Kisalföld, 1970. szeptember (15. évfolyam, 204-229. szám)
1970-09-01 / 204. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GSX_K11970^SZEPTEMBEI^^JEDIS^^^ ★ XXVI. ÉVFOLYAM, 204. SZÁM Az ezredik Emberek, milliárdok Elkészült a Magyar Vagon- és Gépgyárban a csehszlovák rendelésre gyártott ezredik vasúti személykocsi. A kerek számot tegnap délelőtt tizenegy órakor ünnepelték meg a tervezők, gyártók. Délelőtt a vezérigazgató, a Magyar Vagon- és Gépgyár párt- és szakszervezeti vezetői összehívták a Csehszlovákiába küldött vasúti kocsik gyártásában részt vevő, legjobban tevékenykedő fizikai és műszaki dolgozókat. Az eredményes munkát végzett dolgozóknak szóbeli dicsérettel mondott köszönetet és pénzjutalmat nyújtott át a vállalat vezérigazgatója. Évek óta tart már a Magyar Vagon- és Gépgyárban a csehszlovák megrendelésre készített vasúti személykocsik gyártása, a gyárnak ez a megrendelés a legnagyobb exportkötelezettségei közé tartozik. Az eddig elkészült ezer vasúti személykocsi értéke több mint kétmilliárd forint. Az ezredikkel azonban még nem fejeződött be a Csehszlovákiába küldendő vasúti kocsik gyártása, a jövő év elejéig még 200 kocsit adnak át a vagongyáriak a szomszéd testvérországbeli átvevőknek. Több élelmiszer a vetésterület növelése nélkül Szovjet sajtótájékoztató a kiállításon Hétfőn a Mezőgazdasági Kiállításon a szovjet kiállítók rendeztek sajtótájékoztatót. Az újságíróknak R. N. Szidak szovjet mezőgazdasági miniszterhelyettes és Sz. I. Brovkin élelmiszeripari miniszterhelyettes adott tájékoztatást a gazdaságok fejlődéséről. A szovjet mezőgazdaság a mostani ötéves tervben anélkül emelte a termést, hogy megnövelték volna a vetésterületet, sőt egyes növényeknél a régebbinél kisebb területen tartották a növényi kultúrákat. Cukorrépából például 1961—64 között 59,6 millió tonna termett, az elmúlt négy évben pedig 81,6 millió tonna, miközben 700 000 hektárral csökkent a termőterület. A kalászos növények hozama is felfutott, 1961—64 között 130,5 millió tonna szemesterményt takarítottak be, 1966—69 között már 160 millió tonnát. Az előző tervidőszakhoz képest 26 százalékkal javultak az eredmények. Hasonlóan jó eredményeket mutattak fel a szovjet gyapottermelők, kereken egymillió tonnával javítottak a terméseredményeken. Előbbre lépett a szovjet mezőgazdaság a burgonya- valamint a zöldségtermesztésben is, 12 százalékos a javulás. A javuló termésátlagok lehetővé tették, hogy tovább javítsák a lakosság ellátását. Az elmúlt négy évben 16 százalékkal több húst, 20 százalékkal több tejet és tojást, 12 százalékkal több cukrot és 10 százalékkal nagyobb mennyiségű zöldséget juttattak a lakosságnak. Az eredmények javítására nagyszabású terveket valósítanak meg. Arra törekszenek, hogy 1975-ben 15,6 millió tonna húst adjanak a fogyasztóknak, ami a jelenlegi 11,6 millió tonnához képest jelentős eredményjavulásnak számít. A mezőgazdasági termelés felfutását nagy összegű beruházásokkal segítik. Az állam az idén 19,8 milliárd rubellel segíti a különféle mezőgazdasági jellegű beruházásokat, az elkövetke(Folytatás a 2. oldalon.) Hazánkban a legkorszerűbb Aszfaltgyár az út mentén Vonatról és gépkocsiról különleges, füstölő gépezetet láthat a Sopron felé igyekvő Pinnye vasútállomás mellett. A kéményes berendezés körül zúzalékhegyek, a felvonulási épületek és számos szállítójármű. " Júniusban kezdtük az NDK-ból érkezett TELTOMAT-rendszerű aszfaltkeverő berendezés építését, és ma már a próbaüzemelésnél tartunk — mondja Odor Tibor, a Győri Közúti Üzemi Vállalat termelési osztályvezetője. — Ez a berendezés jelenleg hazánkban a legkorszerűbb, teljes üzemelése esetén óránként ötven tonna aszfaltot készít. — Ezek szerint a pinnyei aszfaltgyár a hazai útépítő technológia fejlődésének új mérföldköve? — Igen, mert a berendezés kavicsaszfalt (zúzalék, mészkőliszt, bitumen és homok keveréke), valamint a felső, úgynevezett kopóréteg gyártására is alkalmas. A gépi berendezés kezeléséhez húsz, a kisegítő berendezések üzemeltetéséhez tíz ember munkája elégséges. — Miért ide települt az aszfaltkészítő egység? — Kétségtelenül kedvező helyet sikerült találnunk, hiszen a három holdnyi terület a vasútállomás mellett van, tehát irányvonatok fogadására alkalmas. Közel van az országúthoz is, a közúti szállítás sem okoz nehézséget. Ezen kívül a környéken rengeteg felújításra váró út fut, egyebek között a 85-ös számúnak a Sopron és Nagycenk közötti szakasza és a sopron—szombathelyi országút is. A próbaüzemelés alatt Hegykő körzetében terítjük el az aszfaltot. — A korszerű aszfaltgyártáshoz korszerű útépítési technológia is kapcsolódik? — A napokban kapunk egy nagy teljesítményű, automata aszfaltfinisort az NSZK-ból. A Vögele-típusú gép szintvezérléssel egyenletes útburkolatot tud kiképezni, akár teljes útszélességben is. A hagyományos útépítési teljesítményt alapul véve a finiser egynapi munkát egy óra alatt végez el. Ez számokban azt jelenti, hogy egy tizenkét órás műszakban hat méter széles utat egy kilométer hosszúságban egy réteggel le lehet teríteni vele. — Mennyibe került a pinynyei aszfaltkeverő-telep létesítése a Közúti Üzemi Vállalatnak? — Csak az aszfaltkeverő berendezés hat és fél millió forint volt, és a kisegítő berendezések építése újabb kétmilliós befektetést kívánt. De megéri, mert az eddigieknél jóval gazdaságosabb, és főleg gyorsabb lesz az útépítési munka. — Terveznek-e még valamit a már meglevő berendezések kiegészítésére? — Néhány tároló berendezés építése van hátra, ezenkívül a leggyorsabban megoldásra váró problémánk, hogy megkapjuk az aszfaltszállító termoszkocsikat. Ugyanis 170 Celsius fokon állítjuk elő az aszfaltot, aminek a beépítése 140—160 fokon történik. A nyitott szállítóeszközök ezt a folyamatot nem minden esetben tudják biztosítani, főleg ha nagyobb távolságra szállítják az anyagot. — Előreláthatólag meddig használják ki a telepet ezen a helyen? — Úgy tervezzük, hogy öt évig dolgozunk Pinnyén. Évi nyolcvan, százezer tonna aszfalttal a környék útjait teljesen rendbe tudjuk hozni. Aztán odább költözünk, ahol leginkább szorít a szükség — fejezte be tájékoztatását a termelési osztályvezető, Cs. A. Tudományos csoport alakult Kapuváron A múlt héten 39 taggal megalakult Kapuváron a Magyar Elektrotechnikai Egyesület helyi csoportja. A csoport elnöke Takács Zsigmond, tagjai a kapuvári ÉDÁSZ-üzemigazgatóság dolgozói. Az alakuló ülésen jelen volt Rónai János, a Magyar Elektrotechnikai Egyesület főtitkár-helyettese is. A csoport tagjai havonta budapesti és győri meghívott szakemberek előadásait fogják meghallgatni, megvitatni, és műszaki-tudományos kisfilmeket néznek meg. ARA: 80 fillér 4 tartalomból: Tanácskozott a SZOT elnöksége A Szervezeti Szabályzat Naplójegyzetek Sporttudósítások Minden készen a tanévnyitásra a megye legnagyobb iskolájában Huszonegyedik tanévét kezdi a győri 400-as Szakmunkásképző Intézet száznál több tanára, szakoktatója és csaknem 2000 tanulója. Az igazgatói irodában Nagy Gyula igazgató és Korisza Ferenc igazgatóhelyettes az előkészítő munka lázában tevékenykedtek. Ők tájékoztattak bennünket a ma kezdődő tanév újdonságairól. — Az idei tanévet már az új szakmunkástörvény rendeletei szerint indítjuk — mondta az igazgató.