A Csonkamagyarország, 1935. július-december (3. évfolyam, 28-54. szám)

1935-07-07 / 28. szám

Szerkesztőség és kiadóhivatal: III., kerület Forgách ucca Megjelenik minden héten vasárnap ?*­­- Kiskunfélegyháza, 1935 julius 7. ÉRA 1® FILLÉR III. évfolyam 28. szám A KISKUNFÉLEGYHÁZI FÜGGETLEN KISGAZDA-, FÖLDMUNKÁS- ÉS POLGÁRI AGRÁRPÁRT HIVATALOS LAPJA Felelős szerkesztő és kiadó: DR. HORVÁTH ZOLTÁN Előfizetési díjak: Egész évre 500 pengő, félévre 2­50 pengő, negyedévre 1­30 pengő Dr. Horváth Zoltán beszéd a légvédelmi törvényjavaslat tárgyalásánál T. Képviselőház! A miniszterelnök úr azzal vádolta meg a Független Kisgazda­pártot, hogy a javaslatot obzsínálja. Bocsás­son meg a miniszterelnök úr, de én ezt a megállapítását tisztelettel visszautasítom. A Független Kisgazdapárt csupán kötelességét teljesíti, amikor itt is éppen az igen­­, mi­niszterelnök úr és a kormány által többször kívánt és óhajtott polgári önérzet és öntudat harcosává válik. Mi, a Független Kisgazdapárt úgy érezzük, hogy ez a törvényjavaslat éppen a polgári öntudatot ássa el. Nem azért szóla­lunk fel,­­ mint ahogy igen­­. képviselő­­társam mondja, hogy ennek a javaslatnak megszületését megakadályozzuk, mert hiszen a miniszterelnök úr is elismerte, hogy vala­hány képviselő felszólalt, mindegyik azt mondta, hogy szükség van erre a törvény­javaslatra. De aggodalmaink vannak, minisz­terelnök úr, és ha ezeket az aggodalmainkat kegyeskedik eloszlatni, készséggel, örömmel szavazzuk meg a törvényjavaslatot. A miniszterelnök úr a javaslatot katonai javaslatként fogta fel. (vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök: Részbeni) Ha csak részben, akkor a 1. miniszterelnök úr nem veheti rossz­­néven, hogy mi jogászok is foglalkozunk ezekkel a jogi intézkedésekkel és kötelessé­günket teljesítjük. Amit kérünk, amit óhajtunk, az nem megy a javaslat lényegének rovására, az a javaslatot kiegészítené és általános meg­elégedést eredményezne. A miniszterelnök úr felszólalása, megállapítom, hogy igen szelle­mes volt, amikor kedves barátomat, Ralsay Károlyt is úgy aposztrofálta, hogy tulajdon­képpen talán tudat alatt úgy gondolkozik, mint a miniszterelnök úr. Én azonban az ő felszólalásából ezt nem olvastam ki. Úgy ér­zem, hogy Rassay Károly­t, barátomnak en­nél a javaslatnál való felszólalása még tör­­ténelmi jelentőségű lesz, hiszen halandók vagyunk. Ez a törvény — akárhogyan is nem tetszik miniszterelnök úr — pongyolán van szerkesztve Azok a bírák, akik lelkiismerete­sen akarnak ítélkezni, hogy ítéletük lelkiis­meretüknek megfeleljen, kénytelenek lesznek nemcsak a javaslatot és a javaslat indoko­lását, hanem a Képviselőház vitáját is tanul­mányozni és akkor látni fogják, hogy itt igenis, akadt olyan vélemény és olyan nézet, amely aggodalmat fejezett ki azzal a plein pouvoirral szemben, amelyre vonatkozóan az igen tisz­telt miniszterelnök úr abban bízva, hogy örök­­életű lesz abban a miniszterelnöki székben (vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök: Nem vagyok ilyen optimista !) és más esetleg nem jöhet­ (vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök : De jöhet!) bizalmat kért és e bizalom mel­let egy ilyen általunk diktatórikusnak neve­zett felhatalmazást szavaztatott meg pártjával.. T. Ház! Nekem ennél a javaslatnál mó­dosításaim vannak, amelyek nem változtat­nak a javaslat lényegén, de úgy