Kisalföld, 1989. november (44. évfolyam, 258-283. szám)

1989-11-01 / 258. szám

1989. november 1., szerda 1? 1/^A 1 ,1"^ Folytatta munkáját az Országgyűlés ülésszaka (Folytatás az 1. oldalról.) sok tárgyalására. Elsőként Bánffy György (Budapest, 4. vk.) intézett kérdést az igaz­ságügyminiszterhez. Azt tu­dakolta a képviselő, hogy mi­ért 10 ezer forint a vásárol­ható részvények alsó érték­határa. Szerinte ez túl ma­gas. Ezzel a kispénzű töme­gek nagy részét fosztják meg ettől a befektetési lehetőség­től. Kulcsár Kálmán igazság­ügyminiszter elmondotta: egyetért a felvetéssel, s e té­ren változás várható. Elké­szült az értékpapírtörvény, s ez már újra szabályozza a mértéket, jóval alacsonyabb összegben határozva meg a vásárolható részvény mini­mális értékhatárát. Lékai Gusztáv (Hajdú-Bi­­har m., 13. vk.) soron kívül szót kérve, a Magyarország­ra menekültek ügyére kíván­ta felhívni képviselő­társai figyelmét. Drámai szavakkal ecsetelte az erdélyi menekül­tek helyzetét. Ma már az er­délyi menekültek ügye nem lehet csupán Hajdú-Bihar megye, s a Belügyminisztéri­um gondja — hangsúlyozta. Országos összefogásra szólí­tott fel mindenkit a képvi­selő, mondván: segítségre, ám nem használt ruhára vagy pénzsegélyre, hanem el­hagyott, helyreállítható ta­nyákra, falusi, városi lakat­lan épületekre, megfelelő munkahelyekre van szüksé­gük a menekülteknek. Enél­­kül elképzelhetetlen beillesz­kedésük a magyar társada­lomba. Az elnöklő Jakab Róbert­­né javaslatára a képviselők közfelkiáltással egyetértet­tek az országos összefogásra buzdító felhívással. Az elnöklő Fodor István ja­vaslatára ezt követően Hor­váth Lajos (Baranya m., 3. vk.) az Állami Számvevőszék tisztségviselőinek jelölésére alakult bizottság állásfogla­lásáról tájékoztatta az Or­szággyűlést. Elmondta, hogy a bizottság elsősorban azt tartotta szem előtt: olyan ve­zetőket kell választani, akik kiállják a politikai és a tá­­gabb közvélemény minden próbáját. Kérte az Ország­­gyűlést, hogy a bizottság je­löltjeit vegye szavazólapra, majd titkos szavazással dönt­sön. Ezután Fehérné Eke Ka­talin (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 10. vk.), a terv- és költ­ségvetési bizottság tájékozta­tóját ismertette. Mint mon­dotta, a bizottság az Állami Számvevőszék elnökének Ha­­gelmayer Istvánt, elnökhe­lyetteseinek pedig Kupa Mi­hályt és Sándor Istvánt ja­vasolta. A­­Ház megbízott elnöke külön-külön szavazásra tette fel, hogy az említett nevek felkerüljenek-e a szavazóla­pokra. Ha­gel­may­er Is­tv­án és Sándor István jelölésével az Országgyűlés egyetértett, ugyanakkor azonban Kupa Mihály neve nem került fel a szavazólapra, mivel ehhez, nem kapta meg a képvise­lők többségének jóváhagyá­sát. Fodor István ezt követően bejelentette, hogy a mostani ülésszakon nem tudják meg­választani az Alkotmánybí­róság tagjait, ugyanis az elő­készítő bizottság nem fejez­te be az ezzel kapcsolatos munkáját, s további egyez­tetésekre van szükség az El­lenzéki Kerekasztal, valamint a jogi, igazgatási és igazság­ügyi bizottság képviselőivel. Erre tehát csak a következő ülésszakon kerülhet sor. Emiatt értelemszerűen az Állami Számvevőszék teljes tisztikarát is csak azon az ülésen választhatják meg. Tekintettel azonban arra, hogy az Állami Számvevő­­széknek miinél előbb el kell kezdenie munkáját, az elnök javasolta: a két elfogadott jelöltről