Mezőgazdasági Népoktatás, 1937 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-01 / 1. szám

A MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 1937. január 1 hón állandósul, hanem mindenek megújulnak, fejlődnek, tökéletesednek. Miért hozzunk hát fájdalmas emlékezéssel régi relikviákat a jelen új órájába? A természetben minden pillanat új, feledésbe merül a múlt, szent egyedül a jövő. Semmi sem bizonyos, csupán az élet, az átmenet és az akaraterő. Nincs oly fenséges igazság, mely kicsinyesnek ne látszanék holnap, egy új gondolatnak fényében. A élet a meglepetések sorozata s amikor fényünket építjük, sohasem tudjuk előre a holnapot, annak örömeit, eshetőségeit. Az érzékek munkáját valamennyire megláthatjuk, de Istennek remek­művei, a lélek növekedése, egyetemes momentumai örökre rejtve maradnak. Az egyetlen dolog az új esztendő küszöbén : húzzunk új körleteket magunk és életünk körül. El ne csüggedjünk, kétségbe ne essünk, ha fenyeget a megszokott napok szomorú vége. Újult erővel, tettrekész, feszült izmokkal, lélekben megújult elmével várjuk az eljövendő esztendőt. Megújulás az élet törvénye, romlásban újulunk,­ vesztésben nyerünk s a fájdalom könnyeiben feltűnik a jövendő ezerszínű szivárvány fénye. Győrfy Géza A gazdasági népiskola gazdatársadalmi kapcsolatai. Létért való küzdelem, — mint a természet legerősebb ösztönének megnyilvánulása — úgy az állat, mint a növényvilágban az erőn alapszik. Nyers erővel pusztítja az erősebb a gyengét, hogy biztosítsa és fenntartsa a saját életét. Ezt a pro­­cessust látjuk a világ kezdetétől fogva és erre alapítja a hideg tudomány az egész mindenség mai kialakulását. A természetes szelekció folya­mán az egyed ösztöne után indulva igyekszik lé­tét fenntartani gyöngébb környezetének feláldozá­sával és csak addig, míg nem akad egy erősebb, ami saját jogánál fogva fel nem falja. Az oroszlán megtámadja a tigrist, hogy felfalhassa a legelésző gazellát; a sas megöli az ölyvet, ami galambra vadászott; a gólya békát les, amikor az legyeket fogdos; a fagyöngy élőfába fúródik, kiszívja kész nedveit és megöli azt; az aranka megfojtja a lu­cernát; a gomba élősködik idegen anyagokon; a gyom kiirtja a gyengébb kultúrnövényt. Ezek a természet alsóbbrendű egyedei. Nézzük a terem­tés koronáját az embert! Az őskori forma, a sző­rös, ruházatlan, de ésszel, lélekkel bíró félelmete­sebb teremtmény, kövekkel, dorongokkal felfegy­verkezve odúban, barlangban, erdőben leste áldo­zatait, hogy azoknak életét kioltva, biztosítsa a sajátját. Benne is az ösztön uralkodott. Fegyverei­vel azonban legyőzte a nálánál erősebbeket is, mert az ész, legyőzte az erőt. Az ész, a lélek! A Teremtőnek ez a különös, kegyes adomá­nya, rendeltetésének szöges ellenére azonban oda vitte az embert, hogy legnagyobb ellenségét saját embertársában vélje felismerni. A farkas nem falja fel csontrasoványodva sem társát; gólya még nem pusztított el gólyát; békák, legyek, szúnyogok békében élnek saját fajú társaikkal És az ősember? Az éhes gyomor pa­rancsára felfalta embertársát! Az idő, a fejlődés, a kultúra ébresztett az emberben egy különös érzést: a szeretetet, ami először csak a családokra rögződött, a harc azon­ban ezek között is megmaradt. Hosszú idők folya­mán a törzsek, nemzetségek stb. alakulatok nyo­mán fejlődött ki az emberi társadalom a létért való küzdelem alapján. Mert ez nem szűnt meg, csak az egyedekből nemzetekbe tevődött át anél­kül, hogy az egyedekből kiveszett volna. A nem­zetek harca — egyedek harca, nemzetek érdeke — egyedek érdeke, amiből az összetevődött. Az ész és ennek nyomán fakadó kultúra azonban nem egy mértéken alakította az embert . Egyikben a szép, a közös jó iránti érzéket tette uralkodóvá, míg a másikban az önös érdek min­den áron való keresztülhajszolását. Az előbbi nem­zeti célokat tart szem előtt, míg utóbbi ezt hide­gen szemléli, egyéni, materiális alapon áll, „ahol a kenyér, ott a haza“ elvét vallja. Tévedés volna azonban, hogy a nemzetközi felfogás és igyekezet őszinte! Az csak leplezi a valódi célt, átfestése egy titkos, legtöbbször erkölcstelen egyéni érdek­nek. A tiszta, nemzeti érdek irányát a természet szabja meg, ami az ellen van, természetellenes és nem marad megtorlatlanul. Egy ipari állam, ipari­, kereskedelmi érdekeket szolgálhat elsősorban­ egy hajós, kalmár nép nem igen igazodhat egy pásztornép életkörülményeihez; egy mezőgazda­­sági állam csak mezőgazdasági politikát folytathat mindenek előtt. Mi, mezőgazda nép léttünkre csaknem min­den irányú politikát folytatunk a mezőgazdasági politika rovására. Nálunk az iparos, a kereskedő, a munkás átlátta megdönthetetlen hasznát a min­dent jelentő erőcsoportosításnak, szervezetekbe tömörül, hogy jogos érdekeinek védelmére min­denkor odavethesse súlyos szavát. Mert a létért való küzdelem alapja az erő! És a gazdák ? Oldott kéve módjára szanaszét szóródva, egymást nem is ismerve, sőt egymástól idegenked­ve élik szomorúan magános, vagy igen szűk kör­

Next