Kisalföld, 1971. február (16. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-21 / 44. szám

1911. február 21., vasárnap ..a vers így szép és igaz..." VÁRNAI ZSENI LEVELE A Kisalföld 1971. január 17-i, vasárnapi számában két győri vonatkozású Ady-doku­­mentumot mutattam be. Azó­ta az írással kapcsolatban né­hány reagálás jutott el hoz­zám. A többi között egy 1929- ből származó, 10. éves érett­ségi találkozó alkalmával ké­szült csoportkép, amelyen egyetlen hölgy részvevőként az egyik Both leány látható, akinek az emlékkönyvébe an­nak idején Ady Endre írt né­hány sort. Both Judit, mint hírlik, jelenleg Székesfehér­váron él. Kaptam továbbá egy 1919-ből származó karikatú­rát is, amely az „Ady kézírá­sai két győri kislány emlék­könyvében” című riport szer­zőjét, a Győri Élet egyik szer­kesztőjét, Kárpáti Endrét áb­rázolja. A rajz címe: „Kárpá­ti Bandi, a költő reggelizik”, készítője pedig Gallyas Fri­gyes, aki ezt a rajzát is, sok más adománnyal együtt könyvtárunknak ajándékozta. Befejezésül csupán annyit, hogy az önéletírás Adyra vo­natkozó része, amelyre utal Várnai Zseni, a mű 248. cl­. az „ ... én élni s hódítani fogok...” címmel megjelent, Adyt idéző megemlékezésre most újabb levél érkezett: egy nagyon kedves levél Várnai Zseni költőnőtől, Peterdi An­dor feleségétől... Úgy érzem, hogy nem sér­tem meg a levéltitkot, ha tel­jes terjedelmében közlöm a számomra és könyvtárunk számára rendkívül megtiszte­lő levél szövegét. Felbátorít erre a levél közvetlen, meleg hangja, valamint az a tény, hogy — megítélésem szerint — Várnai Zseni megjegyzései nagyon is közérdekűek. Azok, hiszen annak a barátsággá érett kapcsolatnak a vonásai­ra, mozzanataira utalnak, amelyek jellemezték Ady és Peterdi Andor viszonyát, s amely barátságnak éppen a Kisalföldben közzétett Peter­­di-költemény az egyik megha­tóan szép megnyilatkozása. Várnai Zseni levele, dalán található „Ady kék ru­hája” címmel. Pernesz Gyula, a Kisfaludy Károly Könyvtár igazgatója „Kedves Igazgató Elvtárs! A Sajtófigyelő eljuttatta hozzám »Két győri Ady-dokumen­­tum« című nagyon szép cikkét, amelyben férjem, Peterdi Andor Ady című versével foglalkozik, örülök, hogy a verset teljes egészében közölte a tévesen szedett két sor helyesbíté­sével, mert a vers így szép és igaz. Sajnálom, hogy az­­»üze­net« című szűk válogatásból éppen ezt a verset hagyták ki, holott ez is egyik dokumentuma annak a mélységes szeretet­nek és tiszteletnek, amit Peterdi Ady iránt érzett. Férjem Ady szűkebb társaságához tartozott. Erről önélet­rajzomban (Egy asszony a milliók közül) hosszabban írtam, s így arról is, hogy Ady kritikát írt férjem egyik könyvéről. Ady baráti gesztusára az is jellemző volt, hogy tetőtől talpig felöl­töztette a kopott fiatalabb költőt, akinek gyér keresetéből nem tellett ruhára, cipőre, de sokszor még ennivalóra sem. Hálásan köszönöm a szép méltatást és vagyok tisztelő híve, ''S**' Várnai Zseni” KISA­FOtó Győrben is. ADÁSHIBA Budapest, Bécs, Prága, Hel­sinki és nyolc, magyar, vidé­ki város után Győrött is be­mutatták Szakonyi Károly Adáshiba című komédiáját, pontosabban szólva a győri Kisfaludy Színház társulata Csornán tartotta a darab pre­mierjét — mégpedig sikerrel. Az egymástól földrajzilag is távoli városokban felcsattanó taps és a nézőtéren végighul­­lámzó derültség azt bizonyít­ja, hogy valami olyan élmé­nyünket — tulajdonságunkat — ragadott meg témául Sza­konyi Károly, ami közös a magyar és például a finn fő­város lakói s számos magyar vidéki város színházi közön­sége számára. Ez a közös ál­dás és átok a televízió s an­nak tudatformáló, magatar­tásformáló — itt és most de­formáló — hatása. 