Kisalföld, 1971. január (16. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-01 / 1. szám

2 A Minisztertanács ülése Köszönet a helyreállítási munkák résztvevőinek A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: a Miniszter­­tanács csütörtökön ülést tar­tott. Apró Antal, a Miniszterta­nács elnökhelyettese beszá­molt a KGST Végrehajtó Bizottsága 50. ülésének mun­kájáról. A tanácskozás rész­vevői elsősorban az integrá­ció programjával kapcsolatos okmányok kidolgozásával foglalkoztak. A kormány a jelentést jóváhagyólag tudo­másul vette. Az építésügyi és városfej­lesztési miniszter tájékoztató jelentést adott az idei árvíz okozta épületkárok helyreál­lításának és újjáépítésének helyzetéről. Közvetlenül az árvízvédelmi munkálatok be­fejezése után olyan határo­zat született, hogy mindazok, akiknek lakóházát az árvíz lerombolta, még a tél beáll­ta előtt tető alá kerüljenek, az új épületekben pedig leg­alább két helyiséget lakható állapotban át kell adni. A július elején megkezdődött építkezések a felelős állami és társadalmi szervek mun­kája és a széles körű társa­dalmi összefogás eredménye­ként a vártnál is jobb ered­ményre vezettek. Szabolcs-Szatmár megyében november 10-ig az előirányzatot túltel­jesítve 4171, december 20-ig pedig 4673 lakás készült el. Csongrád, Békés és Szolnok megyében ez év végéig 898 lakás épült újjá, és befejező­dött 1312 lakás helyreállítá­sa. A kivitelezési munkákat 29 minisztériumi, 7 tanácsi vállalat, számos ksz és kis­iparos végezte. Részt vettek az újjáépítésben a Magyar Néphadsereg, a Belügymi­nisztérium és a Munkásőrség alakulatai, a KISZ által szer­vezett ifjúsági építőtáborok lelkes fiataljai és az érintett területek lakói. Az újjáépítési munkában elismerésre méltó eredmé­nyeket értek el a Szabolcs- Szatmár megyei párt-, taná­csi és társadalmi szervek, to­vábbá a tervező és építőipari vállalatok, a MÁV és a köz­úti autóközlekedés dolgozói. A TÜZÉP, az OTP, vala­mint az építőanyag-ipari vál­lalatok jelentős munkát vé­geztek az újjáépítés feltéte­leinek biztosításában, a nép­hadsereg és a belügyi szervek tagjai nagy tömegű anyag ki­rakását segítették elő. Ugyan­csak jelentős volt az a segít­ség, amit a Szovjetunió és több más baráti ország nyúj­tott a helyreállítási munkák­hoz. A kormány az építés­ügyi és városfejlesztési mi­niszternek, mint helyreállítá­si kormánybiztosnak záróje­lentését jóváhagyólag tudo­másul vette, egyben köszö­netét és elismerését fejezte ki a helyreállítási munkák va­lamennyi résztvevőjének. Az építésügyi és városfej­lesztési miniszter javaslata alapján a kormány hozzájá­rult, hogy Hejőcsapán új ce­­mentmű épüljön. A mintegy 3,5 milliárd forintos beruhá­zást 1971-ben kezdik el, s az előreláthatólag 4 évig tar­tó építkezések befejeztével a ce­mentellátás legfontosabb problémái megoldódnak. A művelődésügyi miniszter a magyar—szovjet kormány­közi kulturális együttműkö­dési bizottság Vil. üléséről tett jelentést. A Moszkvában folytatott őszinte, baráti lég­körű tanácskozásokon a kö­vetkező napirendi pontok szerepeltek: együttműködés a társadalomtudományok terü­letén, az egyetemi oktatás­ban, tapasztalatcsere a nem­zetközi versenyeken, feszti­válokon és képzőművészeti kiállításokon történő részvé­telr­ől; a bizottság eddig ho­zott határozatai végrehajtá­sának elemzése a színház-, zene- és filmművészet terü­letén, valamint az 1971—72. évi munkaterv jóváhagyása. A kormány a jelentést elfo­gadta. A Minisztertanács titkársá­gának vezetője jelentést ter­jesztett a kormány elé az or­szággyűlés decemberi ülés­szakán elhangzott képviselői javaslatokról. A Miniszter­tanács felhívta a miniszte­rek figyelmét a javaslatok megvizsgálására és megfelelő intézkedések megtételére, majd egyéb ügyeket tárgyalt.