Félegyházi Hírlap, 1997 (3. évfolyam, 1-25. szám)

1997-01-10 / 1. szám

2. oldal Kiugrott a nyúl... Igaz, a sajtóetika szerint nem nevezhető névtelen szer­zőnek “tógás” cikkíró polgár­társam, én mégis ugyanúgy névtelennek kell tekintsem, mint azt, aki a Műemlékvé­delmi Felügyelőségnél, hogy úgy mondjam, besúgta Fél­egyházát, mert egyáltalán fel­merült a McDonald' s megte­lepedésének lehetősége a Hattyú Ház mögött, de két­ségtelenül a város szívében. Ám mindenekelőtt meg­nyugtatom a névtelen szerzőt, akár elhangzott ilyen formá­ban a “sárfészek” mint jelző, akár nem, felvállalom, de nem azért mert a liberalizmus zászlóbontogatója volnék, még csak azért sem, mert sze­retem a hamburgert, hanem, mert neves építészeink egyi­­ke-másika csípőből tüzelve, betolakodónak tekintve, pocskondiázva próbálta elűz­ni a fent nevezett cég tárgyaló küldöttségét. A fő hangadó - többünk szerint felbujtott?! -építészünk érdekességkép­pen megbízást kapott az aranykapu egységes megje­lenítését szolgáló tanul­mánytervek készítésére, e terület térlefedésére, amely a bizottság egyhangú elis­merését váltotta ki, igaz, a Hattyú Ház előtt. Hattyú Ház. Műemléki környezet. Kérem a cikk szer­zőjét, szakértői csapatával ugyan járja már körbe az ott lévő épületcsoportot. Emlé­keztetőül: Gorkij u. 2. (IBUSZ Bank, Ékszerház), Centrum Áruház, Gorkij u. 4. (Amígó). A séta után talán vagy a véleménye változik, vagy a fogalmat (történelmi vá­rosmag) kell újra definiál­nia. A szakértelemről: Nem biztos, hogy egy képviselő­nek szakbarbárnak kell len­nie, viszont kötelessége szak­emberek véleményét kikérni, és ha azok nem azonosak a szakbizottságokéival, ennek hangot is kell adnia. Úgy tű­nik, igazi gondot okoz az ano­nim szerzőnek, hogy a bizott­ságban kisebbségben maradó vélemény a testület előtt meg­mérettetve többségivé válik. Ez a demokrácia, ott nem négy-öt ember dönt, hanem 24, és ha rám lenne bízva, minden választópolgár szava­zógépet kapna a kezébe, hogy a demokrácia még teljesebb legyen, utalván a cserépsza­vazásra, az Ön által említett ókori bölcselőkre való tekin­tettel. Sem eszem, sem műveltsé­gem nem lett több, mert kép­viselő lettem - talán csak annyival, amelyet két év ta­pasztalata adott -, soha egy percig nem is gondoltam ezt, viszont a véleményem hama­rabb kap nyilvánosságot, me­lyet sokan személyes sértés­nek vesznek, pedig sértődés helyett ideje volna a “más” vélemények hátterét is megis­merni, amely esetemben leg­többször személyes beszélge­tések tapasztalatán alapul. Éppen ezért botorság azt kér­nie, csöndesedjek, vagy hall­gassak el eltérő véleményem miatt, még akkor is, ha Önnek ez a szimpatikus magaviselet, de nem vagyok hajlandó be­csapni önmagamat ugyanúgy, mint választóimat sem! Sum­mázva: Ez az aprócska ügy, ugyanúgy, mint az Ön cikke, nem szűkíthető le csak a gyor­sétkezde tárgyára. Nem va­gyok feltétlen híve a McDo­nald' s-nak, hiszen pro és kontra oldalon sok érv felso­rakoztatható. Nem bánom, hogy szóltam, úgy érzem, ér­demes tüzelni a hatalmassá­gokra, hiszen előbb-utóbb ki­ugrik a nyúl a bokorból, ezért inkább felvállalok bárdolat­­lannak tűnő kijelentéseket, mintsem hallgatásommal cin­kossá legyek. Fricska József önkormányzati képviselő Legalább vitatkozzanak a történelmi városképet jelentősen befolyásoló épületről Mennyibe kerül - mit ér­­ egy képviselő? Az országgyűlési képviselő alapvető kötelessége beszámolni munkájáról, de közösségi megbízatása és az adózó állampolgá­roktól kapott juttatásai miatt fizetéséről is. Ezt megtettem a Félegyházi Hírlapban egy éve részletesen, a mostani képviselői fizetésemelések miatt úgy érzem, erről ismét szólnom kell. Jelen cikk terjedelme nem teszi lehetővé a képviselői munkával közvetve, vagy közvetlenül összefüggő kötelezettségek és ezzel járó kiadások részletezését, ezt egy következő számban teszem meg, kérem majd az olvasót a számok összevetésére, mert a kép csak így lehet teljes és valós. 