még ezen az ülésen döntsön az Országgyűlés. A jelölések befejeztével folytatódott a népszavazások elrendeléséről, illetve a köz­­társaságielnök-választás ki­írásáról hétfő délután meg­szakadt plenáris vita. A jogi, igazgatási és igazságügyi bi­zottság több ülésen kialakí­tott állásfoglalását az állam­­polgári kezdeményezésre ki­írandó népszavazásról Ke­reszti Csaba, a bizottság elő­adója ismertette. Mint mondotta: az SZDSZ aláírásgyűjtő ívein feltünte­tett négy kérdést egyetlen szövegszerű változtatással, és más sorrendben javasol­ja a szavazólapon feltüntet­ni. A kérdések után zárójel­ben magyarázó szövegek szerepelnek annak érdeké­ben, hogy az állampolgárok egyértelmű választ adhassa­nak. A bizottság elutasította azt a javaslatot, hogy a nép­szavazást és az elnökválasz­tást egy időpontban tartsák meg. Egyetértett viszont az­zal, hogy az állampolgári kezdeményezésre kiírandó népszavazást az SZDSZ négy kérdésében november 26-án, a Magyar Köztársaság címe­réről a kormány kezdemé­nyezésére kiírandó népsza­vazást, valamint a köztársa­­ságielnök-választást egy idő­pontban, 1990. január 7-én tartsák meg. Az esetleges második elnökválasztási for­duló időpontjául január 14-e megjelölését támogatja. A bizottsági tájékoztatót követően javaslatok hang­zottak el. Fodor István ezt követően tájékoztatta a Parlament tagjait,, hogy a népszavazás elrendelésének tényéhez két­harmados többség, azaz 252 képviselő igenlő szavazata szükséges. Részkérdésekben elegendő a Ház-tagok ötven százalékának plusz egy kép­viselőnek az egyetértő szava­zata. A kialakult gyakorlatnak megfelelően a képviselők először a módosító javasla­tokról határoztak. Elfogadták Filló Pálnak a köztársasági­­elnök-választással kapcsola­tos kérdéshez fűzött magya­rázat javaslatát, továbbá a bizottságnak azt az indítvá­nyát, hgoy e kérdés szövegé­ben ne szerepeljen a „sza­bad” jelző. Ez utóbbi döntéshez Ke­­reszti Csaba — ismételt fel­kérésre — annyit jegyzett meg: amennyiben e kérdés­ben olyan szavak szerepel­nek, amelyek ellentétesek a magyar jogrendszerrel, akkor azokat a bizottságnak módjá­ban áll megváltoztatni. Ezt tette a „szabad választások”­­kal is, miután ez a fogalom így jogilag értelmezhetetlen. A bizottság úgy vélte: ne minősítsék ilyetén módon se a korábbi, se a következő vá­lasztásokat. Ez az újabb közbenső ma­gyarázat némi bonyodalmat okozott a szavazásban. Fodor István ugyanis megfeledke­zett arról, hogy a népszava­zás elrendeléséről szóló ha­tározat egészét nem bocsátot­ta döntésre. Erre a plénum figyelmeztette, majd elfogad­ta a határozatot. Ezután következett a Mi­nisztertanács kezdeményezte népszavazás elrendeléséről A Bős—Nagymarosi Vízlép­csőrendszer sorsának alaku­lásáról, a nagyberuházás nemzetközi jogi, ökológiai, műszaki hatásait feltáró vizs­gálatok eredményeiről szóló beszámo­­ót Németh Miklós miniszterelnök terjesztette a Parlament elé. A vízlépcsőrendszer prob­lémáit komplex­­ célon elemző írásos előterjesztés főbb megállapításait ismer­tetve a Minisztertanács elnö­ke elmondta: a kormány ál­láspontjának megfogalmazá­sánál abból indult ki, hogy a vízlépcsőrendszer eredeti ter­veknek megfelelő üzembe he­lyezésével mindkét ország érintett területei ökológiai szükséghelyzetbe kerülnének. A kormány álláspontja szerint az ökológiai szükség­­helyzetet a csúcsrajáratás ki­iktatásával, a nagymarosi