­­ (MTI) KISALFÖLD Clau­ Min­ Deed megbeszélése Fu­ja Frissel Csütörtökön délelőtt a Kül­­üg­ym­inisztériumba látogatott Dhaeddin Daud, az Egyesült Arab Köztársaság elnökének személyes megbízottja, az ASZÚ Legfelső Végrehajtó Bizottságának tagja, és nem­zetközi kérdésekről megbe­szélést folytatott Puja Fri­gyessel, a külügyminiszter el­ső helyettesével. A megbe­szélésen részt vett Hollai Im­re külügyminiszter-helyettes és Nagy S. Lajos, a Külügy­minisztérium főosztály­veze­tője, valamint Moustafa Ah­med Moukhtar, az EAK bu­dapesti nagykövete. (MTI) Burgos — francia visszhangja PÁRIZS ..Megmenekültek! Franco meghátrált” — ezzel a cím­mel közli csütörtökön az Hu­­manité az első oldalán a ha­lálra ítélt és megkegyelme­zett hat burgoszi vádlott ké­pét, amint a börtön rácsai mögött állnak. A kép aláírá­sa a következő: „Erősebbek, mint a fasizmus, erősebbek, mint a halál”. A Francia Kommunista Párt, a Francia Szocialista Párt, a Köztársasági Intéz­mények Konvenciója, a CGT, a CFDT, az Emberi Jogok Ligája és több más szerve­zet közös nyilatkozatot adott ki, mely megelégedetten ve­szi tudomásul a burgosi vád­lottak életéért folytatott harc sikerét, s hangsúlyozza: most követelni kell a politikai fog­lyok szabadon bocsátását, va­lamint azt, hogy a demokrá­cia helyreállításával a spa­nyol nép visszanyerje jogait és szabadságát. Egy év a világpolitikában így látja hírmagyarázónk, Pál­­fy József: A televízió legutóbbi külpoli­tikai fórumán kisebbfajta vita­ kerekedett abból, hogy a jelen volt újságírók melyiket tartják a legfontosabbnak az 1970. esz­tendő nemzetközi eseményei kö­zül? Milyen rangsorban em­it­­sék a most zárult év történéseit: hová kerüljön például a biafrai szakadár mozgalom felszámolása és a nigériai polgárháború befe­jezése, megint hová a chilei né­pi egység győzelme, és így to­vább. Abban többé-kevésbé egyetér­tettek — és ez e sorok írójának a véleménye is —, hogy földré­szünkön, Európában a szocia­lista országok és a Német Szö­vetségi Köztársaság közötti vi­szony új alakulása az 1370. év legérdekesebb,, leginftványosabb és egyben legfontosabb esemé­nye. Gondoljuk csak el: a bonni militarista, revansista körök úgy­szólván 1970-ig a hivatalos kor­mánypolitika rangjára tudták emelni olyan követeléseiket, hogy az NSZK egyedül képviselje a német népet, hogy ismerjék el a nyugatnémet államnak „jogát” az NDK bekebelezésére, hogy egy általuk tervezett és vágyott, egységes, imperialista Németor­szág egyszer majd akár lengyel, szovjet, cseh terü­eteket is visz­­szaszerezhessen, és így tovább. Politikai vaknak kellett lennie annak, aki nem fedezte fel az ilyen bonni követelésekben az egész Európát fenyegető háborús veszélyt! Hiszen hogyan más­ként tudták volna, akarták volna megvalósítani e terveiket az NSZK revansistái, mint erőszak­kal, háborúval... Nos, 1070-ben Willy Brandt nyu­gatnémet kancellár két, nagy je­lentőségű szerződést is aláírt: augusztusban Moszkvában és de­cemberben Varsóban. A szov­jet-nyugatnémet