­lést, 25 év múlva csak a le­­kopasztott korallváz marad meg. A lakosok harcot indítottak a sziget megmentéséért. Tö­rekvésüket az ENSZ is támo­gatja, ezért úgy határozott, hogy a szigetet 1968-ig függet­lenné kell nyilvánítani. (Magyar Szó)

Next