Kisalföld, 1987. június (42. évfolyam, 127-152. szám)
1987-06-01 / 127. szám
2 KIJAIFÖLD Hétvégi körkép (Folytatás az 1. oldalról) szerelőka gyári telepen csőszerelést mutattak be mesteri szinten. Koós Attila, az ÉGÁZ műszaki igazgatója, a zsűri elnöke, társaival együtt ugyancsak szigorúnak bizonyult. Az a versenyző, aki „életveszélyes” hibát nem derített fel, labdába sem rúghatott. Az ifjú szakemberek jó felkészültségről tettek tanúbizonyságot, az értékelők néhányuknál kifogásolták, hogy az egyszerűen kijavítható hibáknál is túl sokat és ezért hosszan szereltek, bütyköltek. Hiába, no, ez is borravalós szakma... A versenyt egyébként készülékjavító kategóriában Baka Béla, a Dél-dunántúli Gázszolgáltató, a belső szerelő kategóriában Pavp István, az ÉGÁZ Vállalat dolgozója nyerte. Az ő ujjaik mozogtak a legjobban. A gyermeknapi mozgásról jutott eszünkbe egy másfajta mozgás. A nádorvárosi Benedetto fagyizó tulajdonosának jól mozogtak a .,szellemi kerekei”, amikor kitalálta, hogy a gyermeknap alkalmából a környék gyermekeit ajándék fagylalttal lepi meg. A reklámfogásnak sem utolsó ötlet roppant népszerű lett, hiszen a szomszédos Zalka iskolába és az óvodába öszszesen talán nyolcszázan is járnak. Péntektől vasárnapig éltek is a lehetőséggel a nebulók. Nem úgy a tegnapi csornai autóvásár érdeklődői. A nagyszámú nézelődő alig kötött üzletet, pedig még Volvót is kínálták nyolcvanezer forintért. Mielőtt bárki is egy autóroncsra gondolna, megnyugtatjuk, a roppant gondosan karbantartott svéd járgányra büszke lehet tulajdonosa. Ha másért nem, hát azért, mert talán már most is indulhatna egy autómatuzsálem bemutatón. Egyébként a csornai úgy tetszik, hogy a Zsigulik. Ladák autóvására. Trabantot például nem láttunk. Az öt-hat év körüli kocsik átlagára épp százezer forint volt. „Lejjebb nem adom" hallottuk egy négy-öt éves Skoda rátarti tulajdonosát. Jöjjön csak meg hirtelen az új kiutalás, tartja majd olcsóbbra is ... Ami a gyermeknapi rendezvényeket illeti, a jelszó idén így hangzott: Mozdulj az egészségedért! Győrött kitűnő programmal, gazdag választékkal rukkoltak ki a szervezők majd minden városrészben és a vállalati szakszervezeti bizottságok is. A Füszérttől a Vízügyig helyi ünnepi foglalkozásokat szerveztek, a város pedig mindent megtett, hogy egyetlen gyermek és család se unatkozzon. Adyvárosban a Barátságparkban míg a gyerekek fociztak, vetélkedtek a napsütésben, az idősebbek az immár árnyat adó fák alatt sörrel tartottak súlyemelést. A futásban az egyik helyszínről a másikra mi is megszomjaztunk, de a volán mellé csak a tej illett, ezt pedig a Sportcsarnokban kínálták kedvesen mindenkinek. A nagy családi rendezvényen találkoztunk világbajnokkal, jogásszal, városi tanácselnökhelyettessel. A legboldogabb azonban Pintér Ferenc és családja volt, mert a családi ügyességi vetélkedőn egy bécsi társasutazást nyert. Ha már külföldről esett szó, feltétlen említést érdemel egy, a mozgáshoz kapcsolódó jelentős esemény. A harmadik győri Béke és Barátság futóversenyen szombaton 170-en vettek részt szerte az országból és a Csallóközből. A megyeszékhely és Dunaszerdahely közötti távot a női csapatok közül a veszprémiek nyerték, a férfiak között az Újpesti Dózsa atlétái bizonyultak a leggyorsabbnak. A versenyzők legnagyobb korkülönbsége ötven esztendő volt, tizenöttől hatvanöt éves korig álltak rajthoz