1963-ban jelent meg két, neves, francia szociológusnak az a tanulmánya, amelyben — miként Szókratész a ta­nítványával, Platónnal — beszélgetve fejtik ki vélemé­nyüket a világ dolgairól. Mint tudjuk, Platon filozó­fiája szerint léteznek a dol­gok test nélküli formái, s ezek a formák jelentik az igazi valóságot, nem pedig azok a megfogható tárgyak, személyek, amelyek és akik körülöttünk vannak, járnak, kelnek. Ennek értelmében mondja a tanulmányban Szókratész, hogy manapság az emberek olyan mereven nézik a tévé képernyőjén mozgó tárgyakat, s annyira nem vesznek tudomást más­ról, hogy hovatovább ezek a szürkéskék, „test nélküli for­mák” jelentik számukra a valóságot. Ilyen családba visz el ben­nünket Szakonyi Károly. Bó­­dogéknak hívják őket, de hívhatnák úgy, mint a szom­szédokat vagy akár bennün­ket. Mert ebben az eltúlzott, elrajzolt, elferdített család­ban minden olyan ismerős: a műsor idején való ideges csapkodás és kritikátlan lel­kesedés, a vacsora félig meg­rágott falatjai, a válasz nél­kül hagyott kérdések, s a csődbe jutott kísérletek vala­mi valóban emberi kapcsolat teremtésére. Ebben a család­ban semmi sem fontos igazán a televízión kívül: sem az el­vált és állását elhagyott lány, sem az, hogy a fiú vi­lággá megy; az ifjú házasok kocsija és telke, mint beszéd­téma, inkább csak kiegészítő színei e színtelen életformá­nak. Elmegy mellettük az élet, és semmi szenzáció nem tudja kizökkenteni őket a fe­lületre való egyhangú odafi­gyelésükből, még az sem, hogy Embery nevű albérlő­jük — nem ismerik fel benne Jézus Krisztust! — borrá vál­toztatja a vizet, s béna szom­szédjukat lábra állítja. Ezzel a krisztusi albérlővel igazi nagy vígjátéki ötletre lelt Szakonyi, és jó színpadi ér­zékkel bonyolítja úgy a cse­lekményt, hogy ha Bódogék leleplezése nem ajándékoz is meg igazi tragikomikus mély­séggel, annak tetszetős látsza­tát adja, s az önmagunkra is­merés kínos pillanatai jóízű derűben oldódnak fel. Az előadás csak fokozato­san lendül bele a kellő víg­játéki tempóba. Ez azonban minden bizonnyal a csornai színpadnak a győrihez képest csekélyebb technikai lehető­ségeivel függ össze. A rende­ző, Perédy László lelkiisme­retesen és alaposan kidolgo­zott minden ötletet, minden helyzetet, s megteremtette színészei számára a játék al­kalmait. Ezekkel az alkal­makkal legjobban Erdélyi fla és Bajka Pál tudtak élni a Bódog házaspár szerepében, gazdag színészi fegyvertáruk minden kellékét felvonultat­ták a két, jószándékú s alap­jában tisztességes, de beszű­kült, begyöpösödött agyú ember jellemzésére. Az időn­ként ellenszenvesen és mind­végig eredménytelenül láza­dozó Wanda rokonszenves tu­lajdonságait is felvillantotta Herendi Mária. Balassa Gá­bor (Dönci), sajnos, merev volt és színtelen, Bak Máriá­nak pedig mindössze ugrán­­dozásra és nyafogásra telt egy butácska fiatalasszony megformálásakor. Csengeri Aladár (Szűcs), Molnár Mik­lós (Emberfi) és Barsy Géza (Imrus) megoldották felada­tukat. A díszleteket és jel­mezeket Csonka István ter­vezte. (Gárdonyi) A gyerekek, gyerekek a mintaóvónők nevelő