vízlépcső megépítésének vég­leges elhagyásával, a bősi erőmű alapüzemű használa­tával lehet megelőzni. Mind­ezek alapján a kormány kez­deményezi a csehszlovák félnél „A Magyar Népköz­­társaság és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kö­zött a Gabcikova—Nagyma­rosi Vízlépcsőrendszer meg­valósításáról és üzemelteté­séről szóló 1977. évi szeptem­ber 16. napján aláírt szerző­dés” módosítását. A magyar kormány ugyancsak kezde­ményezi, hogy az 1­989 feb­ruárjában aláírt jegyzőkönyv szóló országgyűlési határo­zattervezet tárgyalása. E népszavazás célja a Magyar Köztársaság címerének kivá­lasztása. Sarlós István (országos lis­ta) javasolta,, hogy a szava­zólapon csak a koronás kis­­címert és a Kossuth-címert tüntessék fel, ugyanis az al­kotmány szerint már nincs értelme a jelenlegi címerről szavazni. A javaslatot a kor­mány nevében Kulcsár Kál­mán támogatta, s azt az Or­szággyűlés is elfogadta. E napirend tárgyalása utolsó pontjához, a köztársa­sági elnök választásának ki­tűzéséről és a választási el­járás egyes kérdéseiről szóló határozat megvitatásához el-Nagymarosra vonatkozó ré­szét érvénytelenítsék. A kockázatok megítélésénél a kormány a környezetért ér­zett felelősséget, az élővilág életfeltételeinek megóvását tartotta szem előtt. Abból in­dult­­ki, hogy e létfontosságú kérdésben még a minimális valószínűséggel bekövetkező katasztrófák kockázatát senm szabad vállalni. A környe­zet védelmében az abszolút veszélytelenséget kell bizo­nyítani, vitathatatlanul meg kell cáfolni az aggályokat, a félelmeket azoknak, akik sze­rint semmitől sem kell tar­tani. Azt azonban az erőmű­érkezve az Országgyűlés úgy döntött — élve az alkot­mányban biztosított lehető­séggel —, hogy a köztársasá­gi elnököt az állampolgárok közvetlen választással, az or­szággyűlési választások előtt válasszák meg. Ezután hatá­rozott a népszavazások, illet­ve az elnökválasztás időpont­járól is. Úgy határozott: az állampolgári kezdeményezé­sű népszavazást november 26-án, a címer kiválasztásá­ra vonatkozó népszavazazást és a köztársaságielnök-vá­­lasztást 1990. január 7-én kell megtartani. A köztársa­­ságielnök-választás esetleges második fordulójának idő­pontjaként január 14-ét je­lölte meg, pártiak nem tudták bizonyí­tani. Ha egyik fél sem tudja el­fogadható mértékben alátá­masztani az igazát, akkor az a döntéshozónak cáfolhatat­lan bizonyíték arra, hogy he­lyesen dönt, amikor a belát­hatatlan következményekkel járó bizonytalanság elhárí­tását szolgáló változat mel­lett teszi le voksát. A döntésnél tehát elsőbb­séget kapott az ökológia, a környezet védelme, s ilyen értelemben Németh Miklós nem is tagadta, hogy a prob­léma fontos politikai kérdés­sé is vált. „Lehet-e fonto­sabb politikai kérdés, mint az emberi környezet védel­me, a jövő generációk élet­­feltételei iránt tanúsított fe­lelősség!?” — tette fel a szó­noki kérdést a miniszterel­nök. Végezetül határozottan le­szögezte: a kormány vállalja a rá háruló felelősséget, azt nem kívánja a Parlamentre hárítani. A miniszterelnök ennek szellemében azt kérte a Parlamenttől, hogy vegye tudomásul a beszámolót. Ad­ja meg a felhatalmazást a kormánynak, hogy a cseh­szlovák félnél kezdeményez­hesse az 1977-es szerződés módosítását. Németh Miklós kérte azt is: az Országgyű­lés kötelezze a kormányt ar­ra, hogy az országhatártól Nagymarosig terjedő