Kisalföld, 1971. szeptember (16. évfolyam, 205-230. szám)

1971-09-01 / 205. szám

2 Cselekvő szolidaritás Kedden délután a nemzet­közi antifasiszta nap alkal­mából nagygyűlést rendezett a Magyar Partizánszövetség, a Nácizmus Üldözötteinek Bi­zottsága, az Országos Béke­tanács és a Magyar Jogász­­szövetség a Vasas Szakszer­vezet Költői Anna utcai szék­házában. A Himnusz elhangzása után Bodor Tibor színművész szavalata következett, majd Sós G­yörgy, a Magyar Par­tizánszövetség alelnöke nyi­totta meg az ünnepséget, az­után Harmati Sándor, a Ma­gyar Szolidaritási Bizottság elnöke mondott beszédet. Hangsúlyozta: " A világban ma kialakult helyzet, a fasizmus veszélyes föléledése és szemérmetlen jelentkezése indokolja, hogy tartsuk ébren a harcos anti­fasiszta szellemet, s tegyék ezt különösképpen a veterá­nok, aki személyes élmé­nyeikből tudnak sokat to­vábbadni a mai nemzedékek­nek, a fasizmust szerencsé­re csak tankönyvekből isme­rő fiataloknak. Felszólalt a nagygyűlésen a Május 1. Ruhagyár egy ti munkásfiatalja, Kovács Má­ria, majd az esemény részve­vői állásfoglalásban juttatták kifejezésre, hogy jogos aggo­dalommal szemlélik az új­fasiszta erők aktivizálását, és cselekvő szolidaritást vállal­nak a világ valamennyi anti­fasisztájával. Az írásos állás­foglalást a nagygyűlés ren­dező szervei eljuttatják a feéke-világtanácshoz, az El­lenállók Nemzetközi Szövet­ségéhez s a Demokratikus Jo­gászok Világszövetségéhez. A nagygyűlés az Interna­ Cionálé hangjaival ért véget. (MTI) 21-én nyílik az ENSZ-ülésszaka New York (MTI) Szeptember 21-én nyílik meg hivatalosan az ENSZ közgyűlésének ülésszaka — jelentette be az ENSZ szóvi­vője. Az általános vita szep­tember 27-én kezdődik, de a küldöttek felszólalásai való­színűleg még októberban is tartanak. A közgyűlés elnökét a meg­nyitás napján választják meg, ez azonban gyakorlati­lag már csak formalitás. Az ázsiai csoport van soron, hogy elnököt javasoljon, és a cso­port Adam Malik indonéz külügyminisztert választotta. A jelenlegi ülésszak leg­fontosabbnak ígérkező kérdé­se a Kínai Népköztársaság felvétele az ENSZ-be. Tímár Mátyás miniszterelnök-h­elyettes Latín-Amerikába utaz­ Tímár Mátyás, a Minliszterta­nács elnökhe­lyettese a hivatal­os meghívásoknak eleget téve a közeljövőben Argentínába, Chilébe, Peruiba és Ecuadorba látogat. Utazásának célja a Ma­gyar Népköztársaság és a meglátogatandó or­szágok közötti kapcsolatok erősítése, gazdasági együttműködésünk bővítése. A miniszterelnök­­helyettest elkísérik a Külügyminisztérium, a Külkereskedelmi Minisztérium és a Nemzet­közi Gazdasági Kapcsolatok titkárságának ma­gas rangú képviselői. Somog­yi Lajos, az MTI gazdaságpolitikai hírmagya­rázója írja: A dr. Tímár Mátyás mi­­niszterelnök-helyettes vezette delegáció a legmagasabb szintű magyar küldöttség, amely a második világháború óta dél-amerikai országokba látogat. (Kivéve azt a delegá­ciót, amely Cseterki Lajos vezetésével az Elnöki Tanács képviseletében Allende chilei elnök beiktatásán vett részt.) Mint ismeretes, Szurdi Ist­ván belkereskedelmi minisz­ter vezetésével 1967-ben már járt magyar delegáció Dél- Amerikában, hogy ezzel is elősegítse országaink kapcso­latainak elmélyítését, a gaz­dasági együttműködés fej­lesztését. Hasonló feladattal Vályi Péter akkori pénzügy­­miniszter és Szalai Béla kül­kereskedelmi miniszterhe­lyettes delegációk élén ugyan­csak több latin-amerikai or­szágban járt. Valamennyi lá­togatás hasznosnak bizonyult, Magyarország­o a latin-ame­rikai országok kapcsolatai fej­lődnek. A gazdasági kapcsolatok a II. világháború előtt alakul­tak ki, annak idején azon­ban csupán néhány nagyobb