szerződés ma­­gában fogla­ja az erőszakról való lemondást és a második világhá­ború után kialakult európai hely­zet elismerését, a lengyel—nyu­gatnémet okmányban pedig ki­emelten szerepel az Odera—Neis­­se-határ sérthetetlensége. Termé­szetesen, látnunk kell, hogy ezek a történelmi szerződések még nincsenek érvényben, hiányzik a ratifikálásuk, az, hogy a nyugat­német parlament törvénybe ik­tassa őket és így a Német Szö­vetségi Köztársaságra kötelezők­ké váljanak. A ratifikálásért fo­lyó politikai küzdelem hosszú­nak és hevesnek ígérkezik. Ez a politikai harc nemcsak a Rajna partján, hanem a világ­politika síkján is megkezdődött. Az Egyesült Államok is beleszól a nyugatnémetek dolgába. Az év második felében sokasodtak a jelek arra, hogy Washingtonban Nixon elnök valamilyen „kemé­nyebb” politikába kezd. A „ke­mény vonal” európai viszony­ai­ban azt hozta magával, hogy az amerikai kormány fokozta nyo­mását NATO-bel szövetségesei­re. Igyekszik visszatartani őket a szocialista országok javaslatá­nak elfogadásától. Az európai biztonsági értekezlet előkészüle­teit, amelyeket már több NATO- állam diplomáciája is megkez­dett, az amerikaiak le akarják fékezni. Ezzel párhuzamosan Wilv Brandt kormányával szem­ben is „bizalmi válságot” terem­tenek, legalábbis lassítani szán­dékoznak a nyugatnémet kor­­mány é­s a szocialista országok között a viszony normalizálásá­ra irányuló tárgyalásokat. E ponton irányítom rá a fi­gyelmet a múlt év politikai fej­leményeinek legfőbb vonására, amely az európai biztonság prob­lémakörétől a latin-amerikai vál­tozásokig uralkodó je­legű: a ha­ladó erők aktivitásának általános fokozódására. Ez az aktivitás kü­­lönböző események folyamán kü­lönbözőképpen jelent meg. Em­líthetjük a szocialista országok nagy kezdeményezésében, az európai konferencia előkészíté­sében elért haladást, amelyben a magyar diplomácia is tekinté­lyes részt vállal. A Szovjetunió sikerrel zárta ötéves tervét, az NDK, tovább növe­ze nemzetközi tekintélyét, Csehszlovákiában eredményesen folytatódik a kon­­szolidáció —, hogy csak néhány szocialista ország példáját említ­sük. És ami még ennél is több: a szocialista világrendszer egé­szének létezése és fejlődése meg­határozó hatással van minden lé­nyeges nemzetközi esemény ala­kulására. Látványos bizonyítéka ennek például az amerikai impe­rializmus indokínai politikájá­nak kudarca.. Szoros összefüg­gésben van mindez a nemzetközi kommunista- és munkásmozga­lom egységének erősödésével. Az egész év története igazolja, hogy­­ az 1­969-ben megrendezett moszk­vai tanácskozás helyesen jelölte meg a kommunista és munkás­pártok követendő politikájának vonalát. Az amerikai magatartás az év végére érezhetően negatívabbá vált Vietnam és a Közel-Kelet ügyében. Nixon elnök azzal fe­nyegetőzik, hogy felújítja a Viet­nami Demokratikus Köztársaság területének bombázását. Minden­esetre nagy erővel folytatja a háború „vietnamizálását”: az amerikai katonák — egyre von­­tatottabbá váló — kivonását a saigoni bábrezsim hadseregének felduzzasztásával, felfegyverzé­sével akarja ellensúlyozni. A há­ború 1970-ben egyébként indo­kínai méreteket öltött: amerikai segítséggel puccs tört ki Kam­bodzsában. Norodom Szih­anuk herceg, miniszterelnök Kínába menekült és ott szervezte meg új kormányát, a népi felszaba­dító hadsereg rövidesen megala­kult és megkezdte harcát a Lon Nol-féle