közösségében Öten foglalkoznak kilenc­venöt óvódással. Átlagéletko­ruk huszonkilenc év. Néhány év a­latt mindannyian meg­szerezték a „mintaóvónő” minősítést. Hárman párttagok és elvégezték a Marxizmus- Leninizmus Esti Egyetemet. Van köztük pártalapszerve ,titkár, szakszervezeti bizalmi és üdülési felelős. Két évvel ezelőtt közösen látták hozzá egy pedagógiai pályázat meg­írásához, és munkájuk a leg­jobbak közé került. Ahogy mondani szokták: jó gárda. És ahogy ők mondják: közö­sen könnyű. A soproni Kossuth Lajos utcai óvoda nevelőtestületé­ről mondhatjuk el a fentie­ket. A városi tanács művelő­désügyi osztálya és az Óvó­nőképző Intézet jó munkájuk alapján határozott úgy, hogy a szeptemberben bevezetendő új szervezésű óvodai mód­szert két éven át ők alkal­mazzák kísérletképpen. Ezen­kívül negyvennégy óvónő­képző-hallgató gyakorlati képzését is végzik. Az új szervezésű kis- és középső csoportok vezetőivel beszélgettünk a két éve tar­tó kísérleti munkáról. — A kiscsoportba járó gye­rekek napirendje az új mód­szerben kötetlen. Játszanak, és a köztük foglalatoskodó óvónőknek kell kiválasztania a pillanatot vagy megterem­tenie a légkört, hogy az álta­la megtervezett két kezdemé­nyezést lebonyolíthassa. Pél­dául amikor elérkezik az idő, és úgy látom, érdekelné a gyerekeket a mese, akkor nekilátok a foglalkozásnak. A kicsiknek nem kell kisszé­­ken körbeülni, nem kötelező valaamennyi­üknek a mesét hallgatni, csak lehetőleg el kell érnem, hogy a gyerekek többségének figyelmét előb­b­­utóbb lekösse, amit mondok. Ez a teljesen oldott napirend lehetővé teszi a gyerekek ön­állósodását, fejleszti érdeklő­désüket, a kispajtás­ kapcso­latot. A sok-sok játék köziben az óvónők jobban tudnak az „egyénre” ügyelni, több idő jut a beszédhibák javítására, ismeretnyújtásra, az egyéni beszélgetésre — mondta el Süle Csabáné igazgató óvónő. A kísérleti középső csoport vezetője, Kocsis Józsefné kapcsolódott a beszélgetésibe. Elmondta, hogy a kísérleti foglalkozásokhoz még nem készült el a kézikönyv, a leg­több segítséget az Óvodai Nevelés című szaklap nyújt­ja. — Azért is tartom jónak a programot, mert érvényesül­het az óvónő egyénisége. A feladatot csak az ötlettelen, szakmailag felkészületlen, vagy képesítés nélküli óvónők nem tudják helyesen elvégez­ni. Játszva kell tanítani, és a játékot megszakítani az is­­meretnyú­jtással úgy, hogy a gyermek ne vegye észre. Ha ez sikerül, akkor alkalmaz­zuk a módszerben foglalta­kat. A középső csoportban — folytatta Kocsisné elvtársnő — a matematikai foglalkozás új. A cél megvalósításához, hogy minden óvodás tevé­kenykedhessen, sok-sok szemléltetőeszköz kell. Most még magunk vágjuk százá­val a karton állatkákat, pöty­­työs labdákat, a lejtőt, amin a hasáb csúszik és a gömb legurul, az apukák készítik. Az új program szinte követe­li a műanyagból készült fel­szerelést.