Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1941-01-01 / 1. szám

A MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 1941. január ha látják a polgáriba és más iskolábajárás eshetőségét is. Mindezek azonban csak át­meneti jelenségek, mert ha minden elemi iskolát kifejlesztenek nyolc osztályossá, ugyanakkor megszüntetik a továbbképző iskolákat, a kibúvásra kínálkozó alkalmak csökkennek. Újabb rendelkezés szerint az iparostanoncokat sem lehet novembertől májusig terjedő időközben szegődtetni, ezért ezzel is kevesebb lesz a távozási ok. Az előkészítéshez tartozik a tantermek és tanerők kellő biztosítása is. E téren most, az első kísérletek közben volt hiány és ké­sedelmeskedés. Remélhetőleg ezek meg­szűnnek és a többi iskolák esetében nem fordulnak elő. Érdekes jelenség, hogy a tanítások csak a délelőtti órákra szorítkoz­nak s délután csak elvétve osztható tanítás, háziipari vagy tanfolyami foglalkoztatás. Ennek oka a tanulók távoli lakása, a vilá­­glás hiánya, különösen pedig a téli időszak rövid nappala. Tanyai központokban és ki­sebb községekben lehetetlenség is a dél­utáni tanítás, mert a sötétben való haza­menetel veszélyezteti a gyermek testi épsé­gét. A mindennaposság a tantermi igényt fokozta, ugyancsak megkövetelte a tanerők létszámának emelését is. Legtöbb iskola munkatermét rendezte be megfelelő tante­remmé. 2. Az iskola tanulói mondhatni mások, mint eddig voltak. Óriási előnye az új rend­szernek, hogy a növendékek előképzettsége egységesen VI. elemi osztály. A tanulók elő­képzettségéről, annak arányairól, hátrányai­ról már többször volt szó lapunkban, ezért a vegyes előképzettség nehézségeit most figyelmen kívül hagyom s helyette rámuta­tok az egységes és nagyobb előképzettség néhány előnyére. Tanulóink mostani elő­képzettségével iskoláink felülmúlták a pol­gárit és a gimnáziumokat, mert ezekben a felvétel a IV. elemi osztály elvégzéséhez van kötve. VI. elemi osztály sikeres elvég­zése csakis az új mezőgazdasági népiskola követelménye, ami tanulmányi szempontból döntő jellegű iskolarendszerünkre. Ennek előnyei már az első napokban meglátszottak s néhány hetes tanítás után mind jobban és örvendetesebben dombo­rodtak ki. Nemcsak a felemelt óraszámú közismereti tárgyak, hanem a gazdasági szaktárgyak megértése, elsajátítása és a bő­séges tantervi anyag elvégezhetése során is. Nagy érdeme van ebben a nevelés foly­tonosságának, az eddigi heti 10 órai isko­lázásnak 25 órában való teljesítésének is. Összehasonlíthatatlanul szebben, értelmeseb­ben, jobban felelnek a tanulók, viselkedé­sük, modoruk nagyot javult, a tanerők ré­széről az eddigi panaszok helyett megelé­gedés, sőt dicséret váltotta fel a tanulók minősítését. Már­is meg-megcsillan a kiváló nevelői és oktatói hatás biztos érzete, a tanév végéig elérhető eredmények biztos tudata. Ki-kiérzik a vágy, hogy ezekkel a tanulókkal és mindennapos oktatással jövőre, ha II. osztályosok lesznek, milyen nagyszerű eredményeket fognak elérhetni. Hangzanak el vélemények, tervek is­koláink végbizonyítványának minősítési fo­kára vonatkozólag, sőt a III. osztály minden­napossá­ tételével vélnek többen a népis­kola VIII. és a polgári iskola III. osztálya fölé emelkedni. A minősítés kérdése most még csak csírájában van, csak tudatos vágy, hogy e téren is kell valami érdemlegeset tenni. Ennek megoldása is megjöhet, mi­helyt az új rendszer kialakult és állandó­sult, s valószínűleg kedvező elintézést nyer a kormányhatóság részéről. A többféle előképzettséggel voltak kez­deti zavarok. Legtöbb népoktatási kerület­ben a III—V. osztályt végzett tanulókat be sem írták a mezőgazdasági népiskolába, de az elemibe utasították. Úgy kezelték itt eze­ket, mint akiknek a tankötelezettsége ter­mészetszerűleg meghosszabbítást nyert. Vol­tak iskolák, amelyekben felvették az alacso­nyabb képzettségű tanulókat is a minden­napos osztályba, de ezek számára tanév közben kellett a­dni. VKM úr rendelkezé­sére külön továbbképző népiskolát meg­szervezni az elemivel kapcsolatosan. A ta­nulók tehát ebbe utaltattak át. Jövőben tehát a kevesebb és vegyes előképzettsé­­gűek nem zavarják meg iskoláink rendjét. 3. Az osztályokban és létszámokban is sok változást hozott az új rendszer. Keve­sebb lett iskoláinkban az osztály és fogytak

Next