puccsisták ellen. Az első eredmények kedvezőek a népi erők szempontjából. A hadihelyzet Dél-Vietnamban sem változott: az amerikai erőfeszí­tések hiábavalóknak bizonyul­tak, a Johnson, majd Nixon ál­tal annyiszor ígért „győzelem” ugyanolyan elérhetetlen ma, mint volt 1965-től kezdve min­den esztendőben. Sajnos, az amerikai kormány korántsem vonja le e helyzetből a szüksé­ges következtetést. A párizsi tárgyalásokon, ame­lyek már a lap­­ülés felé köze­lednek, a politikai megoldás ke­resése elől elzárkózik Nixon küldöttsége. A Közel-Keleten 1970. augusz­tusaiban sok reménnyel kecseg­tető tűzszünet jött létre, bizo­­­­nyos fokig éppen az amerikai­­ külügyminiszter, Rogers javas­latainak figyelembe vételé­vel. Csakhamar kiderült azonban, hogy az amerikai kormány nem gondolta komolyan a Rogers­­tervet, Izrael még kevésbé ... Négy teljes hónap telt el anél­kül, hogy megkezdődtek volna — akár közvetve is, a svéd Jar­ring közreműködésével —­ az arab- izraeli tárgyalások. Csak éppen e napokban mutat — valószínűleg taktikai megfonto­lásokból — némi hajlandóságot az izraeli kormány. A Közel-Kelet volt az évben a világ legmozgalmasabb térsége: gondoljunk a jordániai polgár­­háborús jelenségekre, a szírai vezetés megújhodására, vagy ami mély gyászba borította az arab világot, Nasszer halálára. Az egyiptomi elnök hirtelen el­hunyta — a nyugati várakozá­sokkal ellentétben — nem oko­zott megtorpanást a haladás arab táborában, mert az utód­lás kérdése hamar rendeződött Kairóban, és Nasszer szellemé­ben halad tovább a legtekinté­lyesebb arab állam. Az év utol­só hónapjaiban jelentős politi­kai kísérlet kezdődött, az EAK, Líbia, Szudán és Szíria szövet­ségének szorosabbra fűzése vé­gett. Az év eseményeinek áttekintés­­éből nem maradhat ki a chilei Unidad Popular, a népi egység­front nagy győze­lme: dr. Allen­­­de személyében baloldali, mar­xista köztársasági elnöke lett a dél-amerikai országnak, a kor­mányba bekerültek kommunis­ták is, az egységes baloldali program alapján hozzáláttak a földreformhoz, a bányák álla­mosításához, külpolitikai téren pedig Chile és a szocialista or­szágok kapcsolatainak bővítésé­hez. Mindez ígéretes Latin-Ame­­rika egészének jövője szempont­jából. Nem egy politikai megfi­gyelő jósolja, hogy a 70-es év-­­ tized Latin-Amerika változásá­nak évtizede lesz. 1 Indulj, élet, tovább Halad a dologi világ. Egyet lépünk, és új évet kezdünk, köszönt a hajnal új ritmusa. Szép vagy, élet, még akkor is, ha olykor elviselhetetlenül nehéz. Gyengeségünk nem ki­sebbíthet, erő kell hozzá, hogy olykor szembenézzünk ve­led. A valóságtól félni nem szabad! Valóra vált terveinkkel, néha eltemetett álmainkkal, há­romszázhatvanöt napjával, kerek számmal zártuk az elmúlt évet. A régi naptár lapjait letéptük, már új lapokon jegyez­zük a jövőt. " Nem felejthettük el még, amit az óévben tettünk, még nem olyan messzi. Ami értékes volt benne, talajt ad a jö­vőnek, hogy gyökeret eresszen benne az új mag. Építünk rá. Ma boldogságot kívánunk egymásnak, emberek milliói emelik poharukat. Az egész világ egy hatalmas csendülés­től visszhangzik. — Boldog új évet! Habzó itallal köszöntjük a hajnalt. Indulj, élet! Tovább mint már annyiszor, most is tovább! Holnap már munkába kezdünk a kívánságok beteljesedéséért. Új lendülettel, újra­kezdéssel. Csak egy villanásnyira, egy röpke számvetésre álljunk meg! Mindenkinek van