— Ennek szellemében az emelt szintű oktatásban minden évfolyamon három plusz hármas lesz az oktatási forma. Ez a leglényegesebb változás, ugyanis a 19 első osztályból 14 emelt szintű képzés szerint kezd. Ezeken kívül három hagyományos osztályt indítunk, kovácsokat és karosszéria-lakatosokat, és lesz egy érettségizettcsoportunk, melynek tagjai autószerelést tanulnak majd. — Ugyancsak új vonás a tantervben, hogy a forgácsoló, gépszerelő, valamint a csőhálózat- és berendezésszerelő tanulók alapszakmásított képzésben részesülnek, tehát a tanult szakmájukhoz később könnyedén hozzátanulhatják a társszakmákat — folytatta az igazgatóhelyettes. — Az oktatást újabb létesítmények segítik, mert a nyáron több mint 300 000 forint költséggel csőszerelő műhelyt rendeztünk be, jelenleg pedig folyamatban van egy kémiai és egy fizikai előadóterem felszerelése. Az iskola vezetői még elmondták, hogy az idei tanév az eddigieknél nagyobb feladat elé állítja a tanulókat, hiszen bővült a tananyag, s ezzel együtt nőtt a követelmény is. Éppen ezért október elejétől korrepetálási rendszert vezetnek be az intézetben, hogy a kormány álláspontjának értelmében segítsék a hátrányos helyzetű tanulókat. Szükség is lesz rá, mert a tanulóknak több mint a fele vidékről jár be. Megkönnyíti a tanulók munkáját az is, hogy az iskola történetében először úgy sikerült megszervezni az órarendet és a helyiségbeosztást, hogy elméleti oktatás csak délelőtt lesz. Még egy újdonság: az oktatási reform szerint a tanulók ezentúl előre kapják az ösztöndíjat, ami különösen most, a tanszerek megvásárlásánál jött jól a szülőknek. — J-S — Várnagy Andrásné, az elsőéves autószerelők osztályfőnöke ellenőrzi, nem hiányzik-e valami a tanszerek közül. Zalka Ottó műszaki vezető és Szabó Gyula tmk-vezető az utolsó méréseket végzik a felújított esztergapadon. Ma megszólal a csengő Az iskola udvarát már fölverte a fa. A nyírfák vadhajtásai csomóban zöldellnek a sárga homok között. Az épület mellett a nyári tatarozás maradványai. Friss mész és festék mindenütt. A fiúk a vakáció utolsó góljait rúgják, a lányok az iskolaköpenyt méregetik. Hosszú . .. rövid . . .? Mindenből jólesik az utolsó, mintha a perceket kellene megfogni. Csak még egy utolsót a gondtalanságból! Néhányan az iskola előtt elhaladva sanda szemmel méregetik a bezárt kaput. Nagy sóhaj. — Vége a nyárnak. Vége. Reggel kilenc óra. Óvodások ballagnak kézenfogva. A nagyok csoportja. Az óvó néni integet utánuk, a tanító néni visszaint. Azután kézen fog egy kisfiút. Nézi a gyerekeket. Csupa várakozó tekintet. Mennek, ballagnak egymás után, át az iskolába. Kezükben füzet, ceruza, és egy kifli a tízórais zacskóban. — Óvatosan a lépcsőm — szól a tanító néni. — Ti már nagyok vagytok ... Iskolások. Csosszan, koppan a sok kis apró láb. Teszik az első lépéseket az iskola felé. Délben még az óvodában ebédelnek, de a foglalkozás szoktatása már három héttel elkezdődött az első osztályba indulóknak. Nagy, bámész tekintettel próbálják befogadni az új világot. — Itt az első osztály. Ez lesz a ti tantermetek — mondja a tanító néni. — Remélem, senki sem felejti el, merre jöttünk át az óvodából Ez az első utatok a tudás felé. Most bemegyünk és leülünk. Minden gyerek tudja, ki a szomszédja? — Igen... — válaszolják kórusban. Nagy tábla függ a falon, amott képek, szemléltetési eszközök ... Érdekes minden, és valami, amire azt mondják a gyerekek: „iskolaszag”. Ezt szippantják be először, és ez marad meg végig az emlékezetükben, amikor már csak visszagondolnak rá. Most még szoktatás van. Ismerkednek. A tanító néni kérdez, ők válaszolnak. Megtanulták már, hogy előbb kezüket kell nyújtani, csak azután lehet beszélni. Egymás után mindenki szót kap. Itt már nem lehet kórusban felelni. Amikor felállnak a pad mellett, kezüket leengedik maguk mellé, és hangosan, bátran felelnek. Ez az előkészítés három hét munkája a tanévnyitás előtt. Játék és munka egyben. Ma, amikor megszólal az első csengetés, a kis elsősök már rendezett sorokban, fegyelmezetten indulnak az évnyitóra. Beilleszkednek az iskola rendjébe. Néhány perc múlva szünetet tart a tanító néni. Nem szabad kifárasztani a kicsinyeket, így játékosan, szoktatással, nevetve jöttek át a meséből a valóság és a tudás házába ... (Köng)