A Csonkamagyarország, 1939. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1939-01-01 / 1. szám

Kiskunfélegyháza, 1939 január 1. ARA 10 FILLÉR VII. évfolyam 1. szám a CSONKAMAGYARORSZÁG A KISKUNFÉLEGYHÁZI FÜGGETLEN KISGAZDA-, FÖLDMUNKÁS- ÉS POLGÁRI AGRÁRPÁRT HIVATALOS LAPJA Szerkesztőség és kiadóhivatal: III., kerület Forgách ucca Megjelenik minden héten vasárnap Felelős szerkesztő és kiadó: DR. HORVÁTH ZOLTÁN Előfizetési díjak: Egész évre 500 pengő, félévre 2­50 pengő, negyedévre 130 pengő A jogegyenlőség védelmében Ha nem hallatszik is el messzire a szavunk, ez az újság sohase hallga­tott akkor, amikor szólania kellett. Ami­kor a szabadságjogok védelmére kellett kiállani, pedig az utóbbi időben oly sokszor kellett, ott volt mindig a vé­delmezők között ez az újság, amely­nek a hangja és hatása lehetett gyenge, de a meggyőződése erős volt és a bá­torsága is megvolt ahhoz, hogy han­got adjon a meggyőződésének. Nem hallgathatunk most sem, ami­kor a kormány halálos csapást készül mérni a jogegyenlőség elvére. Ugyanaz a kormány, amely ellen pár héttel ezelőtt nemcsak az ellenzék, hanem saját pártjának jelentékeny része is szembefordult és a páriáme­márizmus védelmében nyílt színen szavazott le. Most egy törvényjavaslatot terjesztett be, amely javaslat szerint egy egész hitfelekezetet, sőt idegenből átvett faj­elmélet alapján a szóban lévő feleke­­zethez nem tartozókat is ki akar zárni a polgári jogegyenlőségből, sőt magá­ból a nemzeti közösségből is; nemze­tiséggé — vagy, hogy a divatos, ugyan­csak idegenből átvett meghatározást használjuk — népcsoporttá degradálni százezreket, akik magyarnak vallják magukat. „A zsidók közéleti és gazdasági térfoglalásának korlátozásáról szóló tör­vényjavaslat“ címet viseli a kormány javaslata és a célbavett korlátozást a javaslat olyan alapossággal kívánja ke­resztülvinni, hogy a zsidóknak és faji alapon zsidókként tekintendő nagyszámú keresztényeknek teljesen lehetetlenné teszi a megélhetést. A népcsoporttá való minősítés mellett annyi minden nem lehet, annyiféle foglalkozást nem folytathat, illetve csak kis százalékban folytathat a „népcsoport“, hogy a ja­vaslat maga szükségesnek tartja egy­ben mindjárt a népcsoport megsegí­téséről is gondoskodni — a kiván­dorlás lehetőségének előmozdítá­sával A törvényjavaslat 17. §-a ki­mondja ugyanis, hogy a minisztérium felhatalmaztatik, hogy a zsidók kiván­dorlásának előmozdítására és a zsidók vagyonának ezzel kapcsolatos kivitelére egyébként a törvényhozás hatáskörébe tartozó intézkedéseket rendeletben te­gye meg. Nem kívánunk a javaslat részle­teivel foglalkozni, pedig nagyon hálás téma volna rámutatni a részletekben mutatkozó képtelenségekre, ellentmon­dásokra és az egyes intézkedések ki­vihetetlenségére. Talán lesz még alkal­munk erre. Ezúttal csak annyit, hogy a javaslatot a maga egészében és el­gondolásában embertelennek, a magyar­ság nemes tradícióival ellentétesnek és emellett — ami mindennél fontosabb — az egyetemes magyar érdek szem­pontjából végtelenül károsnak tartjuk. Hogy a javaslat inhumánus és a magyar tradíciókkal ellentétes, arra nézve hivatkozunk az első zsidó tör­vény parlamenti tárgyalásakor a tör­vény elfogadói részéről tartott be­szédekre, amely szerint a törvényt kényszerhelyzet, a keresztény állás­talan ifjúság elhelyezésének a szüksé­ges volta indokolja. Hogy pedig a javaslat a magyarság szempontjából menny­ie az, csak az nem látja, aki szándékosan behunyja szemét. A magyarságnak nem lehet érdeke az, hogy az úgy is megcson­kított hazában mesterségesen, a nem­zetiséggé minősítettek tiltakozása dacá­ra, paragrafusokkal kreáljon nemzeti­séget, különösen akkor, amikor