és értek is célba. A kivételesen gazdag hétvégi eseménytárból ezúttal csak a szabad ég alatti rendezvényekből adhattunk ízelítőt a sok egyéb meghívás ellenére. Bizonyára megbocsátják, de egy hónapja minden héten esik az eső, csak vasárnap nem. Horváth SándorFotó: Laposa Tibor Száll a hajóhinta a győri vidámparkban. Gyermeknapi ingyenmenet. Brzezinski nyilatkozata A Szovjetunió légterének pénteki megsértése után Moszkvában hozott intézkedések példaként kell hogy szolgáljanak az amerikai vezetők számára — jelentette ki Zbignow Brzezinski. Carter elnök egykori nemzetbiztonsági tanácsadója, az AP amerikai hírügynökségnek adott nyilatkozatában. A nyilatkozatot a TASZSZ szovjet hírügynökség is ismertette. Brzezinski kijelentette: „A szovjetek megtették azt, amihez az amerikai katonai és politikai vezetésnek nem volt bátorsága — megbüntették katonai vezetőiket, amikor súlyos mulasztások történtek.” A volt nemzetbiztonsági tanácsadó emlékeztetett rá, hogy az 1983-ban Bejrútban amerikai tengerészgyalogosok ellen elkövetett merénylet vagy a Stark fregatt ellen elkövetett iraki támadás után még egyetlen személyt sem menesztettek állásából. Veszélyes amerikai intézkedés A TASZSZ szovjet hírügynökség washingtoni beszámolója szerint lázas munka folyik a Pentagonban, hogy részletesen kidolgozzák a Perzsa-öbölben tartózkodó amerikai, elsősorban haditengerészeti és légierők növelésének terveit. Az AP hírügynökség úgy értesült, hogy 90 harci géppel a fedélzetén az öböl vizeire vezénylik a Constallation repülőgéphordozó hajót, valamint a legkorszerűbb légvédelmi rendszerrel felszerelt Edgies cirkálót. Szakértők rámutatnak arra, hogy Irán, bár ellenséges a viszonya Washingtonnal, eddig nem támadott meg amerikai hajókat, de Reagan csütörtöki kijelentései után joggal tekintheti az Egyesült Államokat hadviselő félnek. Ennek pedig beláthatatlan következményei lehetnek. TELEX MOSZKVA Dmitrij Jazov hadseregtábornokot nevezte ki a Szovjetunió honvédelmi miniszterévé a Legfelsőbb Tanács Elnöksége. Elődjét, Szergej Szokolovot, a Szovjetunió marsallját nyugállományba vonulása miatt felmentették tisztségéből. BONN Bonni bejelentés szerint a szovjet külügyi szervek a hét elején lehetővé teszik az NSZK moszkvai nagykövetségének, hogy kapcsolatba lépjen a szovjet hatóságok őrizetében lévő nyugatnémet határsértő pilótával. A 19 éves Mathias Rust május 28-án Helsinkiből felszállva behatolt a Szovjetunió légterébe, s a határsértés után Moszkvában ereszkedett le egy motoros, Cessna 172 B. típusú gépével. MAPUTO A mozambiki biztonsági erők foglyul ejtették annak a dél-afrikai rohamosztagnak három tagját, amely — helyszíni jelentések szerint — péntek hajnalban támadást intézett Maputo egyik városrésze ellen. A Varsói Szerződés katonai doktrínája Nemzetközi kérdéseket békés úton kell rendezni I. A Varsói Szerződés katonai doktrínája mind a hagyományos, mind a nukleáris háború megakadályozásának van alárendelve. A szocialista államok — társadalmi rendszerük természetéből következően — jövőjüket nem kötötték és nem kötik a nemzetközi problémák katonai eszközökkel történő megoldásához. Síkraszállnak a nemzetközi kérdések kizárólag békés úton, politikai eszközökkel való rendezéséért. Ma, amikor a legpusztítóbb fegyverfajták hatalmas mennyiségben halmozódtak fel, az emberiség a túlélés problémájával néz szembe: a világháború, méginkább