egy zsákja, amit láthatatlanul ma­gával cipel. Meg-megtelik értéknek vélt és valódi kinccsel. Vannak benne léthez kellő, olykor durva tárgyak, és finom művű, csillogó kacatok. Olykor nehéz lesz a zsák. Megpihen az ember és keres­gél, a tárgyakat emlékké váltja ... Kell, nem kell, így tart a válogatás, amíg lassan kiürül a zsák. Vége. Az új úti ismét megtelik — újabb napok új értékeivel. (Kálmány) 1971. január 1., péntek Tervinduló Két ötéves tervidőszak ha­tárpontja, népgazdaságunk mérföldköve az 1970. eszten­dő vége s az 1971. év kez­dete. Öt évre visszatekinte­ni nem egyszerű, mert bár sokat mondanak az ös­ze­­foglaló adatok, nem tükröz­hetnek mindent. Az erőfeszí­téseket a gazdasági reform bevezetéséért és kibonta­koztatásáért, a kezdeménye­zéseket a termékszerkezet megváltoztatására, a küzdel­met a mostoha időjárással a mezőgazdaságban nem­ rész­letezheti egyetlen tervjelen­tés sem, ám örömeink és fá­radozásaink mérlegéből nem hiányoznak. A népgazdaság eredményeit és gondjait — ha­ csak tört, milliméd rész­ben is — minden ember ér­zi, viseli, tehát nem szem­lélője, hanem részese azo­k­­nak. Közös érdekeltség fűz szo­ros szálakat a termelő és a nem termelő ágazatok, a népgazdaság valamennyi területének dolgozói kö­zött, s e közös érdekeltség magyarázza, hogy az or­szágos számadás a mi sa­ját számadásunk is, a terv a mi tervünk is. Ma már — az előzetes ada­tok alapján is — tény, hogy a harmadik ötéves terv cél­kitűzései megvalósulnak, sőt, több területen túlteljesítésre is mód nyílott. A nemzeti jö­vedelem 30—32 százalékos növekedése, a beruházások­nál — 1988-as árakon szá­mítva — az 50 milliárd fo­rint körüli túlteljesítés meg­valósítása, az ipari termelés 33—35 százalékos emelkedé­se nemcsak azt bizonyítja, hogy erősödött a népgazda­ság, az ország, hanem azt is, hogy a források ésszerűbb, hatékonyabb kihasználásá­val, a munka gazdaságossá­gának előtérbe helyezésével sikerült az eredeti tervcélok egy részét túlhaladni. Ennek köszönhető, hogy a lakosság reáljövedelme 31—32 száza­lékkal emelkedett a harma­dik ötéves terv esztendeiben, a foglalkoztatottak száma el­érte az ötmilliót, s beveze­tésre kerülhettek az életkö­rülményekre jelentősen ki­ható intézkedések, mint pél­dául a 44 órás munkahét, a gyermekgondozási segély. Az eredmények elérésé­ben fontos szerepet ját­szott a gazdasági reform, de nem kétséges: nem old­hatott meg rövid idő alatt mindent. A munka termelékenységé­nek lassú emelkedése, a be­ruházási piac feszültsége, a műszaki haladás nem kielé­gítő üteme olyan ismert problémák, amelyekre egy­aránt rámutatott az ország­­gyűlés ülésszaka a negyedik ötéves terv tárgyalásakor, s a párt X. kongresszusa is, a következő évek teendőit ele­mezve. Az eredmények mel­lett tehát a gondok is indo­kolják, hogy az 1971—1975 közötti években, a negyedik ötéves terv időszakában olyan fejlődés menjen vég­be, amit a tervtörvényben így fogalmaztak meg: „A népgazdaság olyan dina­mikus fejlődését kell elérni, amely lehetővé teszi a lakos­ság életszínvonalának rend­szeres és viszonylag gyors növelését, életkörülményei­nek és kulturális ellátottsá­gának további javítását, a termelésnek a korszerűség követelményeivel összhang­ban álló fejlesztését, a nem­zeti vagyon gyarapítását. A növekedés üteme teremtsen kedvező feltételeket a társa­dalmi termelés hatékonysá­gának fokozásához, biztosít­sa a