1994-ben a nettó fizetésem (képviselői alapdíj + bizottsági pótdíj együtt) 46.607 Ft, 1995-ben 52.597 Ft, míg tavaly 1996- ban 63.340 Ft volt. Ez utóbbinak 122.850 Ft bruttó összeg felelt meg. 1997-ben a képviselői alapdíj 114.075 Ft, a bizottsági pótdíj 45.630, azaz összesen 159.705 Ft. Ez körülbelül 80 ezer forintnak fog nettó értékben megfelelni, mely 1997 elején a teljes munkaidőben foglalkoztatott fizikai dolgozók fizetésének a háromszorosa, szellemiek esetében a kétszerese. A reálszférában a közép- és felsőszintű vezetők, menedzse­rek fizetése a képviselői fizetés 4-5-szöröse is lehet. Ugyanak­kor a társadalom jelentős része a létminimum környékén, min­dennapos megélhetési gondok között él... A képviselői fizetésen túlmenően, attól függően, hogy a képviselő Budapesttől milyen távol lakik, adómentes költség­­térítést kap, melynek összege 39.926 és 68.445 Ft között mo­zog, esetemben ez 57.038 Ft. A szállásköltség-térítés és a kép­viselői alkalmazottak fizetési kerete (szintén 57.038 Ft) a kép­viselő számára bevételt nem jelent, viszont a költségvetés szá­mára ez is kétségtelenül kiadás. Nagyon nehéz lemérni, hogy ezért a jövedelemért mikor dolgozik meg igazán a képviselő. A választópolgár joggal bosszankodik az üres padsorok, a bóbiskoló képviselők láttán. Van, aki csak pár alkalommal szólalt eddig fel - más kérdés, hogy ki mit mond és hogyan -, vagy alig adott be épkézláb, valamirevaló módosító javaslatot. Mások a lakossági kapcsola­taikat hanyagolják el teljesen. Ezekben az esetekben - amikor a képviselői munkával összefüggő kiadások is elenyészőek! - teljesen jogos a kritika, az, hogy a képviselő nem érdemli meg a bérét. A fenteken túlmenően igazából az lett volna gesztusértékű, ha a politikusok, képviselők fizetése - együtt sírunk-nevetünk a társadalommal alapon - legfeljebb a nyugdíjemelés arányá­ban, 19,5 %-kal emelkedett volna, amely még mindig biztosí­totta volna a képviselői munka anyagi hátterét. Ismerve és tiszteletben tartva az emberek véleményét a fenti kérdéskörről, amely számomra is lelkiismereti problémákat vet fel, azt hiszem, talán akkor cselekszem helyesen, ha az adófi­zetők pénzét úgy használom fel, hogy képviselői munkám minél hatékonyabb legyen és ezzel minél többet tudjak tenni az emberekért, a választókörzetért és az országért. A 19,5 % feletti részt pedig közösségi és jótékonysági célokra fogom fordítani. Garai István dr. országgyűlési képviselő FÉLEGYHÁZI HÍRLAP 1997. január 10. Maradt volna a nyúl a bokorban... Megtisztelt Fricska József képviselő úr azzal, hogy észre­vételemre reagált, de sajnos ki kell ábrándítanom abból a meggyőződéséből, hogy a cikk íróját az építészlobbiban, vagy hozzájuk közelálló körökben keresse. Megnyugtathatom önt, semmivel sem vagyok más, mint választói közül bárki, akiket nem akar becsapni. Nem azért javasoltam elcsendesedését, hogy véleményét elhallgassa, hanem azért, mert “csendben érik az értelem”, s ha mint képviselő megszólal, akkor nem mindegy, hogy mit és milyen stílusban mond. Elszomorító volt látnom soraiban azt a mondatot, hogy “a Műemlékvédel­mi Felügyelőségnél, hogy úgy mondjam: besúgta Félegyhá­zát”! Én úgy gondolom, felelős, kicsit is művelt képviselő, ha nem is legelőször, de másodsorban maga kéri az említett hatóság szakvéleményét. Már csak azért is, hogy ne essen abba a hibába, amibe elődei pottyantak, amikor az ön által is kifogásolt épületet (épületeket) emelték. Egyébként senki nem mondta, írta, hogy pl. a Gorkij utca 2. épülete szép, vagy odaillő. De a múltban elkövetett tévedéseket nem kell feltét­lenül megismételni, egy újra csak oda nem illő objektummal. Higgye el, képviselő úr, körbejártam a szóban forgó területet - már jóval azelőtt is, hogy önt szenátorrá tette választókörze­te. Akkor is ez volt a véleményem, de azért hadd igazítsam ki: a városmag nem csak a Hattyú Házból áll. A Sarlósboldo­gasszony templom és plébánia, a hajdani Halászcsárda, a városháza, a Viola ABC tömbje, a Szt. János tér épületei, a Jókai utca egyes házai, a Constantinum épülettömbje