gondolom, hogy a polgárságot is kielégítik, azt a pol­gárságot, amely most is agyon van terhelve és ezzel javaslattal még jobban meg lesz terhelve. Én az 1. §-t úgy, ahogyan szöve­­gezve van, nem tudom elfogadni, de a ma­gam és pártom nevében vagyok bátor az 1. § helyett a következőket ajánlani. (Olvassa): »Minden 14-ik életévét be­töltött magyar állampolgárt 60-ik életévének betöltéséig nemre való tekintet nélkül arra lehet kötelezni, hogy a légi támadás elleni védekezésben való oktatáson és gyakorlati kiképzésen lakóhelyén havonta legfeljebb egy órán át — ha az életkörülényei sérelme és egészségi állapota veszélyeztetése nélkül le­hetséges — részt vegyen. (Filer,mondások a jobboldalon.) Beteg embereket csak nem fog­nak odarendelni! (Zaj ) (Tovább olvassa) : „ilyen részvételre március 1-től október 1-ig és ünnepnapon, valamint vasárnap senki sem kötelezhető. Aki 14 éves korától kezdve to­vábbi iskolázásban részesül, ez idő alatt az iskoláztatása keretében részesítendő oktatás­ban és kiképzésben. Nők elméleti oktatáson és elméleti kiképzésen kívül egyéb szolgálat­ban résztvenni nem kötelesek. A havi egy"" órai elméleti oktatáson és gyakorlati részvé­telen túl a férfiak is alkalmasságuknak meg­felelő személyes szolgáltatás teljesítésére csak már valamely ellenséges légitámadás való­­szinű­ bekövetkezése esetén, illetve a támadás bekövetkezésekor kérdezh­etők. (Derültség a jobboldalon és a középen. — Felkiáltások jobbfelé!: Honnan tudják ? Akkor már itt vannak!) T. képviselőtársaim, az állandó ki­képzés folyik, az csak egy extraordinárius intézkedés, hogy arra való tekintet nélkül akkor már kötelezhetők... (vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök: Ez a javaslat meg­mondja, hogy ez a végrehajtási utasításban lesz!) Örülni fogok min­iszterelnök úr, ha honorálni fogja ezt a végrehajtási rendelet meghozásánál. (vitéz Gömbös Gyula mi­niszterelnök : Nem szóról-szóra, de mégis...) Akkor sem végeztem hiábavaló munkát. A 2. §-t sem tudom elfogadni, t. mi­niszterelnök úr, úgy, ahogyan az szövegezve van. Ehelyett is a magam és pártom nevében a következő szöveget ajánlom (olvassa): „A védekezés érdekében tényleges veszély fe­nyegetése vagy bekövetkezése esetén“ — ez egy közbevetett mondat — „a szükség tar­tamára a mozgási szabadság rendészeti ter­mészetű intézkedésekkel korlátozható és a lakosság különleges rendelkezések megtartá­sára kötelezhető. Ezeket a korlátozásokat és különleges rendelkezéseket a honvédelmi mi­niszter állapítja meg rendeletileg az illetékes miniszterekkel egyetértően“ — és itt van a punctum saliens — „de a rendelet addig nem hajtható végre, amíg azt a Képviselő­háznak be nem mutatják és az tudomásul nem veszi.“ (Zaj a jobboldalon és a középen, vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök. Ezt így nem lehet megcsinálni.­) Már a miniszter­­elnök úr azt mondta, hogy esetleg majd a a végrehajtási rendelet kiadásánál lehet erről szó. (vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök: Ezt az utolsót nem !) A 8. §-sal kapcsolatban, amely a bíró­ságról szól, vártam a miniszterelnök úr nyi­latkozatát, vártam, hogy azt a káoszt, amely ebben a bírósági dologban itt le van fek­tetve, eloszlatja. Azok a precedenseknek ne­vezett jelentések, amelyeket a miniszterelnök úr szíves volt felolvasni, egyáltalán nem pre­cedensek és ide egyáltalában nem