népgazdaság arányos fejlődését”. Más alkalommal már rá­mutattunk: a tervtörvények tömören fogalmazottak, nem részletezhetik mindazt, ami az eredmények, sikerek el­érésében közr­ejátszik. Az áldozatkészséget, az alkotó­kedv és cselekvés serkenté­sét — vagy éppen lelon­sz­­tását —, mindazt, amit ter­melés, gazdálkodás empari tényezőinek nevezünk. Alig­ha lehet e tényezők szere­pét, jelentőségét túlbecsülni! Mert éppen az emberi s a közgazdasági érdekek, indo­kok, szempontok közössége az, ami sikert kovácsol, ám nem könnyű e közös alapot helyben megértetni, megma­gyarázni. Nem könnyű, de: elengedhetetlen! A negyedik ötéves terv ugyanis nem ke­­vesebbet tűzött ki célként, mint azt, hogy szemben a mai — összehasonlításként átszámított — 750 dollárral, a tervidőszak végén az egy főre jutó nemzeti jövedelem elérje az 1000 dolláros szín­vonalat, s ezzel átlépjünk azon a küszöbön, amely a közepesen fejlett és a fejlett országok csoportját elválaszt­ja. Azaz: gazdaságfejlesztésünk in­tenzív szakaszának kibon­takoztatásával megkezd­jük felzárkózásunkat a gazdaságilag fejlett orszá­gok közé. E nagy, összefoglaló célon belül világosan meghatározni a részleteket, megmutatni az egyes ember szerepét, tevé­kenysége fontosságát: helyi feladat. Minden kollektíva dolga, hogy egészt és részt egyaránt lásson és láttasson, megvilágítva a becsületes mun­ka és a nemzeti vagyon gyarapodása közötti össze­függéseket. Becsületes munka. Sok­szor leírjuk, sűrűn kimond­juk. Mégis, a cselekedetek­ben a lehetségesnél, a szük­ségesnél kevésbé tükröződik. Emberi gyengeségeknek épp­úgy szerepe van ebben, mint a szervezési, technikai felté­telek hiányainak. Ám aligha tévedünk, ha azt állítjuk: a következő öt esztendő­ben csak az együttes töké­letesítéssel, az emberi gyengék csökkentésével s a szervezési, technikai fel­tételeik javításának egy­idejűségével juthatunk előbbre. A nemzeti jövedelem éven­ként 5,5—6 százalékos növe­lése, az ipar termelésének 6 százalékos emelkedése, a mezőgazdaság belterjességé­nek és jövedelmezőségének fokozása mint kiragadott példa is érzékelteti a teen­dők követelte utat, amelyen a következő években járunk. Mindenki jobban akar élni, mindenki terveket dédelget, álmokat sző. Egészséges, ért­hető emberi törekvés ez, csak éppen érvényesülésének útja nem mindegy. Tapintat és szigor, elvhű becsületesség és nyílt ke­ménység kell, hogy for­málja az utat egyéni tö­rekvések és közös felada­tok összhangjának megte­remtéséért, azért, í­gy a társadalmi­lag hasznos munka, s csakis ez fialja a több figyelmet, az egyéni boldogulást. Jusson több pénz, nagyobb megbe­csülés, fokozott tisztelet azoknak, akik — akármilyen poszton állnak — értékesebb produktummal szolgálják a társadalmat, s érezzék a fegyelmező szigort azok, akik csak markukat nyújtják. Két tervidőszak határpontján ál­lunk. Nemzetünk önbizalmát erősítő, jólétét emelő sike­rekkel zárjuk a harmadik ötéves tervet, s bizakodva kezdhetjük a negyediket. Bizakodva erőnkben, tehetsé­günkben, s céljaink ország­gyarapító, népjólétet emelő eredményeiben. Állami gazdaságok, tsz-ek, figyelem! Szárított takarmányélesztő SZÁLLÍTÁSÁRA (vagontételes mennyiségekre) szerződést kötünk és pontos szállítást veszünk Átlagos fehérjetartalom: 46—48%, nedvesség: 7—8%. A megrendeléseket a Győri Szeszipari Vállalat, Győr, Wilhelm Pieck u. 7. címre kérjük beküldeni.

Next