talán belefér az egységes városképbe, melybe még néhány szép, modern ház is beleilleszkedik. A hiteles tájékoztatás kedvéért talán megemlíthette volna, hogy a szóban forgó cég küldöttségének felajánlottak egy másik, ettől a helytől nem messzire lévő területet, de az ominózus küldöttség hallani sem akart másról, csak az általa kiszemelt helyről. Kedves képviselő úr! Ha már a demokrácia melletti harcos kiállását illeti, vigyázni kell azzal a gépszavazással, meg a mindenkinek szavazógépet adással. A görög demokrácia eme intézményét a zsarnok kiűzésére, a zsarnokság megakadályo­zására használták az ókori Athénban.Volt, amikor pártharcok eszközévé lett, ennek vált áldozatává néhány jelentős athéni államférfi, mint pl. Ariszteidesz. S hogy el ne felejtsük, ebben az ideálisnak tartott demokráciában ítélték halálra Szókra­­tészt, fogták perbe, vetették börtönbe azt a Pheidiászt, aki felépítette nekik a görögség legszebb városát. De korunkban is volt arra néhány példa, hogy egy ostobaság, amit 60 millió szál ismételt, az bizony ostobaság maradt! A magam részéről e témát nem óhajtom tovább ragozni, levelezésünkkel untatni a kedves olvasókat, akik, azt hiszem, mindenfajta szavazógép nélkül is meg fogják találni a véle­ménynyilvánítás lehetőségét! Név és cím a szerkesztőségben. Díszpolgárság­­ vagy valami egészen más? Olvasom az egyik napilap­ban hogy Kiskörös, "Petőfi városa” díszpolgárává avatta elsőként dr. Habsburg Ottót. A jól sikerült reklámfotószerű kép alatt rövid közlemény, boldogságtól sugárzó arcok. Émelygést érzek a gyom­rom tájékán. Lapozok az új­ság belsejébe, kell lenni vala­hol még valami magyarázat­nak, kiegészítésnek, vagy mit tudom én, minek, mert ez így nem jó! Nem akarom idézni a történelmet - mindenki előtt ismert! De ha egy város olyan büszke Petőfire, mint azt Kis­kőrös mutatja, hogyan lehet ezt ennyivel elintézni? Vagy Kiskőrösön nem tanították, hogyan és miért halt meg Pe­tőfi? Nem él már az ük- vagy dédunokák közül egy sem, akinek őse '48-ban vagy azt megelőzően életre-halálra harcolt a Habsburgokkal? Természetesen nyilvánva­ló, hogy Habsburg Ottónak ezekhez személyesen semmi köze. Magam is tisztelem rendkívüli intelligenciáját, műveltségét, jóindulatát. Az is nyilvánvaló, hogy a nemze­tek közötti megbékélés nélkül nincs új, egységes Európa. De egy ilyen történelmi előzmé­nyekkel bíró névnek konzek­venciái vannak. Más a meg­békélés, és más az identitástu­datból fakadó tisztelet előde­ink iránt. Ha ez a közlemény - a Pe­tőfi Népének mekkora szere­pe van ebben, nem tudom - csak egy szóval is említi, hogy ez az aktus a megbéké­lés jegyében történt azzal, hogy tudomásul vesszük a realitásokat, de felejteni nem tudunk soha, úgy ez viselhető. Tudom, Kőrös nem jász­kun település, de nem hiszem, hogy ott nincsenek olyan le­származottak, mint jómagam, minthogy az én anyám na­gyapja is' 48-as honvéd volt, aki bár megnyomorodott a harcokban, hosszú életet élt. Az akkori hadsereg ellátmá­nyából vetettek neki néha egy komiszkenyeret, egy darab szalonnát, egy csajka levest. Anyám evett belőle, emléke­zett az ízére. Vagy nem hi­szem, hogy a Kőrösről 1743- ban betelepült Molnár István­nak nincs utódja, aki ne tudná, hogy akkor élő eleink egy éle­ten át nyögték a redemptió embernyomorító terhét csak azért, mert a Császári és Kirá­lyi Felségnek méltóztatott ko­rábbi törvényes jussát tőle el­rabolni. És még ez sem volt elég! Kérte még a fiút is fel­szerelve hadra foghatóan esz­telen örökösödési háborúi­hoz. Szabad ezt, lehet ezt el­felejteni? Ennyire nincs büsz­keségünk? Ennyire semmi nép vagyunk? Ismétlem! Őszinte híve va­gyok a megbékélésnek. Nem­csak a Habsburgokkal, de a románokkal, a szlovákokkal és mindenkivel, akikkel a tör­ténelmünk folyamán konflik­tusba kerültünk, mert bebizo­nyosodott, hogy az erőszak sem az egyén, sem a nemzet dolgában nem old meg sem­mit. Az élet viszont megtaní­tott arra, hogy átérezzem el­ődeim küzdelmét, és mélysé­gesen tiszteljem őket. Terjék Gyula

Next