vonatkoz­nak. A társadalmi bíráskodás ide nem vo­­natkozhatik, mert ott a munkaadó és a mun­kás delegálja a megbízottját. (Eckhardt Ti­bor : Paritásos bíráskodás!) az a paritásos bíráskodás. Nagyon rosszul adták a minisz­terelnök úrnak azt a jelentést, (vitéz Göm­bös Gyula miniszterelnök: Ülr­ökbíráskodás­­ról van szó!) Nem tudom, hogy az a kiváló jogász, (Egy hang jobbfelől : Jogászok!) aki ezt a törvényjavaslatot és a törvényjavaslat­nak ezt a pontját szövegezte, átgondolta-e azt, hogy mi az a közigazgatási bíróság. T. mininiszterelnök úr, a közigazgatási bírósá­got az 1896: XXVI. tc. hozta létre, (Felkiál­tások jobbfelé!: Ennyit mi is tudunk!) tehát csak azt nevezhetjük közigazgatási bíróság­nak, amely ennek a tör­vénycikknek megfele­­lőleg van megalakítva. (Antal István : Vagy amit egy újabb törvény ilyennek nevez!) T. államtitkár úr, téved! (Zaj. — vitéz Gömbös Gyula miniszterelnök: Pedig ő is jogász! — Eckhardt Tibor: De jogvita is lehetséges! Ebben a törvényben mindjárt megvan, hogy mely ügyek tartoznak a közigazgatási bíró­sághoz. (Tasnádi Nagy András: Újabb tör­vény megváltoztathatja!) T. államtitkár úr, méltóztassék egy kis türelemmel lenni, rá fo­gok mutatni erre is. Ebben a törvényben meg vann mondva, hogy mely ügyek tartoznak oda. Azt mondja a szöveg, amiket a törvény oda­utal, vagy amiket renderetileg odautalnak. De ez maga a tárgy, a konkrétum, amit el­dönt. De a közigazgatási bíróság szerkeze­­tetében és szervezetében ez nem változtat, ez csak az ügyeknek odautalása.­­Azt mondta továbbá ez a törvény, t, államtitkár úr, hogy a közigazgatási bíróság két csoportban ítél­kezik. (Tasnádi Nagy András: Újabb törvény megváltoztathatja!) Tehát lehet odautalni ügyeket, ez nincs kizárva, de itt ebben a törvényjavaslatban, nem az van, ebben a tör­vényjavaslatban az van mondva, hogy a közigazgatási bíróság ítélkezik. Ez az össze­tételű bíróság nem az a bíróság, amelyet az 1896: XXV. tc. alkotott. (vitéz Somogy­­vári Gyula: Nem is mondotta senki!) T. képviselőtársam, nem mondotta senki ? Írva van ! Benne van a törvényjavaslatban az, hogy a közigazgatási bíróság, nem önök mondják tehát, a törvényjavaslat mondja. (Zaj a jobb­oldalon.) Ez fából vaskarika! (Zaj.) Ez nem közigazgatási bíróság, ne zavarjuk össze­­. képviselőtársaim a fogalmakat, ez egy ad hoc bíróság, ha tehát az igazságügyminiszter úr, vagy az államtitkár úr látta ezt a javaslatot, ez elkerülte a figyelmét. Ne írják ide ebbe a javaslatba, hogy ez közigazgatási bíróság, mert nem az, ez egy ad hoc, egy eseti bíró­ság. Méltóztassék­­ezt innen kihagyni, akkor helyt állhat a szöveg. Itt egy speciális ala­kulat, egy speciális bíróság intézkedik. (Mó­zes Sándor: Feltétlenül téves fogalmazás. (Zaj.) Nem is hiszem, hogy ezzel a Nép­­jogásztagjai behatóan foglalkoztak. Ez is azt bizonyítja, hogy ez pongyola szövegezés, mert ha ezzel alaposan foglalkoztak volna, akkor egy ilyen lehetetlen kifejezés nem került volna bele a szövegbe. Ami magát a bíróság összeállítását illeti, laikus ember is el tudja képzelni, nem kell ahhoz jogásznak lenni, hogy­ ahol három mi­niszteriális ember van delegálva, ott ezek nem függetlenek, mindegyik utasítással megy oda, ezt mondja, az én minisztériumomnak ez az érdeke és mindegyik köteles azt az érdeket képviselni. Ezt tehát nem lehet bíróságnak­ nevezni. Helyesebb, ha a tényeknek megfele.

Next