Duna­­szakaszra a helyi és a terü­leti tanácsok részvételével új, komplex, regionális fejlesz­tési koncepciót és rendezési tervezet dolgozzon ki. Ez magában foglalja azt is, hogy a kormány azonnal tegyen intézkedéseket Dunakiliti térségének árvízvédelmére; tegyen meg mindent a Szi­getközt fenyegető ökológiai és árvízveszély elhárítására. Ezután Udvari László köz­lekedési, hírközlési és épí­tésügyi államtitkár, a bős- nagymarosi beruházás kor­mánybiztosa, a napirend elő­adója tájékoztatta a képvi­selőket. Az államközi szerződés mó­­­dosításával kapcsolatban ki­tért arra, hogy ez a kötele­zettségek jogszerű és jóhisze­mű megváltoztatásának kez­deményezését jelenti. Mivel ökológiai szükséghelyzetbe kerülnénk, a nemzetközi (környezetvédelmi) jog az ilyen helyzetekre a munká­latok felfüggesztését, a tár­gyalások megkezdését és a szerződés olyan módosítását követeli meg mindkét féltől, amely az ökológiai kockáza­tokat megfelelő szinten tart­ja. Káldy Endre (Győr-Sopron m., 9. vk.), a halászi Zöld Mező Mgtsz elnöke Szigetköz lakóinak véleményét tolmá­csolva kérte: Győr-Sopron megye, ezen belül Szigetköz térsége a vízlépcső-beruhá­zás miatt ne kerüljön se öko­lógiai, se gazdasági szem­pontok miatt hátrányos hely­zetbe. A képviselő ehhez or­szággyűlési, illetve kormány­zati garanciákat igényelt. Végezetül aggodalommal szólt azokról a ma már befejezett ténynek látszó csehszlovák tervekről, miszerint egyolda­lú lépésként kettéosztják a Dunakiliti-hrusovói tározót. Ez katasztrofális helyzetet okozna Szigetköz térségében, és mintegy 250 ezer ember kerülhetne veszélybe. Kérte a kormányt, hogy minden le­hetséges eszközzel akadályoz­za meg ennek a tervnek a végrehajtását. Nyolc felszólaló után a so­ros elnök a vitát lezárta. Mi­vel a vitában a képviselők a határozattervezethez szö­vegmódosító javaslatokat nyújtottak be, ezért felkér­te a településfejlesztési és környezetvédelmi, valamint a bős—nagymarosi ad-hoc bizottság tagjait, tartsanak ülést, véleményezzék a ja­vaslatokat. A bizottsági ülések idején az Országgyűlés személyi ja­vaslatok, illetve különféle állásfoglalások, interpelláci­ók megtárgyalásával folytat­ta munkáját. Posta László az Ország­­gyűlés jegyzője ismertette a titkos szavazás eredményét, amelynek során megválasz­tották az Állami Számvevő­­szék tisztségviselőit. A plé­num az Állami Számvevő­­szék elnökévé 261 szavazat­tal dr. Hagelmayer Istvánt, elnökhelyettesévé 262 szava­zattal Sándor Istvánt válasz­totta meg. Az Állami Számvevőszék tisztségviselői az Országgyű­lés előtt letették a hivatali esküt. Ezután — a szociális és egészségügyi bizottság, to­vábbá a terv- és költségve­tési bizottság együttes javas­lata nyomán — a társada­lombiztosítási ellátások 1989. évii egyszeri kiegészítéséről hoztak határozatot a képvi­selők. Az állásfoglalással egyhangúan egyetértett az Országgyűlés. A javaslat egyébként azt tartalmazza, hogy a 6 ezer forint alatti nyugdíjakat, já­rulékokat és nyugdíjszerű ellátásokat 2000 forinttal, a 6 és 7 ezer forint közötti nyugdíjakat, járulékokat és nyugdíjszerű ellátásokat fe­jenként ezer forinttal, az el­ső-második fokozatba tartozó 6000 forint feletti rokkant­sági nyugdíjakat 2 ezer fo­rinttal egészítsék ki ebben az évben. Továbbá kapjanak fe­jenként 2-2 ezer forintot a házastársi pótlékban része­sülők, a 7 ezer forint alatti jövedelempótlékban