országgal jött létre számotte­vő kereskedelmi árucsere. Az utóbbi évtizedekben, s külö­nösen a hatvanas évek vége óta az együttműködés inten­zívebbé vált, s a földrajzi tá­volságok ellenére ma már csaknem valamennyi dél­amerikai országgal van ha­zánknak gazdasági kapcsola­ta. A fejlődő országokkal le­bonyolított külkereskedelmi forgalmunk mintegy 25 szá­zaléka jut Dél-Amerikára. Mind a négy országgal, ahova Tímár Mátyás m­inisz­­terelnök-helyett­es a közeljö­vőben ellátogat, kereskedel­mi megállapodásunk van, amelyben kölcsönösen a leg­nagyobb kedvezmény elvét biztosítjuk e­rvmásnak. A for­galom alakulása, növekedésé­nek dinamikája azonban el­térő. ARGENTÍNÁVAL 1967. no­vemberében jött létre a ke­reskedelmi megállapodás, en­nek realizálásáról 1970. ápri­lisában Czeitler Sándor kül­kereskedelmi miniszterhelyet­­tes vezette magyar delegáció tárgyalt Buenos Aires-ben. Külkereskedelmi forgalmunk egyelőre hullámzó, mi első­sorban alumíniumtömnböket, gördülóanyag-alkatrészeket, gyógyszer-alapanyagokat, kei­­kötői berendezéseket, szer­számgépeket szállítunk, s nyersbőrt, esetenként pedig húst vásárolunk. Az Argentí­nába irányuló magyar export ma még jóval, kisebb, mint az onnan származó import. Argentin gazdasági körökben az utóbbi időkben nagyobb érdeklődés nyilvánult meg a szocialista országokkal való kereskedelmi kapcsolatok fej­lesztése iránt, a kihasználat­lan lehetőség mindenesetre még igen nagy. CHILÉVEL 1967-ben kötöt­tük első államközi egyezmé­nyünket, amit műszak­i-tudo­­mányos együttműködési meg­állapodás követett Jó né­hány évig azonban továbbra is igen kicsi volt a két or­szág külkereskedelmi, forgal­ma. Az együttműködés az el­múlt év közepe óta igen je­lentős változáson ment át, mind a magyar, mind a chilei kormány erőteljesen törek­szik a kétoldalú gazdasági kapcsolatok kiszélesítésére. Ez év májusában Budapes­ten járt Clodomiro Almeyda chilei külügyminiszter, s ki­fejtette kormánya pozitív ál­láspontját a szocialista orszá­gokkal, köztük Magyaror­szággal való gazdasági kap­csolatok fejlesztéséről, és kör­vonalazta elképzeléseiket az együttműködés bővítéséről. Júniusban chilei gazdasági, delegáció járt Budapesten, s tárgyalásai megállapodáshoz vezettek. Ennek alapján­ Ma­gyarország különféle gépeket és berendezéseket, Chile cel­lulózét, faárut, rezet és egyéb fémeket, mezőgazdasági ter­mékeket, ruházati cikkeket szállít. Elhatározták magas szintű gazdasági vegyes bi­zottság létrehozását is. Ma­gyarország az áruszállítások­ra kormányhitelt ajánlott fel. Az is tisztázódott, hogy a ma­gyar—chilei gazdasági együtt­működésre elsősorban az alu­míniumipar, az élelmiszer­ipar, a gyógyszeripar és a bá­nyaipar területén kínálkozik, lehetőség. PERUVAL meglehetősen új­­keletűek a kapcsolataink. 1968-ig lényegében perui hal­liszt vásárlására korlátozó­dott a két ország kereskedel­me. 1968. augusztusában ke­reskedelmi megállapodás jött létre, s az intenzívebb együtt­működés 1969-ben kezdődött. A perui pénzügyminiszter bu­dapesti látogatása alkalmával 1969. novemberében gazda­sági együttműködési megálla­podás is létrejött, amely megszabta a kapcsolatok fej­lesztéseinek kereteit. 