Köznevelés, 1948 (4. évfolyam, 1-24. szám)

KÖZNEVELÉS IV. ÉVFOLYAM 1948 •FELELŐS SZERKESZTŐ: KISS ÁRPÁD Nagy cikkek: oldal Angyal János—Kilián Zoltán : Az általános iskola mai helyzete .........................108 Antal László: A kereskedelmi iskolák dolgozóinak első érettségije............ 219 Ádám Zsigmond—Kovács Istvánná: A számolás tanítása Hajdúhadházán ..... 249 Bakos József: A sárospataki kollégium régi diákönkormányzati szervezete .... 221 Balassa László: A száz éves Nemzeti Dal ..........................................................104 Barankay Lajos : A népnevelés művelődésünkben a nemzeti ébredésig. (A Köz­nevelés Könyvtára, 5.).......................................................................................165 Baranyai Erzsébet: A tanulók inter­aktivitása ............................................. 126 Barátné Doctor Edith: Egy francia falusi iskola.............................................. 529 Baráti Dezső: A Szegedi Fiatalok Kollégiuma.....................................................330 — Új feladataink. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) .................................................268 Bárra György : A lélektan a mai magyar köznevelésben. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.) ........................................................... ♦............................................. ♦ 236 — Az új osztályozás.............................................................................................. ♦ ♦ 498 B. Bálint Emma: Svájci matematikai tankönyvek...................................... 32 Bálint Sándor: Néprajz és nevelés. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ................. 161 Bárdos József: A szókincs szerepe a modern nyelv tanításában ..............524 Benkő Tibor: A hároméves kulturális terv eddigi eredményei........................... 50­4 Csanád vármegye népoktatási helyzete........................................................ 138 — Zala vármegye népoktatási helyzete.................................................................. 12 Berényi II. Sándor: A globális eljárás alkalmazása a siketnémáknál ............... 29 Béki Ernő: A magyar nevelők szakszervezeti mozgalma. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.)...................................................................................................................189 — Dolgozók az iskolákért ........................................................................................351 Bíró József: Tanári képességvizsgálatok........................................................ 464 Bíróné Gruber Emma : A szülői értekezletek feladatai............................................262 — Egy tehetségtelen osztály...................................................................................432 Bodolay Géza : Gondolatok az önképzőkörről ..................................................... 531 Bogdány Ferenc: A francia közoktatásügy szervezete ...................389 Bolgár Ferenc: A biológia tanítása ................................... 159 Bóka László: A szovjet film a magyar nevelés szolgálatában............................. 489 — Ügybeosztás 1919-ben.......................................................................... 613 Buday Lajos: A gyermek és a műalkotás............................................................129 Bugyi Balázs: Pályaválasztási tanácsadás Franciaországban .............................564 Csatkai Endre: A soproni Városi Múzeum a tanulóifjúság szolgálatában .... 136 Csom Pál: Egy szép példa............................................................................ 600 — Tanszermúzeumot Nagy-Budapestnek. .............................................. 137 Csukás István: A népi kollégiumok jelentősége közoktatásunk rendszerében 268 Dobó Ferenc: A hőmérő tanítása az általános iskolában ............................. 8 — Súlysorozatok házi készítése ..................................................................... 193 Domokos Lászlón­é: Munkacsoportok az osztálytanításban. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.) ................................................................................................................... 135 Erdősi József: Geometriai gyakorlatok .................................. . .........................410 Esztergominé Mikó Eszter: Vizsgálatok gyógypedagógiai osztályokban ...... 406 Éber János: Nevelésünk a liberalizmus korában. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) 180 Faragó László: A budapesti Pedagógiai Főiskola megszervezése és diákön­kormányzata .................................................................................................. 207 — Az élet fogalma a modern pedagógiában. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) .... 81 — Iskolaállamosítás és valláserkölcsi nevelés ....................................................... 614 — Népi demokrácia — állami iskola ..................................................................... 240 Fazekas Imre: Pályaválasztási tanácsadás ................................ 264 Ferenczi Edmond: A UNESCO munkája ........................................................ 110 Fonó Ernőné: A Szülői Munkaközösségek munkatervéhez....................... 497 Forgács Ferencné: Egy rajzóra az általános iskola II. osztályában ........... 131 Frolov, J.: Nagy orosz orvos-tanítók............................................................ 602 Gaál Sándor : Ötletek a műhelygyakorlatokhoz ......................................................446 Gergely Gergely: Költeményfeldolgozás (Egyszer egy királyfi ...) .................439 Gergely Károlyné: A szóképgyűjtéstől a kibontásig..................................... 27 Gerlőtei Jenő: Svájci és belga gimnáziumok...................................................528 Geszti Lajos: Lesz-e filmes tanítás az általános iskolákban? ....................... 34 Gombos Ferenc: Szellemi tervgazdálkodás ............................... 403 Gmurman, V.: Makarenko kiadatlan írásaiból................................................... 471 Gyalmos János: Az új tankönyvek elé...................................................................377 — Nevelőképző tanfolyamok Angliában ...............................................................621 — Szaktanítói tanfolyamok ............................................................................. 609 Győry Aranka : A szociogramm az iskolában ........................................................444 Győry János: Költeménymagyarázat (Petőfi Sándor: A Tisza) ............. 245 Halász Előd : Móra Ferenc, a regényíró ......................................... 