már­is szervezkedik itt egy nemzetiség, a hazai németség, amely mint „magyar­­országi német népcsoport“ máris nem­zetiségi követeléseket támaszt és poli­tikai párttá készül szervezkedni. Olyan világos ez, hogy szinte szégyeljük a felelős vezetőkkel szemben arra rámu­tatni, hogy a magyarság mai helyze­tében a faji alapon népcsoportokként való szervezkedés szükségességének a propagálása mennyire veszedelmes. A javaslat indokolása egyáltalán nem győzhet meg a törvény szüksé­gességéről. Szavak, frázisok, amelyek­ből csak úgy sugárzik az erőltetettség. Komoly tartalma csak annak az érvnek van, hogy körülöttünk, különösen pe­dig Németország is így, illetve még igyebben van. Ez nem lehet érv. Nem vagyunk kötelesek idegen példák után menni, különösen nem akkor, amikor kétségtelen, hogy minden külföldi ál­lamtól teljesen függetlenek vagyunk és egyetlen idegen állam sem kíván — legkevésbbé pedig a baráti államok — a belügyeinkbe avatkozni. A jogegyenlőség sérelméből indul­tunk ki és oda térünk vissza. Nem zsidó kérdés és nem zsidó sérelem csupán a javaslatban foglalt jogfosztás, hanem egyetemes magyar kérdés és egyetemes magyar sérelem. Sokszor mondottuk itt már más kérdésekkel kapcsolatban és — legyen bár unal­mas — újból ismételjük, hogy egy állam keretein belül a jog és a polgári szabadság vagy mindenkié, vagy senki sincs annak biztos birtokában. Ha ma az egyik törvénnyel ki lehet mondani, hogy az állampolgárok egy csoportja jogvesztett legyen, holnap egy másik törvénnyel egy más csoportra kerülhet a sor. A jogegyenlőség elve, amíg ép és sértetlen, hatalmas vára a közsza­badságnak, de nyomorult rom, amely senkit sem véd, ha megbolygatni engedjük. Akire az emberiesség szempontja nincsen hatással, vagy aki nem látja tisztán, hogy nemzeti szempontból ve­szedelmes a javaslat, legalább erre eszméljen rá és ha másért nem, leg­alább ezért álljon a javaslat ellenzői­nek sorába. Kérdőívet kell kiállítani a szőlőbirtokosoknak A hegyközségekről szóló rendelet értel­mében 1939. évi január hó 10-ig „kérdő­ivet“ kell kiállítani minden szőlőbirtokosnak. A kérdőivek kitöltésével kapcsolatban a polgár­­mester az alábbi hirdetményt bocsátotta ki. Kiskunfélegyháza m. város polgármestere. 87225-ki. 1938. sz. Hirdetmény A hegyközségekről, valamint a szőlő- és gyümölcsgazdálkodásról szóló 1938. évi XXXI. törvénycikk végrehajtása tárgyában ki­adott 85.000/1938 F. M. sz. rendelet 73. §-a szerint 1939. évi január hó 10-ig mindazok, akik valamely község (város) határában be­ültetett szőlővel rendelkeznek, kötelesek a beültetett szőlőikről „kérdő­ivet“ kiállítani. A kérdő­iveket a polgármesteri hivatal az érdekelt szőlőbirtokosok részére kikézbe­­sítteti, aki azonban valami okból nem kapna, az a kistanácsteremben (Városháza I. em. 3. ajtó) tartozik azért megjelenni, ahol a kitöl­tött kérdőivek is beadandók. A kérdő­ivben foglalt kérdésekre a vá­laszt a kérdő­iv megfelelő rovatainak gondos és lelkiismeretes kitöltése utján kell megadni s a kitöltött ivet az illetékes község (város) elöljáróságához kell eljuttatni. Ha a kérdő-iv kiállítására kötelezettnek több község határá­ban van szőlőbirtoka, úgy a kérdő-ivet köz­ségenként (városonként) külön-külön kell ki­állítani. A kérdő-iv 1. rovatába a beültetett szőlő tulajdonosának neve, a 2. lakhelye, a 3. a dűlő neve, 4. a telekkönyvi helyrajzi száma, 5. a szőlőterület nagysága katasztrális hold és négyszögölekbe írandó be, a 6., 7., 8. és 9. rovata a beültetett szőlőterület talajára vo­natkozik, melyekből a 6. rovat áthúzandó, egy-két esetet kivéve, az Alföldön gazdálko­dók részéről, mert a homokhegyek (buckák) és annak alja nem számít hegyi szőlőtalaj-

Next