1970. má­jusában Vályi Péter perui partnerével Limában műsza­ki-tudományos együttműkö­dési megállapodást írt alá (ezt perui, részről még nem ratifikálták), majd a két or­szág állandó Vegyesbizottsá­got is létrehozott.. Az áru­teere-forgalom —­­elsősorban a Peruból szár­mazó import — növekvő ten­denciát mutat. A perui cik­kek behozatala az 1965. évi 26,3-ról tavaly 87,6 millió de­vizaforintra emelkedett. Az export ma most igen kis mér­tékű. Mindenekelőtt a ma­gyar gépipari vállalatok igye­keznek új piacot szerezni Pe­ruban, ennek eredményei azonban csak hosszabb távon várhatók. A magyar kereske­delem első ízben 1­969-ben vett részt a limai csendes­­óceáni vásáron, s ott kedve­zően fogadták a bemutatott termékeiket. Az idén novem­berben is­mét önálló pavilon­ban mutatják be Peruban a magyar árukat. A MAGYAR—ECUADORI kereskedelmi együttműkö­dést az 1967. decemberében aláírt kereskedelmi megálla­podás alapozta meg. Azóta több magyar delegáció járt az ecuadori fővárosban, s a múlt év májusában Quitó­­ban megrendezték ,az első ön­álló magyar árubemutatót, , amelyen já magyar vállalat , állította ki termékeit. Ecua­dorba irányuló kivitelünk fokozatosan emelkedik, főleg ipari fogyasztási cikket szál­ Hhatok ebbe az országba. A Medicor művek 1970-ben másfél millió dollár értékű kórházi berendezés szállítá­sára kötött megállapodást. Az export növekedése el­lenére az áruforgalom még távolról sincs egyensúlyban, az import jóval túlhaladja az exportot. A magyar áruk ki­vitelének fokozására Quito­­ban ez év tavaszaig megkezd­te működését a magyar ke­reskedelmi kirendeltség. Je­lenleg is gazdasági tárgyalá­sok folynak olyan témáikról, amelyekkel csökkenteni le­hetne az export és import kö­zötti különbséget. (MTI) Mao elnök megmondotta... A pekingi politika magyarázkodása Washington (MTI) „Alaposnak látszó előké­szítés után most kezdenek ki­bontakozni a körvonalai an­nak, miként óhajtja Peking 850 millió kínai előtt igazol­ni, hogy büszke hazájukba megbeszélésekre meghívtak az állítólagos legfőbb háború uszítót, Richard Nixont” ■*— írja keddi jelentésében a Christian Science Monitor hongkongi tudósítója. „Megkezdték Mao Ce-tung elnök erőteljesebb előtérbe tolását, hiszen ilyen nagyság­­rendű lépéseknél mindig szükség van az ő hatalmára és presztízsére” — folytatja, majd megjegyzi, hogy az ere­deti elrendezés során látszó­lag Mao elnök megkerülésé­vel jártak el, „most azonban Mao szavaival magyarázzák meg a népnek, miért volt szükséges a politikai irány­váltás”. „Ily módon — írja — elő­kerültek olyan Mao-írások, amelyek legalább 30 évesek. Ilyen például egy 1940 de­cemberében íródott cikk, amelynek különös fontossá­got tulajdonítanak.’’ A laptudosító szerint az említett 1940-es Mao-idézet így hangzik: „A kommunista párt szembeszáll az imperia­lizmus minden formájával­, de különbséget teszünk a Kí­na ellen jelenleg agressziót elkövető japán imperializ­mus és az ezt jelenleg nem cselekvő imperialista hatal­mak között.” Mint a tudósító írja, a Vö­rös Zászló című kínai lap egy cikke — amelyet országszer­te népszerűsítenek — magya­rázatokat fűzött a Mao-idé­­zethez, mondván, hogy „Mao elnök helyes döntése 1940- ben biztosította a Japán fö­lött aratott győzelmet, ugyan­akkor nem módosította azt a kommunista elvi álláspon­tot, amelynek alapján a na­cionalisták ellen harcoltunk”. „Hongkongi megfigyelők szerint a Vörös Zászló cikke különösen jelentős, mert vá­lasznak lehet tekinteni a kí­nai külpolitikai változások el­len odahaza és külföldön el­hangzó bírálatokra” — írja a Christian Science Monitor hongkongi tudósítója. KISALFÖLD Naponta 40 gyilkosság Az FBI jelentése Washington (MTI) Az FBI kedden közzétett jelentése szerint Nixon elnök „Törvényesség és rend” prog­ramjának második évében, 1970-ben tovább növekedett a bűnözés az Egyesült Álla­mokban. A Nixon-kormány bűnüldözési kampánya kere­tében 450 millióról másfél milliárd dollárra emelték az igazságügyi költségvetést, bevezették a „megelőző őri­zetbevétel” és a „kopogás nélküli behatolás” rendszerét. Mindennek eredményeként a bűnözés az 1968-as 17 száza­lékos és az 1969-es 12 száza­lékos