a nukleáris háború végzetes lenne nemcsak a konfliktusban közvetlenül érintett országokra, hanem magára a földi életre nézve is. A Varsói Szerződés tagállamainak katonai doktrínája szigorúan védelmi jellegű. Abból indul ki, hogy a jelenlegi körülmények között egyetlen vitás kérdés megoldása sem engedhető meg katonai úton. A Varsói Szerződés tagállamai soha, semmilyen körülmények között nem kezdenek katonai tevékenységet bármely állam vagy államok szövetsége ellen, hacsak nem éri őket fegyveres támadás. Sohasem fognakelsőként nukleáris fegyvert alkalmazni. Egyetlen európai vagy Európán kívüli állammal szemben sincsenek területi követeléseik. Egyetlen államot, egyetlen népet sem tekintenek ellenségüknek. Ellenkezőleg: a világ valamennyi országával — kivétel nélkül — készek kapcsolataikat a biztonsági érdekek kölcsönös figyelembevételével és a békés egymás mellett élés alapján építeni. A Varsói Szerződés tagállamai kijelentik, hogy nemzetközi kapcsolataikban szigorúan tiszteletben tartják a függetlenség, a nemzeti szuverenitás, az erőszak alkalmazásától és az azzal való fenyegetéstől való tartózkodás, a határok sérthetetlensége, a területi integritás, a konfliktusok békés rendezése, a belügyekbe való be nem avatkozás, az egyenlőség elveit, valamint az ENSZ alapokmányában és a helsinki záróokmányban rögzített további elveket és célokat, csakúgy, mint a nemzetközi kapcsolatok általánosan elismert normáit. A Varsói Szerződés tagállamai, állást foglalva a leszerelési intézkedések megvalósítása mellett, fegyveres erőiket kénytelenek olyan összetételben és szinten tartani, amely lehetővé tenné számukra a szerződés bármely tagállama ellen irányuló külső támadás visszaverését. A szövetséges államok fegyveres erőik harckészültségét olyan szinten tartják, amely elégséges ahhoz, hogy felkészületlenül ne érhesse őket támadás. Ha mégis megtámadnák őket, megsemmisítő csapást mérnek az agresszorra. A Varsói Szerződés tagállamai sohasem törekedtek és most sem törekednek arra, hogy nagyobb fegyveres erővel és több fegyverzettel rendelkezzenek, mint amenynyi e célok eléréséhez szükséges. Ily módon fegyveres erőiket és fegyverzetüket szigorúan a védelemhez, egy esetleges agresszió visszaveréséhez elégséges szinten tartják. II. A Varsói Szerződés tagállamai népeik iránti elsődleges kötelességüknek tartják, hogy megbízhatóan szavatolják biztonságukat. A szövetséges szocialista államok nem tartanak igényt a többi államénál nagyobb biztonságra, de kisebbet sem fogadnak el. A jelenleg fennálló katonai-stratégiai erőegyensúly a háború megakadályozásának döntő tényezője marad. Ugyanakkor, az erőegyensúly szintjének további növelése, mint azt a tapasztalatok bizonyítják, nem eredményez nagyobb biztonságot. Éppen ezért további erőfeszítéseket tesznek a katonai erőegyensúly mind alacsonyabb szinten való fenntartásáért. Ilyen körülmények között a fegyverkezési hajsza beszüntetése, tényleges leszerelési intézkedések megvalósítása valóban történelmi jelentőségű. Ma az államok számára nincs más út, minthogy megállapodásokat érjenek el a katonai szembenállás szintjének radikális csökkentéséről. A Varsói Szerződés tagállamai határozottan képviselik ezt az álláspontot. Katonai doktrínájuk védelmi jellegével teljes összhangban következetesen törekednek a következő fő célok elérésére: Először: a nukleáris fegyverek