részesü­lők, valamint a gyes-re jogo­sultak. A családi pótlékban részesülők számára a javas­lat gyermekenként ezer fo­rintos kiegészítést tart indo­koltnak. Már este nyolc óra volt, amikor a képviselők nagy többséggel elfogadták a nagy­marosi munkálatok felfüg­gesztése alatt végzett hazai és nemzetközi jogi, gazdasá­gi, ökológiai, műszaki követ­kezményeket feltáró vizsgá­latokról szóló minisztertaná­csi beszámolót. Ezzel a Parlament októ­beri ülésszaka befejezte munkáját. Németh Miklós a döntésről Parlamenti jegyzet A képviselők között állandó téma a Pécs—Budapest világkiállítás. Tegnap az Országházba érkezve találkoztam Somo­gyi Lászlóval, a világkiállítás kormány­biztosával, akitől azt kérdeztem, meg­kapjuk-e a rendezés jogát, és vállaljuk-e a megrendezést? — Remélem, hogy meg­kapjuk. A helykijelölésre a pályázat fo­lyamatban van. Arról november végén és december elején döntünk. Összeállí­tottuk a rendezéshez szükséges infra­struktúra listáját, elvégeztük a hatékony­sághoz szükséges vizsgálatot is. Meghatá­roztuk, mit lehet üzleti alapon elvégez­ni, mihez szükséges a költségvetés. A legnehezebb kérdés ugyanis a költségve­tés terhelhetősége. Előbb-utóbb ebben is dönteni kell. Magánemberként, magyar állampolgárként is az a véleményem, hogy ezt a lehetőséget nem lehet elsza­lasztani. Tehát a világkiállítást meg kell rendezni. Glatz Ferenc múlt héten részt vett a győri Keresztény Múzeum avatásán. Mi­lyen érzésekkel távozott a városból? — A XX. század végén Európában az volt a felfogás, hogy egy város országos jelentősége mindenekelőtt iparán és me­zőgazdaságán múlik — válaszolta. Mind­ezt agyan hangsúlyozták politikai szem­pontból az 50-es években, gazdasági szempontból a 60-as és a 70-es években. Részben igazuk volt, de hangsúlyozom, csak részben. Egy városnak a súlya ugyanis az ország kulturális életében be­töltött szerepétől is függ. Megemlítem Sopront, amelyet nem ipara és kereske­delme, hanem közvetítő szerepe tesz or­szágosan is jelentőssé. Vagy az általam annyira kedvelt Pápa városát említem. Soha nem volt gazdasági központ, de az ország református szellemi életének egyik központja. Végül nem utoljára, Győrt említem, amely természetesen je­lentős ipari bázis, kereskedelmének köz­vetítő szerepe pedig óriási. Győrben jár­va azonban annak örültem a legjobban, hogy látható a város vezetőinek, vala­mint az OMF helyi felügyelőségének együttműködése. Ezáltal vált lehetővé, hogy az ország műemlékeiben harmadik leggazdagabb városa megújuljon, a Győr­be érkezők pedig jól érezzék magukat. A kultúra nemcsak múzeumot és színhá­zat jelent. Győrben is megerősítést nyert az a tételem, amellyel a művelődési tár­cát átvettem: Magyarországot vissza kell vezetnünk Európába. Most van rá lehető­ségünk. A tegnapi interpellációk között egyik legnagyobb érdeklődést Szigethy Dezsőé váltotta ki, a lakossági valutacsekk megszüntetése tárgyában. Interpelláció­jának okairól kérdeztem. —Kettős célom volt, az első a társadalmi igazságosság kérdése. Vannak, akik már kiváltották a nekik járó valutát, de sokan még nem. Az utóbbiakat természetesen veszteség éri, hiszen a külföldi bankok levonnak a valutacsekk árából. A második ok pedig, hogy az idegenforgalmat csak a hozzánk érkezőkkel barátságos lakossággal lehet lebonyolítani. Az említett intézkedés pe­dig rontja a lakosság hangulatát. I. B. 3

Next