növekedéssel szemben „csak” 11 százalékkal emel­kedett. „Bátorító ugyan, hogy a növekedés üteme csökkent, de a lényeg, s ez nagyon nyugtalanító, hogy a súlyo­sabb bűntények száma to­vább növekedett 1970-ben” — jelentette ki kedden az FBI-je­­lentést értékelve John Mit­chell igazságügy-miniszter. A jelentés szerint minden százezer amerikaira évente 2740 súlyosabb bűntény jut, s közülük 360 a halálos ki­menetelű. Az Egyesült Álla­mok minden 36. lakosa esik gyilkosság, fosztogatás vagy erőszak áldozatául évente. Az ország 203 millió lakosából a beszámoló adatai szerint 1970-ben 15 810 embert gyil­koltak meg, azaz naponta több mint 40 személyt fosz­tottak meg életétől erőszakos módon. A múlt évben elkövetett 5,5 millió súlyos bűneset túlnyo­mó többségét az Egyesült Ál­lamokban engedély nélkül vásárolható kézifegyverekkel követték el. Kisebb-nagyobb bűntettekért több mint 6 millió embert vettek őrizetbe. 1971. szeptember 1., szerda li arab államszövetség alkotmánya Damaszkusziján fontos al­kotmányjogi lépést készítet­tek elő az államszövetségre lépő három haladó arab or­szág elnökei, amikor augusztus 30-án aláírták Egyiptom, Szíria és Líbia konföderációjának alkot­mánytervezetét. A javasla­tot szeptember elsején nép­szavazás elé bocsátják mind­három országban, és az előjeleik szerint el is fogadják. Nagyot lép előre a meg­valósulás felé mindezzel az a szövetségi terv, amelynek alapjait még néhai Nasszer elnök vetette meg 1969 végén, amikor a rabati csúcsértekez­let kudarca után Tripoliban javasolta a testvérországok összefogását. Nasszer azonban még a Tripoli Charta meg­szövegezése előtt figyelmezte­tett arra, hogy minden el­sietett, előkészítetlen egyesü­lés magában hordaná a fel­bomlás csíráját. Méltán em­lékeztetett Egyiptom és Szí­ria uniójának felbomlására. Erről a szövetségről Egyiptom nem mondott le, és mindmáig nevében őrizte az Egyesült Arab Köztársaság emlékét és eszméjét. A tanulságot megszívlelő Szadat egyiptomi elnök óva­kodott is az elhamarkodott lé­pésektől, és a lassúbb, de ala­posabb előkészítés útjára lé­pett, nemegyszer fékezve pél­dául a forrófejű líbiai veze­tők ifjonti hevét. Egész sor előkészítő tanácskozás után tartották meg a damaszkuszi találkozót, amelyen végül is Szadat, Asszad és Kadhafi kézjegyével látta el a há­rom ország jövendő szövet­ségének alkotmányterveze­tét. A tervezet cikkelyei leszö­gezik,­ hogy az Arab Köztár­saságok Szövetsége az arab nemzet szerves­ része, s így csatlakozhatnak hozzá mind­azok az arab köztársaságok, amelyek hisznek az arab egy­ség és a szocializmus eszmé­jében. Azt is hangsúlyozza az alapokmány tervezete, hogy a három arab ország kormány­zati rendszere demokratikus és szocialista elvekre épül. Az államszövetség össze­hangolja a tagországok kül­politikáját, közösen lép fel a tagállamok nemzetbizton­ságának védelmében, egy­séges gazdasági, pénzügyi, oktatási és kulturális poli­tikát folytat. Közös katonai parancsnokság alá helyezik a hadseregeket, összehangolják a hadiipar termelését. Az államszövet­ség élére elnöki tanácsot ál­lítanak, amely saját tagjaiból választja meg két évre az el­nököt. Az egyik legfontosabb célja az államszövetségnek az Iz­rael által megszállt arab területek felszabadítása. Minden erőt erre összponto­sítanak, nem mondanak le egyetlen talpalatnyi arab földről sem, s ugyanakkor szolidárisak a Palesztinái arab néppel. Az államszövetség, mint­hogy lényegében a haladó erők pozíciójának megerő­sítését célozza, és ezen belül megszilárdítja annak az Egyiptomnak a helyze­tét, amely az antiimperia­lista ar­ab front vezető ereje a pozitív jelenség. Rá kell azonban mutatni