333 Hamvai Vilmos: Pedagógiai vagy gyermektanulmányi múzeum? ......................617 Hanzély Gizella: Csoportoktatás a rajzórán ..........................................................595 Oldal Harsányi Zoltán: Költeménymagyarázat (Arany János: Czakó sírján)............276 Hegedűs István: Nagybudapest népoktatása a számok tükrében....................... 35 Hegyi József: Énekórák az általános iskolában .................. 299, 477, 508 Hrabovszkyné Révész Margit: Háborúsújtotta gyermekek................................555 Huszár Pál: így tanítom a magyar nyelvet........................................................ 83 Huszty Mihály: Orosz nyelvi tábla ........................................................................475 Jeges Károly: Papírvázú fizikai kísérleti eszközök ........................ 190 Kallós Ede: A dolgozók gimnáziumának tantervéről........................................... 2 Karácsony Sándor: Kísérleti parasztgimnázium Földesen az 1919—20. tan­évben. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ...........................................................• * • Kardos László: A gyermek és a könyv............................ 128,153,178,215, 269 Kemény Gábor: A háború és a gyermek lelke................................................ 237 — A szociális didaktika kialakulása.........................................................................290 — Az iskolai értékelés és kiválasztás — .......................... 234 — Nagy László és az új magyar pedagógia. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) .... 100 Kilczer Gyula: Az egyetemek zsúfoltsága a statisztika tükrében .....................242 Kiss Árpád : A jövő nevelői .................................................................................. 205 — A lélektani tényező a nevelésben...................................................................... 458 — A magyar köznevelési reform. (A Köznevelés Könyvtára, 5.)....................... 23 — A vizsgákról ................................................................................................ 261 — Az élő nyelvek tanítása ........................................................................................ 519 — Kemény Gábor........................................... . .................. . ......................... 233 — Negyedik Egyetemes Nevelésügyi Kongresszus ................................... 349 — Nevelési eszmény keresése. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ............. 69 Kiss Ernő: A globális módszer és a helyesírás .............................................♦♦♦ 26 Koczkás Gyula: A hároméves terv első esztendeje.............................................353 Koczkás Gyula—Sárkány Endre: Az általános iskola és a hároméves terv----- 49 Kovács Margit: Eleven életet a Szülői Munkaközösségekbe! .............. 571 Kovács Vendel: A gyermek gondolkodásmódja az általános iskola alsó tagoza­tában.......................................................................................................................... Kováts Gyula : Új szempont a nyelvtanításban .................................................3­54 Kratofil Dezső: A geometria tanítása az általános iskolában........... 184 — A gömb felszínének és köbtartalmának kiszámítása a VI. osztályban .... 341 — A kamatszámítás az általános iskolában........................................................ ♦ ♦ 30 — A kamatszámítás gyakorlati alkalmazásai ........................................................... 37 — A nevelőtárgyak módszere Nagy László didaktikájában............. 465 — A polgári iskolai tanárok gyakorlati kiképzése. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) 214 Krieger György: A gyógypedagógiai iskolák és osztályok helyzete és jövője 217 Kunfalvi András: Dolgozók iskolái a szegedi tankerületben............................. * Kun László: A betűztetéstől a kibontó módszerig..............................................500 Lajos József: Idegen nyelvi munkaverseny ..........................................................526 Lengyel Dénes: A Szülők Iskolája................................................................. 438 — Helyettesítés idegen osztályban...................................................................... 510 — Költeményfeldolgozás (Petőfi Sándor: Arany Jánoshoz)............. 535 Lenkei Andorné: A gyermekmúzeumok szerepe a modern pedagógiában ........132 — A helyes művészetszemlélet............................................................ 505 — A múzeum, mint népnevelő eszköz ......................... ♦ ♦ .....................................801 — Egyetem vagy szakiskola? .................................................................................. 51 — Látogatás a stockholmi Technikai Múzeumban......................................... Sí Levsin, A : Pályairányítás a Szovjetúnióban ........................................................266 — A szovjet iskola és a természet .......................................... 610 Lénárd Ferenc: A gazdasági szaktanárképzés. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) 231 Lukács Dezső: A biológia tanítása ................................................................. 160 — Állattani óra......................................... 276 Lukácsné Andaházi Katalin: Egy francia költemény feldolgozása .....................526 Lukács Sándor : Védelmet iskoláinknak! ............................. . ...................... CGS Lux Gyula: Az anyanyelvtanulás és az idegen nyelvek tanulása ............ 591 Magos Béla: Az idegen nyelvek szókincse és a beszédkészség .............. 594 Makarov,­­.­­.: Pályaválasztás a Szovjetúnióban .............................................. Margócsy József: Megjegyzések az osztályozás reformjához ................ 598 Maróti Béla : A helyes beiskolázás ......................................................... . ............505 Máday István: Gyógypedagógusok kellenek! ..................................................... 410 Márk Bertalan: Fizika-óra a VII. osztályban ....................................................339 — Munkáltató fizikatanítás az általános iskolában ..............................................189 Márton Béla: Földrajzi tanulmányutak ........................................... 247 Mérei Ferenc: A falakon belül (A neveléstudomány feladata)............... 541 — Csoportosulás és társas szerkezet az általános iskolában. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ............................................................................................04 Méreiné Juhász Margit: Költeménymagyarázat (Csokonai Vitéz Mihály: A szamóca)......................................................................................... 1S£ I J91£ m- 3 ?*f

Next