­­ Minden kísérleti Cso­portban­ jól bevált a várako­zási idő teljes kiküszöbölése. Például, akii elfogyasztotta ebédjét, uzsonnáját, annak nem kell csendben ülve tár­sára várni, hanem mehet ke­zet mosni. Nem büntetjük ül­­dögéléssel a jó étvágyúakat. Szeptembertől a középső cso­portosokból nagycsoportosok lesznek, és akkor kezdődik tulajdonképpen a nagyok foglalkoztatásának átszerve­zése — tájékoztattak az óvó­nők. Óvónőképzős lányok járnak a fiatal mintaóv­ónőkhöz szakmát tanulni, illetve gya­korlatiban látni, alkalmazni náluk az intézetben tanulta­kat. Nagy feladatot ró ez a Kossuth úti nevelőkre, állan­dó önképzést, a legjobb mun­­­kamódszer év mind jobb elsa­játítását követeli. Nyolcvan­nyolc szem figyeli mozdula­tukat, magatartásukat a vá­ratlanul adódó helyzetekben, ötleteiket, segítő, rendelkező oktató szavukat. Nem könnyű a dolguk. A gyakorlati kép­zésre járók közül kettőt kér­deztem meg, hogyan képzel­te el az óvodai életet, oko­­zott-e meglepetést leendő hi­vatásuk. Csatári Erika, pápakovácsi lány így válaszolt: — Mikor megláttam Zsóka néni foglalkozását, bánás­módját a gyerekekkel, úgy éreztem, hogy mindenkinek el kellene mondani, milyen bonyolult hivatás az övék és most már az enyém is. Nem gyerekfelügyelői munka, mint még mifelénk sokan hiszik. Még gimnazista voltam, min­den nyáron dolgoztam az ott­honi óvodában, de mégsem volt fogalmam, hogy ilyen lesz a munkám. Skrapits Éva Szentpéterfá­­ról jött Sopronba tanulni. Négyesre érettségizett, és mint elmondta, nem kény­szermegoldásból választotta a képzőt! — Kissé sok a tanulni való, nagyon kell ügyelni a ma­gyarázatra, mert az új mód­szerről csak az előadásokon hallunk. Tankönyvünk még nincs. Izgulok, mert az első foglalkozásra készülök. Já­tékvezetés- és testnevelés­­tervezetemet már elkészítet­tem, szinte szűrői szóra tu­dom, mégis Magdi néni és a lányok kritikus szeme előtt foglalkozást vezetni nem könnyű. Nehéz és szép. U. Gy. Pályázati felhívás! A Győri Ingatlankezelő Vállalat pályázatot hirdet mérlegképes könyvelői képzettséggel, vállalati gyakorlattal számviteli osztályvezetői munkakör betöltésére. Jelentkezés írásban, önéletrajz melléklésével a vállalat központjában Győr, Csaba u. 21. .7 Megjelent a Pályaválasztási felelősök kézikönyve A napokban látott napvi­lágot — a Munkaügyi Minisz­térium kiadásában — a pá­lyaválasztási felelősök kézi­könyve, a 420 oldalas kötet a pályaválasztást segítő mun­ka különböző — pedagógiai, pszichológiai, orvos-egészség­ügyi, szociológiai stb. — ol­dalait ismerteti meg olvasó­jával. A tananyag-jellegű kézi­könyv elsősorban azoknak szól, akik hivatásszerűen se­gítenek a fiataloknak a szá­mukra legmegfelelőbb élet­pálya megtalálásában. A pá­lyaválasztási felelősök az ál­talános iskolák helyi pedagó­gus gárdájából kerülnek ki, többnyire olyan tanárok, akik érdeklődésüknél, felkészült­ségüknél fogva alkalmasak is erre a sok körültekintést, em­berismeretet, lelkesedést s nem utolsósorban a szak­mák körének ismeretét igény­lő feladat ellátására. A tízezer példányban készült kiadvány hasznos a 4000 pályaválasztási felelős mellett a többi pedagógus és a pályaválasztás előtt álló fiatalok szülei számára is. Továbbtanulás protekcióval Kis Péter első osztályos gimnáziumi tanuló félévkor hét tantárgyból megbukott Nagy Pál és Szabó Anna „csaik,” öt tárgyból loptak elégtelen osztályzatot. Kovács Mária 2,4-es átlagot ért el a szakközépiskolában. Amikor a középiskolák ér­tesítését elolvastam, meg­döbbentettek a szomorú „eredmények”. Hát ilyen rosszul készítettük fel őket az általános iskolában? Az nem lehet! Hisz a volt nyol­cadikosaink többsége jó ered­ményeket ért el a középisko­lában is. Igaz, sokan rontot­tak néhány tizeddel, ekkora visszaesés azonban csaknem természetes. Nem tud minden tanuló egyforma erővel meg­birkózni az átmenet nehézsé­geivel. Elővettem a tavalyi