ara itt, hogy egyelőre csak­ laza­ kap­csolatokról van szó a három ország között, amelyek a kö­zös intézmények ellenére lé­nyegében megőrzik szuvereni­tásukat. Indokolja az óvatos­ságot az is, hogy a szövetségre lépő államok sok eltérő vonása nehezíti meg a szerves egyesülést. Például Egyiptomban és Szí­riában alacsony az életszínvo­nal Líbiához mérten, ahol vi­szont nincsenek sem szakem­berek elegendő számban, sem demokratikus intézmények. A katonai kiadások roppant ter­heket rónak mind Kairóra, mind Damaszkuszra, Tripoli­­nak viszont egyrészt nincse­nek ilyen kötelezettségei, más­részt igen jelentősek olajjö­vedelmei. Egyiptomban az Arab Szocialista Unió már bi­zonyos hagyományokkal ren­delkezik, Líbiában az ASZÚ előkészítése még csak kezdeti szakaszban van, Szíriában pe­dig a Baath-párt van ural­mon. Másként viszonyulnak a ha­­ladó erőkhöz, a­­szocializmus­hoz is. Mint az alkotmányter­vezet is hangsúlyozza, mindhárom ország szocia­lista törekvéseket hirdet, de rendkívül nagyok a fázis­különbségek a társadalmi átalakítások útján. Egyiptomiban és Szíriában államosításokat, földreformo­kat hajtottak végre, a nem­­kapitalista fejlődés útjára, léptek, Líbiában viszont ilyen fejlődésről nincs szó. Szem­beötlő az is, hogy míg Szíriá­ban a kormányban kommu­nista miniszterek vannak, s míg Egyiptomban ■— bár kor­látozott mértékben — kom­munisták is részt vesznek a közéletben, addig a líbiai fia­tal katonatisztek kommunista­­ellenes jelszavakat hangoz­tatnak, „idegen tannak” bé­­lyegzi­k a marxizmust, s csu­pán a Koránból hajlandók tanulni. Nyilvánvaló, hogy az utóbbi álláspont tükröződik az alkotmánytervezetnek azokban a cikkelyeiben, ame­lyek az iszlámot hivatalos ál­lamvallásnak nyilvánítják, és amelyek az iszlám tanokat tekintik a „törvényhozás for­rásának”. Az államszövetség alkotmá­nyának mérlegét természete­sem még nem lehet megvon­ni, hiszen a szeptember else­jei népszavazáson még csak az első lépésről lesz szó. Any­­nyit azonban megállapítha­tunk: a haladás híveinek szem­pontjából ez a konföderá­ció is annyit ér majd, amennyire tartalmát meg­határozzák az antiimpe­­rialista és haladó irányza­tok. Az államszövetség politikai töltése attól függ majd, ho­gyan és milyen mértékben érvényesíthetik benne szavu­kat azok az erők, amelyek a nemzeti felszabadító moz­galmat összekötik a társadal­mi átalakulásért vívott harc­cal, a megszállt területek fel­szabadítását célzó programot pedig a következetes antiim­­perialista, antikolonialista — és nem utolsósorban — a szocialista országok barátsá­gára támaszkodó politikával. Rudnyánszky István A testvérnépek művészete A baráti országok Buda­pesten működő kulturális központjai változatos prog­rammal várják látogatóikat: a Bautzen környékén élő szerbok sajátos népművésze­téből ad ízelítőt az NDK Kultúrközpontban a pénte­ken megnyíló tárlat. Félszá­zadik jubileumi előadásához érkezik „A XI. század bol­gár költészete” című sorozat a Bolgár Kultúrában. Bodor Tibor, a Madách Színház népszerű művésze tolmácsol­ja a bolgár líra legszebb ver­seit, költeményeit csütörtö­kön este. Bor Júlia, csehszlo­vákiai festőművésznő — aki pályája első lépéseit Magyar­­országon, magyar mesterek irányításával kezdte meg — az utóbbi években festett al­kotásaival jelentkezik a Csehszlovák Kultúrában a szerdán nyitó tárlaton. A vietnami nép életét s a hazája függetlenségének meg­védéséért folytatott elszánt küzdelmét mutatja be az a fotókiállítás, amely a VDK függetlensége kikiáltásának 25. évfordulója előestéjén, szeptember 1-én nyílik a Kul­turális Kapcsolatok Intézete rendezésében a Liszt Ferenc utcai könyvklubban. (MTI)

Next