kifejlesztésének, gyártásának és tökéletesítésének beszüntetésére, fokozatos csökkentésére és szakaszos felszámolására irányuló első lépésként a nukleáris kísérletek mielőbbi általános és teljes betiltása, a fegyverkezési verseny világűrre való kiterjesztésének megakadályozása. Másodszor: a vegyi fegyverek és a tömegpusztító fegyverek más fajtáinak betiltása és megsemmisítése. Harmadszor: az európai fegyveres erők és a hagyományos fegyverzet csökkentése olyan szintre, amely — a saját védelem biztosításán túl — egyik fél számára sem biztosítana váratlan támadáshoz, és általában támadó hadműveletekhez szükséges eszközöket. Negyedszer: valamennyi leszerelési intézkedés szigorú ellenőrzése nemzeti technikai eszközök és nemzetközi eljárások együttes alkalmazásával, beleértve megfelelő nemzetközi szervezetek létrehozását, katonai információk cseréjét és a helyszíni ellenőrzést. Ötödször: nukleáris- és vegyifegyver-mentes övezetek létrehozása Európa különböző térségeiben és a világ más területein, továbbá olyan övezetek kialakítása, amelyekre a fegyverzet csökkentett koncentrációja és a bizalom erősítése jellemző. Katonai bizalomerősítő intézkedések megvalósítása Európában a kölcsönösség alapján, megállapodások kötése ilyen intézkedésekről a világ más térségeit, valamint a tengereket és az óceánokat illetően. A Varsói Szerződés tagállamainak és az Észak-atlanti Szövetség tagországainak kölcsönös lemondása a katonai erő alkalmazásáról és kötelezettség vállalása békés kapcsolatok fenntartására. A más országok területén levő katonai támaszpontok felszámolása, a csapatok nemzeti határok mögé történő visszavonása, a támadó fegyverek legveszélyesebb fajtáinak kölcsönös kivonása a két katonai szövetség közvetlen érintkezési övezetéből, a fegyveres erők és a fegyverzet koncentrációjának minimális, egyeztetett szintre történő csökkentése ebben az övezetben. Hatodszor: a Varsói Szerződés tagállamai úgy vélik: nem természetes, hogy Európa továbbra is két egymással szemben álló katonai tömbre oszlik. Síkraszállnak az Észak-atlanti Szövetség és a Varsói Szerződés egyidejű feloszlatásáért és — első lépésként — azok katonai szervezeteinek felszámolásáért, végső soron egy átfogó nemzetközi biztonsági rendszer megteremtéséért. A Varsói Szerződés tagállamai konzultációkat javasolnak az Észak-atlanti Szövetség tagállamainak a két szövetség katonai doktrínáinak összehasonlítására, jellegük elemzésére, további fejlesztési irányuk közös áttekintésére, az évek alatt felgyülemlett kölcsönös gyanakvás és bizalmatlanság felszámolása, egymás szándékainak jobb megértése érdekében, s annak biztosítására, hogy a katonai szövetségek és tagjaik katonai koncepciói és doktrínái védelmi alapokra épüljenek. E konzultáció tárgyává tehetnék továbbá a fegyverzet és a fegyveres erők egyes fajtái terén kialakult egyenlőtlenséget és aszimmetriát, valamint megvizsgálhatnák, milyen úton lehet ezeket felszámolni a fölényben levő által végrehajtott csökkentésekkel, úgy, hogy ezek mind alacsonyabb szintek kialakítását eredményezzék. A szerződés tagállamai javasolják, hogy e konzultációkat magas szintű szakértők, a két fél országai katonai szakértőinek részvételével folytassák. Készek már 1987-ben ilyen konzultációkat tartani. Azokra Varsóban vagy Brüsszelben, illetve a két városban felváltva kerülhetne sor. 1987. június 1., hétfő