peda­gógiai jellemzéseket. Kis Pé­ter a VII—VIII. osztályban a közepes átlageredményt sem érte el A pályairányítási ta­nács (a tanuló osztályfőnöke és tanárai) nem javasolta a középiskolába. Olvasom az indoklást is: „ ... szorgalma változó, értelmi képességei alig érik el a közepes szintet. Különösen számtanból, fizi­kából és orosz nyelvből gyen­ge. Viszont jó a kézügyessége, barkácsol, szereti a fizikai munkáit. Egészséges, testileg fejlett. Középiskolai tovább­tanulását nem javasoljuk. Ja­vasoljuk, hogy jelentkezzék ipari szakmunkástanulónak.” Hogyan jutott be mégis a gimnáziumba? Elolvasom Nagy Pál jel­lemzését is. Az általános is­kola őt sem javasolta a gim­náziumba. Emlékszem, ami­kor az édesapjával ezt kö­zöltem, felháborodottan tilta­kozott. Hisz az ő fia jó eszű gyerek, csak „nem akar ta­nulni”. — Akkor miért akar­ják középiskolába adni? Nagy Pál édesapja azonban befo­lyásos ember. Ki is jelentet­te nekem, majd megmutatta ő, hogy Palit felveszik. Megmutatta! Emlékszem Szabó Anna apukájára is. .. amikor kö­zöltem vele, hogy Annát sem javasoltuk, kijelentette, hogy „már el van intézve a felvé­tele, X. Y. megígérte, hogy szól az érdekében.” X. Y. tartotta a szavát. An­nát felvették. Mégiscsak ren­des ember az az X. Y.! Vagy mégsem? Lám-lám, tanulni már nem tanult Anna he­lyett. Kovács Máriának az anyu­kája járt nálam. Mária to­vábbtanulását sem javasol­tuk annak idején. Az anyu­ka kedvesen mosolygott: „Édes igazgató elvtárs, küld­jék csak el a lapját, már min­den el van intézve. Hisz az igazgató elvtárs is tudja, hogy van ez.. Valóban, tudom! Tucatnyi példát sorolhat­nék fel még. De lássuk in­kább, mi a helyzet napjaink­ban, amikor a mostani nyol­cadikosok választanak közép­iskolát. Iskolánk majdnem száz nyolcadikosa közül ötvenki­lencen jelentkeznek valami­lyen középiskolába. Megfele­lő körültekintéssel személye­sen győződtem meg arról, hogy harmincnégy gyermek­nek már most „biztos protek­­tora” van. Több mint a je­lentkezők ötven százaléká­nak! A harmincnégy közül csaknem húsznak 3,5-nél gyengébb a nyolcadikos fél­évi bizonyítványa! Huszonöt gyerek mögött nem áll senki. Szüleiknek nincsenek össze­köttetései. Hogyan is lenné­nek? Hisz a legtöbbjük két­­három műszakos fizikai dol­gozó, alkalmazott, vagy ala­csonyabb beosztású tisztvise­lő. Egyszóval: „kisember”. A középiskolák elsősorban a jó, 4,5 átlagúnál jobb ta­nulókat veszik fel. Ez így — általában — helyes is. De mi lesz azokkal a „munkástgye­­rekekkel”, akik jól is­mert okok miatt, mondjuk csak 4,2-es eredményt értek el? Mi lesz azokkal az „értelmi­ségi gyerekekkel”, akiknek apja s anyja csak szürke kis pont a nagy adminisztrációs apparátusiban? Mi lesz velük, ha a gyengék foglalják el a helyüket a középiskolákban? Mit mondjon az osztályfő­nök és az igazgató a jogosan felháborodott szüleiknek? S mit a gyermekeknek, alküket nyolc éven át az igazság sze­­retetére neveltek? Hogyan biztassuk az utánuk jövőket? Azt aligha mondhatjuk ne­kik, hogy a továbbtanulásnál a legjobb ajánlólevél a jó bi­zonyítvány. Őszintén sajná­lom a kényszerű helyzet­be kerülő középiskolai igazgató­kat is. Mi lesz azokkal, akiknek nincsen protekciójuk? S mi lesz azokkal, akiknek van? Zalka György Kazánfűtőt és géplakatost AZONNAL FELVESZÜNK. Fizetés megegyezés szerint. Faforgács-feldolgozó Vállalat, Sopron, Bánfalvi u. 27.

Next