Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)
1941-01-01 / 1. szám
XXVI. évfolyam, 1. szám. MEZ mm NÉPOKTATÁS FELELŐS SZERKESZTŐ: SZÉP LÁSZLÓ A GAZDASÁGI SZAKTANÍTÓK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK HIVATALOS KÖZLÖNYE A mindennapos mezőgazdasági népiskola A 62627/1940. sz. rendelettel 30 mezőgazdasági népiskolába bevezetett mindennapos tanítási rendszer most van kialakulóban. Most kezd tehát feltárulni az új rendszer sokféle előnye és követelménye, némi hátránya, nemkülönben az iskolák ügymenetében okozott változások hatása is. A mindennapos tanítás iskoláink legnagyobb újdonsága, a kortársaknak legfontosabb beszédtárgya, az igazgatóknak gondja, öröme és bánata. Végleges következtetések ugyan még nem vonhatók le, mert hiszen most még csak a tanév elején vagyunk, de máris akad néhány tapasztalati tény, amelyekről okulás céljából szükséges megemlékezni, hogy a többi iskolák az előnyöknek hasznát vehessék, a hátrányokat pedig lehetőleg kiküszöböljék. A jövő, 1941—42. tanévben ugyanis minden mezőgazdasági népiskola alsó osztálya már mindennapos lesz, ezért szükséges is a tárggyal minél gyakrabban foglalkozni. Szeretném már elöljáróban megnyugtatni a kedélyeket arról, hogy a mindennapos tanítás iskoláinkban nem olyan félelmetes dolog, mint ahogyan sokan elképzelték, sőt ellenkezőleg, a kellő előkészítéssel és a megfelelő berendezkedéssel, nagyon hasznos, kellemes és szép fejlődést előidéző tanítási rendszer. Lássunk néhány megfigyelést a következőkben ! 1. Az új tanítási rendszer előkészítése. Most váratlanul jött, ezért kevesen tudtak róla. Sem a hatóságok, sem a szülők és a tanítványok nem voltak rá előkészítve, azaz ránevelve. Előfordult, hogy a tanulók beiratkoztak annak tudatában, hogy mint eddig, ezentúl is hetenkint egyszer, télen pedig kétszer fognak feljárni az iskolába. Csak október közepén tudták meg, hogy ezentúl mindennapos lesz a tanításuk és heti 25 órára kell feljárniuk. Nagy meglepetés volt ez szülőkre, tanítványokra egyaránt, sőt még a helyi hatóságokra is ilyesmit jövőben el kell kerülni. Ezt úgy tehetjük meg, ha a régi rendszert követő iskolákban minden nap és minden alkalommal hangoztatjuk a tanítványok és szülők előtt, hogy jövőre az iskola mindennapos lesz, mint az elemi, vagy a polgári iskola. A köztudatba vitt mindennaposság nem lesz meglepetésszerű, s annyira ellenszenves. Ennek a módnak serkentő hatása van a mostani heti kétszeri iskolába járásra, a mulasztások kezelésére, de ezzel kerül fokozatosan a köztudatba is a mindennapos tanítás gondolata, előnye és hasznossága. Az a körülmény, hogy az iskolázás váratlanul megszigorítást nyert, sokféle kibúvóra ad okot. Ilyenek: a szülők iparostanoncnak szegődtetik gyermeküket, elviszik távolabbi rokonhoz, elszegődtetik cselédnek ugyancsak távolabbi helyekre, ahol még nincs mindennapos tanítás. Sokan hangoz- Kiskunfélegyháza, 1941. január h.